handdator

Visa fullständig version : Fettri majonnäs?


Lalla
2002-05-28, 14:14
Köpte fettfri majonnäs idag, vad säger ni om den produkten? bra, dålig, smakar piss, kanongod???

Hur är det med kolisarna i den, snabba?

näringsvärde/100g:
55kcal
1g protein
12g kolhydrater
0,5g fett

Recept 4port:
4dl fettfri majonnäs
2dl Lättkesella
2msk finhackad s-dragon
4msk finhackad persilja
saften från 1 citron
2tsk worcestersås
2msk HP-sås
Salt
Rivet citronskal

Blanda o servera! :D

nina
2002-05-28, 14:20
det är gott :) tycker jag.

Mallan
2002-05-28, 14:21
Vad säger innehållsförteckningen?!
Mkt socker, gjort på ägg....det borde avgöra snabbheten på kolhydraterna.
:rolleyes:

"det kan vara så..men det är inte rätt"

The Dwag
2002-05-28, 15:00
Den klart godkänd ! Brukar köpa den

stefannn
2002-05-28, 19:27
hur kan den vara fettfri om det är ägg i?? har dom gjort den av vitan d¨å eller??? och socker i en majonäs`? varför har man det majonäs ska ju inte ens vara sött...
och varför vara rätt för äkta majonäs?? största delen av fettet kommer ju från oljor och det verkar ni ju inte ha svårt för att bre på med här inne...????
och vad var det för recept??? bearnaise för ortorektiker???

Sverker
2002-05-28, 20:03
Eftersom livsmedel är mitt intresse kunde jag inte låta bli och titta på hyllan.

Fettfri majonär är ju gjord på vatten och förtjockningsmedel som modifierad stärkelse, xantangummi etc, senap, socker, äggvita och ättika.
Ägget är endast med för att man skall få kalla den majonäs. Socker har man med därför vi i sverige vill ha en lite sötare majonäs. Senap och ättika är ju också nödvändiga för smaken.

GI på majonäs är kanske lite överdrivet. Socker är ju snabbt samtidigt som förtjockningsmedlen är kostfibrer och sänker GI.
Men vadå, 12 g socker per 100g.

stefannn
2002-05-28, 20:47
är det majonäs så är det majonäs inget jävla socker...
och majonäss ska göra på äggula och olja...inte några jävla förtjockningsmedel och skit...blir nästan förbannad...

The Dwag
2002-05-28, 21:27
stefannn> Den äkta majonäsens vän ! ;) :D

Du får väl starta en Förening då ! ;)

Lalla
2002-05-28, 21:33
stefannn > Andas...andas!!! Lugn och fiiiin.... :D
Receptet var stulet från Köket (TV4) i fredags, Fredrik nått heter kocken som visade. Dock hade han vanlig majonnäs och Cremé fraishe.

Sverker > Sant, jag bara undrade sådär i största nyfikenhet... ;)

Kommer hur som helst att käka den, kanongod!

stefannn
2002-05-28, 23:01
the dwag... ja det ska jag nog göra... sedan ska vi bomba felix fabriker och sånt som gör oäkta majonäs.. "millitanta majonäser" låter det som ett bra namn??

stefannn
2002-05-28, 23:06
lalla: fredrik?? är det han som äör ovårdad i håret och tror att att han är jamie oliver???(den nakna kocken) för er som inte är så inne i matlagning...

Lalla
2002-05-29, 06:44
stefannn > Ja, det är nog mycket möjligt att det är. Gillar inte riktigt honom.
Men idag är det Johan Sörberg, ska fixa glass... :D :D
Missar inte ett avsnitt... ;)

Snelkisse
2009-11-25, 20:28
Var kan man hitta denna fettfria majonnäs? Jag har kollat i Hemköp, Netto och Lidl utan någon som helst framgång.

Fru_Flisa
2009-11-25, 23:25
Jag kan tänka mej att den smakar läskigt + blir riktigt dyr.
Det blir bra lättmajonnäs med att ta den på 88% & späda ut lite med yoghurt eller fil.

LadyG
2009-11-25, 23:47
Var kan man hitta denna fettfria majonnäs? Jag har kollat i Hemköp, Netto och Lidl utan någon som helst framgång.

Hemköp har den, om inte just din butik är supersopig. Jag köper min i Hemköp, Sundbyberg, tuben ser ut som den översta bilden:

http://www.findus.se/produkter/ovriga.asp?w=103

Eddie Vedder
2009-11-26, 07:04
Jag kan tänka mej att den smakar läskigt + blir riktigt dyr.

Jag har gjort blindtest på majonnäs där vi fick fullfet, lätt och fettfri. Vi skulle ange vilken som vi trodde var den fetaste. Flera valde faktiskt den helt fettfria, det är så mycket "fetthärmande" tillsatser så den upplevs lika fet.

Jag svarade rätt och det var för att den fettfria är för söt för att vara god majonnäs tycker jag. Definitivt inget prisvärt i mina ögon.

Snelkisse
2009-11-26, 22:35
Hemköp har den, om inte just din butik är supersopig. Jag köper min i Hemköp, Sundbyberg, tuben ser ut som den översta bilden:

http://www.findus.se/produkter/ovriga.asp?w=103

Haha då har jag väl en supersopig Hemköp. Men ska definitivt ta och kolla ytligare en gång lite mer noggrant. Annars åker jag till en annan Hemköp i närheten och kollar. Tack.

Sen om den är god eller inte, det har jag ingen aning om, därför skall den testat. :)

mtlca
2009-11-26, 22:43
Smakar skumt imo

LadyG
2009-11-26, 23:20
Haha då har jag väl en supersopig Hemköp. Men ska definitivt ta och kolla ytligare en gång lite mer noggrant. Annars åker jag till en annan Hemköp i närheten och kollar. Tack.

Sen om den är god eller inte, det har jag ingen aning om, därför skall den testat. :)

Den kan ju ha varit slut också :)

Vet man inte att den är fettfri är det få som märker att den smakar annorlunda. I alla fall inte om den används i matlagning, då ska man ha högst förfinade smaklökar om man ska märka någon skillnad skulle jag vilja påstå.

Fredrik_S
2009-11-27, 06:00
Eldorados lättmajonäs är sjukt god och billig, ca 40% fett, blir ett par kilo av den i veckan.

MrBurner
2009-11-27, 06:55
Ett par kilo majonäs i veckan alltså :)

Fredrik_S
2009-11-27, 11:38
Ett par kilo majonäs i veckan alltså :)

Har en kyckling + ris period just nu och äter det ca 3 gnr per dag, men det är för lite fett i det samt torrt då jag inte äter grönsaker så då går det åt majonäs i mängder.