handdator

Visa fullständig version : 4 veckors överätning skapar insulinresistens i fettcellerna hos smala friska personer


King Grub
2009-07-14, 10:23
Insulin resistance and type 2 diabetes (T2D) are closely linked to obesity. Numerous prospective studies have reported on weight gain, insulin resistance, and insulin signaling in experimental animals, but not in humans. We examined insulin signaling in adipocytes from lean volunteers, before and at the end of a 4-wk period of consuming a fast-food, high-calorie diet that led to weight gain. We also examined adipocytes from patients with T2D. During the high-calorie diet, subjects gained 10% body weight and 19% total body fat, but stayed lean (body mass index = 24.3 kg/m(2)) and developed moderate systemic insulin resistance. Similarly to the situation in T2D subjects, in subjects on the high-calorie diet, the amount of insulin receptors was reduced and phosphorylation of IRS1 at tyrosine and at serine-307 (human sequence, corresponding to murine serine-302) were impaired. The amount of insulin receptor substrate protein-1 (IRS1) and the phosphorylation of IRS1 at serine-312 (human sequence, corresponding to murine serine-307) were unaffected by the diet. Unlike the T2D subjects, in subjects on the high-calorie diet, likely owing to the ongoing weight-gain, phosphorylation of MAP-kinases ERK1/2 became hyperresponsive to insulin. To our knowledge this study is the first to investigate insulin signaling during overeating in humans, and it demonstrates that T2D effects on intracellular insulin signaling already occur after 4 wks of a high-calorie diet and that the effects in humans differ from those in laboratory animals.

Mol Med. 2009 Jul-Aug;15(7-8):228-34. Short-term overeating induces insulin resistance in fat cells in lean human subjects.

dt06mj2
2009-07-14, 11:24
Så hittar man ett stavfel så får man ingen cred för det. *flex*

Lite synd att de gjorde detta testet med snabbmat. Hur kan det tänkas se ut om man ätit "vanlig" mat?

Eddie Vedder
2009-07-14, 11:40
Det här är ju Nyströms studie från Linköping!

Den har alltså inte blivit publicerad förrän nu? Det överraskade mig, studien har ju varit känd länge. Att de inte fick träna och skulle försöka undvika att gå mer än 5000 steg om dagen påverkar ju också, inte bara valet av mat.

Så inaktivt liv med så mycket överskottskalorier gör en fet och är ohälsosamt oavsett hur nyttigt man äter.

Rataxes
2009-07-14, 12:28
Tänker jag fel nu, eller kan inte insulinresistens selektiv till fettceller vara en del i den "obesity resistance" som man brukar observera hos vissa i överätningsstudier? Korrelerade utvecklingen av insulinresistens något med viktuppgång?

Tabbe
2009-07-14, 12:39
Den här ger ju lite stöd åt ABCDE dieten ;) men bara lite eftersom dom inte tränade och åt skräpmat.

Fru_Flisa
2009-07-14, 12:57
Får man veta på ett ungefär hur stor överätningen var i kaloriöverskott? Mängd fett och socker?

Mega_man1000
2009-07-14, 13:44
gäller samma sak om man tränar och rör på sig men ändå är på ett kaloriplus? Eller det kanske beror på hur stort plus?:S

King Grub
2009-07-14, 14:00
Överätning är alltid ett minus för hälsan. Träning och/eller ett fysiskt aktivt liv är alltid ett plus och minskar den skadliga effekten.

prOtotype
2009-07-14, 14:56
Innebär detta alltså att tex jag, som en person som alltid har haft svårt att lägga på mig fett, skulle genom att överäta aktivt i 4 veckor kunna förstöra detta och därmed ha lättare för att bli en tjockis?

Ganska bra att få svar på då jag har försökt ligga på ett litet överskott för att få mer effekt av träningen men tycker inte att det är värt det om jag ska behöva kämpa med vikten resten av livet istället.

Eddie Vedder
2009-07-14, 20:29
Får man veta på ett ungefär hur stor överätningen var i kaloriöverskott? Mängd fett och socker?

Överätningen skulle ge en viktökning på 5-15%. Det står även om den energifördelningen man antogs ha och hur man försökte kontrollera deltagarnas intag. Men trovärdigheten i just den datan har ifrågasatts i den här studien.

Participants agreed to increase their body weight by
5%–15% by eating two fast-food meals a day and restricting their physical activity to 5000 steps a day during a 4-wk period (20).

[...]

During intervention, on average, 37% of the dietary energy was from fat, 47% from carbohydrates, (43% mono- and disaccharides [Table 2]), and 15% from protein. The detailed composition of the diet was based on reports obtained 3 d before the study (baseline) and another 3-d period at the end of the first (period 1) and third (period 2) wk of the study. In most cases the exact food composition given by the corresponding fast-food restaurant could be used as a source of information, but when such information was incomplete we used food composition charts. For food bought at grocery stores, manufacturer information was used. If no such information was available, the item was substituted with a similar item in the database of the Swedish National Food Administration. Total caloric intake and intake of macronutrients were also determined or the whole study period, and these determinations were based on all food receipts and on interviews performed after the intervention period.

Tabbe
2009-07-14, 21:50
10% ökning av kroppsvikten är då ca 300 kcal för mig en vanlig dag..här rekommenderas friskt 500 av de flesta men då tränar vi också och äter lite bättre,

Ostknäcket
2009-07-14, 21:51
10% ökning av kroppsvikten är då ca 300 kcal för mig en vanlig dag..här rekommenderas friskt 500 av de flesta men då tränar vi också och äter lite bättre,

Jag skulle inte rekommendera 500. Tycker att det är för mycket.

C.E.J.
2009-07-14, 23:38
Är det inte bara positivt att fettcellernas förmåga att ta upp glukos försämras? :em:

mikaelj
2009-07-14, 23:41
Är det inte bara positivt att fettcellernas förmåga att ta upp glukos försämras? :em:

Jo, men systematic betyder väl försämrad insulinresistens i musklerna också? Det skulle vara sämre.

C.E.J.
2009-07-14, 23:44
Jo, men systematic betyder väl försämrad insulinresistens i musklerna också? Det skulle vara sämre.

Ah. Jag läste inte abstractet :D

Eddie Vedder
2009-07-15, 04:49
Är det inte bara positivt att fettcellernas förmåga att ta upp glukos försämras? :em:

Insulinet trycker ju in fettsyrorna i fettcellerna. Dålig insulinkänslighet i fettcellerna innebär ju antagligen en större möngd cirkulerande FFA i blodet. Det är inte positivit.

En gissning för varför det skulle kunna vara skadligt.

mikaelj
2009-07-15, 06:37
Insulinet trycker ju in fettsyrorna i fettcellerna. Dålig insulinkänslighet i fettcellerna innebär ju antagligen en större möngd cirkulerande FFA i blodet. Det är inte positivit.

Är det alltid dålig att ha stor mängd FFA cirkulerande? Jag borde ha drivvis, eftersom glukos & ketoner går till russinet däruppe. Men det kanske är skillnad vid ketogen kosthållning? Vore intressant att veta, om någon har svaret.

C.E.J.
2009-07-15, 12:32
Insulinet trycker ju in fettsyrorna i fettcellerna. Dålig insulinkänslighet i fettcellerna innebär ju antagligen en större möngd cirkulerande FFA i blodet. Det är inte positivit.

En gissning för varför det skulle kunna vara skadligt.

I think I get what you're saying. Det behöver alltså vara nån slags balansgång mellan bra och dålig insulinkänslighet i fettcellerna; inte för dålig så att S-FFA byggs upp, men inte för bra heller så man lättare blir fet. Eller? :em:

Egonom
2009-07-16, 17:48
Någon uppföljning på studien? Vad hände med insulinkänsligheten efter överätningsperioden? Lite skrämmande ur ett bulkperspektiv om det ger bestående förändringar.

C.E.J.
2009-07-16, 18:53
Någon uppföljning på studien? Vad hände med insulinkänsligheten efter överätningsperioden? Lite skrämmande ur ett bulkperspektiv om det ger bestående förändringar.

Den blev väl bättre än under bulken men något sämre än innan bulken. Förmågan till bra hälsa och bra form förstördes inte.

exevision
2013-02-11, 21:38
Bump. Några nya åsikter om denna?

El Socio
2013-02-11, 21:53
Om man skulle komma "I Form" igen, fixas insulinet då?

tjing
2013-02-12, 11:36
Om man skulle komma "I Form" igen, fixas insulinet då?

Ja, det är reversibelt.