handdator

Visa fullständig version : Alternerad hantelcurl - Blir "sned" i ryggen?


Grotesk
2009-07-16, 00:01
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men fått höra på senare tid att det inte är så "bra" att köra för mycket alternerat, tex. hantelcurl. Man ska tydligen kunna bli "sned" i ryggen, fick jag det förklarat som.

Så, är detta någon old school byggarmyt eller ligger det något i detta påstående? Nyfiken som fan! *drool*

ceejay
2009-07-16, 00:13
Sned i ryggen tror jag inte man blir men jag fick lite ont i nacken förut eftersom belastningen är på en sida i taget

Morty
2009-07-16, 00:21
Å andra sidan, vad vinner du på att alternera?

Sniggel
2009-07-16, 00:55
Herregud, kroppen måste ju ändå kunna tåla lite belastning. Vi är inte gjorda av porslin heller :p

Fredrik_S
2009-07-16, 01:15
Å andra sidan, vad vinner du på att alternera?

Man kan lyfta tyngre.

Grotesk
2009-07-16, 09:43
Det jag syftade på var såklart inte att vi går sönder, pulveriseras, blir förlamade eller dyl.. Utan att det sliter lite mer än annars. Många, inkl. mig, vrider ju sig lite när man alternerar hantelcurlarna.

Fordon
2009-07-16, 10:14
Det jag syftade på var såklart inte att vi går sönder, pulveriseras, blir förlamade eller dyl.. Utan att det sliter lite mer än annars. Många, inkl. mig, vrider ju sig lite när man alternerar hantelcurlarna.

Då är det inte övningen som är fel, utan tekniken ;) (Eller för svaga muskler som inte kan stabilisera kroppen under tiden)

Pjotor
2009-07-16, 10:49
Så länge man tränar med samma vikt och med lika många repetitioner och set borde kroppen snarare bli rakare. Är det alltför tungt så är det antagligen inte bra, men snett? Nä, knappast.

Med annat än sk*ttunga vikter borde bålstabiliteten i sidled förbättras.

Sniggel
2009-07-16, 19:15
Det jag syftade på var såklart inte att vi går sönder, pulveriseras, blir förlamade eller dyl.. Utan att det sliter lite mer än annars. Många, inkl. mig, vrider ju sig lite när man alternerar hantelcurlarna.

I de flesta sporter ingår många vridmoment och snedbelastning av kroppen. Oftast dominerar ena sidan mer än den andra på grund av att folk inte är ambidextriösa. När man lyfter vikter är det ju iaf jämn belastning på båda sidor så det borde vara mycket säkrare ur den aspekten än t ex kulstötning.
Får ursäkta mitt tidigare inlägg, var trött när jag skrev det och var väl lite uppretad.

Grotesk
2009-07-16, 22:53
Får ursäkta mitt tidigare inlägg, var trött när jag skrev det och var väl lite uppretad.

Menar du att jag skulle roidat på det? Det missade jag isf, jag ville bara försöka förklara mig. :naughty:

Morty
2009-07-17, 22:03
Man kan lyfta tyngre.

Gäller detta i alla övningar? Ex tricepsextension med hantel, benspark med ett ben i taget, etc?

Th0rn
2009-07-18, 12:10
Efter min ryggskada fick jag rådet av sjukgymnast att inte köra alternerade bicepscurls.. det var för påfrestande för ryggen.