handdator

Visa fullständig version : Ursäkta bild?


Lellan
2009-07-16, 19:24
Hyfsat vanligt förekommande fenomen här på kolo. Träningsbilder = man poängterar att man är opumpad, dåligt ljus, träningen har gått si el so el likn. Kläd/stiltråds el frisyrbilder: Tex fet/blek/osminkad/ofixad - whatever. Man är inte så snygg som man känner att man borde vara.

Syftet? Olika, ofta omedvetet skulle jag tro. Många hävdar att man "fiskar" - men det är väl inte hela sanningen? Kanske är man besviken att den där stora bulan på armen såg så liten ut på bilden (och skulle få bättre resultat av optiljusbild med rätt vinkel), kanske känner man sig inte så snygg som säg för ngn månad sedan - men postar för feedback och vill föregå klagomål (tex att man lagt på sig el likn).

Personligen:
Postade jag en i mitt tycke trist bild på mig nyligen för att jag ville visa en top jag bar på bilden, ett fynd jag var stolt över. Så enkelt kan det vara. MEN.. den väckte tankar.

För mig sitter det där beteendet att "ursäkta bild" eller ursäkta sig själv ganska djupt. När jag växte upp + i dåliga förhållanden så har jag till leda fått höra negativ kritik om mitt utseende, särskilt om jag inte varit till min fördel den dagen. Då har det snabbt kommit; kommentarer om trött, blek, fet, fula kläder, whatever. Så automatiskt formulerar man alltid en ursäkt och känner sig lite sämre för säkerhets skull.. Innan någon hinner före, för det är så trist att bli besviken så man lägger istället ribban lågt.

((Men - det går att lära om. Älskade skolan som liten, kom ofta hem skitglad till en deprimerad mor (synd om henne, men deprimerade sprider gärna negativitet dessutom). Lärde snart att hellre smyga än skutta in - för att inte bli besviken. Inte berätta om det roliga, för att få ngn trist kommentar tillbaks som förtog glädjen. Det beteendet är borta, med andra ord kan beteendet "ursäkta bild" läras om.))

Vore skönt om det inte förväntas att man är supernöjd med allt på bilden - men att det är tillåtet att posta ändå - el att faktiskt vara supernöjd med allt på bilden? Bort med ursäkter, jantelag och att försvara dålig kritik innan man fått den? Ngn mer som antar utmaningen? *popcorn*

aReal
2009-07-16, 19:33
:devil:
Bra sagt och självförtoendehöjande för dom som behöver det!..

C.E.J.
2009-07-16, 19:38
Värre är väl behovet vissa känner av att poängtera/ursäkta sig att de blev "pucktvåa", stil med:

EDIT: Pucktvåa, Grub hann före! :furious:

Lellan
2009-07-16, 19:44
Värre är väl behovet vissa känner av att poängtera/ursäkta sig att de blev "pucktvåa", stil med:

EDIT: Pucktvåa, Grub hann före! :furious:

Fast det handlar väl mer om tävlingsinstinkt än att man poängterar dåliga saker om sig själv. Tycker det senare är mer negativt i långa loppet, vem mår bra av att se till att vara fullt medveten om sin tillkortakommanden och känna behovet att trycka upp dem i ansiktet på folk?

Folk som kanske inte ens hade uppmärksammat det annars, el som inte alls tycker att man borde leva enligt jantelag utan duger oavett hur skithet el skitfet man känner sig på bilden man postar.

Ber man om kritik så lär man få det, varför påbörja arbetet själv.. *screwy* Våga vara lat, ful eller att känna dig skitsnygg.. ;)

mojoo
2009-07-16, 20:01
Är du psykolog Lellan ? Så grymt bra tankar tycker jag

Brukar själv aldrig göra bortförklaringar (tror jag!). Inte så lätt att komma på de när man oftast gör de omedvetet som du skrev. Men jag har lagt märke till de att många andra gör! Inte bara här på kolo utan irl. Men tror de här ursäkterna är till för att man ska intala sig själv att man alltid kan bli lite snyggare; 'de här är inte jag, kan bli mycket snyggare med mer smink bla bla' Man är helt enkelt inte nöjd med sig själv skulle jag gissa på. Inte riktigt säker i sig själv och vill ge ut den kommentaren för att 'försvara' sig själv OM de skulle komma en negativ kommentar
Så tror jag

Chaan
2009-07-16, 20:56
Handsvett

kjell33
2009-07-16, 21:07
Självkänsla är en svår sak. Inte lätt att inse att jag faktiskt duger som jag är, utan förklaringar eller ursäkter. För mig har det tagit hur lång tid som helst och jag har faktiskt lite kvar att jobba med. Bl a har jag en förkärlek för märkeskläder, dock försöker jag rationalisera inför mig själv och andra "köper bara kvalitetskläder av princip" fastän jag i själva verket vet att jag fortfarande försöker bättra på självkänslan litegrann.

mikaelj
2009-07-16, 21:33
Vore skönt om det inte förväntas att man är supernöjd med allt på bilden - men att det är tillåtet att posta ändå - el att faktiskt vara supernöjd med allt på bilden? Bort med ursäkter, jantelag och att försvara dålig kritik innan man fått den? Ngn mer som antar utmaningen? *popcorn*

Bara att titta i min journal (s17). Plufsigt ansikte (värre än vanligt!), illblekta ögonbryn och röd som en kräfta, men andra saker var jag mer nöjd med. Så det blev en bild ändå! Fast, nu när du säger det: jag ursäkta mig då, på samma sätt som nu, för att bilden såg ut som den gjorde. Hm.

Sedan gör vissa sig faktiskt bättre i verkligheten, i rörelse, än på stillbild. Tänkt på det?

Lellan
2009-07-16, 22:02
Är du psykolog Lellan ? Så grymt bra tankar tycker jag

Brukar själv aldrig göra bortförklaringar (tror jag!). Inte så lätt att komma på de när man oftast gör de omedvetet som du skrev. Men jag har lagt märke till de att många andra gör! Inte bara här på kolo utan irl. Men tror de här ursäkterna är till för att man ska intala sig själv att man alltid kan bli lite snyggare; 'de här är inte jag, kan bli mycket snyggare med mer smink bla bla' Man är helt enkelt inte nöjd med sig själv skulle jag gissa på. Inte riktigt säker i sig själv och vill ge ut den kommentaren för att 'försvara' sig själv OM de skulle komma en negativ kommentar
Så tror jag

Tack! Beteendevetare, men beter mig inte så himla bra själv alla gånger, måste (som nu) tänka en massa varv rätt ofta och ibland blir det rätt.

:devil:
Bra sagt och självförtoendehöjande för dom som behöver det!..

Jag behövde det, bad om ursäkt när jag föddes typ.. ;) Den som vill ta åt sig är välkommen.. :)

Handsvett

Fattar inte.

Självkänsla är en svår sak. Inte lätt att inse att jag faktiskt duger som jag är, utan förklaringar eller ursäkter. För mig har det tagit hur lång tid som helst och jag har faktiskt lite kvar att jobba med. Bl a har jag en förkärlek för märkeskläder, dock försöker jag rationalisera inför mig själv och andra "köper bara kvalitetskläder av princip" fastän jag i själva verket vet att jag fortfarande försöker bättra på självkänslan litegrann.

Jo, så är det väl.. alla är lite av ett tm, stumma, nakna utan skor och titlar - det är ju då man vill kunna stå nöjd och rakryggad.

Bara att titta i min journal (s17). Plufsigt ansikte (värre än vanligt!), illblekta ögonbryn och röd som en kräfta, men andra saker var jag mer nöjd med. Så det blev en bild ändå! Fast, nu när du säger det: jag ursäkta mig då, på samma sätt som nu, för att bilden såg ut som den gjorde. Hm.

Sedan gör vissa sig faktiskt bättre i verkligheten, i rörelse, än på stillbild. Tänkt på det?

Jo, det är sant. Men varför kan man inte låta det vara, varför är man så pass rädd om sitt tm? Personligen mår jag bättre när jag bryr mig mindre. Spelar det ngn roll om man skriver ut att "jag är snyggare live", man kan väl posta en bild som inte gör en rättvisa och så är det bra med det.

mikaelj
2009-07-16, 22:04
Jo, det är sant. Men varför kan man inte låta det vara, varför är man så pass rädd om sitt tm? Personligen mår jag bättre när jag bryr mig mindre. Spelar det ngn roll om man skriver ut att "jag är snyggare live", man kan väl posta en bild som inte gör en rättvisa och så är det bra med det.

Beats me! (dåligt självkänsla, gissningsvis)

Chaan
2009-07-16, 23:11
Fattar inte.


Tänkte att det var kortare. Man skriver bara "jag hade handsvett när jag tog bilden så jag slant på kameraavtryckaren". Eller "jag hade handsvett så jag spelade inte gitarr så bra". eller varför inte "jag hade så mycket handsvett att magnesiumet rann av händerna!!!11"

saab900
2009-07-16, 23:24
Värre är väl behovet vissa känner av att poängtera/ursäkta sig att de blev "pucktvåa", stil med:

EDIT: Pucktvåa, Grub hann före! :furious:

Värst är väl att skriva en kommentar om det bara för att någon annan hann skriva före.

EDIT: Pucktvåa C.E.J hann före...




OnT: Jag skulle ändå aldrig posta en bild, men jag ändå göra det så skulle jag inte orka fixa optimal ljussättning, täcka över porer och hela faderuttan. Typ som i videorna jag postade, en tagning, så får det bli som det blir...

thatice
2009-07-17, 00:24
Jag lät mycket grinigare än vad jag är i den andra tråden, Det jag menar är lellan du är supersöt BQ är det med, alla på detta forumet har åstadkommit något med sin kropp vare sig det är utseende eller styrkeprestation så det finns inget att ursäkta.
Sen nu efteråt kom jag på att det alltid finns något mongo som ska påpeka att man har stripigt hår eller en finne på näsan om man råkar skriva att "idag kände jag mig snygg" innan bilden.
Jag ursäktar mig med att jag hade suttit 5 timmar ensammen på jobbet och var på allmänt dåligt humör när jag skrev tidigare.

Tricce
2009-07-17, 01:23
Först trodde jag det va en tråd man skulle posta sina "ursäkta bilder" i :em:

simpan89
2009-07-17, 01:40
Verkar ju behöva ursäkta vissa saker ibland. Tex att byxorna har glidit ner så man ser kalsongerna.. Annars får man de som kritik istället för på dagsformen som man hoppats på. Så vissa kanske kommer med ursäkter för att inte få kritik för saker som inte har me saken att göra, andra för att de tycker att de ser större ut i vissa sken men ändå ser de små ut på bilder med dåligt ljus. :)

Lellan
2009-07-17, 01:49
Beats me! (dåligt självkänsla, gissningsvis)

Förmodligen.. lite synd är det tycker jag.

Tänkte att det var kortare. Man skriver bara "jag hade handsvett när jag tog bilden så jag slant på kameraavtryckaren". Eller "jag hade handsvett så jag spelade inte gitarr så bra". eller varför inte "jag hade så mycket handsvett att magnesiumet rann av händerna!!!11"

Ahh. Du tänkte så.

Värst är väl att skriva en kommentar om det bara för att någon annan hann skriva före.

EDIT: Pucktvåa C.E.J hann före...




OnT: Jag skulle ändå aldrig posta en bild, men jag ändå göra det så skulle jag inte orka fixa optimal ljussättning, täcka över porer och hela faderuttan. Typ som i videorna jag postade, en tagning, så får det bli som det blir...

Menade att man måste posta bild, bara att när man gör det är det ju trevligt om det är tillåtande "stämning" både från postaren och de som tittar. Du verkar ändå ha en skön avslappnad inställning. Man kan ju alltid tänka "vad gör det om hundra år.."

Förresten är det först på senare jag inte får råångest av att posta bilder, börjar å slapp av.. :)

Jag lät mycket grinigare än vad jag är i den andra tråden, Det jag menar är lellan du är supersöt BQ är det med, alla på detta forumet har åstadkommit något med sin kropp vare sig det är utseende eller styrkeprestation så det finns inget att ursäkta.
Sen nu efteråt kom jag på att det alltid finns något mongo som ska påpeka att man har stripigt hår eller en finne på näsan om man råkar skriva att "idag kände jag mig snygg" innan bilden.
Jag ursäktar mig med att jag hade suttit 5 timmar ensammen på jobbet och var på allmänt dåligt humör när jag skrev tidigare.

Tack och du har rätt, det finns inget att ursäkta. Å så grinig lät du inte, och det var - iaf för mig - en bra tankeställare. Så du hade inte behövt be om ursäkt, men det godtas såklart.

Först trodde jag det va en tråd man skulle posta sina "ursäkta bilder" i :em:

Jag är inte så sträng. Posta om du har en. :)

Verkar ju behöva ursäkta vissa saker ibland. Tex att byxorna har glidit ner så man ser kalsongerna.. Annars får man de som kritik istället för på dagsformen som man hoppats på. Så vissa kanske kommer med ursäkter för att inte få kritik för saker som inte har me saken att göra, andra för att de tycker att de ser större ut i vissa sken men ändå ser de små ut på bilder med dåligt ljus. :)

Jo, förstår hur du menar - samtidigt så borde väl folk kunna se vad man efterfrågar kritik av: ett plagg, muskelutveckling el whatever och inte fokusera på annat. Men visst, ibland underlättar det. Men när det är sig själv - sitt utseende i sig osv man ursäktar känns det trist.

hendrong
2009-07-17, 01:53
Jag ber om ursäkt för att jag skriver i den här tråden.

Snobbe
2009-07-17, 01:54
Jag tror många är osäkra på sig själva när dom postar bilder och vem är inte det. Jag har inte postat någon bild på mig själv här men om jag skulle göra det skulle jag vara jävligt osäker på kommentarer just pga att om man träffar någon på riktigt så säger dom inte direkt OJ jävlar vilket fult hår du har. Men det är väldigt lätt att få en sån kommentar på ett forum. Och då om man säger kolla min bild men mitt hår ser skit ut så känns det mer säkert. :)

Chaan
2009-07-17, 02:03
Jag ber om ursäkt för att jag skriver i den här tråden.

ser bra ut kör hårt

Ape3
2009-07-17, 07:41
Jag tror många är osäkra på sig själva när dom postar bilder och vem är inte det. Jag har inte postat någon bild på mig själv här men om jag skulle göra det skulle jag vara jävligt osäker på kommentarer just pga att om man träffar någon på riktigt så säger dom inte direkt OJ jävlar vilket fult hår du har. Men det är väldigt lätt att få en sån kommentar på ett forum. Och då om man säger kolla min bild men mitt hår ser skit ut så känns det mer säkert. :)

...och så lär det väl vara att den där Internetanonymiteten helt plötsligt försvinner?
Jag kommer troligen aldrig posta en bild här till exempel. Vill ha min anonymitet, utan att ha någon mer anledning än just att jag inte vill lämna ut mig på det sättet.

Loca
2009-07-17, 09:20
Man behöver ju inte vara så dum som mig och ha bild på fejjan.