handdator

Visa fullständig version : Ta't lugnt på vägarna! Snutar överallt


mojoo
2009-07-14, 21:29
Tjooena

Tänkte bara varna alla bilister och motorcyklister för poliisen! De har grymt mycket kontroller i juli och jag har sett 3 kontroller på 2 dagar här i stockholm. Där jag annars aldrig ser några.

Idag var jag nära att åka dit med motorcykeln. Listiga poliser må jag säga.
Jag kom ifatt en trafikpolisbil och la mig bakom honom i någon minut, sedan svängde han av hastigt (till en väg som är återvändsgränd). Väntade lite och kollade om han skulle komma efter men de gjorde han ej, så jag gasade på. 2-5 minuter senare ser jag en bil som kör rätt så långsamt. På långt avstånd så ser jag att bilen har 2 stora antenner på bilen med svarttonade glasrutor. När jag kommer lite närmare så ser jag två st lampor vid avgasröret. Så jag lägger mig på bromsen och kör upp brevid han för att kolla om de är civilpolis. Å ser man på! En liten civilare ute o cruisar! När jag lägger mig brevid han gör han en tvärinbromsning (antar att han inte ville 'avslöja sin identitet').

Så jag kom till slutsatsen att polisbilen hade svängt in så jag kunde komma ikapp civilaren så kunde han ta mig när jag svischa förbi...

Jaja ta de lugnt på vägarna och se upp!!

Tabbe
2009-07-14, 21:39
Listigt värre =) själv fick jag blåsa i liljanskogen just.

Bönne
2009-07-14, 21:51
Satte personligt rekord Göteborg-Malmö igår, hade man kanske tur :p

Synd att de ska lägga massor av resurser på att ta fast folk på motorvägar, menar hur ofta sker det olyckor som inte hade skett ifall tillåten hastighet följts?

omnibus
2009-07-14, 21:53
Inte sett en endaste kontroll, då har jag ändå kört ~110mil senaste veckan. Aldrig ens blivit stoppad på mina 6år med körkort.

Chaan
2009-07-14, 21:53
Så jag kom till slutsatsen att polisbilen hade svängt in så jag kunde komma ikapp civilaren så kunde han ta mig när jag svischa förbi...


Hur skulle han "ta dig"?

Glen
2009-07-14, 22:00
Satte personligt rekord Göteborg-Malmö igår, hade man kanske tur :p

Synd att de ska lägga massor av resurser på att ta fast folk på motorvägar, menar hur ofta sker det olyckor som inte hade skett ifall tillåten hastighet följts?

Förvånande ofta skulle jag nog säga. Nu verkar pressmeddelandet gälla Västmanland specifikt men siffrorna verkar vara generella för landet:

http://www22.vv.se/templates/Pressrelease____20264.aspx


"...Hastigheten är den enskilt största orsaken till att människor dör i trafiken, om alla höll hastighetsgränserna skulle 100-150 liv sparas varje år"

"Risken för en dödsolycka nästan halveras om man sänker sin fart från 100 km/tim till 90 km/tim. Om hastigheten på våra vägar sänks generellt med 10% så minskar risken för dödsolyckor med 40%."

Bönne
2009-07-14, 22:03
Förvånande ofta skulle jag nog säga. Nu verkar pressmeddelandet gälla Västmanland specifikt men siffrorna verkar vara generella för landet:

http://www22.vv.se/templates/Pressrelease____20264.aspx


"...Hastigheten är den enskilt största orsaken till att människor dör i trafiken, om alla höll hastighetsgränserna skulle 100-150 liv sparas varje år"

"Risken för en dödsolycka nästan halveras om man sänker sin fart från 100 km/tim till 90 km/tim. Om hastigheten på våra vägar sänks generellt med 10% så minskar risken för dödsolyckor med 40%."Du feltolkar antingen min text eller artikelns. De nämner inget som helst om hur vanligt det är med olyckor på motorvägar som orsakats av fortkörning.

Glen
2009-07-14, 22:16
Du feltolkar antingen min text eller artikelns. De nämner inget som helst om hur vanligt det är med olyckor på motorvägar som orsakats av fortkörning.

Nej men dom skriver hur hastigheten generellt (alltså på alla typer av vägar) påverkar olycksrisken. En gissning är att detta också gäller för motorvägar, jag har extremt svårt att se hur hastigheten inte skulle vara en faktor där. Visserligen olyckor med dödlig utgång specifikt men det känns ganska relevant i sammanhanget.

Glen
2009-07-14, 22:18
Eller jag kan svara med en fråga istället:

Tror du att antalet olyckor på motorvägarna skulle öka om man ökade hastigheten till 150 km/h? Eller till fri fart kanske? Eller skulle antalet var oförändrat?

Bönne
2009-07-14, 22:19
Nej men dom skriver hur hastigheten generellt (alltså på alla typer av vägar) påverkar olycksrisken. En gissning är att detta också gäller för motorvägar, jag har extremt svårt att se hur hastigheten inte skulle vara en faktor där. Visserligen olyckor med dödlig utgång specifikt men det känns ganska relevant i sammanhanget.Du läser fortfarande fel. Självklart påverkar hastigheten dödligheten, men det säger fort. inget om hur vanligt det är att hastighetsöverskrivningar orsakar olyckor på motorvägar.

Jens.Andersson
2009-07-14, 22:28
Du läser fortfarande fel. Självklart påverkar hastigheten dödligheten, men det säger fort. inget om hur vanligt det är att hastighetsöverskrivningar orsakar olyckor på motorvägar.

Men du förstår själv att det skulle orsaka mer olyckor än i en utopisk värld där alla höll exakt hastigheten?

Glen
2009-07-14, 22:29
Du läser fortfarande fel. Självklart påverkar hastigheten dödligheten, men det säger fort. inget om hur vanligt det är att hastighetsöverskrivningar orsakar olyckor på motorvägar.

Nej jag läser inte fel och jag försökte förtydliga att det gällde just dödsolyckor, inte olyckor i allmänhet som det skrivs om. Det står alltså precis som du säger inget om alla typer av olyckor, utan bara dom med dödlig utgång. Jag kan dock inte låta bli att tro att även antalet olyckor utan dödlig utgång kommer att öka om du öka farten på motorvägen, men om jag inte missförstår dig så delar inte du den uppfattningen?

bear.flowertwig
2009-07-14, 22:38
Ja det har varit ovanligt mycket poliser ute på vägarna nu. Man önskar att det gjordes likadana satsningar till fots och nattetid inne i stan...

Bönne
2009-07-14, 22:38
Eller jag kan svara med en fråga istället:

Tror du att antalet olyckor på motorvägarna skulle öka om man ökade hastigheten till 150 km/h? Eller till fri fart kanske? Eller skulle antalet var oförändrat?Tror jag, dock har det fortfarande inget med saken att göra. Du läser fel.

Hur vanligt är det att olyckor orsakas av fortkörningar på motorvägar, inte en hastighetsgränsökning, utan fortkörning. Och hur vanligt detta är, inte hur stor dödligheten är.

Om man ser till en väg anpassad efter 70km/h, hur många som kör på den, hur många som kör för snabbt, hur många olyckor som sker och hur många av dessa som är orsakade av hastighetsöverskridning. Sedan göra motsvarande på en motorväg.

Jag tror att risken med fortkörning på det senare exemplet är mycket låga.

Civilrätt
2009-07-14, 22:41
Gullig tråd.

bear.flowertwig
2009-07-14, 22:43
Gullig tråd.

Vad är det för preskriptionstid på att köra i från er? :)

Civilrätt
2009-07-14, 22:47
Vad är det för preskriptionstid på att köra i från er? :)

Två muffins och en kaffe:D

saab900
2009-07-14, 22:51
Ja det har varit ovanligt mycket poliser ute på vägarna nu. Man önskar att det gjordes likadana satsningar till fots och nattetid inne i stan...

+1

Ska man övervaka trafik tycker jag man ska proritera nykterhet och farliga beteenden såsom gå ut på motorvägen i 60 km/h och byta filer utan att se sig för. En hel del av olyckorna som förs till statistiken när man talar fortkörning begås av onyktra fortkörare t ex. Spaningar på valfri varuhusparkering för att sätta fast folk som bucklar bilar och smiter skulle också uppskattas.

kålman
2009-07-14, 22:51
Två muffins och en kaffe:D

e du snut?

Civilrätt
2009-07-14, 22:53
e du snut?

nej inte här.

mojoo
2009-07-14, 22:55
haha civilrätt

de va inte du som åkte vid nockeby bron idag kl 20.00 då ?

Civilrätt
2009-07-14, 22:56
haha civilrätt

de va inte du som åkte vid nockeby bron idag kl 20.00 då ?

Nej. Jag är inte polis, Jak ar Hest.

Glen
2009-07-14, 22:58
Tror jag, dock har det fortfarande inget med saken att göra. Du läser fel.

Hur vanligt är det att olyckor orsakas av fortkörningar på motorvägar, inte en hastighetsgränsökning, utan fortkörning. Och hur vanligt detta är, inte hur stor dödligheten är.

Om man ser till en väg anpassad efter 70km/h, hur många som kör på den, hur många som kör för snabbt, hur många olyckor som sker och hur många av dessa som är orsakade av hastighetsöverskridning. Sedan göra motsvarande på en motorväg.

Jag tror att risken med fortkörning på det senare exemplet är mycket låga.

Öh, jag börjar tro att vi inte kommer att komma någon vart med det här. Men i vilket fall så har jag förtydligat två gånger att texten inte exakt behandlar det du skrev, men att det som skrivs där på alla sätt pekar på att du har fel och att jag därför inte delar din uppfattning.

Sen blir jag lite förvirrad när du gör skillnad på att "höja hastigheten" och att "köra för fort". Det viktiga om du frågar mig är skillnaden i hastighet och inte vad som står på några skyltar. Kör du för fort kommer olycksrisken att öka, precis som om du höjde den lagliga hastigheten.

Civilrätt
2009-07-14, 23:00
Öh, jag börjar tro att vi inte kommer att komma någon vart med det här. Men i vilket fall så har jag förtydligat två gånger att texten inte exakt behandlar det du skrev, men att det som skrivs där på alla sätt pekar på att du har fel och att jag därför inte delar din uppfattning.

Sen blir jag lite förvirrad när du gör skillnad på att "höja hastigheten" och att "köra för fort". Det viktiga om du frågar mig är skillnaden i hastighet och inte vad som står på några skyltar. Kör du för fort kommer olycksrisken att öka, precis som om du höjde den lagliga hastigheten.



kloka ord Glen.

Doctor Snuggles
2009-07-14, 23:03
Du läser fortfarande fel. Självklart påverkar hastigheten dödligheten, men det säger fort. inget om hur vanligt det är att hastighetsöverskrivningar orsakar olyckor på motorvägar.

Du verkar tänka fel. Det är väl ingen som säger att just själva lagbrytandet är det som orsakar olyckan.
Fast man kanske blir hög på adrenalin av lagbrottet och börjar gira höger vänster för att visa sig på styva linan, vad vet jag.

bear.flowertwig
2009-07-14, 23:12
Två muffins och en kaffe:D

Haha. Då ska jag skaffa hoj igen och dra ifrån er i 200+ med en sån där portabel jättetermos på ryggen. Stanna till och vänta in vid vägkanten. Slanga kaffe ur ryggan och plocka fram muffins ur tankväskan. :D

frk13RXvOm4

Bönne
2009-07-14, 23:31
Öh, jag börjar tro att vi inte kommer att komma någon vart med det här. Men i vilket fall så har jag förtydligat två gånger att texten inte exakt behandlar det du skrev, men att det som skrivs där på alla sätt pekar på att du har fel och att jag därför inte delar din uppfattning.Att en ökad hastighet ökar risken för en dödlig utång i en olycka är vi helt överrens om, även att det ökar risken för en olycka. Dock, vad jag skriver är att en ökad hastighet på motorvägen inte ökar risken särskilt mycket. Du kan omöjligt inte se skillnaden på vad du pekar och på vad jag skriver.

Alltså, det ökar risken för en olycka, men inte särskilt mycket.

Sen blir jag lite förvirrad när du gör skillnad på att "höja hastigheten" och att "köra för fort". Det viktiga om du frågar mig är skillnaden i hastighet och inte vad som står på några skyltar. Kör du för fort kommer olycksrisken att öka, precis som om du höjde den lagliga hastigheten.Ganska irrelevant iofs, men, jag tror att personer som väljer att köra i 150km/h när begränsningar är 110km/h, har bilar som bättre hanterar dessa hastigheter, samt är mer uppmärksam - än den generella bilen och bilföraren.

Chaan
2009-07-14, 23:35
Ganska irrelevant iofs, men, jag tror att personer som väljer att köra i 150km/h när begränsningar är 110km/h, har bilar som bättre hanterar dessa hastigheter, samt är mer uppmärksam - än den generella bilen och bilföraren.

Och man är synsk så man vet när det ligger ett avgasrör på vägen eller kommer en älg - eller för den delen när bilen framför tvärnitar.

Erik__
2009-07-14, 23:36
Ganska irrelevant iofs, men, jag tror att personer som väljer att köra i 150km/h när begränsningar är 110km/h, har bilar som bättre hanterar dessa hastigheter, samt är mer uppmärksam - än den generella bilen och bilföraren.

Rätt irrelevant svar men..
Herre gud vad det finns snorungar som haft körkort i 2v som som matar på för allt vad järnet håller, utan att ha någon aning om vad de gör.

kålman
2009-07-14, 23:38
nej inte här.

aha

här e du bara dryg eller?

Bönne
2009-07-14, 23:46
Och man är synsk så man vet när det ligger ett avgasrör på vägen eller kommer en älg - eller för den delen när bilen framför tvärnitar.Du kan tydligen heller inte tolka en text som du läser. Hade du kunnat det, hade du förstått att jämförelsen handlar ifall en person som kör i 150, olagligt och en person som kör i 150 lagligt. Vem utgör den största risken?

Chaan
2009-07-14, 23:48
Ganska irrelevant iofs, men, jag tror att personer som väljer att köra i 150km/h när begränsningar är 110km/h, har bilar som bättre hanterar dessa hastigheter, samt är mer uppmärksam - än den generella bilen och bilföraren.

Den här texten kan inte tolkas på så många sätt.

Bönne
2009-07-14, 23:57
Den här texten kan inte tolkas på så många sätt.Och ändå klarar du inte att tolka den rätt.

Jag ska förklara så att även en apa kan förstå.

Sen blir jag lite förvirrad när du gör skillnad på att "höja hastigheten" och att "köra för fort". Det viktiga om du frågar mig är skillnaden i hastighet och inte vad som står på några skyltar. Kör du för fort kommer olycksrisken att öka, precis som om du höjde den lagliga hastigheten.

Här undrar han varför jag gör en skillnad på riskbedömningen ifall man skriver 150 på skyltar folk därefter kör i 150 och på ifall det står 110 på skyltar och folk kör i 150.

Varpå jag svarar med:
Ganska irrelevant iofs, men, jag tror att personer som väljer att köra i 150km/h när begränsningar är 110km/h, har bilar som bättre hanterar dessa hastigheter, samt är mer uppmärksam - än den generella bilen och bilföraren.

Dvs. förklarar vad jag ser för skillnad.

Sedan kommer du och förklarar risken med att köra snabbare...

Glen
2009-07-15, 00:10
Att en ökad hastighet ökar risken för en dödlig utång i en olycka är vi helt överrens om, även att det ökar risken för en olycka. Dock, vad jag skriver är att en ökad hastighet på motorvägen inte ökar risken särskilt mycket. Du kan omöjligt inte se skillnaden på vad du pekar och på vad jag skriver.

Alltså, det ökar risken för en olycka, men inte särskilt mycket.

Ganska irrelevant iofs, men, jag tror att personer som väljer att köra i 150km/h när begränsningar är 110km/h, har bilar som bättre hanterar dessa hastigheter, samt är mer uppmärksam - än den generella bilen och bilföraren.

Ok. Vet du jag tror inte vi kommer någon vart med det här så vi kan nog låta det vara. Contender - muay thai är slut och jag tänkte gå och lägga mig, jag är en gammal man nämligen.

Sen avslutningsvis ska du få ett litet tips i all välmening: Sätt inga nya hastighetsrekord med bilen. Även om du helt ärligt tror att risken för olycka inte ändras särskilt mycket då du kör fort är vi iaf överens om att risken för olycka med dödlig utgång gör det. Rätt kraftigt dessutom. Om inte för din egen skulle så för den stackare som du frontar med och dör kanske just för att du varit ute och buskört.

Tolkia
2009-07-15, 00:11
Ganska fånig diskussion om hastighetsgränser. Det finns ingen människa som "hanterar" 150 km/tim, hur dyr bil han än har och hur cool han än tror att han är. Inte om man med "hantera" menar "kunna framföra fordon i trafik" och inte bara "kunna hålla fordon kvar på slät raksträcka utan störningar". Det är bara en fråga om att ha tur eller otur.

Glen
2009-07-15, 00:14
Du ska förresten få ett till tips i all välmening:

skriver du i en tråd där du märker att ingen tar ditt parti och att du dessutom drabbas av att folk "misstolkar" dig ofta, då kan det vara läge att fundera på om du möjligtvis har fel och/eller uttrycker dig på ett konstigt sätt. Så, i all välmening.

hultman
2009-07-15, 00:25
Ganska fånig diskussion om hastighetsgränser. Det finns ingen människa som "hanterar" 150 km/tim, hur dyr bil han än har och hur cool han än tror att han är. Inte om man med "hantera" menar "kunna framföra fordon i trafik" och inte bara "kunna hålla fordon kvar på slät raksträcka utan störningar". Det är bara en fråga om att ha tur eller otur.

Eh. Sluta nu. Det är väl knappast orimligt att en professionell bilförare framför sitt tävlingsfordon på ett säkrare sätt i 150 än en 18-årig tjej som fått körkortet för fem minuter sedan och kör i 120 i sin gamla skruttbil.

Tolkia
2009-07-15, 00:39
Bättre än sämst är knappast bra.

Clarkolofsson
2009-07-15, 00:48
Men inte sämre än sämst

Ostknäcket
2009-07-15, 00:50
Men inte sämre än sämst

Nej, för det går inte. :P

coxie
2009-07-15, 00:58
Hantera en bil i 150 på en fin motorväg med lite trafik kan väl vem som helst, men det blir som nämnt lite värre på samma sträcka den dagen det är 10m mellan bilarna och något får mig att tro att hastigheten inte går ner speciellt mycket.

Singelolyckor struntar jag totalt i, vill folk dra på i 200+ medvetna om risken att mosas mot en älg, bergvägg eller en T-rex så får det för min del gärna ske.

Bönne
2009-07-15, 01:08
Ganska fånig diskussion om hastighetsgränser. Det finns ingen människa som "hanterar" 150 km/tim, hur dyr bil han än har och hur cool han än tror att han är. Inte om man med "hantera" menar "kunna framföra fordon i trafik" och inte bara "kunna hålla fordon kvar på slät raksträcka utan störningar". Det är bara en fråga om att ha tur eller otur.Vem hanterar 90km/h? Jag håller helt klart med att 150km/h inte går att hantera acceptabelt i vilken situation som helst.

Men att kör i 150km/h på en bred väg med mitträcke, då sikten är klar, lite trafik, i en icke skruttbil och då väglaget är i bra skick och torrt - då tror jag inte att du utsätter dig själv eller någon annan för särskilt stor fara.

Jag tror också att de flesta anpassar sin fortkörning någorlunda till situationen. Därför tror jag inte att det är en stor risk med fortkörning på motorvägar. Eller att fortkörning nödvändigtvis behöver vara idiotiskt.

dared
2009-07-15, 01:09
Singelolyckor struntar jag totalt i, vill folk dra på i 200+ medvetna om risken att mosas mot en älg, bergvägg eller en T-rex så får det för min del gärna ske.

Fast råkar man åka in i en T-rex har man fan maximal otur, då är det lite synd om föraren tycker jag.

Jorpa
2009-07-15, 01:21
vem hanterar 90km/h? Jag håller helt klart med att 150km/h inte går att hantera acceptabelt i vilken situation som helst.

Men att kör i 150km/h på en bred väg med mitträcke, då sikten är klar, lite trafik, i en icke skruttbil och då väglaget är i bra skick och torrt - då tror jag inte att du utsätter dig själv eller någon annan för särskilt stor fara.

Jag tror också att de flesta anpassar sin fortkörning någorlunda till situationen. Därför tror jag inte att det är en stor risk med fortkörning på motorvägar. Eller att fortkörning nödvändigtvis behöver vara idiotiskt.

+1

coxie
2009-07-15, 01:30
Fast råkar man åka in i en T-rex har man fan maximal otur, då är det lite synd om föraren tycker jag.

Det hade lätt varit värt lite sveda och värk för att få se en T-rex så jag hade nog varit avundsjuk.

Robert Svensson
2009-07-15, 02:12
Tack för tipset...

Jag har haft körkort i snart fem år och bara blivit stoppad en gång. Det var klockan 04.30 när jag skulle fara i väg och arbeta. Helt ensam på vägen – och de plockar mig så tidigt. Då hade jag ändå klarar mig i ett par år.

Jorpa
2009-07-15, 04:19
Tack för tipset...

Jag har haft körkort i snart fem år och bara blivit stoppad en gång. Det var klockan 04.30 när jag skulle fara i väg och arbeta. Helt ensam på vägen – och de plockar mig så tidigt. Då hade jag ändå klarar mig i ett par år.


Vafan gör dom ute så tidigt? HELT ONÖDIGT att plocka någon som kör fort på natten. Plocka de som kör fort på 30 sträckor när det finns barn ute. Vem fan kan man skada kl 4:30 ?

Jorgen
2009-07-15, 04:39
Vafan gör dom ute så tidigt? HELT ONÖDIGT att plocka någon som kör fort på natten. Plocka de som kör fort på 30 sträckor när det finns barn ute. Vem fan kan man skada kl 4:30 ?

Andra som är ute kl 04:30?
Dig själv?
Även om ingen annan är där så skall du följa lagen. Om du nu inte visste det alltså.

Jorgen
2009-07-15, 04:39
Jaja ta de lugnt på vägarna och se upp!!

Skall man inte alltid det?

Civilrätt
2009-07-15, 07:06
aha

här e du bara dryg eller?

Jag är inte dryg, "Jak ar Hest" som tidigare nämnt.


Sabba inte tråden nu :)

kålman
2009-07-15, 08:25
Jag är inte dryg, "Jak ar Hest" som tidigare nämnt.


Sabba inte tråden nu :)

phs har inte höga krav ser jag

är det fortfarande så att man ska kunna säga ett tal mellan 1 och 10 för att få komma in?

Civilrätt
2009-07-15, 08:39
phs har inte höga krav ser jag

är det fortfarande så att man ska kunna säga ett tal mellan 1 och 10 för att få komma in?

Jadu, jag kan fråga kompisen som är polis som brukar använda den här användare, personligen så tror jag det räcker med att vara blond och blåögd för att bli polis. :D

saab900
2009-07-15, 11:08
Eh. Sluta nu. Det är väl knappast orimligt att en professionell bilförare framför sitt tävlingsfordon på ett säkrare sätt i 150 än en 18-årig tjej som fått körkortet för fem minuter sedan och kör i 120 i sin gamla skruttbil.

Nu får jag lov att invända lite faktiskt. Även om denne person kan hantera bilen mycket väl i 150 km/h så kan hans medtrafikanter inte hantera sina bilar lika bra, och hastighetsskillnaden blir mycket större till dessa, och det kan vara svårt för folk som ska ut på en väg att bedöma hans hastighet om han kör 150 km/h istället för 110 km/h. Exempel: Det spelar ingen roll hur bra han hanterar sin egen bil när bilen bredvid byter fil 30 m framför honom, utan att titta t o m. Hade det gått 110 km/h hade han troligen hunnit avvärja olyckan, men i 150 km/h har han inte en suck.

Med det vill jag inte säga att hans hastighet orsakade olyckan, utan filbytarens ouppmärksamhet. Vägverket skulle dock relatera olyckan till fortkörning i statistiken.

En doktorand vid KI skrev en avhandling om hastighetens betydelse för dödsolyckor och kom fram till helt andra saker än VVs statistik *rolleyes*

http://www.bilsport.se/news.php?id=69676

Jag vill inte ha 150 km/h på motorvägen, det jag vänder mig emot är vettlös hårdbevakning av hastighet och enbart hastighet. Avhandlingen visar att det vore mycet effektivare att bygga om farliga vägar, sköta underhållet av vägar, och kontrollera nykterhet. Det Vägverket faktiskt gör på många håll är att sänka hastigheterna då inte resurser finns föra tt hålla vägarnas beläggning i godtagbart skicka med spårbildning och gropar som följd, vilket är livsfarligt vid regn och halka. Helt fel ände att börja i. Jag tycker även att rattfylleristers fordon skall förses med alkolås på egen bekostnad vid första rattfylllan. Myglar man sedan genom att låta någon annan blåsa skall bilen förverkas.
Vägverket för t ex in en fortkörande rattfyllerist utan bälte som dör i trafiken som en dödsolycka beroende på fortkörning när man pratar fortkörning, och alkoholrelaterad när man pratar rattfyleri.

Allan Alkis kan tryggt fortsätta sin berusade färd om han lyckas hålla bilen rak förbi en hastighetskontroll och kör i laglig hastighet, medan Svensson som kör 118 km/h på 110-väg till jobbet åker på ett par tusen i böter. Vem löper störst risk att orsaka en olycka?

Robert Svensson
2009-07-15, 12:00
Vafan gör dom ute så tidigt? HELT ONÖDIGT att plocka någon som kör fort på natten. Plocka de som kör fort på 30 sträckor när det finns barn ute. Vem fan kan man skada kl 4:30 ?

Jag fick blåsa och hela köret. Tycker inte det var något konstigt över det hela. Mer än att jag aldrig sett polisen vara ute så tidigt. Han var mest själv förvånad över att det var en bilist ute.

Bara för att klockan är halv fem på morgonen är det inte fritt att köra för fort. ;)

swarre
2009-07-15, 13:04
Eh. Sluta nu. Det är väl knappast orimligt att en professionell bilförare framför sitt tävlingsfordon på ett säkrare sätt i 150 än en 18-årig tjej som fått körkortet för fem minuter sedan och kör i 120 i sin gamla skruttbil.

Den sista kategorin människor (bilval bortsett) är satistiskt sett relativt harmlösa i trafiken. Vi killar i motsvarande situation är däremot en helt annan sak.





Men att kör i 150km/h på en bred väg med mitträcke, då sikten är klar, lite trafik, i en icke skruttbil och då väglaget är i bra skick och torrt - då tror jag inte att du utsätter dig själv eller någon annan för särskilt stor fara.


Du utsätter alltid andra människor/trafikanter för fara vid fortkörning, detta då det utgör ett moment för dina medtrafikanter som dom inte kan förutse. Vilket kraftigt försvårar en av de absolut viktigaste komponenterna för att kunna uppnå en säker körning, nämligen att kunna planera sin körning.

Bönne
2009-07-15, 13:39
Du utsätter alltid andra människor/trafikanter för fara vid fortkörning, detta då det utgör ett moment för dina medtrafikanter som dom inte kan förutse. Vilket kraftigt försvårar en av de absolut viktigaste komponenterna för att kunna uppnå en säker körning, nämligen att kunna planera sin körning.Läs innan du svarar.
Vid en situationsanpassad fortkörning så bränner man inte om folk när man håller 200km/h och de 110km/h. Man minskar helt enkelt hastigheten när man kör om och på så sätt så minskar man risken för en olycka när de klantar sig.

Chaan
2009-07-15, 14:48
Och ändå klarar du inte att tolka den rätt.

Jag ska förklara så att även en apa kan förstå.

Här undrar han varför jag gör en skillnad på riskbedömningen ifall man skriver 150 på skyltar folk därefter kör i 150 och på ifall det står 110 på skyltar och folk kör i 150.

Varpå jag svarar med:

Dvs. förklarar vad jag ser för skillnad.

Sedan kommer du och förklarar risken med att köra snabbare...

Det var ingen apa som förstod det där. Om du hade skrivit "jag kör (regelmässigt) så mycket för fort att jag kan bli av med kortet" därför att jag "tycker det är kul" eller "har bråttom" eller "för att testa bilen" så hade vem som helst, som kan språket, förstått det. Men det du försöker göra är att på en intellektuell nivå förklara för oss vanliga dödliga varför du har rätt att köra fortare än oss.


Men att kör i 150km/h på en bred väg med mitträcke, då sikten är klar, lite trafik, i en icke skruttbil och då väglaget är i bra skick och torrt - då tror jag inte att du utsätter dig själv eller någon annan för särskilt stor fara.


Ovanstående är dina argument tillsammans med nedanstående.


personer som väljer att köra i 150km/h när begränsningar är 110km/h, har bilar som bättre hanterar dessa hastigheter, samt är mer uppmärksam - än den generella bilen och bilföraren.


Satte personligt rekord Göteborg-Malmö igår, hade man kanske tur :p


Gratulerar. Jag tycker själv det är lite coolt. Det är ungefär 27 mil. Det blir väl 1:40-1:50 nånstans. Men chansen att du har en förhöjd uppmärksamhet i nästan två timmar i sträck - vad vet jag du kanske är stridspilot? Och mina argument skiter du fortfarande i - nämligen att det finns saker du inte kan påverka med ditt överlägsna psyke eller din överlägsna bil. En fråga - har du radion på så du får veta om det kör någon självmördare mot trafikriktningen osv?

Jorpa
2009-07-15, 16:37
Vilken dubbelmoral det finns. Enligt den här tråden följer 90 % av alla koloiter hastighetsbegränsningen. Vi lever verkligen i ett utopiskt samhälle!

coxie
2009-07-15, 16:40
Vilken dubbelmoral det finns. Enligt den här tråden följer 90 % av alla koloiter hastighetsbegränsningen. Vi lever verkligen i ett utopiskt samhälle!

Hur får du att man är medveten om att riskerna ökar med hastighet och sedan inte hålla hastigheten till dubbelmoral?

Jag kör ofta för fort men är väl medveten om att risken ökar med hastigheten.

Jorgen
2009-07-15, 16:41
Vilken dubbelmoral det finns. Enligt den här tråden följer 90 % av alla koloiter hastighetsbegränsningen. Vi lever verkligen i ett utopiskt samhälle!

Jag bryter mot hastighetsgränserna i stort sett varje gång jag kör bil. Men det betyder inte att det är rätt.
Och det är en viss skillnad i att köra 120 på 110 väg och att köra 150 på densamma. Eller för den delen 70 på 50 väg.

Jag tror inte att 90% av dom som skrivit i tråden har påstått att dom håller hastighetsgränserna. Jag kan inte se det iallafall.

Jorpa
2009-07-15, 16:48
Jag bryter mot hastighetsgränserna i stort sett varje gång jag kör bil. Men det betyder inte att det är rätt.
Och det är en viss skillnad i att köra 120 på 110 väg och att köra 150 på densamma. Eller för den delen 70 på 50 väg.

Jag tror inte att 90% av dom som skrivit i tråden har påstått att dom håller hastighetsgränserna. Jag kan inte se det iallafall.

De var mer för att -make a statement-.

Poängen var att tråden inte alls representerar verkligheten.

Jag sa inte att det var rätt. Men det är betydligt mer rätt att köra för fort på natten utan trafik. Sedan är det givetvis inga superhastigheter. Brukar köra 85-90 på 70 väg eller 60-65 på 50-väg.

Man anpassar sig till situationen. Jag är helt säker på att jag kör säkrare än 70 % av sveriges befolkning inräknat mina små brott

Jorgen
2009-07-15, 16:56
Jag sa inte att det var rätt. Men det är betydligt mer rätt att köra för fort på natten utan trafik. Sedan är det givetvis inga superhastigheter. Brukar köra 85-90 på 70 väg eller 60-65 på 50-väg.

Man anpassar sig till situationen. Jag är helt säker på att jag kör säkrare än 70 % av sveriges befolkning inräknat mina små brott

Nej, det är inte mer rätt att köra för fort på natten, snarare tvärtom. När upptäcker du farorna som finns vid vägarna lättast, när det är ljust eller mörkt?

65 på 50 väg är idiotiskt. Det finns en anledning till den hastighetsgränsen.

Det betyder att du inte är det. En majoritet tror att dom kör bättre än medel, märkligt. ;)

Jorpa
2009-07-15, 17:06
Nej, det är inte mer rätt att köra för fort på natten, snarare tvärtom. När upptäcker du farorna som finns vid vägarna lättast, när det är ljust eller mörkt?

65 på 50 väg är idiotiskt. Det finns en anledning till den hastighetsgränsen.

Det betyder att du inte är det. En majoritet tror att dom kör bättre än medel, märkligt. ;)


Varför är det de? Vet du hur vägen ser ut? det är 2 breda filer, öppet. Men spela roll, helt onödigt att diskutera.

Och ja, hellre att folk kör för fort på natten. Inte för att det är mörkt vi 4:30 men ändå. Jag ser hellre en som kör 200 på 30 väg på dagen än på natten.

Jorpa
2009-07-15, 17:14
30 väg på natten än på dagen * obviously :)

Jorgen
2009-07-15, 17:14
Varför är det de? Vet du hur vägen ser ut? det är 2 breda filer, öppet. Men spela roll, helt onödigt att diskutera.

Och ja, hellre att folk kör för fort på natten. Inte för att det är mörkt vi 4:30 men ändå. Jag ser hellre en som kör 200 på 30 väg på dagen än på natten.

Det spelar ingen roll. Man håller hastigheten när det är 50 eller 30.

Nej, det är lika idiotiskt vilket som. Jag vet inte hur många bilolyckor du har varit med i, men jag har varit med om ett par stycken. Och det är ingen höjdare kan jag tala om.

mojoo
2009-07-15, 19:43
Nja kan säga att mer än 50% kör fortare än 50 på en lång sträcka genom ekerö centrum så då är tydligen många idioter...

Allt handlar om situationen. De finns väldigt snäva 50 vägar med objekt som kan skymma kommande trafik, men sedan finns det breda öppna vägar med dubbelfil utan några korsningar där jag defintivt tycker de inte är dumt att ligga i 50 men de är absolut inte idiotiskt att ligga i 65.

Jag vet faran att köra lite snabbare men gör allt för att inte göra de farligt för mina medtrafikanter (inga dumma omkörningar etc.) Men visst är de nog farligt att köra för snabbt men jag kommer alltid göra de, sorgligt nog.

Anton Fräs
2009-07-15, 20:09
Håller med Jorgen i allt han säger i den här tråden. Det är efterblivet att köra fort, blir lika förvånad varje gång jag ser sportmotorcyklister dra förbi i 130-140 på 50-vägen utanför mitt hus. Vägen må vara rak men det har hänt olyckor, en dödsolycka bland annat för mindre än 3-4 månader sedan där för höga hastigheter var inblandade..

Jorpa
2009-07-15, 21:26
Håller med Jorgen i allt han säger i den här tråden. Det är efterblivet att köra fort, blir lika förvånad varje gång jag ser sportmotorcyklister dra förbi i 130-140 på 50-vägen utanför mitt hus. Vägen må vara rak men det har hänt olyckor, en dödsolycka bland annat för mindre än 3-4 månader sedan där för höga hastigheter var inblandade..


Nu var det iofs inte sporthojjar i 300 knyck vi pratade om. ALLA vet att det är dumt, utöver dumgränsen. Vi snackade mer om det vardagliga, som alla gör.

Jorpa
2009-07-15, 21:33
Att köra dumt, är där jag tycker jag kör bättre än iaf 50 % av befolkningen kanske jag behöver definera eftersom det inte verkar "gå att vara bättre än 50 %..... för alla säger de.... då går de inte".

Folk som smsar och kör bil, folk som kör mot rött när de inte finns bilar, folk som inte stannar vid övergångstället, tjejer i allmänhet, speciellt äldre kvinnor, folk som gör dumma omkörningar, folk som kör om på insidan, folk som inte fattar ge företräde skylten, folk som kör onyktra är några grejjer.

Ignatius72
2009-07-15, 21:43
Allan Alkis kan tryggt fortsätta sin berusade färd om han lyckas hålla bilen rak förbi en hastighetskontroll och kör i laglig hastighet, medan Svensson som kör 118 km/h på 110-väg till jobbet åker på ett par tusen i böter. Vem löper störst risk att orsaka en olycka?

Polisens prioriteringar är mycket märkliga.

Chaan
2009-07-15, 21:44
tjejer i allmänhet,

Det måste vara tjejernas fel att de ofta blir påkörda bakifrån av killar när de stannar för rött.

Jorpa
2009-07-15, 21:50
Det måste vara tjejernas fel att de ofta blir påkörda bakifrån av killar när de stannar för rött.


Ja om de tvärbromsade när de va gult.

saab900
2009-07-15, 22:56
Vilken dubbelmoral det finns. Enligt den här tråden följer 90 % av alla koloiter hastighetsbegränsningen. Vi lever verkligen i ett utopiskt samhälle!

Utanför samhällen och städer kör jag regelmässigt mellan 10-30 km/h för fort, det ska villigt erkännas. Dock aldrig varit inblandad i en olycka eller fått böter, eller ens blivit stoppad i kontroll under mina 5 år på vägarna.

bear.flowertwig
2009-07-15, 23:04
Utanför samhällen och städer kör jag regelmässigt mellan 10-30 km/h för fort, det ska villigt erkännas. Dock aldrig varit inblandad i en olycka eller fått böter, eller ens blivit stoppad i kontroll under mina 5 år på vägarna.

Ge det 5 år till :D

Jorgen
2009-07-16, 04:36
Ja om de tvärbromsade när de va gult.

Du vet om att man skall stanna vid gult va?

Jorpa
2009-07-16, 04:42
Du vet om att man skall stanna vid gult va?

Ja man ska stanna, om man kan. Därför jag nämnde tvärbromsa. Brukar du låsa hjulen om det blir gult 10 meter innan korsningen?

n1tro
2009-07-16, 05:10
fartkamerorna på ekerö, dom som ser ut som stolpar typ, dumleklubborna, hur fungerar de? tar de bilder på folk som åker för fort eller ett antal bilder per dag?

Jorpa
2009-07-16, 06:03
fartkamerorna på ekerö, dom som ser ut som stolpar typ, dumleklubborna, hur fungerar de? tar de bilder på folk som åker för fort eller ett antal bilder per dag?

De ska vara på 10 minuter om dagen tror jag. Varför dom inte är på hela tiden vet jag inte, dumt att sätta dit dom om de inte används :)

KalleBalik
2009-07-16, 07:00
Du vet om att man skall stanna vid gult va?

Man ska stanna vid gult om man kan stanna sitt fordon på ett säkert sätt, d.vs inte tvärbromsa. Men det visste du om va?

swarre
2009-07-16, 08:44
Jag vet faran att köra lite snabbare men gör allt för att inte göra de farligt för mina medtrafikanter (inga dumma omkörningar etc.) Men visst är de nog farligt att köra för snabbt men jag kommer alltid göra de, sorgligt nog.

Uppenbarligen inte allt, om du inte håller hastighetsbegränsningarna.



blir lika förvånad varje gång jag ser sportmotorcyklister dra förbi i 130-140 på 50-vägen utanför mitt hus.
Nu var det iofs inte sporthojjar i 300 knyck vi pratade om. ALLA vet att det är dumt, utöver dumgränsen. Vi snackade mer om det vardagliga, som alla gör.

Det är mycket stor skillnad på 130-140 km/h och 300 km/h. Jag har personligen alltid lättare att ta till mig argument från någon som håller sig saklig i debatten.





Folk som smsar och kör bil, folk som kör mot rött när de inte finns bilar, folk som inte stannar vid övergångstället, tjejer i allmänhet, speciellt äldre kvinnor, folk som gör dumma omkörningar, folk som kör om på insidan, folk som inte fattar ge företräde skylten, folk som kör onyktra är några grejjer.

Återigen, den grupp som är otvetydligt överrespresenterad i olyckstatistiken är unga män. Det finns många kvinnor som inte bör framföra en bil på allmänna vägar, men antalet/andelen män i samma kategori är mångdubbelt.

Du har säkert ungefär lika bra koll på hur försäkringspremierna skiljer sig åt mellan oika grupper människor. Det finns en anledning till just detta...

Dessutom missar du att ta upp den, utan tvekan, största enskilda faktorn i olycksstatistiken, nämligen alkohol.




Man ska stanna vid gult om man kan stanna sitt fordon på ett säkert sätt, d.vs inte tvärbromsa. Men det visste du om va?

Du skall framföra ditt fordon på ett sådant sätt att du kan stanna vid en oförutsedd händelse (exempelvis ett utspringande barn eller ett rödlyse).

Men det visste du säkert, med tanke på att det brukar vara en av de första sakerna de tar upp på en bilskola till exempel.




Ps. Ber om ursäkt för eventuella stavfel, det är för stressigt på jobbet för att jag ska hinna korrekturläsa. Ds.

KalleBalik
2009-07-16, 09:07
Oavsett hur du framför ditt fordon kan du komma till ett trafikljus precis när det slår om till gult, då ska man inte tvärbromsa. Det är en jävla skillnad på ett utspringande barn och ett trafikljus...suck.

Edit: Det är förövrigt omöjligt att alltid framföra ett fordon så att du kan stanna vid en oförutsedd händelse. Ponera att du ligger i lagstadgade 110 km/h på motorväg och en älg springer ut precis framför, då tror du alltså att du hinner stanna? Du har nog aldrig kört bil tippar jag på.

Kurash
2009-07-16, 09:28
Edit: Det är förövrigt omöjligt att alltid framföra ett fordon så att du kan stanna vid en oförutsedd händelse. Ponera att du ligger i lagstadgade 110 km/h på motorväg och en älg springer ut precis framför, då tror du alltså att du hinner stanna? Du har nog aldrig kört bil tippar jag på.

Sannolikheten att du hinner bromsa för oförutsedda hinder om du kör i 110 är iallafall större än om du kör i 111.

KalleBalik
2009-07-16, 09:30
Sannolikheten att du hinner bromsa för oförutsedda hinder om du kör i 110 är iallafall större än om du kör i 111.

Jag har aldrig påstått någonting annat. Vad är din poäng?

saab900
2009-07-16, 11:01
http://www.safespeed.org.uk/effects.html

Halvkul engelsk "studie" om fartkameror - Weapons of mass Distraction :)
Mycket statistik för den som gillar sånt.

coxie
2009-07-16, 11:25
Fartkameror är rätt roliga, alltid lika kul när idioter som kör i 100 på en 70 väg tvärnitar ner till 50 för att sedan dra full gas upp till 100 igen.

Lite smartare att bromsa i tid.

Tricce
2009-07-16, 11:26
Ska inte säga hur jag brukar göra men dom knäpper en bild vid 7km/h för fort va? (empiriska studier :D )

Kurash
2009-07-16, 11:29
Jag har aldrig påstått någonting annat. Vad är din poäng?

Poängen är precis den jag skriver. Jag har aldrig påstått att du påstått någonting.

mojoo
2009-07-16, 12:17
fartkamerorna på ekerö, dom som ser ut som stolpar typ, dumleklubborna, hur fungerar de? tar de bilder på folk som åker för fort eller ett antal bilder per dag?

haha ja dom ser fula ut!

Dom tar kort under 1 min har jag läst någonstans. Farsan blev tagen där men han nekade bara att de inte var han som körde så var de lugnt !

mojoo
2009-07-16, 12:18
Fartkameror är rätt roliga, alltid lika kul när idioter som kör i 100 på en 70 väg tvärnitar ner till 50 för att sedan dra full gas upp till 100 igen.

Lite smartare att bromsa i tid.

Ja de låter dumt

Bättre att då köra i 100 och ta ner solskyddet :thumbup:

swarre
2009-07-16, 12:24
Oavsett hur du framför ditt fordon kan du komma till ett trafikljus precis när det slår om till gult, då ska man inte tvärbromsa. Det är en jävla skillnad på ett utspringande barn och ett trafikljus...suck.

Edit: Det är förövrigt omöjligt att alltid framföra ett fordon så att du kan stanna vid en oförutsedd händelse. Ponera att du ligger i lagstadgade 110 km/h på motorväg och en älg springer ut precis framför, då tror du alltså att du hinner stanna? Du har nog aldrig kört bil tippar jag på.

Likheten ligger i det faktum att det är en trafiksituation som innebär att du bör öka din uppmärksamhet/vaksamhet och dessutom vara beredd att stanna din bil.
Exempelvis om du närmar dig ett rödljus eller kör i ett område där risken för just utspringande barn är extra stor (bostadsområden, skolor mm).
Det är att verkligen situationsanpassa sin körning.


Jag har genom åren kört åtskilliga mil. Jag har dessutom varit inblandad i ett flertal mer eller mindre allvarliga olyckor, vilka också ligger till grund för min syn på hur en bil bör framföras.
Jag kan passa på att tillägga att jag hade en liknande syn på hastigheter, bilkörning och laglydighet som du ger uttryck för. Detta under det första, eller möjligen två första åren efter att jag hade tagit mitt körkort.

KalleBalik
2009-07-16, 12:31
Likheten ligger i det faktum att det är en trafiksituation som innebär att du bör öka din uppmärksamhet/vaksamhet och dessutom vara beredd att stanna din bil.
Exempelvis om du närmar dig ett rödljus eller kör i ett område där risken för just utspringande barn är extra stor (bostadsområden, skolor mm).
Det är att verkligen situationsanpassa sin körning.


Jag har genom åren kört åtskilliga mil. Jag har dessutom varit inblandad i ett flertal mer eller mindre allvarliga olyckor, vilka också ligger till grund för min syn på hur en bil bör framföras.
Jag kan passa på att tillägga att jag hade en liknande syn på hastigheter, bilkörning och laglydighet som du ger uttryck för. Detta under det första, eller möjligen två första åren efter att jag hade tagit mitt körkort.

Nu ställer jag mig väldigt frågande till var i mitt inlägg du lyckats utläsa hur min syn på laglydighet och hastiget är. Jag tycker att man för sin egen, men kanske framför allt för andras skull skall följa de gällande hastighetsbestämmelserna. Men det kanske var det du lyckades utläsa?

Jorgen
2009-07-16, 15:12
Ja man ska stanna, om man kan. Därför jag nämnde tvärbromsa. Brukar du låsa hjulen om det blir gult 10 meter innan korsningen?
Nej, men jag håller oas inte 65 på 50 väg heller.
Framförhållning är bra grejor.
Man ska stanna vid gult om man kan stanna sitt fordon på ett säkert sätt, d.vs inte tvärbromsa. Men det visste du om va?

Japp. Framförhållning som sagt.

Jorpa
2009-07-16, 18:07
Det är mycket stor skillnad på 130-140 km/h och 300 km/h. Jag har personligen alltid lättare att ta till mig argument från någon som håller sig saklig i debatten.



Dessutom missar du att ta upp den, utan tvekan, största enskilda faktorn i olycksstatistiken, nämligen alkohol.


Nämnde alkoholen

Ursprungligen postat av Jorpa
Folk som smsar och kör bil, folk som kör mot rött när de inte finns bilar, folk som inte stannar vid övergångstället, tjejer i allmänhet, speciellt äldre kvinnor, folk som gör dumma omkörningar, folk som kör om på insidan, folk som inte fattar ge företräde skylten, folk som kör onyktra är några grejjer.

Sedan så överdrev jag självklart, 140 kmh eller 300 på 50väg, båda är otroligt dumma.

mojoo
2009-07-16, 19:46
Ska inte säga hur jag brukar göra men dom knäpper en bild vid 7km/h för fort va? (empiriska studier :D )

Drar du ner brallorna och visar dina juveler ?

PowPow
2009-07-16, 21:45
Japp. Framförhållning som sagt.

Bromsa innan det blir gult?

ceejay
2009-07-16, 21:48
Bromsa innan det blir gult?

Nuförtiden måste man förutse när det ska bli gult så man hinner bromsa innan.

saab900
2009-07-16, 23:30
haha ja dom ser fula ut!

Dom tar kort under 1 min har jag läst någonstans. Farsan blev tagen där men han nekade bara att de inte var han som körde så var de lugnt !

Källa på det där?

Hastigheten mäts på 75 m håll, och kortet tas på 15 m håll. Kortet granskas i Kiruna, där ansiktet på bilden om den blev bra jämförs med körkortsfotot på den bilen står skriven på. Blir det ingen träff jämför man med dennes familj. Fortfarande ingen träff så skickar man ut ett brev till den bilen står reggad på och ber denne ange vem som körde bilen vid angiven tidpunkt. Man är inte skyldig att ange någon i det fallet. Alla kameror är inte på samtidigt, utan resurserna räcker bara till att ha ca 3% av kamerorna igång i varje givet ögonblick. Det är lite lotteri om de är på eller inte. När de är på mäts alla fordons hastighet, och kort tas på alla som överskrider hastigheten. Blixten syns i dagsljus.

Källa: Vägverket.

Alexlindgren
2009-07-16, 23:33
Du har rätt. Damn vad det är mycket poliser ute, helt sinnessjukt. Är det nån speciell satsning eller?

saab900
2009-07-16, 23:35
Tillägg: Man jämför med de som står skrivna på samma adress och har körkort. Man kan också som i mojoos pappas fall neka till att vara avbildad på ett foto de fått träff på. Antingen läggs det då ned, eller går vidare till tinget. Som med vanlig enkel fortkörning kan straffet om man sedan döms skyldig i Tingsrätten aldrig bli mer än de böter/ ev körkortsingripande hastighetsöversträdelse annars skulle ha renderat utan nekande.

EDIT: Var på besök i V. Södermanland idag och såg två polishelikoptrar flyga förbi. Säkert ute och kollar hastighet...

Chaan
2009-08-10, 00:06
Fick just veta att det verkar finnas kurser i defensiv körning i staterna - det kanske vore något. Kollar man på 10 år gamla bilar i Schtåkkålm är var tredje smälld (och många nya förstås).