handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein kan kroppen maximalt använda sig av per måltid?


sjolund
2009-07-15, 12:58
Hej!

Jag har läst på lite olika ställen att det är mellan 20-30 g protein / måltid som kroppen kan använda sig av.

Jag har även läst att det är inte är proteinet som man utgår ifrån. Det är
20 g essentiela aminosyror som kroppen maximalt kan använda sig av / måltid.

Om det stämmer. hur mycket är det i protein och kolhydrater? om det går att svara på.

Om man skulle använda sig av "periodisk fasta" så känns det inte så optimalt att trycka i sig 150 g protein m.m när kroppen bara kan använda sig av 30g.

tack på förhand.

JoeyP
2009-07-15, 13:19
Det finns ju fullvärdigt och icke fullvärdigt protein.

Protein från kött,ägg,fisk,mjölk (ej odlade) livsmedel, innehåller fullvärdigt protein.

Pasta,ris,bröd osv är icke fullvärdigt, dvs dem innehåller inte alla dem 20aminosyrorna som gör att proteinet kan anvädas för muskelbyggnig. För att få de protein fullvärdigt kan det vara bra att blanda det med något fullvärdigt livsmedel. Tex dricka mjölk till maten, eller käka keso på mackan.

edit: nu läste jag nog din fråga lite fel

King Grub
2009-07-15, 13:28
Definiera "använda".

Du tar upp allt protein du äter, eller nära nog. Upptaget sker långsamt; det handlar om några gram per timme från en blandad måltid. Äter du mer än vad som tas upp på en kortare tidsperiod, är det enda som händer att det tar längre tid.

Däremot blir inte allt protein du äter muskelprotein, förstås. Majoriteten av proteinet blir det inte, utan oxiderar och används som energi. Det är inget fel eller något du skall göra något åt.

sjolund
2009-07-15, 13:33
Tack för ett snabbt svar =)

Eddie Vedder
2009-07-15, 15:59
Pasta,ris,bröd osv är icke fullvärdigt, dvs dem innehåller inte alla dem 20aminosyrorna som gör att proteinet kan anvädas för muskelbyggnig.

Jo alla EAA ingår. Det är ingen som fattas men däremot är mängden av en eller flera EAA otillräcklig för att proteinet skall anses fullvärdigt.

Ett protein kan alltså ha en eller flera begränsande aminosyra/aminosyror och när den "förbrukats" upphör proteinet att utnyttjas i proteinsyntes.