handdator

Visa fullständig version : Kirurg tejp vid ärrbildning?


janolofzon
2009-07-16, 17:07
Har hört att ärren blir mycket bättre om man tejpar dom efter operation med kirurgtejp. Hur länge ska man tejpa?? Jag har hört 6månader? Tror ni det gör någon skillnad?

Om det nu gör någon skillnad: om jag ej tejpar de 3 första månaders och ist de 3 andra är det försent för någon skillnad då?

illitch77
2009-07-16, 19:24
Du kan tejpa med vilken tejp som helst. Ärret är inte "färdigt" förrän efter ett år så under den tiden har du möjlighet att påverka. Påverkan är dock störst i början och i realiteten tror jag att det är ganska meningslöst att tejpa mer än tre månader. Det handlar väl dock ffa om hur intresserad du är av att få ett snyggt ärr.

janolofzon
2009-07-16, 20:13
Du kan tejpa med vilken tejp som helst. Ärret är inte "färdigt" förrän efter ett år så under den tiden har du möjlighet att påverka. Påverkan är dock störst i början och i realiteten tror jag att det är ganska meningslöst att tejpa mer än tre månader. Det handlar väl dock ffa om hur intresserad du är av att få ett snyggt ärr.

På vilket sätt lbir ärret snyggare?

Har någon sätt före-efter bilder?

tsp
2009-07-16, 20:57
På vilket sätt lbir ärret snyggare?

Har någon sätt före-efter bilder?

Snyggare as in mindre synligt.

janolofzon
2009-07-16, 22:06
Snyggare as in mindre synligt.

jo det fatta jag också men hur och varför kan det bli så för att man lägger på en tejpbit, vad är det som händer?

pony
2009-07-16, 22:18
jo det fatta jag också men hur och varför kan det bli så för att man lägger på en tejpbit, vad är det som händer?

Teoretiskt sett: även om suturerna är täta kan vävnaden "fläka upp" aningen på en yta som rör sig mycket eller utsätts för yttre åverkan. När det kommer till att tejpa även efter att suturer är ute handlar det väl snarare om analretentiva individer som inbillar sig att tejpen kommer göra underverk för att hålla ihop hudytorna och förhindra att den färska ärrvävnaden utsätts för ryck och belastningar.
Om du frågar mig är skillnaden mellan "tejp" och "ingen tejp" marginell. Men det beror förstås på var och hur stort injektionssnittet var. Och på hur du lever ditt liv under läkeperioden. Samt på vem som sydde i dig och på dina gener.
Postbearbetningen blir liksom en pissdroppe i havet.

janolofzon
2009-07-16, 22:31
Teoretiskt sett: även om suturerna är täta kan vävnaden "fläka upp" aningen på en yta som rör sig mycket eller utsätts för yttre åverkan. När det kommer till att tejpa även efter att suturer är ute handlar det väl snarare om analretentiva individer som inbillar sig att tejpen kommer göra underverk för att hålla ihop hudytorna och förhindra att den färska ärrvävnaden utsätts för ryck och belastningar.
Om du frågar mig är skillnaden mellan "tejp" och "ingen tejp" marginell. Men det beror förstås på var och hur stort injektionssnittet var. Och på hur du lever ditt liv under läkeperioden. Samt på vem som sydde i dig och på dina gener.
Postbearbetningen blir liksom en pissdroppe i havet.

kan du skriva om det är lite lättare?

tumme
2009-07-16, 22:36
kan du skriva om det är lite lättare?
Det gör inte så stor skillnad. Men det beror på 10000 olika saker.

illitch77
2009-07-16, 22:42
Teoretiskt sett: även om suturerna är täta kan vävnaden "fläka upp" aningen på en yta som rör sig mycket eller utsätts för yttre åverkan. När det kommer till att tejpa även efter att suturer är ute handlar det väl snarare om analretentiva individer som inbillar sig att tejpen kommer göra underverk för att hålla ihop hudytorna och förhindra att den färska ärrvävnaden utsätts för ryck och belastningar.
Om du frågar mig är skillnaden mellan "tejp" och "ingen tejp" marginell. Men det beror förstås på var och hur stort injektionssnittet var. Och på hur du lever ditt liv under läkeperioden. Samt på vem som sydde i dig och på dina gener.
Postbearbetningen blir liksom en pissdroppe i havet.

Nu tänker jag inte direkt gå emot din slutsats men att tejpa ett ärr handlar inte om att mekaniskt minska på dragningen i det. Däremot kan jag så här på en torsdag inte komma på vilken mekanismen är, förutom då att skydda från solljus, skav mm. Att tejpa ett större ärr under någon månad är nog motiverat, om än inte nödvändigt, om man är mån om sitt utseende däremot är det med all sannolikhet meningslöst att börja efter tre månader.