handdator

Visa fullständig version : Kan ketogena eller lågkolhydratdieter leda till insulinresistens?


Kappman
2009-07-17, 08:03
Jag undrar om det finns forskning på orsakerna bakom försämrad insulinkänslighet och lågkolhydratdieter, eller t.om. ketogena dieter?

En tanke som slog mig var att kroppen kanske blir sämre på att ta hand om socker om den inte utsätts för det? Eller är det tvärtom?

oddyboll
2009-07-17, 08:39
det är inte bara kolhydrater som triggar insulin?

Rahf
2009-07-17, 08:42
Jag undrar om det finns forskning på orsakerna bakom försämrad insulinkänslighet och lågkolhydratdieter, eller t.om. ketogena dieter?

En tanke som slog mig var att kroppen kanske blir sämre på att ta hand om socker om den inte utsätts för det? Eller är det tvärtom?

Det är väl snarare tvärtom. Ju mindre insulin, desto känsligare är/blir du för det.

Eddie Vedder
2009-07-17, 16:00
Jag undrar om det finns forskning på orsakerna bakom försämrad insulinkänslighet och lågkolhydratdieter, eller t.om. ketogena dieter?

Vilka orsaker till försämrad insulinkänslighet vid ketodieter? Det finns ingen sådan orsak vad jag vet. Frågar du OM det är så eller är du säker på det men villa se källor?

Man har set studier där högfettkost akut försämrat insulinkänsligheten men att därifrån gå så långt som att insulinresistens skulle inträde vid en fettrik kost där individen inte ökar i vikt känns orimligt rent spontant. Vid lågkolhydratkost minskar oftare insulinbehovet hos diabetiker.

mikaelj
2009-07-17, 16:07
Man har set studier där högfettkost akut försämrat insulinkänsligheten (...)

Är det inte rentav en grundläggande feature att insulinkänsligheten försämras med höga nivåer fria fettsyror som flyter omkring i blodet?

I praktiken är det förstås inte några som helst problem på en ketogen kost, eftersom nivån fria fettsyror går ned när blodsockernivån går upp -- även om det förstås blir en liten fördröjd effekt. Något typ 1-diabetiker ser när de "fuskar" på lågkolhydratkost: behövs mer insulin.

Vad jag förstår är det dock inget som kan påverka cellerna för alltid, utan riktig insulinresistens kan du bara få av just förhöjda nivåer insulin. Därav åldersdiabetes.

Jag hoppas verkligen inte att jag har fel. ;-)

Scratch89
2009-07-18, 22:56
Nu kan man iofs ha både höga blodfetter och högt blodsocker...

mikaelj
2009-07-18, 22:59
Nu kan man iofs ha både höga blodfetter och högt blodsocker...

Då har du diabetes.

Eddie Vedder
2009-07-19, 07:38
Nu kan man iofs ha både höga blodfetter och högt blodsocker...

Ja det är väl det som är grejen när insulinproduktionen inte fungerar som den ska? Varken sockret eller fettet transporteras ordentligt till cellerna.

Men vid lågkolhydratkost lär ju fortfarande insulinbehovet vara mindre eftersom transporten av sockret inte behövs och inte heller kommer krävs något insulin. Fettet kan ju lagras in ändå. Man kanske inte blir insulinfri som diabetiker men jag har svårt att se hur man INTE kan få ett reducerat insulinbehov om kolhydrater reduceras kraftigt.

Tolkia
2009-07-19, 09:39
Jag skulle definitivt inte våga säga att man inte riskerar diabetes typ II om man äter sig kraftigt överviktig på lågkolhydratdiet (vilket går alldeles utmärkt). Sambandet övervikt - insulinresistens är väl vad man vet idag nog så starkt som sambandet kolhydratkonsumtion - insulinresistens.

MrBulk
2009-07-20, 14:27
Wikipedia
Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet.

Betyder det att det blir en minskning av blodfetter?