handdator

Visa fullständig version : Komma igång, nybörjare


spajder
2009-07-18, 09:57
Vet inte om detta är rätta avdelningen, men jag försöker.

Jag har bestämt mig för att gå ner i vikt, har tränat mycket när jag var yngre, men nu har lag lagt på mig cirka 20 kilos övervikt. Jag är 168 cm och väger 100 kg, har gått ner från 104 kg på 10 dagar nu bara genom att lägga om min kost. Nu sitter jag på min sommarstuga och ska vara här i två veckor, så jag tänkte att jag skulle komma igång med träningen oxå, för att minska mer och få tillbaka min kropp. Jag har inte tränat på väldigt länge, men jag vet att min kropp har lätt att ställa om sig.

Så nu skulle jag behöva hjälp med ett två veckorsprogram som jag kommer att märka resultat av. Detta för att behålla motivationen som jag har nu när jag lagt om kosten och då ser en förbättring.

Så om det finns någon där ute som kan tipsa och hjälpa mig, så skulle jag bli väldigt tacksam.

Heppez
2009-07-18, 10:06
Tjenare!
För det första så skulle jag läsa Deff-guiden, den hittar du högst upp i Diet, deff och fettminskning. Där lär du dig allt du behöver veta om en lyckad viktnedgång.

Men om jag förstår rätt är du vid en sommarstuga, utan träningsredskap? Börja varje morgon med att gå en lång promenad innan frukost, 1 ungefär. Gå innan frukost är mycket effektivt för vissa.

Tänk på vad du äter, om du äter rätt behövs ingen träning alls för att tappa i vikt, dock är det väldigt bra att köra tung styrketräning samtidigt som du dietar, det förhindrar mycket av förlusten av muskler.

Lycka till !

Th0rn
2009-07-18, 12:05
Om du är fast i sommarstugan utan tillgång till gym så kör lite bålpass & andra övningar med kroppen som vikt!

Plankan 3x1 minut, 3x25 platta ryggres, 3x25 situps.. En stark bål kommer förhindra många eventuella skador när du sen börjar på gymmet.
Jag kör dessa varannan dag pga en liten ryggskada.

Armhävningar & Chins (förutsatt att du har något att hänga i!) är två stabila övningar som aldrig ska underskattas!

Gå inte ut för hårt bara - och lycka till med viktnedgången!

EDIT: Läste nog inte så noga, ska du börja gymma efter sommarstugan?

Crljenac
2009-07-18, 12:47
Under din vistelse i sommarstugan så räcker promenader gott och väl, så kan du börja styrketräna sen när du kommer hem. Kosten är en extremt viktig bit, styr upp den så är du garanterad viktminskning.

spajder
2009-07-18, 13:18
Tack för alla svar

Jag ska försöka att komma ut och gå på morgonen innan frukost och sedan köra lite lätta övningar. Jag hoppas på ett litet resultat på två veckor iallafall :)

spajder
2009-07-18, 13:22
Om du är fast i sommarstugan utan tillgång till gym så kör lite bålpass & andra övningar med kroppen som vikt!

Plankan 3x1 minut, 3x25 platta ryggres, 3x25 situps.. En stark bål kommer förhindra många eventuella skador när du sen börjar på gymmet.
Jag kör dessa varannan dag pga en liten ryggskada.

Armhävningar & Chins (förutsatt att du har något att hänga i!) är två stabila övningar som aldrig ska underskattas!

Gå inte ut för hårt bara - och lycka till med viktnedgången!

EDIT: Läste nog inte så noga, ska du börja gymma efter sommarstugan?

Tänkte mer på lite hemma övningar och kondition. Är inte så mycket för gym, men man vet aldrig.

Th0rn
2009-07-18, 13:35
Tänkte mer på lite hemma övningar och kondition. Är inte så mycket för gym, men man vet aldrig.

Ok my mistake, men övningarna jag beskrev är suveräna för hemmaträning!

Flexipop
2009-07-18, 13:45
Då du förmodligen inte kommer att kunna räkna kalorier där uppe i stugan så skulle jag råda dig till att äta mycket protein såsom kött, kyckling, ägg, fisk, mjökprodukter, keso, kessela mm. Proteinet mättar bra och hjälper dig att bibehålla muskelmassa om du går ner i vikt. Fett är också en energikälla som mättar bra och kan med fördel ätas framför kolhydrater i min mening. Dock inte i överflöd :)

Om du gillar att grilla så är det perfekt att tex äta en stor köttbit med lite grillad halloumi eller feta och en stor sallad till.

Om du inte känner för att ta den där promenaden på morgonen så kan du lika gärna ta den på kvällen. Det viktiga är att du rör på dig under dygnet för att om möjligt skapa ett energiunderskott.

När du väl kommer hem så råder jag dig starkt till att börja styrketräna. Annars kommer du förmodligen se ut som ett benrangel med en påse fett på magen när du gått ner ordentligt.

Flexipop
2009-07-18, 14:05
Edit: Såg nu att det endast var träningstips du var ute efter. Ja, springa, gå, simma, chins, armhävningar, situps, ryggres, knäböj på ett ben osv i så fall.

jontet
2009-07-18, 14:31
Om du är fast i sommarstugan utan tillgång till gym så kör lite bålpass & andra övningar med kroppen som vikt!

Plankan 3x1 minut, 3x25 platta ryggres, 3x25 situps.. En stark bål kommer förhindra många eventuella skador när du sen börjar på gymmet.
Jag kör dessa varannan dag pga en liten ryggskada.

Armhävningar & Chins (förutsatt att du har något att hänga i!) är två stabila övningar som aldrig ska underskattas!

Gå inte ut för hårt bara - och lycka till med viktnedgången!

EDIT: Läste nog inte så noga, ska du börja gymma efter sommarstugan?

Det var ju hyggligt av dig att du redan bestämt hur många reps han klarar och hur stark han är i plankan. Chins är ju också en suverän övning för en överviktig nybörjare *screwy*

Th0rn
2009-07-18, 15:27
Det var ju hyggligt av dig att du redan bestämt hur många reps han klarar och hur stark han är i plankan. Chins är ju också en suverän övning för en överviktig nybörjare *screwy*

Givetvis är det riktmärken, men det är inga omöjliga siffror ens för någon som är överviktig. Varför skulle inte chins vara bra ? Negativa chins om det inte skulle gå? *screwy*

MrPowa
2009-07-18, 15:36
Promenader och armhävningar/situps/rygg resningar/benböj osv är enkla saker man kan göra. Jag skulle börja lätt kanske 1 set av vardera och senare utöka, för att inte tappa lusten att träna.