handdator

Visa fullständig version : Köpa en Racer eller MTB


berra_berra
2009-07-18, 08:42
Är osäker på vad jag ska ha, skiljer sig körkänslan mycket?

Hur mycket bör man lägga ut för en racer resp. mtb?

Vill inte köpa något skit utan en cykel jag kan ha i några år, begagnat funkar utmärkt om den är fin.


Kommer troligen att köra mest asfalt, nästan helt säker på det..

forslund
2009-07-18, 08:46
Det skiljer mycket.

En racer är stelare, lättare, rullar lättare, mindre steg mellan växlarna, osv.
En mountainbike tål mer, går att köra överallt med, går långsammare.

Hur mycket pengar du vill lägga ut bestämmer du ju givetvis själv, men jag skulle inte köpa något under 8 000 (om det är nytt, dvs).

Kör du mest asfalt, köp en racer. Du kan köra grus även med en racer.
Vill du ha möjligheten att ge dig ut i skogen är det en mountainbike som gäller.

berra_berra
2009-07-18, 09:24
Det skiljer mycket.

En racer är stelare, lättare, rullar lättare, mindre steg mellan växlarna, osv.
En mountainbike tål mer, går att köra överallt med, går långsammare.

Hur mycket pengar du vill lägga ut bestämmer du ju givetvis själv, men jag skulle inte köpa något under 8 000 (om det är nytt, dvs).

Kör du mest asfalt, köp en racer. Du kan köra grus även med en racer.
Vill du ha möjligheten att ge dig ut i skogen är det en mountainbike som gäller.

Hur mycket bör man lägga ut, har hör runt 10 000 för mtb och minst 12 000 för racer?

Har du tips på några bra cyklar? Både MTB och racer? :)

forslund
2009-07-18, 09:33
Hur mycket bör man lägga ut, har hör runt 10 000 för mtb och minst 12 000 för racer?

Har du tips på några bra cyklar? Både MTB och racer? :)

Det är nog inte helt fel riktlinjer. Ta även med i räkningen att det är inte bara cykeln som kostar. Pedaler, skor, byxor, tröja, hjälm, slang, pump, vattenflaskor, flaskhållare, osv.

Lättast är helt enkelt att gå ner till en cykelhandlare och be om hjälp där - Ofta kan du få rabatt när du köper så pass mycket, samtidigt.

Scott Scale, inom MTB-rangen kan ju vara något att kolla på.
Scott Speedster (eller CR1 om du kan höja budgeten lite), inom Racer, även det.

Helt okej cyklar som kommer tjäna dig väl i något år innan du blir cykelfrälst, säljer huset och sambon, och köper en bättre cykel. ;)

Generella cykeltips tycker jag är svårt att ge, det beror mycket på vad man är ute efter och personliga preferenser.
Ner och känn på grejerna på riktigt, är allt man egentligen kan säga.

Eddie Vedder
2009-07-18, 11:36
Jag som cyklar ungefär 50/50 på båda numera och är lika dålig på båda kan ju ge min amatöruppfattning.

Racern går fortare och känns allmänt mer "stabil" cykling tycker jag. Man sitter mer still, trampar på, enbart asfaltkörning med vinden som den värsta motståndaren. Vinden och uppförsbackarna.;)

MTB:n ger mer frihet däremot. Den funkar på landsväg även den, bara det att farten blir lägre. Men hela tiden finns möjlighet att ge sig ut på grusvägar och tuffare skogsterräng om mn VILL. Det tycker jag är fördelen med MTB:n jämfört med racern.

MTB:n kan man ha på landsväg även om det går långsammare och kanske är ett stilbrott. Men racern kan du ju inte aldrig med dig ut i skogen och grusväg är väl inte heller något att sträva efter där. För mig som van löpare som gillar grus och stigar och skog och mark lika mycket så måste jag säga att MTB-passen oftare känns mer roliga.

Det här var alltså inga "kvalitetstips" som de riktiga cyklisterna kan ge dig, bara en liten input från en amatör som cyklar båda varianterna om hur jag upplever skillnaderna.

berra_berra
2009-07-18, 16:02
Jag som cyklar ungefär 50/50 på båda numera och är lika dålig på båda kan ju ge min amatöruppfattning.

Racern går fortare och känns allmänt mer "stabil" cykling tycker jag. Man sitter mer still, trampar på, enbart asfaltkörning med vinden som den värsta motståndaren. Vinden och uppförsbackarna.;)

MTB:n ger mer frihet däremot. Den funkar på landsväg även den, bara det att farten blir lägre. Men hela tiden finns möjlighet att ge sig ut på grusvägar och tuffare skogsterräng om mn VILL. Det tycker jag är fördelen med MTB:n jämfört med racern.

MTB:n kan man ha på landsväg även om det går långsammare och kanske är ett stilbrott. Men racern kan du ju inte aldrig med dig ut i skogen och grusväg är väl inte heller något att sträva efter där. För mig som van löpare som gillar grus och stigar och skog och mark lika mycket så måste jag säga att MTB-passen oftare känns mer roliga.

Det här var alltså inga "kvalitetstips" som de riktiga cyklisterna kan ge dig, bara en liten input från en amatör som cyklar båda varianterna om hur jag upplever skillnaderna.

Antar att du testat att köra sträcka X med både MTB och racern, hur mycket skiljer hastigheten, tiden osv...

Vad kör du på för cykel?

Popeye
2009-07-18, 16:16
Jag har haft både MTB och Räser tidigare och min klara favorit är räsern. Vill du ut i buskarna och härja så är MTB'n det naturliga valet.
Jag har också ägt cyklar med ramar i lite olika material. (Komposit, stål och aluminium)
Min favorit i alla kategorier var en räser byggd på en Eddie Merx ram i stål.
Komposit är lätt men dyrt. Aluminium är hårt (och ofta dyrare) och gör det stötigt jämfört med stål.
Stål väger lite mer men har du bra komponenter i övrigt så märks det inte så fasligt mycket imho. Bra rull utjämnar för det mesta...

Men jag är en glad amatör och ditt första steg bör nog vara att hitta en handlare som kan cyklar och framförallt räser cyklar, sist jag kollade så var det inte så vanligt med räser specialister...
Där kan du klämma och känna på riktiga grejer.

Eddie Vedder
2009-07-18, 18:08
Antar att du testat att köra sträcka X med både MTB och racern, hur mycket skiljer hastigheten, tiden osv...

Vad kör du på för cykel?

"Felet" är väl att jag har en MTB av ganska hög kvalité men en racer av betydligt sämre. racern köpte jag av wintersnowdrifts pappa och MTB:n av wintersnowdrift själv:D

Men jag är dålig dålig som cyklist och sträcka x tar oftast nästan lika lång tid. Samma runda på t.ex. 4 mil brukar ta ca 1:40 på MTB:n och kanske 1:30-1:35 på racern eller så.

berra_berra
2009-07-18, 20:00
"Felet" är väl att jag har en MTB av ganska hög kvalité men en racer av betydligt sämre. racern köpte jag av wintersnowdrifts pappa och MTB:n av wintersnowdrift själv:D

Men jag är dålig dålig som cyklist och sträcka x tar oftast nästan lika lång tid. Samma runda på t.ex. 4 mil brukar ta ca 1:40 på MTB:n och kanske 1:30-1:35 på racern eller så.

Vilken cykel är "roligast" att åka på?

The Swedish Oak
2009-07-18, 20:12
Du kan som Forslund skriver köra grus och även andra underlag med en racer förutsatt att du har rätt däck, titta bara på sporten Cyclo-Cross: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclo-cross

Men skulle jag varit i din sits skulle jag nog kört på MTBn, för den går ju som sagt utmärkt även på landsväg även om det inte går lika snabbt som en riktigt racer.

Du får helt enkelt bestämma vilket underlag du främst kommer använda cykeln för, och välja utifrån det.

berra_berra
2009-07-18, 20:26
Du kan som Forslund skriver köra grus och även andra underlag med en racer förutsatt att du har rätt däck, titta bara på sporten Cyclo-Cross: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclo-cross

Men skulle jag varit i din sits skulle jag nog kört på MTBn, för den går ju som sagt utmärkt även på landsväg även om det inte går lika snabbt som en riktigt racer.

Du får helt enkelt bestämma vilket underlag du främst kommer använda cykeln för, och välja utifrån det.

Kommer främst bli asfalt, men bor inte i Stockholm så vägarna är inte alltid lika fina här, en väg jag cyklar nu är det ett parti med grus och sten, cirka 100 meter, klarar en racer av det?

En annan fråga:

Hur stor är hastighetsskillnaden mellan MTB och racer på en vanlig landsväg? Kanske svårt att svara på.

Men jag cyklade en sträcka på 3,5 mil med medel på 25,5 med MTB, uppskattningsvis hur mycket högre hastighet skulle jag haft på en racer? :)

Eddie Vedder
2009-07-18, 21:24
Vilken cykel är "roligast" att åka på?

...


så måste jag säga att MTB-passen oftare känns mer roliga.

forslund
2009-07-18, 22:03
en väg jag cyklar nu är det ett parti med grus och sten, cirka 100 meter, klarar en racer av det?

Utan tvekan.

En annan fråga:

Hur stor är hastighetsskillnaden mellan MTB och racer på en vanlig landsväg? Kanske svårt att svara på.

Men jag cyklade en sträcka på 3,5 mil med medel på 25,5 med MTB, uppskattningsvis hur mycket högre hastighet skulle jag haft på en racer? :)

Det beror helt på terrängen, din vana med båda cyklarna, däck, osv.
Men att det blir skillnad, det är det ingen tvekan om.

Ju högre hastigheten blir, desto större skillnad gör det, tycker jag.

berra_berra
2009-07-18, 22:07
Utan tvekan.



Det beror helt på terrängen, din vana med båda cyklarna, däck, osv.
Men att det blir skillnad, det är det ingen tvekan om.

Ju högre hastigheten blir, desto större skillnad gör det, tycker jag.

Det var väldigt mycket upp och nedför vissa partier.

Det var första gången jag cyklade på den cykeln, så ingen tidigare vana alls förutom en massa "kärringhondor".

kberg
2009-07-18, 22:10
Det kommer nog sluta med två cyklar.. minst.. kanske inte i år men det kommer :P

berra_berra
2009-07-18, 22:29
Tips på bra MTBcyklar samt några Racer för under 15 000 =)'

Ni får även tipsa om en cykel för 15001 kr

burtan
2009-07-19, 10:52
Känslan mellan en racer och en mountainbike på landsväg är enorm. Blir det mest landsväg du kommer att köra, köp en racer. Blir det mest grusväg/skog, köp en mountainbike.
Om du blir sugen på en racer så har jag en till salu för 8000, hur lång är du?

Mvh Andreas.

berra_berra
2009-07-19, 11:09
Känslan mellan en racer och en mountainbike på landsväg är enorm. Blir det mest landsväg du kommer att köra, köp en racer. Blir det mest grusväg/skog, köp en mountainbike.
Om du blir sugen på en racer så har jag en till salu för 8000, hur lång är du?

Mvh Andreas.

Jag är 187cm lång.

Vad är det för cykel?

Popeye
2009-07-19, 13:20
För 15000:- kvalar du nog in precis så att du kan få cykeln byggd efter dina egna önskemål, dvs du kan välja ram, styre, sadel, bromsar, hjul, växlar m.m.
Nu var det ju några år sedan jag höll på med sånt så jag kan ha tokfel? Priserna kan ha gått upp sedan jag var insatt i det hela.

Calle Siren
2009-07-19, 13:47
Glöm sedan inte att det finns slicks till mtb:en. Jag skulle kört på en mtb any day.

berra_berra
2009-07-19, 13:57
För 15000:- kvalar du nog in precis så att du kan få cykeln byggd efter dina egna önskemål, dvs du kan välja ram, styre, sadel, bromsar, hjul, växlar m.m.
Nu var det ju några år sedan jag höll på med sånt så jag kan ha tokfel? Priserna kan ha gått upp sedan jag var insatt i det hela.

Problemet för mig är att jag inte kan någonting om cykeldelar alls.

Tips på sidor där man kan bygga ihop en cykel?

Sebbe_H
2009-07-19, 14:53
Problemet för mig är att jag inte kan någonting om cykeldelar alls.

Tips på sidor där man kan bygga ihop en cykel?

http://www.cykelcity.se/imcms/statisk/kopacykel_2_2.html

berra_berra
2009-07-19, 19:15
http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?compare=1&lang=sv_SE&cou=SE&left_bik_id=529&right_bik_id=528

Är det någon stor skillnad på dessa två och är det värt att köpa den dyrare?

berra_berra
2009-07-19, 19:20
Angående den här.

http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=507&sect&lang=sv_SE&cou=SE

Kan vikten stämma? 1.440 kilo?

Snorre Snabel
2009-07-19, 19:36
Jag tycker cross är lite varken eller. Köp en mtb nu och köp en racer om ett/två år.

berra_berra
2009-07-19, 20:48
Jag tycker cross är lite varken eller. Köp en mtb nu och köp en racer om ett/två år.

gärna fler åsikter.

en åsikt är bra, flera är bättre.

Olegh
2009-07-19, 20:56
Om du har en vanlig brukshoj hade jag lätt valt en riktig räser. Annars känns det helt klart mer aktuellt med en cykel som man kan använda överallt.

Bubban
2009-07-19, 21:00
Jag har också tänkt på detta ett bra tag. Är det värt att köpa en racer för 7000? Jag vet att Crescent har sådana, ( http://crescent.se/cyklar/race/1165 ). Jag har alltid varit ett litet speedfreak och vill kunna cykla så snabbt jag kan, alltid. Har länge haft en MTB men en racer vore kanon.

berra_berra
2009-07-19, 21:00
Om du har en vanlig brukshoj hade jag lätt valt en riktig räser. Annars känns det helt klart mer aktuellt med en cykel som man kan använda överallt.

Vet inte vad du menar med en brukshoj, men just nu cyklar jag på en http://www.gnetagalten.se/images/00026/0/ny-crescent-citybike-%28dam%29-06-%5B-billigt!%5D.jpg

Dock inget man cyklar 4 mil till jobbet med.

DennisJ
2009-07-19, 21:15
Angående den här.

http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=507&sect&lang=sv_SE&cou=SE

Kan vikten stämma? 1.440 kilo?

Det är bara ramen som väger så mycket. 8 eller 8,4 kilo (plus lite till för pedalerna) väger den om du köper någon av de varianter de har.

Snorre Snabel
2009-07-19, 21:32
Jag tycker du ska hoppa upp till cirka 12-15 loppor för en ok racer, då kan du få en schysst bianchi med shimano ultegra/105 komponenter och kolfibergafflar. Visst det är en del kosing, men jag tycker det är bättre att kosta på sig lite mer i början så kan du utvecklas med den och klarar dig längre innan du behöver byta upp dig.

berra_berra
2009-07-19, 21:37
Jag tycker du ska hoppa upp till cirka 12-15 loppor för en ok racer, då kan du få en schysst bianchi med shimano ultegra/105 komponenter och kolfibergafflar. Visst det är en del kosing, men jag tycker det är bättre att kosta på sig lite mer i början så kan du utvecklas med den och klarar dig längre innan du behöver byta upp dig.

Vad tror du om den här cykeln?

http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=507&sect=description&lang=sv_SE&cou=SE

Nästa fråga, är det dumt att köpa en cyclocross istället för en racer? Fler användningsområden med en cyclocross.

Ape3
2009-07-20, 10:18
Själv har jag en mountainbike, scott scale 40, och den är så rolig och bra att den används varje dag istället för den gamla militärcykeln. Har ägt en racer tidigare och jag tyckte att de svenska vägarna var så dåliga att det inte var roligt. Inget skönt att cykla på alls, stötigt och hoppigt = ont, speciellt då man cyklar länge.

Jag röstar på MTB! Angående cyclocross kan det ju vara en idé.

kjell33
2009-07-20, 10:57
Nackdelen med mtb är tyvärr att du inta har särskilt många handpositioner att välja på. Gör inte så mkt i skogen men det känns på landsväg.

Egonom
2009-07-20, 11:30
Dock inget man cyklar 4 mil till jobbet med.
Nu blir jag förvirrad. Vad ska du ha cykeln till? Är det tänkt som en pendlarcykel eller träningsverktyg? En pendlarcykel slits väldigt mycket och måste vara väldigt vädertålig, speciellt om den ska användas under vintern. Ska du pendla med cykeln är det också märkligt att fundera över en mtb, så länge du inte cyklar genom urskogen.

Sebbe_H
2009-07-20, 12:02
Fyfan för att cykla längre sträckor asfalt på en MTB. Inget att ens fundera över, köp racer.

grondahl
2009-07-20, 12:05
Definiera längre sträckor?

Med en lätt ht och lättrullade däck så är det ju ingen direkt plåga att rulla asfalt. Med ex ens Meta 5:a så är det inget man ens överväger.


Fyfan för att cykla längre sträckor asfalt på en MTB. Inget att ens fundera över, köp racer.

Phamarus
2009-07-20, 13:01
Nu för tiden finns det ju även en uppsjö av så kallade "Hybrid"-cyklar, som då ska vara ett mellanting mellan allt. Kanske detta är något att överväga?

Något åt race-hybrid hållet då, inte lika sportigt som en riktig racer men fortfarande mycket bättre landsvägsegenskaper än en MTB.
Enda nackdelen, som någon nämnde, är att man inte har lika mycket handpositioner att välja mellan som på en racer.

burtan
2009-07-20, 13:03
Jag är 187cm lång.

Vad är det för cykel?

Cykeln är byggd för min längd (179cm) så den är nog tyvärr för liten för dig.

Mvh Andreas.

berra_berra
2009-07-20, 19:15
Nu blir jag förvirrad. Vad ska du ha cykeln till? Är det tänkt som en pendlarcykel eller träningsverktyg? En pendlarcykel slits väldigt mycket och måste vara väldigt vädertålig, speciellt om den ska användas under vintern. Ska du pendla med cykeln är det också märkligt att fundera över en mtb, så länge du inte cyklar genom urskogen.

Köra träningspassen till och från jobbet, under sommartid.

Och bara ut och träna på.

Själv har jag en mountainbike, scott scale 40, och den är så rolig och bra att den används varje dag istället för den gamla militärcykeln. Har ägt en racer tidigare och jag tyckte att de svenska vägarna var så dåliga att det inte var roligt. Inget skönt att cykla på alls, stötigt och hoppigt = ont, speciellt då man cyklar länge.

Jag röstar på MTB! Angående cyclocross kan det ju vara en idé.

Kan någon förklara skillnaden på en cyclocross och racer lite, eller jag vet skillnaden, men finns det nackdelar med en cyclocross jämfört med racer? Annars skulle väl alla köpa cyclocross istället för racer?

Sebbe_H
2009-07-20, 19:16
Definiera längre sträckor?

Med en lätt ht och lättrullade däck så är det ju ingen direkt plåga att rulla asfalt. Med ex ens Meta 5:a så är det inget man ens överväger.

Han snackar ju att pendla till jobbet, 4 mil per dag.

berra_berra
2009-07-20, 19:20
Han snackar ju att pendla till jobbet, 4 mil per dag.

8 mil. 4 mil dit och 4 hem.

nordland
2009-07-21, 08:17
när det handlar om såpass långa sträckor varje dag så tycker jag det är givet att skaffa en racer.. Fast du kan också göra som jag, kör mtb med 2 olika hjulpar. Ett par med slicks, det andra med grövre mönster..

berra_berra
2009-07-21, 08:23
när det handlar om såpass långa sträckor varje dag så tycker jag det är givet att skaffa en racer.. Fast du kan också göra som jag, kör mtb med 2 olika hjulpar. Ett par med slicks, det andra med grövre mönster..

hur funkar det? stor skillnad mot en racer att köra med slicks?

sen så kommer jag bara att cykla till jobbet då det inte regnar.

grondahl
2009-07-21, 08:27
Den stora frågan är ju: Kommer du använda cykeln till något mer än bara jobbpendling? Ska du ändå bara nöta asfalt t/r jobbet så skulle jag definitivt köra på en racer alt långfärdare/cross/hybrid (ex Kona Dew Drop/Sutra) med skivbromsar.

forslund
2009-07-21, 08:30
Finns inte en chans att jag skulle köpa något annat än en racer för de ändamål du har.

berra_berra
2009-07-21, 09:03
Finns inte en chans att jag skulle köpa något annat än en racer för de ändamål du har.

Vill jag åka någon runda hemkring så måste jag ha en cyclocross alt. mtb.

Annars blir de tur och retur turer.

Finns bara en väg som leder hem till mig med asfalt, riksväg 71.

Snorre Snabel
2009-07-21, 19:01
8 mil om dagen, det kommer ta lite tid i anspråk varje dag. Röstar för lätt för racern!

berra_berra
2009-07-21, 20:09
8 mil om dagen, det kommer ta lite tid i anspråk varje dag. Röstar för lätt för racern!

Med mtb så tog det 1 timme och 20 minuter, enkel sträcka 4 mil.

melancoolio
2009-07-21, 20:21
Känns som att en cyclocross är nått för dig. Kona gör coola såna. Jake the snake liksom...bara namnet gör ju att man vill ha :)

Olsson
2009-07-21, 21:30
Kan någon förklara skillnaden på en cyclocross och racer lite, eller jag vet skillnaden, men finns det nackdelar med en cyclocross jämfört med racer? Annars skulle väl alla köpa cyclocross istället för racer?

Ramgeometrin skiljer en hel del. En CX är högre och kortare vilket gör att den inte känns lika stabil i höga farter och inte lika kvick som en racer. Vidare så brukar man dra vajrarna på ovansidan av toppröret på en CX för att de inte ska få så mkt lerstänk på sig och inte vara i vägen när man bär cyklen på axlen. Bromsarna är av cantilever typ istället för traditionella racerbromsar. Detta för att de inte gegga igen av mkt lera. Cantileverbromsarna fungerar helt klart sämre. Dessutom är mellanrum mellan däck och gaffel mkt större på en CX av samma anledning som bromsarna. Gör att cyklen inte blir lika styv och stabil.

Styret brukar oxå vara lite bredare på en CX men det är så personligt så de får man ju ändå nästan alltid anpassa ändå.

På CX som verkligen är avsedda för CX-tävling så skiljer det en hel del saker till men det känns inte relevant i de här fallet.

CX dock helt klart det bästa alternativet till en racer ändå om man vill kompromissa.

berra_berra
2009-07-21, 21:44
Ramgeometrin skiljer en hel del. En CX är högre och kortare vilket gör att den inte känns lika stabil i höga farter och inte lika kvick som en racer. Vidare så brukar man dra vajrarna på ovansidan av toppröret på en CX för att de inte ska få så mkt lerstänk på sig och inte vara i vägen när man bär cyklen på axlen. Bromsarna är av cantilever typ istället för traditionella racerbromsar. Detta för att de inte gegga igen av mkt lera. Cantileverbromsarna fungerar helt klart sämre. Dessutom är mellanrum mellan däck och gaffel mkt större på en CX av samma anledning som bromsarna. Gör att cyklen inte blir lika styv och stabil.

Styret brukar oxå vara lite bredare på en CX men det är så personligt så de får man ju ändå nästan alltid anpassa ändå.

På CX som verkligen är avsedda för CX-tävling så skiljer det en hel del saker till men det känns inte relevant i de här fallet.

CX dock helt klart det bästa alternativet till en racer ändå om man vill kompromissa.


okej, blev tipsad av en kompis om den här CX http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/cyklar-3/-cross/rocky-mountain-solo-cxd.html

ser ut som skivbromsar, hur är det på en CX?

Rydell
2009-07-26, 13:13
Har du tänkt att pendla landsväg till och från jobbet även när vädret inte är det bästa är nog en CX det bästa alternativet. Detta då du torde sätta på skärmar på cykeln och det kan du inte på en racer. Skaffa dubbla uppsättningar av hjul och kör med racerdäck när det är säsong för det.

Är bromsarna viktig för dig så köp en hybrid med hydrauliska skivbromsar. Det går att sätta på "snabbare" däck även på en sådan. Håll dock utkik vad det är för fälgar på den innan du köper ifall du avser sätta på andra däck med mindre dimension.

berra_berra
2009-07-26, 21:46
Har du tänkt att pendla landsväg till och från jobbet även när vädret inte är det bästa är nog en CX det bästa alternativet. Detta då du torde sätta på skärmar på cykeln och det kan du inte på en racer. Skaffa dubbla uppsättningar av hjul och kör med racerdäck när det är säsong för det.

Är bromsarna viktig för dig så köp en hybrid med hydrauliska skivbromsar. Det går att sätta på "snabbare" däck även på en sådan. Håll dock utkik vad det är för fälgar på den innan du köper ifall du avser sätta på andra däck med mindre dimension.

Okej, blir det "halt" att köra med racerdäck då det regnar (är blött på vägen)?

Snorre Snabel
2009-07-27, 08:05
Har du tänkt att pendla landsväg till och från jobbet även när vädret inte är det bästa är nog en CX det bästa alternativet. Detta då du torde sätta på skärmar på cykeln och det kan du inte på en racer. Skaffa dubbla uppsättningar av hjul och kör med racerdäck när det är säsong för det.


Trams, det går alldeles utmärkt att ha skärmar på en racer

Rydell
2009-07-28, 07:25
Trams, det går alldeles utmärkt att ha skärmar på en racerDet finns inget utrymme mellan däck och gaffel för skärmar. Sen kan du så klart lösa det ändå, finns särskilda skärmar för det. Men som pendlarhoj är det substitutet inget alternativ som håller i längden. Det ska vara riktiga skärmar på en pendlarhoj.