handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag äta till frukost?


TobbeHagglund
2009-07-15, 23:38
Tjenare.
Är ny här på forumet, och hoppas att jag skriver i rätt forumdel :)

Iallafall, gymmade idag. Men orkade bara 40 minuter.
Och detta beror nog på min magra frukost.
Och nu undrar jag, vad borde jag äta till frukost för bästa prestation? :)
Ös på med förslag bara ;)

Mvh Tobbe.

vicarious
2009-07-15, 23:42
Ät det du tycker är gott? Förslagsvis så bör du ha en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla.

young_george
2009-07-15, 23:49
Jag brukar köra ägg på rostat bröd, med majonäs, apelsinjuice och mjölk.

Eddie Vedder
2009-07-16, 05:40
Ät vad du vill som du anser vara bra mat. Kolla här på forumet i recepttrådar och trådar där folk berättar vad de äter.

Om kycklinggryta med ris eller pannbiff och mos lockar mer än gröt och ägg så välj något av de förstnämnda. Det finns många fördelar med en rejäl och välbalanserad frukost men att viss specifik mat är enbart "frukostmat" är inget att hänga upp sig på.

http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/

TobbeHagglund
2009-07-16, 11:05
Tack för alla svar :)
Ska testa en mer kolhydrats-rik frukost och se om det ger resultat :)
Mvh

Degpekka
2009-07-16, 11:06
50g maltodextrin och 8g EAA kör jag som frukost direkt innan träning, perfekt!

Beef-Cake
2009-07-16, 11:08
Kvarg + funlight sen i med 1-2dl fiberhavregryn, snabbt och enkelt.

Tricis
2009-07-16, 11:08
Tack för alla svar :)
Ska testa en mer kolhydrats-rik frukost och se om det ger resultat :)
Mvh

Gröt, ägg gärna+äggvitor,
mjölk,nötter

Juice ger snabbt socker vilket jag inte tycker är någon vidare "energigivare" i gymsammahang.

Om du fortf. är trött testa RageX2
Bra om man vill få lite pump*flex*


(skrivet utav egen erfarenhet,smaken är som baken)

TobbeHagglund
2009-07-16, 11:11
Gröt, ägg gärna+äggvitor,
mjölk,nötter

Juice ger snabbt socker vilket jag inte tycker är någon vidare "energigivare" i gymsammahang.

Om du fortf. är trött testa RageX2
Bra om man vill få lite pump*flex*


(skrivet utav egen erfarenhet,smaken är som baken)
Tack för tipset, du :cool:

Tack till Beef-cake & degpekka också ;)

WorkOutBuddy
2009-07-16, 19:06
Ägg, frukter, nötter, bröd, havregrynsgröt, annan gröt, flingor, mjölk, kesella, keso, pannkakor, köttbullar, spaghetti med köttfärssås. Ja du kör på det du tycker bäst om helt enkelt! *popcorn*

Peter Hansen
2009-07-16, 20:54
Du skall äta en stor tallrik gröt med sylt. Till det skall du äta 2 äggulor samt 5 äggvitor. Nu vet du ;)

Ostknäcket
2009-07-16, 20:56
Du skall äta en stor tallrik gröt med sylt. Till det skall du äta 2 äggulor samt 5 äggvitor. Nu vet du ;)

Usch bort med äggvitorna, smakar ju knappt något. Ta 5 äggulor istället ;).

Peter Hansen
2009-07-16, 21:00
haha nice idé dude =)

austria
2009-07-17, 06:55
Makrill i tomatsås på grovt bröd. Snabbt, enkelt och gott.

TobbeHagglund
2009-07-17, 12:09
Tack för tipsen alla! :thumbup:

Marcüs
2009-07-17, 15:25
Alla vet väl att det är kanelbombad havregrynsgröt som utgör grunden för varje god frukost?

Peter Hansen
2009-07-17, 17:10
Ät vad du vill som du anser vara bra mat. Kolla här på forumet i recepttrådar och trådar där folk berättar vad de äter.

Om kycklinggryta med ris eller pannbiff och mos lockar mer än gröt och ägg så välj något av de förstnämnda. Det finns många fördelar med en rejäl och välbalanserad frukost men att viss specifik mat är enbart "frukostmat" är inget att hänga upp sig på.

http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/

Självklart bryr sig inte kroppen om vad "frukost" är om den nu får i sig allt den behöver under dagen. Dock skulle jag kunna tänka mig att det finns vissa hälsofördelar med att faktiskt äta traditionell frukostmat. Eftersom man troligen bara äter traditionell frukostmat vid just frukost så kommer det antagligen öka variationen i matintaget under dagen, och det är väl positivt.
Tänkte bara i än mer "taktik för att få i sig alla viktiga näringsämnen under dagen" bana liksom ;)

mikaelj
2009-07-17, 17:14
Självklart bryr sig inte kroppen om vad "frukost" är om den nu får i sig allt den behöver under dagen. Dock skulle jag kunna tänka mig att det finns vissa hälsofördelar med att faktiskt äta traditionell frukostmat.

Nä. Den är faktiskt oftast rätt kass. Typ majsflingor och mjölk. Bättre med en engelsk frukost med ägg, korv, och annan nyttig mat.

WorkOutBuddy
2009-07-17, 17:26
Bättre med en engelsk frukost.......

Jag skulle aldrig kunna proppa i mig så himla mycket skit på morgonen.

Emil_Larsson
2009-07-17, 17:32
Mannagrynsgröt med mjölk, jordgubbsylt, banan, kanel.
2 äggmackor med kaviar på det och en kopp kaffe.

mikaelj
2009-07-17, 18:08
Jag skulle aldrig kunna proppa i mig så himla mycket skit på morgonen.

Bokstavligen, eller att det är mycket? För det är ju knappast onyttig mat.

stafh
2009-07-17, 18:12
Bokstavligen, eller att det är mycket? För det är ju knappast onyttig mat.

Nyttig för vem? Och i förhållande till vad?

Ostknäcket
2009-07-17, 18:14
Bokstavligen, eller att det är mycket? För det är ju knappast onyttig mat.

Med tanke på stekmutagener (jag antar att antingen äggen eller korven är stekt) samt det andra som är cancerogenti korven gör att jag hellre skulle valt något annat. (Kokta ägg skivade på knäckebröd är för tillfället en favorit *drool*).

mikaelj
2009-07-17, 18:55
Nyttig för vem? Och i förhållande till vad?

Mer näring och protein än flingor.

stafh
2009-07-17, 19:28
Mer näring och protein än flingor.

Och det är bra eller? Varför utgår du alltid från att folk har näringsbrist?

mikaelj
2009-07-17, 19:41
Och det är bra eller? Varför utgår du alltid från att folk har näringsbrist?

Jag läser här vad folk i allmänhet äter.

malfunction
2009-07-17, 20:27
Är korv nyttigt? Nu har jag uppenbarligen missat något.

mikaelj
2009-07-17, 21:11
Är korv nyttigt? Nu har jag uppenbarligen missat något.

Den som hänger på min kökslucka verkar nyttig.

Eddie Vedder
2009-07-17, 21:36
Självklart bryr sig inte kroppen om vad "frukost" är om den nu får i sig allt den behöver under dagen. Dock skulle jag kunna tänka mig att det finns vissa hälsofördelar med att faktiskt äta traditionell frukostmat. Eftersom man troligen bara äter traditionell frukostmat vid just frukost så kommer det antagligen öka variationen i matintaget under dagen, och det är väl positivt.
Tänkte bara i än mer "taktik för att få i sig alla viktiga näringsämnen under dagen" bana liksom ;)

Det är en teori. Jag håller inte med dock. Jag ser inga direkta fördelar med müsli och fil jämfört med lax och potatismos.


Är korv nyttigt? Nu har jag uppenbarligen missat något.

Jag och nej. Jag skulle ju knappast kalla "korv" för något homogent. Jag käkade salami för ett tag sedan, bortsett från nitriten skulle jag kalla den nyttigt. Mycket fett och därutöver hög kötthalt.

Men sen finns ju hot dogs och olika falukorvsplagiat som jag knappast skulle kalla nyttigt.

malfunction
2009-07-17, 22:18
Nej självfallet är inte korv något homogent vilket var lite min tanke från början när mikaelj skrev att det var en bra/bättre frukost och jag betvivlar starkt att korven på en engelsk frukost är särskilt grym. Förstår inte vad som är bra med "mycket fett" i korv för den delen heller. Men det är väl lite för off topic.

Eddie Vedder
2009-07-17, 22:23
Förstår inte vad som är bra med "mycket fett" i korv för den delen heller.

Fett är nyttigt helt enkelt. Jag pratar ju inte om industriellt delvis härdat fett om du trodde det.

Peter Hansen
2009-07-17, 23:19
Nä. Den är faktiskt oftast rätt kass. Typ majsflingor och mjölk. Bättre med en engelsk frukost med ägg, korv, och annan nyttig mat.

Ja men om du ska anta att frukosten är dålig så lär ju resten av måltiderna inte vara något super heller.

Jäkla tjat om ditt fett hela tiden.

Peter Hansen
2009-07-17, 23:27
Det är en teori. Jag håller inte med dock. Jag ser inga direkta fördelar med müsli och fil jämfört med lax och potatismos.


Tänkte mer på att det krävs att man äter allsidigt om man ska få i sig allt kroppen behöver. Att man samma sak till frukost som lunch så blir det ju mycket av samma näringsämnen. Frukosten liknar ingen annan måltid och därför kommer man ju få i sig en mer allsidig kost på så sätt. Sen om du vill äta kanske lax och potatismos till frukost och sedan gröt och ett par ägg till middag så är det sak samma.
Som jag skrev först så tänkte jag det mer som en taktik för att äta allsidigt.

Eddie Vedder
2009-07-18, 05:42
Som jag skrev först så tänkte jag det mer som en taktik för att äta allsidigt.

Jo jag förstod precis hur du menade.:) Men jag håller som sagt inte med, kosten blir inte mindre allsidig för att det råkar vara grovt bröd eller råris även om det ena är mer "frukostmat".

skaparn
2009-07-18, 07:31
Tjenare.
Är ny här på forumet, och hoppas att jag skriver i rätt forumdel :)

Iallafall, gymmade idag. Men orkade bara 40 minuter.
Och detta beror nog på min magra frukost.
Och nu undrar jag, vad borde jag äta till frukost för bästa prestation? :)
Ös på med förslag bara ;)

Mvh Tobbe.

Jag ser att ingen har påpekat att det kanske inte är frukosten som gör att du inte orkade. Jag har allt mer slutat lite på en av dagens måltider för prestation. Det är snarare så att för mig funkar ett stadigt mål på kvällen och en lätt frukost, om ens någon, bättre när jag ska träna tidigt på dagen. Det där med energi är något du ska se ur ett lite större perspektiv och väga in parametrar som hur mycket mat du vill ha i magsäcken när du tränar. Det är individuellt hur nära inpå måltid man kan träna bra.