handdator

Visa fullständig version : Långsamt kolispulver


Snakebite
2009-07-14, 21:29
Har inköpt Bartolls nya bok för muskelökning som tar upp rekommendationer för kolhydratintag innan träning. Han säger att man ska inta långsamma kolisar 40 samt 30min innan passet för att sedan ladda på med typ vitargo eller malto. Han föreslår kolhydratspulver baserat på palatinos eller risoligodextrin.

Jag har inte kunnat hitta något tillskott med bara dessa källor. Läste även att palatinos är liknande maltodextrin vilket inte låter så himla långsamt. Kollat runt lite på "Waxy maize" som har större molekylstorlek men inte ska göra mycket för att pressa in växtska och näring i musklerna vilket var huvudtanken med kolhydratladdningen innan träningen.

Någon som vet mer om detta? Vart kan man köpa osv? Gärna utländska märken då jag bor i London.

MVH

-squat-
2009-07-14, 22:25
Slow Carbs 2 innehåller palatinos
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=220

kjell33
2009-07-14, 22:28
Kolhydrater innan träning är näst intill bortkastat. Ät vanlig mat 2-3 timmar innan så har du all energi du behöver. Gymträning är inte av den karaktären att du behöver kolhydratladda. Finns massor med trådar på samma ämne.

-squat-
2009-07-14, 22:30
Kolhydrater innan träning är näst intill bortkastat. Ät vanlig mat 2-3 timmar innan så har du all energi du behöver. Gymträning är inte av den karaktären att du behöver kolhydratladda. Finns massor med trådar på samma ämne.

Skulle vara kul att veta vad Bartolls motivering till detta är. Men det motiverar han väl i boken.

Eddie Vedder
2009-07-15, 04:58
Skulle vara kul att veta vad Bartolls motivering till detta är. Men det motiverar han väl i boken.

Bartoll ger inga motiveringar, i alla fall inte mer än "mina klienter" hir och "mina klienter" dit. Alla som vill ha fakta för påståenden kallar han för "teoretiker" vilket då är negativt i sammanhanget tydligen.

Danny Devito
2009-07-15, 05:01
Bartolls nisch är att göra allt enkelt så svårt och krångligt som möjligt. :thumbup:

Snakebite
2009-07-16, 08:13
"The truth is in the pudding" som man säger. Han har grym kropp och har lyckats mejsla till många klienter till toppform så jag är beredd att testa konceptet.

Calle Siren
2009-07-16, 09:38
Min fasta övertygelse när det gäller kolhydrater, är att de endast skall intagas i pulverform efter träningen. Man går miste om alldeles för mycket viktiga näringsämnen annars.

/ Calle

Kischen
2009-07-16, 09:58
Min fasta övertygelse när det gäller kolhydrater, är att de endast skall intagas i pulverform efter träningen. Man går miste om alldeles för mycket viktiga näringsämnen annars.

/ Calle

Hur menar du :confused:

mikaelj
2009-07-16, 10:05
Bartoll ger inga motiveringar, i alla fall inte mer än "mina klienter" hir och "mina klienter" dit. Alla som vill ha fakta för påståenden kallar han för "teoretiker" vilket då är negativt i sammanhanget tydligen.

Vilket är lite lustigt om man har så specifika krav/rekommendationer.... (borde ligga en del teori bakom)

Calle Siren
2009-07-16, 10:19
Hur menar du :confused:

Egentligen att det är totalt meningslöst med ett långsamt kolhydratspulver och
att man missar micronutrienter genom att äta raffinerade produkter jämfört med att äta vanlig mat.

Sniggel
2009-07-16, 19:19
Egentligen att det är totalt meningslöst med ett långsamt kolhydratspulver och
att man missar micronutrienter genom att äta raffinerade produkter jämfört med att äta vanlig mat.

Men frågan är om man i de flesta fall vinner något på att ta just snabbt kolhydratspulver (efter träning) med tanke på att glykogeninlagring går tillräckligt snabbt ändå (för den målgruppen jag antar läser denna tråden) och då kan man lika gärna äta kolhydrater i form av mat och få ännu mer mikronutrienter.

Calle Siren
2009-07-16, 19:30
Men frågan är om man i de flesta fall vinner något på att ta just snabbt kolhydratspulver (efter träning) med tanke på att glykogeninlagring går tillräckligt snabbt ändå (för den målgruppen jag antar läser denna tråden) och då kan man lika gärna äta kolhydrater i form av mat och få ännu mer mikronutrienter.

Handlade denna tråden om det? Nej, men jag håller med i stora drag. Man kan dra nytta av en viss mängd snabba kolhydrater direkt efter träningen för att förbättra återhämtningen (det finns mer här i värden än att bara bygga maximalt med muskler...faktiskt). När man väl kommer hem skall man givetvis äta vanlig mat och inget annat.

Om snabba kolhydrater efter träningen är onödigt, så är långsamma kolhydrater i pulverform innan träningen totalt meningslöst, enligt mig.

/ Calle

Sniggel
2009-07-16, 19:54
Handlade denna tråden om det? Nej, men jag håller med i stora drag. Man kan dra nytta av en viss mängd snabba kolhydrater direkt efter träningen för att förbättra återhämtningen (det finns mer här i värden än att bara bygga maximalt med muskler...faktiskt). När man väl kommer hem skall man givetvis äta vanlig mat och inget annat.

Om snabba kolhydrater efter träningen är onödigt, så är långsamma kolhydrater i pulverform innan träningen totalt meningslöst, enligt mig.

/ Calle

Ok då är jag med. Håller med dig också om att jag inte kan se någon nytta med ett långsamt kolhydratspulver, oavsett tidpunkt och livssituation. Då kan man ju lika gärna äta någon långsam kolhydratskälla (mat) innan träning, smakar bättre, är nyttigare, och har samma effekt som den från pulvret.

edit: Ok för någon som vill gå upp i vikt kanske ett sådant kolhydratspulver kan va något att ha i en gainer, men då får det vara absolut sista lösningen.