handdator

Visa fullständig version : God äggmjölk?


Honken
2009-07-17, 15:09
Prövade det idag med kakao, fick ned halva efter någon minut men sen så gick det inte längre, fick fuska med socker men även då gick det inte.

Någon som har ett gott recept till äggmjölk? :)

mikaelj
2009-07-17, 15:15
Jag antar att du sökt på KiF? http://www.google.se/search?client=opera&rls=en&q=site:kolhydrater.ifokus.se+%C3%A4ggmj%C3%B6lk&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Cilia
2009-07-17, 15:31
Prövade det idag med kakao, fick ned halva efter någon minut men sen så gick det inte längre, fick fuska med socker men även då gick det inte.

Någon som har ett gott recept till äggmjölk? :)
Jag förstår inte, är det mjölk som du blandar ner ägg i? Det låter skitäckligt. Förstår om du inte får ner det.

Varför steker du det inte bara i en stekpanna så blir det omelett istället? Är det för mycket mjölk kan du ju dricka mjölken vid sidan om.

mikaelj
2009-07-17, 15:32
Jag förstår inte, är det mjölk som du blandar ner ägg i? Det låter skitäckligt. Förstår om du inte får ner det.

Varför steker du det inte bara i en stekpanna så blir det omelett istället? Är det för mycket mjölk kan du ju dricka mjölken vid sidan om.

Dina inlägg låter ibland som att du trollar. Har du ens brytt dig om att klicka på länken eller göra en egen sökning?

Äggula + smör + kokande vatten => mjölkliknande.

Cilia
2009-07-17, 15:37
nästan lite sten i glashus där Mikael.

Jag vidhåller det jag skriver. Stek äggen istället, stek dom i smör då och drick vattnet.
Jag läste något av dom första inläggen och det gjorde mig inte klokare. Själv tänker jag inte dricka någon sådan smörja så jag frågar honom hellre vad han håller på med.

Trance
2009-07-17, 15:57
Dina inlägg låter ibland som att du trollar. Har du ens brytt dig om att klicka på länken eller göra en egen sökning?

Äggula + smör + kokande vatten => mjölkliknande.

Cilia har inte alla indianer i kanoten om vi säger så, men du vänjer dig.

z_bumbi
2009-07-17, 15:59
Ägg koagulerar i värme och smör flyter upp på ytan så jag har svårt att se hur man får det homogent
Om man är allergisk mot mjölk skulle jag hellre dricka havremjölk och är det bara laktosintollerans så finns det hur mycket som helst att välja på.

mikaelj
2009-07-17, 16:56
Facebook: Vi som gillar äggmjölk (http://www.facebook.com/topic.php?uid=104087682806&topic=10397)

Honken
2009-07-17, 17:11
Får er som undrar så är det för att jag kommer att ge LCHF ett tag nu framöver, dricker vanligtvis 2-3L mjölk om dagen och steker väl en 6-8 ägg till frukost och mellanmål.

Konsistensen är det inget fel på, ägget hinner inte koagulera och fetter är lugnt sålänge man rör om. Smakar däremot... mindre gott.

Varför? Jo jag ville helt enkelt pröva. Verkar vara en hel del som anser att äggmjölk är himmelskt gott, blev lite fundersam då det smakar allt utom himmelskt och blev intresserad i vad folk har i för att det inte ska smaka avlopp.

malfunction
2009-07-17, 17:14
Orden "god" och "äggmjölk" passar inte ihop.

Cilia
2009-07-18, 10:44
Får er som undrar så är det för att jag kommer att ge LCHF ett tag nu framöver, dricker vanligtvis 2-3L mjölk om dagen och steker väl en 6-8 ägg till frukost och mellanmål.

Konsistensen är det inget fel på, ägget hinner inte koagulera och fetter är lugnt sålänge man rör om. Smakar däremot... mindre gott.

Varför? Jo jag ville helt enkelt pröva. Verkar vara en hel del som anser att äggmjölk är himmelskt gott, blev lite fundersam då det smakar allt utom himmelskt och blev intresserad i vad folk har i för att det inte ska smaka avlopp.
Jag förstod att du inte ville få i dig kolhydrater men jag tyckte det lät som ett vidrigt sätt att få i sig dom ingredienserna. Verkade inte heller som om alla som försökt var frälsta. Några drack det i kaffe och verkade gilla det. Hur bra är det eg med råa ägg?

Eddie Vedder
2009-07-18, 11:12
Hur bra är det eg med råa ägg?

Tillsätter man inte kokande vatten?

Cilia
2009-07-18, 18:43
Tillsätter man inte kokande vatten?
men om det fortfarande är rinnande som mjölk blir dom då tillagade? Kanske, lite som extremt löskokta ägg?

Eddie Vedder
2009-07-18, 18:49
men om det fortfarande är rinnande som mjölk blir dom då tillagade? Kanske, lite som extremt löskokta ägg?

Salmonella och Campylobacter dör vid 70 grader celsius, hur lång tid med hög temperatur det krävs för att inaktivera proteininhibitoter i ägget kan jag inte svara på men kokande vatten och kanske lite vispande lär göra susen.

mikaelj
2009-07-18, 20:34
Se tidigare diskussion på KiF: Äggmjölk och avidin? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=884197c0-9e9e-41e5-88ba-8630944101e7)

Många gör det på enbart gulan, det kan ju vara ett alternativ. Och ja, många tycker att det är gott. Jag tycker att det verkar läskigt. :-)

Å andra sidan gillar jag vispad grädde & rå äggula (som passerat frysen), så hårdvispad grädde & äggula (som passerat kokande vatten) funkar nog också.

kalajset
2009-07-18, 22:13
Jag blandade äggmjölk rätt friskt ett tag, men efter att jag läste tråden mikaelj postade här ovan, slutade jag tvärt, tyckte det verkade bli för omständigt att göra "säker" mjölk.

Tycker hursomhelst det är rätt gott som det är, men med chokladpulver, (...), eller faktiskt även vassleproteinpulver, blev det gott på riktigt. Bara att blanda i efter att själva mjölken är färdig.