handdator

Visa fullständig version : Ekonomikurs


rQx
2009-07-15, 17:41
Tjena!

Börjar bli mer och mer sugen på att köra en liten kurs, typ halvårs eller något sådant. Ämnet är ekonomi. Är intresserad av börsen och allt därkring. Vilka kurser finns det?

MvH /Tim

C.E.J.
2009-07-15, 17:42
Nationalekonomi A? Vette fan om det tar upp börsen iofs :em:

hio
2009-07-15, 17:47
Lutar väl mer åt finansiell ekonomi då. Det är väl bara kika på valfritt universitet och se vilka kurser som ges inom området.

Larsson85
2009-07-15, 17:54
Det beror sig på hur du vill lära dig börsen. Om du vill lära dig att läsa nyckeltal och liknande så är det företagsekonomi som gäller.

Om du vill jobba med att placera pengar så är det matematik och statistik du ska läsa.

Larsson85
2009-07-15, 17:59
Kan lägga till att en kurs som jag läste i ämnet hette komplex ekonomi.
http://www.matfys.lth.se/complexeconomy.html

LTH har även kurser i prissättning av derivattillgångar som man kan fortsätta att läsa om man är mer intresserad. Men som sagt, detta är relativt tunga matematiska kurser.
http://www.maths.lth.se/matstat/kurser/fms170mas232/

rQx
2009-07-15, 18:01
Hm, aight, jag syftade lite på tekniska analyser/verktyg etc, mer placeringsbiten lixom
Har bara MatteB så kanske kört då :P

Larsson85
2009-07-15, 18:03
Hm, aight, jag syftade lite på tekniska analyser/verktyg etc, mer placeringsbiten lixom
Har bara MatteB så kanske kört då :P

Då är det kört :)
Du behöver mycket mer matematik än så. Jag har läst teknisk fysik, och med all matematik som det innebär, men jag hoppade ändå över den senare nämda kursen eftersom jag inte hade tillräckligt med förkunskaper.

tobbo
2009-07-15, 18:03
Kan lägga till att en kurs som jag läste i ämnet hette komplex ekonomi.
http://www.matfys.lth.se/complexeconomy.html

LTH har även kurser i prissättning av derivattillgångar som man kan fortsätta att läsa om man är mer intresserad. Men som sagt, detta är relativt tunga matematiska kurser.
http://www.maths.lth.se/matstat/kurser/fms170mas232/

Har du haft nytta av den kursen i ditt tradande?

rQx
2009-07-15, 18:05
Well, ja den senare verkade ju high skill. Den första på engelska också, kört.
Men någon i den stilen som den första i alla fall

tobbo
2009-07-15, 18:09
Hm, aight, jag syftade lite på tekniska analyser/verktyg etc, mer placeringsbiten lixom
Har bara MatteB så kanske kört då :P

Tror det bästa alternativet är att studera själv, köp/låna ett gäng bra böcker och sök fakta på diverse forum som finns, finns hur mycket information som helst att ta åt sig.

Larsson85
2009-07-15, 18:11
Har du haft nytta av den kursen i ditt tradande?

För att citera från kursbeskrivningen.

"In this course, you will not learn how to get rich quickly"

Man lär sig teorin bakom hur man räknar ut ett teoretiskt korrekt pris för en option. Detta är information som publiceras i tidningen varje dag, och är inte hemlig på något sätt. De som sitter på bankerna och sätter ihop obligationer och andra placeringsformer har mycket djup kunskap i detta, men de är ändå inga pengamaskiner.

Det man kan göra med kunskapen är att sätta ihop placeringsformer som kan garantera en viss avkastning, och sen ge en utväxling om börsen går på ett visst sätt. Men detta är inget man kan göra som privatperson, utan det krävs stora summor pengar för att göra det.

coxie
2009-07-15, 18:14
Kan lägga till att en kurs som jag läste i ämnet hette komplex ekonomi.
http://www.matfys.lth.se/complexeconomy.html

LTH har även kurser i prissättning av derivattillgångar som man kan fortsätta att läsa om man är mer intresserad. Men som sagt, detta är relativt tunga matematiska kurser.
http://www.maths.lth.se/matstat/kurser/fms170mas232/

Båda är vettiga kurser om man vill jobba inom finansiell ekonomi men det är som nämnt inga nybörjarkurser.

Tror det blir svårt att hitta någon universitetskurs som tar upp tradingverktyg, lättast är nog självstudier och eventuella seminarium som banker eller företag tillhandahåller om sina produkter.

rQx
2009-07-15, 18:15
Båda är vettiga kurser om man vill jobba inom finansiell ekonomi men det är som nämnt inga nybörjarkurser.

Tror det blir svårt att hitta någon universitetskurs som tar upp tradingverktyg, lättast är nog självstudier och eventuella seminarium som banker eller företag tillhandahåller om sina produkter.

Du har nog rätt Coxie, boken EDGE tar ju upp en del. Jag tycker bara det är roligare och enklare att lära sig med exempel och lärare ibland. Sen är jag sugen på ett break i jobbandet :)

Larsson85
2009-07-15, 18:23
Båda är vettiga kurser om man vill jobba inom finansiell ekonomi men det är som nämnt inga nybörjarkurser.


Det beror sig på hur man menar. Mig veterligen så finns det inga lättare kurser om det är analys man är ute efter. Det blir väldigt snabbt väldigt komplicerat eftersom börsen styrs av människor, och det bästa verktyget man har för att förutse hur människor kommer att agera är statistik.

coxie
2009-07-15, 18:24
Finns annars rätt många föreningar som håller seminarium och träffar för sina medlemmar, unga aktiesparare och aktiesparare är dom största i Sverige.

Just unga aktiesparare håller rätt ofta träffar och föreläsningar, har själv haft en föreläsning i min hemkommun om scalping.

C.E.J.
2009-07-15, 18:29
Well, ja den senare verkade ju high skill. Den första på engelska också, kört.
Men någon i den stilen som den första i alla fall

Måste information vara på svenska är allt möjligt i världen "kört" för dig.

Larsson85
2009-07-15, 18:31
Well, ja den senare verkade ju high skill. Den första på engelska också, kört.
Men någon i den stilen som den första i alla fall

Kan tillägga att den första också kräver mycket mer matematik än Ma B. Minst en grundkurs i analys och statistik på högskolan.

coxie
2009-07-15, 18:32
Det beror sig på hur man menar. Mig veterligen så finns det inga lättare kurser om det är analys man är ute efter. Det blir väldigt snabbt väldigt komplicerat eftersom börsen styrs av människor, och det bästa verktyget man har för att förutse hur människor kommer att agera är statistik.

Vad jag syftade på var att kurserna är inget som en person direkt efter gymnasiet kan läsa och skulle en person utan vettiga förkunskaper inom matematik.

jakke
2009-07-15, 18:46
Kapar tåden lite. Coxie mfl. Hur mkt kurser skulle gentligen behövas för kunna söka sig till ett finnansjobb. Mina förkunskaper, en civ ing. i IT som innehåller i princip samma mattekurser som tekniskfysk. (har en kandiat i fek också, betyder iofs inte så mkt)

Larsson85
2009-07-15, 18:51
Kapar tåden lite. Coxie mfl. Hur mkt kurser skulle gentligen behövas för kunna söka sig till ett finnansjobb. Mina förkunskaper, en civ ing. i IT som innehåller i princip samma mattekurser som tekniskfysk. (har en kandiat i fek också, betyder iofs inte så mkt)

Jag sökte precis ett jobb inom kvantitativ analys i danmark, men blev inte kallad till intervju. Det kan dock ha att göra med att jag inte riktigt är klar med min utbilding heller, utan har 3 månader kvar ca.

Det ideala är nog om du har läst liknande kurser som de som ingår i inriktningen " Stokastisk och finansiell modellering" som den heter hos oss.

Här kan du kolla in vad den innehåller:
http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=program&prog=F#sfm

Edit: Kan tillägga att det är ett svårt område att slå sig in på, många sökande, och dom är glada för toppstudenter, eller t.o.m doktorander i matematik och statistik.

coxie
2009-07-15, 18:55
Jo kvantare är nog "enklast" om du har läst rätt kurser.

Annars tror jag det kommer krävas minst en kandidat inom ekonomi för att ha en realistisk chans att få något vettigt jobb.

jakke
2009-07-15, 19:00
Jo kvantare är nog "enklast" om du har läst rätt kurser.

Annars tror jag det kommer krävas minst en kandidat inom ekonomi för att ha en realistisk chans att få något vettigt jobb.

fast en kandidat är bara 60p. det borde man fixa på ett år.

The_RobRoy
2009-07-15, 19:52
Kapar tåden lite. Coxie mfl. Hur mkt kurser skulle gentligen behövas för kunna söka sig till ett finnansjobb. Mina förkunskaper, en civ ing. i IT som innehåller i princip samma mattekurser som tekniskfysk. (har en kandiat i fek också, betyder iofs inte så mkt)

Rikta in dig på Risk kurser. Value at Risk, Expected Shortfall, Lite koll på Basel 2 (Kredit risker osv). Samt läs någon kurs om optioner och optionsvärdering (titta extra noga på hedge-delarna, samt grekerna, som beskriver riskerna i en options-portfölj).

Med din bakgrund inom IT (jag antar att du kan databaser, sql, vba, python och liknande då), så blir du väldigt attraktiv till ett risk control jobb. Där man ofta måste vara väldigt bred - både IT och finanskunskaper.

Det är också en av de avdelningar som rekryterar mest folk på bankerna i Stockholm. Samt eftersom det kräver en såpass hög kunskapsnivå, så tas man inte lika mycket in på kontakter, vilket tyvärr är fallet till många häftiga trading/mäklar-tjänster osv.

Prankie
2009-07-15, 21:32
fast en kandidat är bara 60p. det borde man fixa på ett år.

Kandidat motsvarar bachelor vilket är 180hp. 3 års studier.
Du kanske tänker på magisterexamen som man kan ta efter kandidatexamen?

n1tro
2009-07-15, 21:42
kandidat i FEK t.ex är väl 3 terminer?.. eller är jag ute och kör bil

rQx
2009-07-15, 22:04
Måste information vara på svenska är allt möjligt i världen "kört" för dig.

Ja, jag kommer inte komma någonstans...

jakke
2009-07-15, 22:21
Kandidat motsvarar bachelor vilket är 180hp. 3 års studier.
Du kanske tänker på magisterexamen som man kan ta efter kandidatexamen?

nej. totalt 3år. Jag har redan en massa poäng. det krävs 60p inom ett huvudämne, sedan kan jag t.ex. ta matematik eller data som biämne.

jakke
2009-07-15, 22:23
Ja, jag kommer inte komma någonstans...

helt seriöst så ligger det något i det. Jag pratar nästan inte ett ord på svenska. I min projektgrupp är jag den enda svenska. En engelskakurs kanske?

rQx
2009-07-16, 13:33
helt seriöst så ligger det något i det. Jag pratar nästan inte ett ord på svenska. I min projektgrupp är jag den enda svenska. En engelskakurs kanske?

Jag tror nog man har möjlighet att komma någonstans i världen utan att ta kurser på engelska.. men det kanske bara är jag?

jakke
2009-07-16, 13:53
Jag tror nog man har möjlighet att komma någonstans i världen utan att ta kurser på engelska.. men det kanske bara är jag?

absolut men jag tror det är svårt att komma någonstans om man vill ha allt på svenska.. Jag har inte tagit några kurser i engelska men jag är inte rädd för att söka kunskap på engelska heller.

C.E.J.
2009-07-16, 14:23
Jag tror nog man har möjlighet att komma någonstans i världen utan att ta kurser på engelska.. men det kanske bara är jag?

Det finns en anledning till att kurslitt väldigt ofta är på engelska, nästan uteslutande så på högre nivå dessutom. Man måste kunna förstå och göra sig förstådd på engelska. Det betyder inte att man måste ha felfritt uttal, stavning och grammatik, men kan man inte förstå kurslitten för sitt område blir det nog svårt att förstå det man måste läsa som del av sitt framtida jobb.

rQx
2009-07-16, 14:44
Jag är bra på engelska men vill jag ha en break från mitt jobb med en halvårskurs så tänker jag inte läsa den på engelska. Helt enkelt för jag är för lat. Kursen ska inte leda till något jobb eller liknande utan bara behandla ett ämne jag tycker är kul.

Vad menar ni med "komma" någonstans? Har jag som elektriker inte "kommit" någonstans i livet eller? Läser jag kurser på engelska så blir jag helt plötsligt en Gud som kommer någonstans eller vad?

C.E.J.
2009-07-16, 14:46
Jag är bra på engelska men vill jag ha en break från mitt jobb med en halvårskurs så tänker jag inte läsa den på engelska. Helt enkelt för jag är för lat. Kursen ska inte leda till något jobb eller liknande utan bara behandla ett ämne jag tycker är kul.

Vad menar ni med "komma" någonstans? Har jag som elektriker inte "kommit" någonstans i livet eller? Läser jag kurser på engelska så blir jag helt plötsligt en Gud som kommer någonstans eller vad?

Du vet mycket väl vad man brukar mena med att komma nånstans, sen att du och jag m fl tycker att elektriker är att komma nån vart spelar ingen roll.

rQx
2009-07-16, 14:51
Du vet mycket väl vad man brukar mena med att komma nånstans, sen att du och jag m fl tycker att elektriker är att komma nån vart spelar ingen roll.

Man behöver inte läsa kurser på engelska för att komma någon vart i livet.

coxie
2009-07-16, 14:56
Antar att det syftas på högre studier och arbeten som studierna leder till när det talas om att komma någonstans. Om fallet är så blir det svårt att inte hålla med, få universitet/högskolor har utbildningar fria från engelska.

rQx
2009-07-16, 14:59
Antar att det syftas på högre studier och arbeten som studierna leder till när det talas om att komma någonstans. Om fallet är så blir det svårt att inte hålla med, få universitet/högskolor har utbildningar fria från engelska.

Då antar man att man inte kan komma någonstans om man inte gått på universitet eller högskola? Jag förstår mycket väl att högre studier kräver engelska böcker/kurser med mera, men att påstå att man inte kan komma någonstans utan dessa är ju löjligt.

Imni
2009-07-16, 15:06
Kan lägga till att en kurs som jag läste i ämnet hette komplex ekonomi.
http://www.matfys.lth.se/complexeconomy.html

LTH har även kurser i prissättning av derivattillgångar som man kan fortsätta att läsa om man är mer intresserad. Men som sagt, detta är relativt tunga matematiska kurser.
http://www.maths.lth.se/matstat/kurser/fms170mas232/

Typ hur tunga? Antar att en som läser Teknisk Fysik eller nån ren matte-linje klarar dem med lätthet?

coxie
2009-07-16, 15:10
Typ hur tunga? Antar att en som läser Teknisk Fysik eller nån ren matte-linje klarar dem med lätthet?

Nej det är inga problem om man har koll på matten från Teknisk matematik eller fysik.

Imni
2009-07-16, 15:11
Lånar tråden lite om det är okej. Jag har funderingar på att bli kvantare eller motsvarande och undrar hur pass svårt det är? Går för tillfället teknisk fysik och kommer välja en inriktning som är en blandning av finansiell statisktik och beräkningsfysik, dvs mycket PDE och numeriska lösningsmetoder.

Krävs det att man är toppelev eller doktor för att kunna få jobb på bank?

z_bumbi
2009-07-16, 16:11
Det finns en anledning till att kurslitt väldigt ofta är på engelska, nästan uteslutande så på högre nivå dessutom. Man måste kunna förstå och göra sig förstådd på engelska. Det betyder inte att man måste ha felfritt uttal, stavning och grammatik, men kan man inte förstå kurslitten för sitt område blir det nog svårt att förstå det man måste läsa som del av sitt framtida jobb.

Som en liten fotnot och eftersom tråden handlar om ekonomi.
Det finns flera anledningar och den viktigaste är nog att det är för dyrt att översätta korta serier, nummer två är att det är extremt svårt att hitta bra översättare, den tredje att tiden är en faktor på vissa utbildningar och att det tar ett tag att översätta faktalitteratur.
Att det sen som bieffekt gör att många högskolestuderande i Sverige bör vara bättre på att förstå engelsk faktlitteratur än t ex tyska där det finns översättningar är kanske positivt.

The_RobRoy
2009-07-16, 16:22
Lånar tråden lite om det är okej. Jag har funderingar på att bli kvantare eller motsvarande och undrar hur pass svårt det är? Går för tillfället teknisk fysik och kommer välja en inriktning som är en blandning av finansiell statisktik och beräkningsfysik, dvs mycket PDE och numeriska lösningsmetoder.

Krävs det att man är toppelev eller doktor för att kunna få jobb på bank?

Nej det krävs inte för alla tjänster givetvis. Men ju mer attraktiv tjänst du söker, desto mer åt topp-elev / Phd går det. Tillslut är det i princip krav på Phd studier.

Larsson85
2009-07-16, 16:45
Nej det är inga problem om man har koll på matten från Teknisk matematik eller fysik.

Fast där vill jag inte hålla med. Den andra kursen har rekommenderade förkunskapskrav som man inte läser obligatoriskt på teknisk fysik. Den är dock inte omöjlig utan de kurserna, men det kommer krävas extra jobb.

Imni
2009-07-16, 17:12
Fast där vill jag inte hålla med. Den andra kursen har rekommenderade förkunskapskrav som man inte läser obligatoriskt på teknisk fysik. Den är dock inte omöjlig utan de kurserna, men det kommer krävas extra jobb.

Vilka kurser är det vi pratar om då?