handdator

Visa fullständig version : Gitarrköp, hjälp tack!


TcAnders
2009-07-15, 07:17
Hejsan!

Har tröttnat på den gamla gitarren jag fick utav min farmor då många säger att den är dålig, vilket jag faktiskt börjar tro på.

Jag är en nybörjare som bara kan vissa ackord och några tabs, i princip ingenting så därför är det väl en nybörjargitarr som gäller. Då vart jag att tänka på tradera och hittade den här där:

http://www.tradera.com/Konsert-gitarr-kompl-set-CAROLINA-2-ars-garanti--auktion_95266822

Hur dålig är egentligen en sån gitarr? Eller dom kanske inte alls är dåliga, jag har inte en aning.
Storleken på gitarren, är det standard eller? Jag vill inte ha någon liten gitarr då den jag har nu är lite mindre än normalt.

Stort tack!

WorkOutBuddy
2009-07-15, 08:29
Så länge dom låter bra och det går att spela så säger jag, köp. Tror du kan hitta billigare dock!

kjell33
2009-07-15, 08:33
Jag skulle börja med att besöka en musikaffär för att informera mig och provspela.

Blomstrande
2009-07-15, 08:35
Eftersom du är nybörjare kan du köpa den gitarren tills du har blivit mer avancerad.

Det bästa skulle förstås vara att provspela den innan du köper den för att känna om den passar dig.

TcAnders
2009-07-15, 09:54
Tack för era svar!

Har siktat in mig på denna nu istället då jag fått för mig att den kanske är lite bättre då det är nedsatt pris på den, jag har kontakt med butiken som säljer den.

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=95499966

Tack!

WorkOutBuddy
2009-07-15, 11:20
Snygg, köp!

capture
2009-07-15, 11:23
Jag undrar vad det är för gitarr du har nu som skulle vara så mycket sämre än de du länkar till.

Skulle vara om det inte går att stämma den annars borde du kunna behålla den tycker jag. Dras upp en bild på din nuvarandre gitarr. Skulle vara skoj att se vad det är för någon.

Sasch
2009-07-15, 11:36
Säger samma som capture skulle vilja veta vad du har för gitarr nu efter som dom du har länkat är ju inte direkt bra häller..
Ett råd till dej är att köpa ett par strängar till den gitarren du har nu för en 150-250 kr i stället man kan förbättra ljudet i en skiten gitarr rätt bra genom att göra det.
Min pappa har en gitarr som han köpte på city gross for typ 250 kr som låt helt piss köpte ett par strängar å sen låt den helt oki. grymt mycket bättre en innan. Jag köpte stål strängar så du vet.. vet inte hur skillnaden blir om man köper nylon.

TcAnders
2009-07-15, 11:43
Kan ta en bild på gitarren ikväll och lägga upp, har inte en aning om vad det är men jag har fått för mig att den är lite mindre än vanligt.. Kanske räcker med att köpa nya strängar men känner att jag vill mer än bara strängar.

Tack!

Shajjn
2009-07-15, 12:25
Betala inte mindre än 1000 kr för en ny gitarr.

oath5
2009-07-15, 13:45
Köp aldrig en gitarr utan att ha provspelat den innan! Just my 50 cents...

Chaan
2009-07-15, 14:20
Min pappa har en gitarr som han köpte på city gross for typ 250 kr som låt helt piss köpte ett par strängar å sen låt den helt oki. grymt mycket bättre en innan. Jag köpte stål strängar så du vet.. vet inte hur skillnaden blir om man köper nylon.

Var den stålsträngad från början?

TcAnders
2009-07-15, 15:16
Vad är det egentligen jag ska känna när jag provspelar? Hur den ligger i händerna eller ljudet?

Anledningen till att jag inte gillar min är att det tror att det är tightare mellan strängarna än normalt, men jag kommer lägga upp bild ikväll så ni ser lite närmare.

TcAnders
2009-07-15, 15:57
Här är en bild, ber om ursäkt för kvalitén men kameran på mobilen är inte den bästa.
Står Levin på själva toppen så jag antar att det är något sådant.

http://andersmx.com/wp-content/gallery/ovrigt/image_126.jpg


Edit: Satan va stor den vart..

Beppe
2009-07-16, 06:06
tycker nästan inte att det spelar någon roll vad du har för gitarr nu (förutom om du har stålsträngad eller nylon) gillar du inte hur den låter/spelbarheten ska du ha en ny gitarr, så är det bara.*kissass*
Köp absolut inte en gitarr utan att ha provspelat den. känn hur den låter/hur skön den är att spela på/estetiskt "korrekt"
Är en jeffla skillnad på gitarr och gitarr:hbang:

Hudiksvall_Bänkpress
2009-07-16, 06:28
Den gitarr du har nu är 100x bättre än de du länkat till!
Det ser ut som en gamma Levin tycker jag...anrikt svenskt märke för er som inte vet:)
Du kan ju börja med att byta strängar...känns den "trögspelad" så går det alltid att justera.
De gitarrer du länkat till är skräp,köp ej!

Hudiksvall_Bänkpress
2009-07-16, 06:31
stålsträngar är väl det som ska sitta på denna,011-050 borde funka bra.

Beppe
2009-07-16, 06:51
Och sen är det ju beroende på hur avancerad du är. men som i regel säger man att tunnare strängar = mer lättspelat och tjockare strängar = mer klang (bättre ljud)

Chaan
2009-07-16, 07:20
,011-050 borde funka bra.

Huj nej det tror inte jag

Det är en 18-bandare en 3/4ing

Insulinus
2009-07-16, 07:57
Har du inte inspelade fingrar så köp en nylonsträngad gitarr. Det låter bättre och du får ut med "ljud" med stålsträngar men det sliter på fingertopparna och man blir lätt öm. Så i början räcker det gott och väl med en nylonsträngad 500-800kr gitarr.

Har du ingen kompis eller liknande med tonöra som kan stämma åt dig så rekommenderar jag dig att köpa en elektronisk stämapparat också så du vet att gitarren är stämd och lär dig höra tonerna så som de ska låta.

Hudiksvall_Bänkpress
2009-07-16, 08:16
Huj nej det tror inte jag

Det är en 18-bandare en 3/4ing

Tja, vill man säkra så kan man väl slänga på ett set 010 på den men är gitarren OK vad gällande stall,hals,sprickfri osv så ska nog inte ett 011 set göra någon skada...
Kan dock kolla upp detta ifall TcAnders är intresserad!

petersson
2009-07-16, 08:20
Levin. Den där kanske till och med är värd ett par tusenlappar?

Hudiksvall_Bänkpress
2009-07-16, 08:33
Levin. Den där kanske till och med är värd ett par tusenlappar?

En rätt bra gissning...

Grotesk
2009-07-16, 09:55
Skaffa 13-stålträngar (om du inte redan har det) och stäm ner den till B/H ffs! Skämtåsido, behåll pärlan. Varför vill du egentligen byta? Man blir ju lite nyfiken.. Är det för att du bara vill ha en ny? Själv plonkade man på en akustisk, med nylonsträngar, modell mindre i många år när man gick den fina skolan. Jag köpte inte ens en "vuxen-modell" innan jag hoppade över til el-plankan.

Insulinus
2009-07-16, 10:23
Levin. Den där kanske till och med är värd ett par tusenlappar?

WTF! JAg sålde min 3/4 knappt inspelade Levingitarr för en spottstyver (500kr tror jag) :)

Blev jag blåst nu igen? :D

Chaan
2009-07-16, 11:24
WTF! JAg sålde min 3/4 knappt inspelade Levingitarr för en spottstyver (500kr tror jag) :)

Blev jag blåst nu igen? :D

Nej

Det finns fortfarande en massa skolgitarrer.

Provspelar själv racergitarrer - lutar åt en Jackson av senaste årens modeller.

TcAnders
2009-07-16, 18:53
Huj nej det tror inte jag

Det är en 18-bandare en 3/4ing

Jag antar att 3/4ing står för att den är mindre? För den måste tammefan vara mindre än dom andra jag testat, det är en utav anledningarna till att jag vill skaffa mig en annan.

Har du inte inspelade fingrar så köp en nylonsträngad gitarr. Det låter bättre och du får ut med "ljud" med stålsträngar men det sliter på fingertopparna och man blir lätt öm. Så i början räcker det gott och väl med en nylonsträngad 500-800kr gitarr.

Har du ingen kompis eller liknande med tonöra som kan stämma åt dig så rekommenderar jag dig att köpa en elektronisk stämapparat också så du vet att gitarren är stämd och lär dig höra tonerna så som de ska låta.

Låter bra det, jag har en kompis som har en stämapparat så vi ska stämma gitarren så fort jag köpt den, och jag antar att man får stämma rätt ofta i början, kanske t.o.m när man spelat etag också?

Tja, vill man säkra så kan man väl slänga på ett set 010 på den men är gitarren OK vad gällande stall,hals,sprickfri osv så ska nog inte ett 011 set göra någon skada...
Kan dock kolla upp detta ifall TcAnders är intresserad!

Tack, men du behöver inte leta upp vilka strängar det bör vara just nu.. Kanske om jag bestämmer mig för att gå tillbaka till den gamla igen.. =)

Tack för alla svar!