handdator

Visa fullständig version : Normalt att stå stilla i vikten?


Suffering
2009-07-14, 09:57
Hej!

Har gått jättebra för mig att gå ner från 81 till 76. Det har tagit 1 månad cirka men nu står de stilla.
Har ätit cirka 600-800 kalorier per dag, precis som jag brukar göra. Har inte ändrat något men dom senaste 3 dagarna har de inte ändrats 1 gram på vågen.

Vad beror de på?

Kommer de få fart igen snart? Motivationen blir ju lidande minst sagt.

Scratch89
2009-07-14, 10:12
Inte helt ovanligt att det står still i nån vecka innan det drar igång igen.

Varför äter du så lite mat?

Suffering
2009-07-14, 10:13
Inte helt ovanligt att det står still i nån vecka innan det drar igång igen.

Varför äter du så lite mat?

Jaså? Ok det var skönt att höra.

Ja du, ja vill gå ner i vikt och är dessutom inte så hungrig av mig så 600-800 känns perfekt för mig. :)
Kan bli 1000 ibland men inte mer.

Fatcan
2009-07-14, 10:25
Du behöver inte äta så pass lite för att gå ned i vikt...600-800 kcal om dagen är ju sjukt lite.

Cilia
2009-07-14, 10:37
Hej!

Har gått jättebra för mig att gå ner från 81 till 76. Det har tagit 1 månad cirka men nu står de stilla.
Har ätit cirka 600-800 kalorier per dag, precis som jag brukar göra. Har inte ändrat något men dom senaste 3 dagarna har de inte ändrats 1 gram på vågen.
tyvärr är inte kroppen en maskin som beter sig precis som man har räknat ut genom formler. Önskar det vore så, mycket enklare *S*


Ja du, ja vill gå ner i vikt och är dessutom inte så hungrig av mig så 600-800 känns perfekt för mig. :)
Kan bli 1000 ibland men inte mer.
Det där förstår jag inte. Om du inte är större i maten än att du är mätt efter 800 kcal hur kan du ens ha en gnutta övervikt att bli av med?

Suffering
2009-07-14, 10:43
Du behöver inte äta så pass lite för att gå ned i vikt...600-800 kcal om dagen är ju sjukt lite.

Jo det är möjligt men enligt beräkningen vad jag gör av med per dag vid 1.2 så ligger jag på ynka 1750. Så över 1000 kcal skulle kännas fel.

tyvärr är inte kroppen en maskin som beter sig precis som man har räknat ut genom formler. Önskar det vore så, mycket enklare *S*


Det där förstår jag inte. Om du inte är större i maten än att du är mätt efter 800 kcal hur kan du ens ha en gnutta övervikt att bli av med?

Hehe ja precis :)


Det har ju inte alltid varit så direkt. Har ju legat på 115kg (för 1 och ½ år sedan). :)

mikaelj
2009-07-14, 10:47
Framförallt dina ämnesomsättningshormoner har sjunkt rätt rejält. Exakt siffran 800 kcal har mätts upp, efter 10 dagar hade nivåerna T3 sjunkt saftigt. Sedan har du lägre leptinnivåer. Kroppen förbrukar helt enkelt bra mycket mindre energi, vilket du lär märkt på lägre NEAT? En kortare refeed (några dagar) verkar enl. Lyle McDonald lösa problemet. Delvis kan det dessutom tillskrivas vätskeansamlingar ("swoosh-fenomenet").

Suffering
2009-07-14, 11:12
Framförallt dina ämnesomsättningshormoner har sjunkt rätt rejält. Exakt siffran 800 kcal har mätts upp, efter 10 dagar hade nivåerna T3 sjunkt saftigt. Sedan har du lägre leptinnivåer. Kroppen förbrukar helt enkelt bra mycket mindre energi, vilket du lär märkt på lägre NEAT? En kortare refeed (några dagar) verkar enl. Lyle McDonald lösa problemet. Delvis kan det dessutom tillskrivas vätskeansamlingar ("swoosh-fenomenet").

Herregud vilka ord. T3? leptinnivåer? NEAT? :)

Om jag förstår rätt så kanke jag borde ta och äta lite mer i några dagar, sen återgå, till säg, 1000 kalorier.

martikainen
2009-07-14, 11:17
Eller bara ligga kvar på samma, så länge du inte går och är konstant hungrig och mår dåligt så kör på, släng in en extra promenad eller bara avvakta så kommer vikten att lossa :)

Blomstrande
2009-07-14, 11:24
Hur lång är du?
600-800 kcal/dag låter som svältkost i mina öron...men jag är ju ingen kostexpert.

Om du normalt ska ligga på 1750, behöver du väl inte dra ner mer än 400-500 kcal/dag?
Inte undra på att vikten inte ändrar sig, kroppen gör väl allt just nu för att försöka klara av den här svältperioden...

Hur har du planerat att äta när du har nått din drömvikt?
Lycka till iaf!

Suffering
2009-07-14, 11:28
Eller bara ligga kvar på samma, så länge du inte går och är konstant hungrig och mår dåligt så kör på, släng in en extra promenad eller bara avvakta så kommer vikten att lossa :)

Ah jo precis. Får väl se hur de blir. :)

Hur lång är du?
600-800 kcal/dag låter som svältkost i mina öron...men jag är ju ingen kostexpert.

Om du normalt ska ligga på 1750, behöver du väl inte dra ner mer än 400-500 kcal/dag?
Inte undra på att vikten inte ändrar sig, kroppen gör väl allt just nu för att försöka klara av den här svältperioden...

Hur har du planerat att äta när du har nått din drömvikt?
Lycka till iaf!

Jag är 1.84.

När jag nått min vikt så tänker ja fortfarande se mig för vad ja äter och inte överstiga 1750 kcal (eller vad de nu kan ligga på då).

Men du har rätt, det känns lite som ja svälter mig ibland faktiskt. Tvingar mig att inte äta mer och räknar alltid vad ja ätit när jag går och lägger mig. Börjar nästan bli lite sjukligt känns de som. :(

Blomstrande
2009-07-14, 11:36
Jag är 1.84.

När jag nått min vikt så tänker ja fortfarande se mig för vad ja äter och inte överstiga 1750 kcal (eller vad de nu kan ligga på då).

Men du har rätt, det känns lite som ja svälter mig ibland faktiskt. Tvingar mig att inte äta mer och räknar alltid vad ja ätit när jag går och lägger mig. Börjar nästan bli lite sjukligt känns de som. :(

Som sagt, jag är ingen kostexpert, men jag tycker att du har nått en sjukligt låg kalorinivå i mina ögon i alla fall...

Helt okej att räkna kalorier ibland och det är klart att man blir lite manisk när man ska försöka gå ner i vikt, men det låter alldeles för lågt.

mattilainen
2009-07-14, 11:45
600-800 kcal låter för mig som att du inte får i dig allt man behöver? Du kanske inte bryr dig lika mycket som andra om sina muskler?

mikaelj
2009-07-14, 11:46
Herregud vilka ord. T3? leptinnivåer? NEAT? :)

Om jag förstår rätt så kanke jag borde ta och äta lite mer i några dagar, sen återgå, till säg, 1000 kalorier.

Mycket mer, och sedan minimum 1000 kcal, där största delen skall vara protein. Det låter ungefär som kraschdieten Lyle McDonald beskriver: 200-300g protein/dygn och inget mer, typ. Men den skall du inte följa särskilt länge om du är någorlunda smal, annars händer det jag beskrev.

Något förenklat:
T3 styr ämnesomsättningen
Leptin styr fettförbränning
NEAT är hur mycket du spontant rör dig.

Endura
2009-07-14, 11:57
"Logiskt" ska du gå ner i vikt så länge du ligger på ett underskott - allt "rätt" så långt.
Men kroppen är som många redan påpekat lurigare än så. Liksom MikaelJ nämnde med lite finare ord sänker kroppen energiförbrukningen mha hormoner, vätskeansamling och mindre spontan energi - du tappar helt enkelt orken/lusten att röra på dig.
Det hela smyger sig mer eller mindre på en utan att man själv märker det, förrän vikten upplevs som om den står still. Det gör den egentligen inte, men det går saktare.

Att antingen acceptera läget och stå ut med att det går saktare är ett sätt, men att ist höja kostintaget något 1-2 dagar i veckan (gärna sammanhängande) kan också vara en lösning som kan ge en skjuts i viktnedgången. Alternativet är att äta mer generellt och röra sig mer.

Många typiska dietupplägg med avsikt att radikalt ändra vikten brukar annars börja veckan med ett lågt intag som sedan sakta höjs ju längre in i veckan man kommer, för att sedan sänkas igen när nästa vecka börjar.

Ivf verkar det handla om varieration (som vanligt). Kroppen strävar alltid efter "balans" och genom att aldrig låta den vänja sig vid läget (som du låtit den göra genom konsekvent hålla samma intag) kan du manipulera den till viktnedgång.

Men 800kcal när du är så lång och väger så pass verkar ganska drastiskt. Jag skulle gissa att du kan hålla dig inom ett intervall på 1200-2000kcal över en vecka och fortfarande uppnå ett bra resultat.
Prova och se! :)

Blandol
2009-07-14, 12:46
1 g fett / kroppkilo är ju ca 600 kcal och 2 g protein / kroppkilo är en ca 600 kcal även där. Det är ju rekommenderat att ligga på ca dom nivåerna för att bibehålla muskelmassan under deff.

Men du tränar ingenting under dieten så detta är mer en svältkur?

Suffering
2009-07-14, 15:55
Tack för era inlägg!
Har redan idag lagat ordentlig mat för första gången på 3 veckor.

Ska äta lite nu i några dagar (men inte för mycket) och sen börja jobba på de igen.

För er som undrar, nej ja tränar inte. Detta är ren bantning bara.

Blandol
2009-07-14, 16:22
Även om det är bantning behöver du ca 1 g fett / kroppskilo per dag för att kroppen skall våga ta energi från fettdepåerna och även så vissa vitaminer mm skall kunna tas upp och inte minst så att hormonproduktionen inte blir mer störd än den måste bli.

Kommer inte ihåg var jag läste det men jag vill minnas att dom rekommenderade normala människor dvs icke tränande att ligga på minst ca 0.6 g protein / kroppskilo.

Lycka till, tänk bara på att inte utsätta kroppen för extrema förhållanden för länge.

tlof
2009-07-14, 22:42
Har själv ställt samma fråga och varit i samma sits. Då stod det stilla i 5-7 veckor kanske.

Till slut ändrade jag på alla rutiner. Nya matvanor, nya aktiviteter etc för att se om det hjälper och ett tag senare så rullade det på igen.

Som några säger så verkar ditt intag extremt lågt. Jag håller 1500-1600 kcal per dag + kompensering för ev träning. Själv mår jag mycket bättre att att aktivera mig mer och då samtidigt äta mer än att dra ner på maten för lågt.

Eddie Vedder
2009-07-15, 04:51
Även om det är bantning behöver du ca 1 g fett / kroppskilo per dag för att kroppen skall våga ta energi från fettdepåerna

Nejdå, du behöver inte äta ett gram fett för att kroppsfett skall försvinna. De som väljer (dåliga) dieter med minimala fettmängder kan bli smala de också.

Kolla gamla bodybuilders som gick på närmast fettfria dieter.

Danny Devito
2009-07-15, 04:59
Denna artikel av Lyle kanske kan hjälpa? Handlar om samma ämne.

What’s going on? Back during my college days, one of my professors threw out the idea that after fat cells had been emptied of stored triglyceride, they would temporarily refill with water (glycerol attracts water, which might be part of the mechanism). So there would be no immediate change in size, body weight or appearance. Then, after some time frame, the water would get dropped, the fat cells would shrink. A weird way of looking at it might be that the fat loss suddenly becomes ‘apparent’. That is, the fat was emptied and burned off days or weeks ago but until the water is dropped, nothing appears to have happened.

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html