handdator

Visa fullständig version : Kost för morgonträning


spinner
2003-08-21, 08:01
Har under flera års tid kört styrketräning på em / kväll men pga av mitt arbete kommer jag börja träna på morgonen istället, 07.00.

Har någon erfarenhet av detta typ vad äter man före passet som är relativt lättsmält tänkte äta 1, 1,5 timme före passet?

Direkt efter passet äter jag protein samt kolhydrater 30/70.
Kan jag vänta 3timmar till nästa mål som i detta fall blir lunch eller bör jag äta igen efter 1.5timmar igen för att inte sabba återhämtningen/muskeluppbyggnaden?

Jag antar att man även bör äta lite mer kvällen innan än vad jag gör idag då jag innan jag går och lägger mig tar lite kolhydrater samt proteindrink. Vad kan vara lämpligt? Tycker att en stor måltid innan sömnen inte känns så bra.

King Grub
2003-08-21, 08:08
Jag tränar alltid på morgonen, och 60-70 minuter innan passet börjar äter jag en massiv, proppmättande frukost på runt 1000 kcal, bestående av All-Bran, vaniljyoghurt, flerkornsbröd med messmör, vassledrink, ägg, mjölk, och ½ Bob risgrötstub. Jag skulle inte vilja ha något lättsmält innan passet, utan efter en timme har maten sjunkit undan alldeles lagom, och blodsockernivåerna håller sig jämna under hela passet, och mina pass är ofta rätt långa dessutom.

På kvällen trycker jag i mig en jätteportion pasta, ris eller havregröt, tillsammans med något proteinrikt, plus mjölk och bröd. Igår blev det pastaröra på:

150 g pasta (okokt vikt)
200 gram rökt tärnad skinka
100 gram keso
100 gram majs
2 skivor flerkornsbröd med messmör
1 glas mjölk

Sedan hopp i säng! Uppe 04:45 i morse, åt ovan nämnda frukost och gick ner och körde armar plus HIIT på trappmaskinen. Guldmorgon. :hbang: Det här matupplägget gör mig inte fet på något sätt - jag är rätt stenhård.

Jag tycker inte du bör vänta tre timmar till närmaste riktiga mål efter "träningsdrinken". Någon timme senare anser jag att man bör lägga in ett normalt mål för få bra återhämtning/muskeluppbyggnad.

spinner
2003-08-21, 08:19
Tack för ett snabbt svar! Är det tillräckligt med typ yoghurt samt kesella 1 timme efter eller bör jag äta mer typ som en lunch?

King Grub
2003-08-21, 08:26
Originally posted by spinner
Tack för ett snabbt svar! Är det tillräckligt med typ yoghurt samt kesella 1 timme efter eller bör jag äta mer typ som en lunch?

En riktigt lunch med både kolhydrater, protein och fett. Ris/pasta/potatis med kött/fågel/fisk/ägg t ex. Därefter kan du låta nästa mål vara mer mellanmålsliknande om du vill.

GhostFace
2003-08-21, 09:01
Originally posted by King Grub
Jag tränar alltid på morgonen, och 60-70 minuter innan passet börjar äter jag en massiv, proppmättande frukost på runt 1000 kcal, bestående av All-Bran, vaniljyoghurt, flerkornsbröd med messmör, vassledrink, ägg, mjölk, och ½ Bob risgrötstub. Jag skulle inte vilja ha något lättsmält innan passet, utan efter en timme har maten sjunkit undan alldeles lagom, och blodsockernivåerna håller sig jämna under hela passet, och mina pass är ofta rätt långa dessutom.

På kvällen trycker jag i mig en jätteportion pasta, ris eller havregröt, tillsammans med något proteinrikt, plus mjölk och bröd. Igår blev det pastaröra på:

150 g pasta (okokt vikt)
200 gram rökt tärnad skinka
100 gram keso
100 gram majs
2 skivor flerkornsbröd med messmör
1 glas mjölk

Sedan hopp i säng! Uppe 04:45 i morse, åt ovan nämnda frukost och gick ner och körde armar plus HIIT på trappmaskinen. Guldmorgon. :hbang: Det här matupplägget gör mig inte fet på något sätt - jag är rätt stenhård.

Jag tycker inte du bör vänta tre timmar till närmaste riktiga mål efter "träningsdrinken". Någon timme senare anser jag att man bör lägga in ett normalt mål för få bra återhämtning/muskeluppbyggnad.

HerreGud, 04:45 !!
Respect ! :bow:

Klart är dock att vad du stoppade i dig igår kommer ha konsekvenser för morgondagen, speciellt om det gäller tung fysisk träning.

Lopezzo
2003-08-21, 14:25
Om man istället för att vänta en timme med att äta efter prottet och snabba kollisarna och istäället väntar två timmar, tror NI att det blir en avsevärd försämmring då?
Formuleringsjohnny jag vet:D

King Grub
2003-08-21, 14:33
Originally posted by Lopezzo
Om man istället för att vänta en timme med att äta efter prottet och snabba kollisarna och istäället väntar två timmar, tror NI att det blir en avsevärd försämmring då?
Formuleringsjohnny jag vet:D

Alla är olika, och många tycker det går bättre att träna hårt två timmar efter ett rejält mål. Jag har provat mig fram till 60-70 minuter för att se vad som passar mig. Om du kör långpass kanske det blir lite lång tid mellan målen, men annars borde det inte vara några problem, om det känns bättre för dig med två timmar mellan istället för en.

Lopezzo
2003-08-21, 14:49
Originally posted by King Grub


Alla är olika, och många tycker det går bättre att träna hårt två timmar efter ett rejält mål. Jag har provat mig fram till 60-70 minuter för att se vad som passar mig. Om du kör långpass kanske det blir lite lång tid mellan målen, men annars borde det inte vara några problem, om det känns bättre för dig med två timmar mellan istället för en.

Som sagt jag formulerade mig lite konstigt. Vad jag menade var:

Träning kl 8.45
efterträningsmål kl 10.00
Lunch kl 12.00 (det var detta mål jag menade) det känns liksom lite stressigr att käka lunch på 5 min rasten i skolan kl 11...

Lopezzo

King Grub
2003-08-21, 15:01
Originally posted by Lopezzo


Som sagt jag formulerade mig lite konstigt. Vad jag menade var:

Träning kl 8.45
efterträningsmål kl 10.00
Lunch kl 12.00 (det var detta mål jag menade) det känns liksom lite stressigr att käka lunch på 5 min rasten i skolan kl 11...

Lopezzo

Då förstår jag! Det lär inte vara optimalt att låta det gå två timmar mellan de målen, men måste du så måste du. Men det är bättre om du tidigarelägger det en timme eller så.