handdator

Visa fullständig version : Eaa+intakt protein


ristan
2009-07-18, 10:53
Om jag vill ta en skopa eaa mitt på dagen, (fastande och inte kommer inta någon måltid inom flera timmar) kan det då vara bra med tex lite lättmjölk till för att få med ett intakt protein för att få bättre proteinbalans eller något?

King Grub
2009-07-18, 10:55
Skall man ta EAA mellan målen i syfte att stimulera muskeluppbyggnaden skall det nog inte blandas ut med något annat. Då minskar du den muskeluppbyggande effekten.

ristan
2009-07-18, 10:57
ok tack.

Mr.Sarkastisk
2009-07-18, 23:31
Skall man ta EAA mellan målen i syfte att stimulera muskeluppbyggnaden skall det nog inte blandas ut med något annat. Då minskar du den muskeluppbyggande effekten.

Vad säger du om t.ex. vassle protein? Samma sak?

King Grub
2009-07-19, 09:23
Vassleproteinets stimulerande effekt på proteinsyntesen fungerar efter precis samma mekanismer.

Mr.Sarkastisk
2009-07-19, 14:20
Vassleproteinets stimulerande effekt på proteinsyntesen fungerar efter precis samma mekanismer.

Okej, men hur kommer det sig att folk inte är lika noga med vassle då? Jag tror aldrig att jag hört någon som har sagt att man ska ta sitt vassle protein på tom mage, tills jag hörde detta med EAA.
Okej vassle kanske inte ger lika mycket effekt, men man vill väll alltid att det ska stimulera så kraftfullt som möjligt?

Eddie Vedder
2009-07-19, 14:26
Okej, men hur kommer det sig att folk inte är lika noga med vassle då? Jag tror aldrig att jag hört någon som har sagt att man ska ta sitt vassle protein på tom mage, tills jag hörde detta med EAA.


Den rekommendationen ges ju jämt och ständigt. Men iom att EAA alltid finns som alternativ blir ju oftare rekommendationen just för EAA.

Intakt protein har ju en del ytterligare fördelar t.ex. som protein-och kaloriutfyllnad, enkla mellanmål etc. Men att inta en proteindrink på tom mage före passet är ett råd som ges ofta.

Mr.Sarkastisk
2009-07-19, 14:43
Den rekommendationen ges ju jämt och ständigt. Men iom att EAA alltid finns som alternativ blir ju oftare rekommendationen just för EAA.

Intakt protein har ju en del ytterligare fördelar t.ex. som protein-och kaloriutfyllnad, enkla mellanmål etc. Men att inta en proteindrink på tom mage före passet är ett råd som ges ofta.

Okej då är det väll bara jag som har missat att folk har skrivit det.

ristan
2009-07-20, 13:35
anledningen till att jag frågade var denna post av King Grub (citat från annan tråd): Den bästa proteinbalansen efter ett isolerat proteinintag ger nog en kombination av snabbt och långsamt protein.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/5/1070



Alltså jag äter ett mål på morgonen och ett mål på kvällen av olika skäl och min tanken var att jag skulle ta eaa mitt på dagen och att lite mjölk kanske 20-30 minuter senare skulle vara lämpligt för proteinbalansen då det blir många timmar mellan målen. ?.

Halldin
2009-07-20, 16:24
Du uttryckte dig dock inte som "20-30 minuter efter", utan du skrev att du skulle ta mjölken till. Vilket alltså antyder att intagen skulle ske samtidigt.

Jag vet inte hur lång tid magsäckstömningen tar för ett glas mjölk men jag är rätt säker på att 20-30 minuter är tillräckligt.