handdator

Visa fullständig version : goda bakterier


mr ruhl
2009-07-14, 19:57
är det nån som kan säga om dom här olika varorna som ska innehålla bra bakterier är nåt att ha, typ proviva och allt vad det nu heter?? är så att min mage är sjukt känslig och när jag tex är ute och reser och äter annonlunda än här hemma så blir jag dålig i magen direkt, gaser, diarrer osv, tänkte om dom kan förebygga så att magen funkar bättre? nu skriver väl nån att det är bara att prova men jag gissar att det ska ta ett tag innan man märker av nån effekt?

ceejay
2009-07-14, 20:00
Finns väl studier på att proviva eller liknande fungerar?

Erik__
2009-07-14, 20:05
http://biotech.idg.se/2.1763/1.85338

AJO
2009-07-14, 20:25
Det finns bakteriekultur i yoghurt, och det borde du kunna hitta över hela världen. Det borde väl fungera!?

mr ruhl
2009-07-14, 21:44
http://biotech.idg.se/2.1763/1.85338

tackar för länken, verkar ju som att den är värd att prova, helt klart.

mr ruhl
2009-07-14, 21:46
Det finns bakteriekultur i yoghurt, och det borde du kunna hitta över hela världen. Det borde väl fungera!?

är väl knappast det som är problemet, att det inte går att hitta..problemet är ju att jag blir tvinga att ändra min kost när jag reser..

Icefire
2009-07-15, 11:17
är det nån som kan säga om dom här olika varorna som ska innehålla bra bakterier är nåt att ha, typ proviva och allt vad det nu heter?? är så att min mage är sjukt känslig och när jag tex är ute och reser och äter annonlunda än här hemma så blir jag dålig i magen direkt, gaser, diarrer osv, tänkte om dom kan förebygga så att magen funkar bättre? nu skriver väl nån att det är bara att prova men jag gissar att det ska ta ett tag innan man märker av nån effekt?

Finns kapslar med mjölksyrabakterier och andra liknande saker på apoteket också. Ett par dagar kanske så märker man effekt.
Men det bästa är ju om man kan hålla liknande matvanor när man är ute och reser. Jag har själv känslig mage och tycker inte att det brukar vara något större problem. Fast nu reser jag ju inte till några särskilt udda platser heller.