handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg för ett helt år - många scheman


Jochitko
2009-07-16, 23:34
Efter att ha tränat lite olika varianter av fyrsplittar det senaste året(n) (har tränat i snart fem år) så bestämde jag mig för att prova något nytt, ett lite annorlunda schema helt enkelt. Så jag köpte en stor, tjock träningsbok och började skissa och klistra ihop de olika tipsen, övningarna och metoderna till ett helårs träningsupplägg. Efter lite över en veckas kvällsarbete fick jag ihop följande:

http://www.speedyshare.com/550284294.html

Lägger upp schemat här på kollo eftersom jag dels ville dela med mig till folk som vill förnya sin träning och dels för att få kritik på upplägget i sin helhet samt dess olika delar.

Vilka metoder har ni testat? Vad har ni tyckt om dem? Vad tror ni om att kombinera dem såhär?

jocke12
2009-07-16, 23:38
Varför inte bara posta här, för oss som inte har Word? (eller bemödar sig fixa något liknande)

BB1942
2009-07-16, 23:47
Nedåtlutande bänk är farligt

Jochitko
2009-07-16, 23:48
Varför inte bara posta här, för oss som inte har Word? (eller bemödar sig fixa något liknande)

Därför att upplägget ligger på över 30 sidor och innehåller kolumner. Om det finns något annat sätt som jag kan lägga upp texten så gör jag det gärna, bara säg hur/var du vill ha det :) (tänker om det finns ngn hemsida där man kan klistra in utan att tappa formationen och sen länka dit? vore smidigast)

Jochitko
2009-07-16, 23:49
Nedåtlutande bänk är farligt

Jag vet, men vinkeln jag kör på är verkligen mycket liten, ungefär 10 grader, det kan väll inte vara farligt? Men den diskussionen finns säkert redan i en annan tråd, så kanske bör jag ta en extra koll på det.

drabant
2009-07-16, 23:56
Därför att upplägget ligger på över 30 sidor och innehåller kolumner. Om det finns något annat sätt som jag kan lägga upp texten så gör jag det gärna, bara säg hur/var du vill ha det :) (tänker om det finns ngn hemsida där man kan klistra in utan att tappa formationen och sen länka dit? vore smidigast)

Testa http://www.scribd.com/. Du laddar upp dokument som du sedan kan dela med folk direkt på hemsidan eller om du vill embedda den med hjälp av HTML : ).

Lycka till!

Jochitko
2009-07-17, 00:19
Testa http://www.scribd.com/. Du laddar upp dokument som du sedan kan dela med folk direkt på hemsidan eller om du vill embedda den med hjälp av HTML : ).

Lycka till!

Det var ju en helt underbar hemsida! :D Stort tack

Har alltå laddat upp träningsupplägget här för direkt åskådning utan nerladdning:

http://www.scribd.com/doc/17420411/Traningsplanen-20092010

(Obs: Blev dock lite annorlunda med sidbytet, så lite onödiga blanksteg osv är med i denna)

Scratch89
2009-07-17, 05:15
Vad är det du vill att man ska få ut av att träna så där?

mini
2009-07-17, 07:02
Det var ju ambitiöst av dig, men jag tror att du tänker fel. Platåer kan ofta undvikas genom planerad, klok och hård träning och en förmåga att byta ut rätt parameter när något felar. Jag tycker att ditt inledande stycka innehåller lite för mycket gissningar, och jag tror att du säkert kommer att få resultat av din träning, men inte bättre än om du skulle ha något annat någorlunda väl sammansatt upplägg. Förhoppningsvis inte sämre heller, men risken som jag ser är att du inte hinner hitta dina gränser för vad som är lagom hård belastning innan det är dags att hoppa på ett annat träningssätt.

Damien Thorne
2009-07-17, 07:32
Jävligt imponerande och seriöst upplagd plan.

Lycka till med träningen. Det kommer att gå bra.

"Hemligheten" med att blir starkare är ju att variera träningen samt att träna kontinuerligt. Även kostintaget är viktigt.

z_bumbi
2009-07-17, 10:24
Vad heter boken? Den verkar nämligen upprepa en hel rad byggarmyter.

Programmet som sådant blir ett svårt att utvärdera och jag ser inget om progression under varje program?

Jochitko
2009-07-17, 16:36
Det var ju ambitiöst av dig, men jag tror att du tänker fel. Platåer kan ofta undvikas genom planerad, klok och hård träning och en förmåga att byta ut rätt parameter när något felar. Jag tycker att ditt inledande stycka innehåller lite för mycket gissningar, och jag tror att du säkert kommer att få resultat av din träning, men inte bättre än om du skulle ha något annat någorlunda väl sammansatt upplägg. Förhoppningsvis inte sämre heller, men risken som jag ser är att du inte hinner hitta dina gränser för vad som är lagom hård belastning innan det är dags att hoppa på ett annat träningssätt.

Jag har haft en fyrsplit i ett år nu och varje gång jag ville göra ett nytt schema så kom jag på mig själv att ta med samma övningar hela tiden eftersom de är "bäst", så jag tror att mitt schema var ganska optimalt. Men inget funkar för alltid, och eftersom jag inte verkade klara av att byta ut de beprövade klassikerna mot något nytt på obestämd tid så gjorde jag denna planen där gammalt beprövat varvas med nytt och lite annorlunda.

Ang. gränserna så är det faktiskt väldigt tänkvärt, man måste numera pressa sig varje pass mycket mer för att nå MAX. Men det går, det är ju inte helt nya övningar hela tiden. Tror att jag har erfarenhet nog för att sätta relativt rätt vikt relativt snabbt.

Vad heter boken? Den verkar nämligen upprepa en hel rad byggarmyter.

Programmet som sådant blir ett svårt att utvärdera och jag ser inget om progression under varje program?

Boken heter Encyclopedia of Muscle and Fitness av Jim Stoppani.
Länk till boken: http://jimstoppani.com/books.html

Kan du ge konkreta exempel på byggarmyter som tas upp i schemat? Jag är väldigt villig att ändra saker i schemat som ni kan visa är fel/mindre bra/farliga. Sen så är schemat så stort att det är lätt att jag missat någon övning som jag hade tagit bort/bytt ut vid korrekturkoll.

SlajsarN
2009-07-17, 22:52
Wooow, läste hela schemat, de verkar ju vara kanon! snacka om att shocka kroppen hela tiden, nått man kanske skulle prova på;)
Lycka till med träningen!(Y)

z_bumbi
2009-07-19, 07:46
Att tillväxthormon som utsöndras när man förbrukar glykogenlagren skulle vara så särskilt viktig för muskeltillväxten. Tillväxthormon är som mest muskelsparande och när tillväxthormin utsöndras pga den anledningen utsöndras också oftast kortisol som i sammanhanget kan sägas vara ett starkare hormon.

Jochitko
2009-07-22, 13:29
Att tillväxthormon som utsöndras när man förbrukar glykogenlagren skulle vara så särskilt viktig för muskeltillväxten. Tillväxthormon är som mest muskelsparande och när tillväxthormin utsöndras pga den anledningen utsöndras också oftast kortisol som i sammanhanget kan sägas vara ett starkare hormon.

Okej. Finns det någon metod du/ni tycker jag helt kan hoppa över pga ineffektivitet/farlighet? Sen måste jag erkänna att jag tiltalades av detta schema just därför att jag var sugen på att testa på massa nytt och leka av mig lite på gymmet :) (leka av mig hårt med blod, svett och tårar *flex*)