handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler + Somn


Maximus Bonus
2009-07-14, 19:56
Tjena!

Alla vet att det ar viktigt att fa tillrackligt med somn nar man tranar, men jag skulle vilja fa lite mer klarhet i amnet.


Hur manga timmars somn behover kroppen for att maximera muskeltillvaxten, natten efter man tranat? (minimum)

Om man tranar dagen efter en dalig natts somn, paverkar det da muskeltillvaxten efter passet? (om man bortser fran att man formodligen PRESTERAR samre)


Saken ar den att jag, annars, nastan bara tranar nar jag ar ledig dagen efter, da jag kan sova ut ordentligt. Men just nu jobbar jag heltid och maste ga upp 05.50 varje dag. >Undrar hur pass bra id'e det ar att trana tungt nar man bara far ca 4-6 timmars somn..


En annan fraga: "Vila" gentemot somn? Om vi sager att jag mest sitter stilla o softar dagen efter traning, ar antalet timmars somn lika viktigt da?


Tack pa forhand / Max

Turbo Rico
2009-07-14, 20:24
Jag kan absolut inget om det här men jag tror det är ganska inviduellt med sömn. Personligen har jag alltid haft stort behov av sömn för att kunna må och prestera bra, speciellt explosiva övningar. Det var tom så illa att jag la mig ca 21 varje kväll i högstadiet och gymnasiet och hade klockan på 6.30. Då spelade jag bara hockey några gånger i veckan under vintern, resten av tiden spelade jag gitarr (speed metal) och runkade, det är väl iaf nån form av ansträngning??? Nu för tiden när jag styrketränar så skulle kroppen må bra av 8 timmar varje natt men det blri tyvärr bara 6-7 på vardagarna och 7-9 på helgerna och jag är i regel i bäst form på måndagar när jag fått sova ut under helgen. Dom helger jag inte fått sova ut (extrajobb) har jag aldrig presterat bra veckan efter, aldrig.

WorkOutBuddy
2009-07-14, 20:30
Lyssna på din kropp. Mår du bra med den sömn du får så räcker det väl bra. Själv så försöker jag sova minst 8 timmar.

oddyboll
2009-07-14, 20:43
sover själv ganska dåligt.. det enda jag märkt av är att jag ibland presterar sämre på gymmet.

växer gör jag fortfarande men jag har iofs inget att jämföra med.

som sagt.. lyssna på din kropp

hugok
2009-07-14, 20:50
Jag klarar mej aldrig på mindre än 8 timmars sömn.

Eliass
2009-07-14, 23:09
Tjena!


Om man tranar dagen efter en dalig natts somn, paverkar det da muskeltillvaxten efter passet? (om man bortser fran att man formodligen PRESTERAR samre)


Om du nu menar dagen innan passet (?) så tror jag inte det påverkar så mycket mer än prestationen. Det är väl snarare natten efter passet som spelar roll då kroppen måste få vila osv.

Min NK-lärare sa att 6 timmar är ungefär minimumet för att kroppen inte ska påverkas negativt. Har tyvärr inga källor på det men han är faktiskt en bra och pålitlig lärare för det mesta;) haha

WorkOutBuddy
2009-07-15, 08:24
.......En annan fraga: "Vila" gentemot somn? Om vi sager att jag mest sitter stilla o softar dagen efter traning, ar antalet timmars somn lika viktigt da?......


Jag skulle nog inte säga att vila (sitta still hela dagen) är samma sak som att sova men det är bättre än ingenting och som jag har läst flera gånger i forumet så är det inte opti opti att sitta still hela dagen utan lite får man röra på sig.

Turbo Rico
2009-07-15, 08:53
Jag skulle nog inte säga att vila (sitta still hela dagen) är samma sak som att sova men det är bättre än ingenting och som jag har läst flera gånger i forumet så är det inte opti opti att sitta still hela dagen utan lite får man röra på sig.


Aktiv vila är väl det som generellt sägs vara bäst? Känner jag själv nu när jag bytt jobb från rondväktare (gå ca 200 min per natt) till att sitta i en reception (gå 12 minuter per dag), kroppen har lättare att bli stel, få krämpor osv.

Turbo Rico
2009-07-15, 08:57
Om du nu menar dagen innan passet (?) så tror jag inte det påverkar så mycket mer än prestationen. Det är väl snarare natten efter passet som spelar roll då kroppen måste få vila osv.

Min NK-lärare sa att 6 timmar är ungefär minimumet för att kroppen inte ska påverkas negativt. Har tyvärr inga källor på det men han är faktiskt en bra och pålitlig lärare för det mesta;) haha


Det låter väl ganska rimligt? Tycker man själv märker att blir det mindre än 6 timmar brukar det sällan gå bra att träna, vill man göra personbästa brukar iaf jag behöva mer, minst 7.
Sen finns ju 8 bra timmar och 8 dåliga timmar sömn. Vissa nätter när man vaknar stup i kvarten och huvudet går på högvarv eller om man ligger och svettas natten igenom för att det är för varmt brukar man sällan kännas sig utvilad dagen efter.
Min mor sa att det faktiskt går att lära kroppen att sova lite mindre, kroppen vänder sig att man bara ligger 6 timmar i sängen och att kroppen då anpassar sig och sover mer effektivt. Tror det ligger lite i det... Skulle nog inte vilja säga att det går att ta det hur långt som helst, t ex att gå ner på 4 timmars sömn är nog ingen bra idé men 6 klarar man sig nog på när man är frisk.

Maximus Bonus
2009-07-17, 17:40
Tack for svaren. Lyssna pa min kropp gor jag.. Och mar allra bast av att sova ca 9-10 timmar. Da gar jag runt och kanner mig helt harmonisk hela dan :)


Skulle dock uppskatta om det bjods pa lite mer "fakta", om det nu finns nan dokumenterad vetskap kring sambandet mellan muskeltillvaxt och somn.

King Grub
2009-07-17, 17:42
Det gör det inte.

Flexipop
2009-07-17, 17:46
Jag sov 3-4 timmar inatt och hade ett av mina bästa pass någonsin idag på dagen. Iofs tog jag en dubbel dos rage x2 men ändå :p.