handdator

Visa fullständig version : Frågor EAA


Jacke89
2009-07-15, 15:03
hej

kanske börjar bli lite tjatigt när alla frågar om eaa hela tiden, men jag har inte hittat några konkreta svar än och känner att jag vill få maximal effekt för pengarna jag nu lade på ett eaa här.

Jag har planerat att ta de direkt efter sista settet, och vänta cirka 15-45 min med att käka efter men vad jag också undrar är att de står såhär i stickyn av scratch:

Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.

Den här dosen undrar jag lite om, såg att en liknande fråga vart uppe tidigare men vet inte om han fick svar och de var ska man ta doseringen innan träningen? Jag är en som brukar värma upp rätt länge allt ifrån spinning, crosstraintern, roddmaskinen, löpbandet i säg 10 min och sen värma upp muskeln med lätta set innan jag börjar köra hårt med riktiga set på den, och det kan ju variera cirka 15-20 min om man räknar träningsstarten från att jag går på löpbandet eller tills jag börjar köra mina 10or på arbetsvikten.
Ska jag då inta mitt EAA direkt innan jag lägger mig o göra 10an, eller ska jag ta det innan jag börjar på löpbandet eller när ska jag egentligen ta det?
Är hemma hos en polare o tränar.

Sen kan jag väl dricka mitt vassle till käket efter om jag vill höja dagsproteinet, men hur länge bör jag vänta med att inta vassle efter jag tatt EAA efter passet? Och hur länge ska jag vänta med att inta eaa före passet om jag tatt en vassledrink?

Tack!

King Grub
2009-07-15, 15:15
Vi har en tråd om EAA och för frågor rörande EAA-tillskott.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Jacke89
2009-07-15, 15:45
De vet ja mycket väl grub men jag skrev ju att jag inte hittade svaren och tog citat från tråden. Jag uppfattade inte när innan träningen man ska ta den, har du svar på de så man slipper få sämre effekt när man lagt ut dyra pengar?

King Grub
2009-07-15, 15:55
Direkt före betyder direkt före. Direkt före styrketräning. Det är enda tillfället som är undersökt (det, och en timme före träning, som inte ger någon skillnad jämfört med fastande).

Och om du vet det mycket väl, är det väl lämpligt att ställa relaterade frågor där?