handdator

Visa fullständig version : Författaragent blåser författare på miljoner


Nitrometan
2009-07-17, 10:45
http://www.dn.se/dnbok/hanserik-tonnheim-nordin-agency-1.912863

Här är en snubbe som skulle representera flera upphovsrättsinnehavare och deras intressen men lät bli att ge dem de pengar de skulle ha.

Om killarna bakom piratbukten dömdes till ett års fängelse och 30 miljoner i böter så kan man ju undra vad denna kille ska få för straff.

Änsålänge finns det inte ens en polisanmälan.

En skandal skakar bok-Sverige. Den svenske författaragenten Hanserik Tönnheim har under många år inte betalat ut royaltypengar till de internationella förlag och författare han arbetat med. Det rör sig om miljontals kronor.

När DN.se ringer upp Hanserik Tönnheim bekräftar han uppgifterna:

- Jag har dröjt för länge med betalningarna, det är sant.

Allt började 2005 när han fick större kostnader än intäkter, förklarar Tönnheim.

Tönnheims Literary Agency (TLA) har varit underagent och skulle ha skickat pengar och redovisningar från de nordiska förlagen kontinuerligt till de internationella förlagen och författarna.

- Det var inte så att jag inte tänkt betala dessa pengar. Men jag hamnade en spiral där jag inte längre hittade ut. Skulden är helt och hållet min, säger Hanserik Tönnheim till Svensk Bokhandel.

Han har nu 500 kontrakt som han ska gå igenom. Det handlar bland annat om uteblivna royaltypengar på 840.000 kronor till Joyce Carol Oates och 460.000 kronor till författaren Paul Auster.

- Jag kan inte svara på hur många författare det gäller. Jag sitter och går igenom det nu, det kan nog ta två veckor. Jag ska gå igenom 500 kontrakt och se vad som kan ligga här, säger Hanserik Tönnheim till DN.


I det här fallet handlar det om verkliga inkomster som författarna har förvägrats.

I fallet med piratbukten var det bara gissningar.

Skandalen rullades upp i våras när det amerikanska förlaget HarperCollins diskuterade utgivningen av Joyce Carol Oates böcker med hennes svenska förlag Albert Bonniers.

HarperCollins representant Brenda Segel undrade över de senaste årens försäljningssiffror och Bonniers visade avräkningarna och de utbetalade pengarna. Pengar som aldrig nått det amerikanska förlaget.

Svensk Bokhandel berättar vidare att Jonas Axelsson, litterär chef på Albert Bonniers förlag, då kontrollerade andra författares redovisningar som gått via Tönnheim Literary Agency.

Joakim Hansson, som två år tidigare köpt Bengt Nordin Agency tillsammans med Hanserik Tönnheim, förstod att något inte stod rätt till. Han åkte till New York för att reda ut vad som hänt och krävde därefter svar av sin kollega, som erkände direkt.

Å andra sidan är det intressant att DN (Bonnier?) väljer att hänga ut en enskild företagare. Ärendet har inte gått till kronofogde eller polisanmälan. Men ändå väljer DN att hänga ut honom såhär.

Tja. Vem vet?