handdator

Visa fullständig version : Tar kronlyft mindre på ryggen än marklyft?


zydar
2009-07-14, 22:24
Nån på gymmet sa det., tycker kronlyft är en enklare övning, men mister ja nått när det gäller ryggträningen?

z_bumbi
2009-07-15, 07:15
Det beror på hur du kör och hur lång du är men för de allra flesta blir vikten högre vid kron och då blir också belastningen på ryggen större.

Turbo Rico
2009-07-15, 07:20
En mycket bra övning om man har problem med slutdraget.

zydar
2009-07-15, 08:12
okej, då kan jag köra mina kronlyft o skita i marken? är sämst i marklyft

kjell33
2009-07-15, 08:13
Tvärtom så bör du jobba mer med det du är dålig på.

Turbo Rico
2009-07-15, 08:35
okej, då kan jag köra mina kronlyft o skita i marken? är sämst i marklyft


Nej, så funkar det inte riktigt, kronlyft är ett komplement till marklyft. Kör både och, börja med marken så kör du några set kronlyft. Gäller väl att hitta en belastning som gör att du utvecklas och inte tränar ner dig för mycket bara, kronlyft kan lätt bli väldigt tungt och jag tror inte man ska maxbelsta vecka ut och vecka in. Själv körde jag 3 set mark, 3 set kronlyft, tror jag hade tungt varanna eller var tredje vecka. Är du 18 och väger 75 kg kan du säkert köra tyngre oftare än jag gör.
För mig funkade kronlyft som så att det skulle stärka mitt slutdrag, stärka övre delen av ryggen eftersom jag tar mycket med benen i botten och benen är jag starkare i än övre delen av ryggen. Det gäller nog också att verkligen tänka på att man är rak i ryggen när du kör kronlyft, inga fullyft, håll ryggen hela vägen, det gäller iofs vanlig mark också.

zydar
2009-07-15, 09:09
mmh,joo precis, men kan hålla ryggen utan problem i kronlyft. Fast inte i mark av nån anledning, känns inte bra att gå så långt ner.

får le träna lite mer på tekniken.

Vad är bäst, vanliga mark eller sumo? testade sumo tyckte det kändes bra skrappar inte i knän och ben på samma sätt.

Kan säga att ja är ganska lång också, 193cm, lång väg att lyfta.

kjell33
2009-07-15, 09:22
Lägg upp filmer där du lyfter smalt/sumo så fär vi se hur det ser ut. Inte helt lätt att ge råd annars.

Turbo Rico
2009-07-15, 09:29
mmh,joo precis, men kan hålla ryggen utan problem i kronlyft. Fast inte i mark av nån anledning, känns inte bra att gå så långt ner.

får le träna lite mer på tekniken.

Vad är bäst, vanliga mark eller sumo? testade sumo tyckte det kändes bra skrappar inte i knän och ben på samma sätt.

Kan säga att ja är ganska lång också, 193cm, lång väg att lyfta.


Sumo har jag bara testat en gång så det vet jag inte så mycket om man har för mig att det är mer ben i sumo än smalt. Har man problem i botten med smalmarken bör man nog också se över sin benträning. Det är väl lite så också att har man kört smalmark från början, börjat få upp lite vikt och helt plötsligt lägger om till sumo kommer det säkert ta några månader innan man behärskar den tekniken. Byter man från smalt till sumo kommer sumon så klart gå sämre i början även om man kanske i längden kommer klara mer vikt med sumolyft??? Här ska du nog be nån riktigt duktig lyftare ta en titt på dina vinklar och säga vad han/hon tror om vilket som kan komma att passa dig bäst.

Turbo Rico
2009-07-15, 09:31
Lägg upp filmer där du lyfter smalt/sumo så fär vi se hur det ser ut. Inte helt lätt att ge råd annars.


Precis min tanke med att be nån duktig titta på honom när han lyfter, finns väl en och annan här på kollo...;)

J.V
2009-07-15, 09:41
Vad är bäst, vanliga mark eller sumo? testade sumo tyckte det kändes bra skrappar inte i knän och ben på samma sätt.Bäst och bäst, det beror på dina vinklar samt var dina styrkor och svagheter ligger. Sumo kopplar in röv och baksida lår mer, medan smala pressar framsidan.

Min amatörgissning blir att du helt enkelt är för stel för smala. Lägg upp film på båda varianterna så kan proffsen ta sig en titt.

z_bumbi
2009-07-15, 10:16
Hur länge har du kört vanliga marklyft?
En lösning för längre personer är att höja upp stången en bit, ca 5-15 cm och dra från det läget tills de byggt upp styrkan och ökat rörligheten från den höjden. Sen kan de, om de vill, sänka stången till golvnivå och dra från det läget och då kan det gå lättare iom att de är både starkare och rörligare.

zydar
2009-07-15, 14:16
Hur länge har du kört vanliga marklyft?
En lösning för längre personer är att höja upp stången en bit, ca 5-15 cm och dra från det läget tills de byggt upp styrkan och ökat rörligheten från den höjden. Sen kan de, om de vill, sänka stången till golvnivå och dra från det läget och då kan det gå lättare iom att de är både starkare och rörligare.



har väl kört i några månader, sen har ja kört kronlyft några månader då ja tyckte det var lättare.
Värsta med marken är ju att ja skrappar upp smalbenen och slår i knäna.
Testade sumo-style så var detta inga problem...

OM ja fattat rätt, håll ryggen så rak som det går, håll blicken uppåt, knäböja ner vikten, lyft nära kroppen, tryck med benen i botten läget?

Turbo Rico
2009-07-15, 14:19
har väl kört i några månader, sen har ja kört kronlyft några månader då ja tyckte det var lättare.
Värsta med marken är ju att ja skrappar upp smalbenen och slår i knäna.
Testade sumo-style så var detta inga problem...

OM ja fattat rätt, håll ryggen så rak som det går, håll blicken uppåt, knäböja ner vikten, lyft nära kroppen, tryck med benen i botten läget?


..suga in luft, spänna magen och ta i så det svartar för ögonen.:thumbup:

Commando1980
2009-07-15, 14:20
du måste inte köra vanliga marklyft utan du kan hålla dig till kronlyft om du gillar den övningen. gör dock inte kronlyften till en egoövning genom att starta med stången så högt att det blir en minimal ROM.

Sticky Cake
2009-07-15, 14:45
[...]
Värsta med marken är ju att ja skrappar upp smalbenen och slår i knäna.
[...]

Så var det för mig också i början, ändra tekniken så slipper du det. Du har nog stången för långt fram, och då böjer du dig ner för mycket i starten - höften kommer för lågt och smalbenen för långt fram - vilket leder till att stången skrapas mot smalbenen och knäna på vägen upp. Testa att stå med mitten av foten precis under stången (du får böja dig fram lite för att kolla om den verkligen är där den ska vara. Från din synvinkel kan det se okej ut, när det egentligen inte är det.)

Gosti123
2011-05-07, 09:33
En mycket bra övning om man har problem med slutdraget.

Bump.



Nu blir jag fundersam, ska man köra kronlyft ifall man har problem med slutdraget? Jag har problem med starten i marken, men blev rekommenderad att köra kronlyft för att försöka stävja detta.

thomast
2011-05-07, 10:14
Nu blir jag fundersam, ska man köra kronlyft ifall man har problem med slutdraget? Jag har problem med starten i marken, men blev rekommenderad att köra kronlyft för att försöka stävja detta.

Åsikterna går isär. Sedan beror det lite på hur långt upp stången är upphöjd och hur dina vinklar ser ut.

Gosti123
2011-05-07, 10:23
Hur vinklarna ser ut när man kör vanliga eller upphöjda mark?

smal+sumo i vanlig marklyft

MbuO9joYP_o