handdator

Visa fullständig version : The maximum muscle guide av Joachim Bartoll


Frumpish
2009-07-14, 09:35
"Nöj dig inte med myten om ett halvt kilo muskelmassa per år."
Boken The Maximum Muscle Guide, som är skriven på svenska, är en komplett steg-för-steg guide på 142 sidor som visar dig hur du bygger maximalt med muskelmassa utan onödig fettuppgång.

Nedan följer ett litet axplock av vad du får när du beställer hem Din kopia av The Maximum Muscle Guide:

• Detaljerade träningsprogram med övningar, set, repetitioner, tempo, intensitetstekniker och grupperingar för varje träningsdag genom hela programmet! Lätt att skriva ut och ta med sig i en pärm eller plastficka till gymmet.

• Kostscheman baserade på din insulinkänslighet med individuella livsmedelsval för samtliga av dagens måltider. Enkelt portionssystem där du väger/mäter upp rätt mängd av det livsmedel du önskar baserat på din vikt.

• Samtliga träningsprogram är indelade i olika block på tre till fyra veckor vardera, där vi fokuserar på olika egenskaper under varje enskilt block. Inför varje block går vi igenom tanken bakom dess upplägg och funktion. Lär dig exakt, dag för dag och vecka för vecka hur man konstruerar ett bra träningsupplägg.

• Lär dig när du bör ta ditt set till failure (total muskelutröttning) och varför det är beroende av träningsrörelsen/övningen du utför. En lättöverskådlig tabell visar dig exakt när du ska avsluta ditt set beroende på vilken övning du använder dig av i programmet.

• Lär dig att ta fördel av den excentriska fasen av träningsrörelsen samt hur du optimerar träningsdensiteten.

• Lär dig hur du utför en effektiv uppvärmning som väcker nervsystemet utan att trötta ut dig.

• Ta reda på din insulinkänslighet och hur den påverkar sammansättningen av din kost.

• Skillnaden på kost och näringstiming vid diet kontra muskeluppbyggnad. Vilken roll spelar kolhydrater vid uppbyggnad? Hur skiljer sig proteinintaget och hur fungerar lågproteindagar?

• Vad är skillnaden mellan en vanlig tränande och någon som tar dopingpreparat? Hur stimulerar man lättast proteinsyntesen som naturligt tränande? Lär dig allt om proteinpulsprotokollet och timing av snabbt och lättupptagligt protein.

• Lär dig att utvärdera dina resultat och justera kostprogrammen för maximal muskeluppbyggnad med minimal fettuppgång.

• Allt om näringstiming vid träning. Om du gör rätt under denna tidsperiod kommer du garanterat att lägga på dig muskelmassa. Tar du ingen näring i samband med träningen förkastar du åtminstone 70-80 % av de resultat du skulle kunna fått från ditt träningspass.

• Lär dig identifiera stressnivåer och hur du motverkar dem samt vikten av god nattsömn.

• Genomgång och beskrivning av EQI och Extrem Stretching för samtliga muskelgrupper, inklusive bilder på utförandet.

• Illustrativa bilder på större delen av träningsövningarna som används i programmet. Samtliga bilder är tagna tillsammans med Fredrik Carlsson.

Detta är bara en överblick. The Maximum Muscle Guide är ett helt system; en 16-veckors vägledning med kost, träning, näringstiming och kosttillskott - allt i ett komplett paket.


Fick detta reklamspammet, någon som har köpt boken? Låter ganska flashigt, gillade det här citatet: • Lär dig hur du utför en effektiv uppvärmning som väcker nervsystemet utan att trötta ut dig.

:D

dt06mj2
2009-07-14, 09:44
Extrem Stretching är såååå 2008..

ceejay
2009-07-14, 10:49
Varför tycker du citatet "• Lär dig hur du utför en effektiv uppvärmning som väcker nervsystemet utan att trötta ut dig." låter konstigt? Du sätter en :D efter citatet;)

08-dude
2009-07-14, 11:34
Jag köpte precis boken och har läst igenom den. Fanns några saker jag kommer vara uppmärksam på och prova under några måndare för att sedan utvärdera.

En nybrörjare som kanske bara tränat något år eller två kan lära sig en hel del säkert.

Fick den för 125kr och det är den klart värt för att tända elden igen på träningen.

08-dude
2009-07-14, 11:42
Jag köpte precis boken och har läst igenom den. Fanns några saker jag kommer vara uppmärksam på och prova under några måndare för att sedan utvärdera.

Det är till till skor till näringstimingen som jag åter tänkt bättra på så mycket jag bara orkar.

En nybörjare som kanske bara tränat något år eller två kan lära sig en hel del säkert.

Fick den för 125kr och det är den klart värt för att tända elden igen på träningen.

Frumpish
2009-07-14, 11:43
Varför tycker du citatet "• Lär dig hur du utför en effektiv uppvärmning som väcker nervsystemet utan att trötta ut dig." låter konstigt? Du sätter en :D efter citatet;)

blev lite fel smiley :P och hann ej ändra. Ingen ironi menat utan snarare att jag skulle vilja veta just hur man utför den uppvärmningen som menas.

jocke12
2009-07-14, 12:10
blev lite fel smiley :P och hann ej ändra. Ingen ironi menat utan snarare att jag skulle vilja veta just hur man utför den uppvärmningen som menas.

:P motsvarar frågetecken på vilken planet?

huana
2009-07-14, 12:17
"Lär dig när du bör ta ditt set till failure (total muskelutröttning) och varför det är beroende av träningsrörelsen/övningen du utför"

När bör man köra till failure? Och vid vilka övningar?

Sniggel
2009-07-14, 12:28
"Lär dig när du bör ta ditt set till failure (total muskelutröttning) och varför det är beroende av träningsrörelsen/övningen du utför"

När bör man köra till failure? Och vid vilka övningar?

Det där kan man inte bara svara på så där i en post. Det beror på rätt mycket. Men generellt kan man väl säga, inte för ofta och mer sällan ju mer volym man kör.

Mourten
2009-07-14, 12:31
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

Nitrometan
2009-07-14, 13:31
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)
För man kan ju inte veta nåt om nåt man inte har gjort själv?

Det kan ju tänkas att han har hjälpt andra att lägga på sig muskler. Eller?

Martin Löwgren
2009-07-14, 13:32
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

Att enbart använda storleken på en persons muskelmassa som referens till dess kunskap eller framgång i gymmet inom en branch där doping är lika vanligt förekommande som att valla skidorna inför vasaloppet blir ofta väldigt missvisande.

Joachim är grymt kunnig och ödmjuk och jag ska lätt köpa denna bok.

Man är aldrig fullärd.

/Axon

08-dude
2009-07-14, 13:55
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

Jo med så många års erfarenhet så har han ganska så bra djup inom området.
Det är inte så jävla många som är så mycket större utan att ha tryckt i sig en massa skit (sterodier).

08-dude
2009-07-14, 14:02
Jo med så många års erfarenhet så har han ganska så bra djup inom området.
Det är inte så jävla många som är så mycket större utan att ha tryckt i sig en massa skit (steroider).

De första åren man tränar så kan man nästan göra allt fel, både sett till kost och träningsutförande men ändå få resultat.

Dock redan efter några år så börjar det markant gå tyngre av många anledningar och man måste verkligen sköta alla komponenter i träningen för att förtsätta att utvecklas utan att fuska via några genvägar som ibland även kan sätta totalstopp i träningskarriären.

När man har planer att träna jäkligt många år så är utförandet skitviktigt, sliter man ut leder och skadar muskelfästen till så stor del så är man illa ute.

Nordström
2009-07-14, 14:39
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

Siktar du på nåt slags världsrekord i idiotinlägg?

Donner
2009-07-14, 15:07
Känner att denna tråden helt klar har potential.

Frillan
2009-07-14, 15:14
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

.......:smash:

ThisIsTheOne
2009-07-14, 15:15
Beställde den i morse. Återkommer med recension när boken är läst. Med tanke på den stora rutin och det kunnande Bartoll sitter inne med har jag höga förhoppningar.

Sniggel
2009-07-14, 17:07
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

Så man måste ha elitgener för att kunna veta hur någon med medelmåttiga gener bäst lägger på sig muskelmassa? Du ser inte det ologiska i det tänket?

tigerofsweden
2009-07-14, 17:26
Siktar du på nåt slags världsrekord i idiotinlägg?

+1

Bartoll har väll någon sjukdom som satt stopp för hans egna satsning!? Det är väll delvis därför han nu jobbar med att konsultera andra. För övrigt är ju killen större än de flesta och i en form som heter duga (inte för att de säger ngt om innehållet i boken)

Sniggel
2009-07-14, 17:28
+1

Bartoll har väll någon sjukdom som satt stopp för hans egna satsning!? Det är väll delvis därför han nu jobbar med att konsultera andra. För övrigt är ju killen större än de flesta och i en form som heter duga (inte för att de säger ngt om innehållet i boken)

Har för mig att han har ärrvävnad i lungorna+astma. Ja han är en "lättviktare" men man kan ju knappast påstå att han inte är jäkligt muskulös? Det är inte många som uppnår den muskelmassan på en så låg bf.

ThisIsTheOne
2009-07-15, 07:50
Nu har jag bläddrat igenom boken och kan konstatera att den innehåller en hel del nytt, att den är väldigt välskriven och att 16veckorsprogrammet inkl. kostupplägget kräver väldigt mycket av en. Inget för den som tänkt nöjesträna lite på halvfart.

Bartoll rekommenderar också att man är i rätt god form redan när man börjar. Om man ligger högre än runt 10% BF tipsar han om sin andra bok, The Body Transformation Guide.

major Pectoralis
2009-07-15, 09:51
Jag har bara läst punkterna i första tråden men jag fick en del dåliga vibbar. Det känns lite "anorektiskt".

Säkert fungerar Bartolls koncept men det är onödigt mycket att tänka på. En enklare approach (typ "träna, sov, ät") till sin träning kommer att vara lika effektiv och därtill - högst antagligen - vara längre. De som går in för att göra allting rätt från början blir sällan långlivade i träningsbranschen. Man måste ta steg för steg och låta saker ta den tiden som det behöver för att sjunka in. Alternativet är att man anlitar en tränare som tänker åt en.

Jag tror at boken är för svår för de flesta nybörjare och de som inte längre är nybörjare är inte i behov av den typen av böcker.

ThisIsTheOne
2009-07-15, 10:46
Jag tror at boken är för svår för de flesta nybörjare och de som inte längre är nybörjare är inte i behov av den typen av böcker.

Det är en hel del avancerat tänk som jag tror att den absoluta merparten av de som tränat länge inte hade en aning om tidigare. Jag kan ha fel, men det är som sagt vad jag tror.

Att boken är för svår för nybörjare har du dock helt rätt i.

major Pectoralis
2009-07-15, 13:02
Det är en hel del avancerat tänk som jag tror att den absoluta merparten av de som tränat länge inte hade en aning om tidigare. Jag kan ha fel, men det är som sagt vad jag tror.

Att boken är för svår för nybörjare har du dock helt rätt i.

Det finns garanterat mycket avancerat tänk som den absoluta merparten av dem som tränat inte haft en aning om. Detta till trots har de lyckats vinna OS-guld, VM-guld, mr Olympia m.m

Kanske gjorde de detta just för att de slapp tänka så avancerat....

-squat-
2009-07-15, 13:13
det finns garanterat mycket avancerat tänk som den absoluta merparten av dem som tränat inte haft en aning om. Detta till trots har de lyckats vinna os-guld, vm-guld, mr olympia m.m

kanske gjorde de detta just för att de slapp tänka så avancerat....

+1.

Fordon
2009-07-15, 13:16
Med tanke på att man köper body varje månad där halva tidningen går åt att flasha nakna män (till 95%) känns 125kr som en billig peng att få inspiration och nöje från :)

ThisIsTheOne
2009-07-15, 13:17
Det finns garanterat mycket avancerat tänk som den absoluta merparten av dem som tränat inte haft en aning om. Detta till trots har de lyckats vinna OS-guld, VM-guld, mr Olympia m.m

Kanske gjorde de detta just för att de slapp tänka så avancerat....

Absolut är det så och du kan betydligt mer om ämnet än mig. Jag menar för övrigt inte att det på något sätt är nödvändigt att läsa den här boken, eller nån annan heller för den delen, utan snarare att den innehåller metoder som är nya för många därmed kanske också intressanta.

Guddi
2009-07-15, 13:47
Jag har inte läst boken, men generellt sett så tycker jag Bartoll komplicerar saker alldeles för mycket. Titta tex på detta svaret till en fotbollsspelare som vill gå ner något kilo i vikt, http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=TwCQ1CQLwZpSR0EthJgRvMf80000vYEGK b13?ArticleID=vvnCROimYVAAAAEg.XRVO13W&Level4MenuSelected=0150004&TopMenuSelected=

Känns som att killen troligen bara blev mer förvirrad och kommer håva i sig närmare 1000 kcal bara i samband med träningen.

För 125kr så är det säkert värt det dock, han får ju onekligen folk i väldigt bra form och där finns säkert tips som man kan ha nytta utav.

Lando
2009-07-15, 20:41
(något offtopic):

Blev intresserad när jag såg den här tråden och köpte hans första, "The body transformation guide". Visade sig att den i princip var ett 12-veckors stenhård deffprogram med slaviskt tränings-, mat- och kosttillskottsschema. Jag tvivlar inte en sekund på att hans program funkar, men vilket j-la hästjobb, helt sjukt!

Är sugen på att prova programmet, men tvekar också på grund av kosttillskottsråden. Jag har efter ca en timmes jobb räknat ut vad det skulle kosta för mig på den "bra" nivån (han anger fyra nivåer beroende på budget, den jag kollade är den näst bästa. 6555 kr skulle det gå på, och då har jag ändå "fuskat" lite genom att bara köpa tex. två förpackningar även om det blir strax under dosen som ska tas, istället för att köpa tre. Största delen av kostnaden står Kreatin för, följt av PF Whey Protein Isolat och Leucin.

Någon som provat programmet?

Asdf
2009-07-15, 21:26
Jag minns att han var med i Metro en gång för inte längesen. Var jäkligt grov! Han hade om jag inte minns fel vunnit en hel del titlar inom bodybuildingsporten och såg oerhört målmedveten ut

Fredrik_S
2009-07-16, 01:31
Jag har inte läst boken, men generellt sett så tycker jag Bartoll komplicerar saker alldeles för mycket. Titta tex på detta svaret till en fotbollsspelare som vill gå ner något kilo i vikt, http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=TwCQ1CQLwZpSR0EthJgRvMf80000vYEGK b13?ArticleID=vvnCROimYVAAAAEg.XRVO13W&Level4MenuSelected=0150004&TopMenuSelected=

Känns som att killen troligen bara blev mer förvirrad och kommer håva i sig närmare 1000 kcal bara i samband med träningen.

För 125kr så är det säkert värt det dock, han får ju onekligen folk i väldigt bra form och där finns säkert tips som man kan ha nytta utav.

Håller verkligen med här.
Det är så onödigt, dumt och motverkande att ge komplicerade råd och tips till de flesta.
Man hämmas bara och troligen blir effekten av tipsen negativa.

Trytter
2009-07-16, 02:07
"Då din träningsmängd lär vara ganska hög kan du tillåta dig någon frukt i veckan i samband med något träningspass"
:confused:

z_bumbi
2009-07-16, 07:38
Jag minns att han var med i Metro en gång för inte längesen. Var jäkligt grov! Han hade om jag inte minns fel vunnit en hel del titlar inom bodybuildingsporten och såg oerhört målmedveten ut

Då minns du fel eftersom Herr Bartoll inte har vunnit någon tävling i BB, han skulle också påpeka det ganska så fort om du frågade honom.

Guddi
2009-07-16, 09:15
Är sugen på att prova programmet, men tvekar också på grund av kosttillskottsråden. Jag har efter ca en timmes jobb räknat ut vad det skulle kosta för mig på den "bra" nivån (han anger fyra nivåer beroende på budget, den jag kollade är den näst bästa. 6555 kr skulle det gå på, och då har jag ändå "fuskat" lite genom att bara köpa tex. två förpackningar även om det blir strax under dosen som ska tas, istället för att köpa tre. Största delen av kostnaden står Kreatin för, följt av PF Whey Protein Isolat och Leucin.Hur kan det komma upp i 6555 kr? Till exempel så bör kreatin för 12 v kosta max 100kr. Om han rekommenderar något grymt överpriserat märke så kan du ignorera det...

major Pectoralis
2009-07-16, 09:18
haha, skriv en bok som förträckt kosttillskottsreklam och sälj den för en billig peng.... träningsindustrin...:smash: :banned

major Pectoralis
2009-07-16, 09:20
Hur kan det komma upp i 6555 kr? Till exempel så bör kreatin för 12 v kosta max 100kr. Om han rekommenderar något grymt överpriserat märke så kan du ignorera det...

Kan man inte strunta i det också och käka lite mer av köttet och ägget?

Maxupptaget av kreatin är snabbt nått, om jag minns rätt.

Fordon
2009-07-16, 10:17
kött är väl det mest kreatinrika? 5g kreatin/1000g kött.

Nog för att man kan få i sig ett kilo kött per dag, men det vore ju gott, varierande och billigare om man väljer fler ingredienser till maten.

theRequested
2009-07-16, 16:08
Jag har nu läst boken och undrar lite om hydrolysat.

Är det lika bra att ta BCAA som ersättning istället för vasslehydrolysat/kaseionhydrolysat innan/efter passet ?

BCAA tas väl tom upp snabbare än hydrolysat ?

Martin Löwgren
2009-07-16, 16:11
Jag har nu läst boken och undrar lite om hydrolysat.

Är det lika bra att ta BCAA som ersättning istället för vasslehydrolysat/kaseionhydrolysat innan/efter passet ?

BCAA tas väl tom upp snabbare än hydrolysat ?

Varför inte EAA?

theRequested
2009-07-16, 16:14
Varför inte EAA?

Absolut, det kanske går lika bra det ?
Varför just BCAA beror på att jag har 3 månaders förbrukning hemma.

Martin Löwgren
2009-07-16, 16:20
Absolut, det kanske går lika bra det ?
Varför just BCAA beror på att jag har 3 månaders förbrukning hemma.

Bättre.

theRequested
2009-07-16, 16:24
Bättre.

Jo, såg precis det nu när jag läste.

Jorgen
2009-07-16, 18:27
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

När man har noll koll finns det ingen anledning att posta. Det blir bara så fel.

Jocke har hjälpt och hjälper en stor del riktigt duktiga byggare och andra tävlande, bla Martin Kjellström. Så att han har koll på läget, till skillnad från dig, verkar ganska troligt.

Mourten
2009-07-16, 18:49
När man har noll koll finns det ingen anledning att posta. Det blir bara så fel.

Jocke har hjälpt och hjälper en stor del riktigt duktiga byggare och andra tävlande, bla Martin Kjellström. Så att han har koll på läget, till skillnad från dig, verkar ganska troligt.

Han har säkert skit bra PT, har jag inte utalat mig om, är dock tveksam till titeln på boken de är allt.

Sen när exakt påstod jag att jag hade bättre koll än honom, skrev till å med att han är större/bättre etc på alla vis inom träning, hade jag skrivit den där kommentaren till dig hade du varnat mig, men men kollo är kollo.

Sniggel
2009-07-16, 19:12
Han har säkert skit bra PT, har jag inte utalat mig om, är dock tveksam till titeln på boken de är allt.

Sen när exakt påstod jag att jag hade bättre koll än honom, skrev till å med att han är större/bättre etc på alla vis inom träning, hade jag skrivit den där kommentaren till dig hade du varnat mig, men men kollo är kollo.

Du hade ju iaf tillräckligt bra koll för att göra en bedömning på vad Bartoll vet om att bygga muskler.

Mourten
2009-07-16, 19:15
Sniggel de jag skrev var att han inte är något monster själv och titeln antyder att typ den ger samma resultat som anabola.
De står jag för.

Hönke
2009-07-16, 19:32
(något offtopic):

Blev intresserad när jag såg den här tråden och köpte hans första, "The body transformation guide". Visade sig att den i princip var ett 12-veckors stenhård deffprogram med slaviskt tränings-, mat- och kosttillskottsschema. Jag tvivlar inte en sekund på att hans program funkar, men vilket j-la hästjobb, helt sjukt!

Är sugen på att prova programmet, men tvekar också på grund av kosttillskottsråden. Jag har efter ca en timmes jobb räknat ut vad det skulle kosta för mig på den "bra" nivån (han anger fyra nivåer beroende på budget, den jag kollade är den näst bästa. 6555 kr skulle det gå på, och då har jag ändå "fuskat" lite genom att bara köpa tex. två förpackningar även om det blir strax under dosen som ska tas, istället för att köpa tre. Största delen av kostnaden står Kreatin för, följt av PF Whey Protein Isolat och Leucin.

Någon som provat programmet?

Jag har tränat de första 4 veckorna. Satt fast i min deff o tänkte " Varför inte".

Första veckan försvann mycke vätska, gick ner ca 2kg, sen har ja gått ner ca 1,5 kg till. Midjan har minskat med 3cm under dessa 4veckor. Är ganska nöjd med det. Har inte följt boken slaviskt. T.e.x alla kosttillskott känns lite overkill (att den e sponsrad e lite synd). Kommer fortsätta följa kostråden men ändra träningen lite efter min "smak". Tycker de är en riktigt bra bok.

Kommer nog köpa Muscle Guide när ja e klar med deffen.

Sniggel
2009-07-16, 19:32
Det kanske är lite att övertolka.
Det är ju helt vanlig marknadsföring, inte direkt första gången man ser det.
Jag misstänker att just Joachim tycker, enligt hans erfarenhet att det som han har skrivit i boken, är tips som just ger maximala förutsättningar för en genomsnittslig individ att bygga på sig maximalt med muskler. Och han har rätt att tycka det, speciellt med den erfarenheten han ligger inne med.
Sen kan man säkert ha synpunkter på olika delar i boken. Det är nog rätt ovanligt om man tar 2 erfarna och erkända coacher att de båda håller med varandra till 100%

aReal
2009-07-16, 19:44
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

Då har du ingen aning vem du pratar om~ sitt ner!

major Pectoralis
2009-07-16, 20:00
kött är väl det mest kreatinrika? 5g kreatin/1000g kött.

Nog för att man kan få i sig ett kilo kött per dag, men det vore ju gott, varierande och billigare om man väljer fler ingredienser till maten.

Vem har påstått det? Fredrik Paulun?

Sparven från Minsk
2009-07-16, 20:07
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

Tror han väljer titeln lite för att sälja också.
Sen är jag riktigt less på att folk kopplar stora muskler till kunskap m.m. Bara för att Jocke inte är mr. O stor så betyder inte det att han inget kan.
Han är ju i sjukt bra form och mycket större än medelsvensson i alla fall. ;)

major Pectoralis
2009-07-16, 20:10
Vad jag minns så var Bartoll tidigare en bokstavstrogen anhängare av T-nation och dess expertpanel. Inget större klander i det emellertid. T.o.m. ansedda Eleiko Sportcenter förefaller närma sig T-nation alltmer.

Mourten
2009-07-16, 20:12
Tror han väljer titeln lite för att sälja också.
Sen är jag riktigt less på att folk kopplar stora muskler till kunskap m.m. Bara för att Jocke inte är mr. O stor så betyder inte det att han inget kan.
Han är ju i sjukt bra form och mycket större än medelsvensson i alla fall. ;)

Allt är relativt, jag tänker såhär:
Jay Cutler, ohyggligt stor -> han vet hur man ska träna/äta (utan anabola skulle han oxå va enorm)

Jag ser de som, Jocke kan man likställa med typ Jörgen Jönsson (Elitserien FBK) å Cutler med Gretzky (The great one). Båda kan säkert mkt men jag tror personligen mer på en person som kan själv visa upp ruggiga resultat, jag tar inte diet råd av en tjockdietist direkt.

Ja, extrema exempel men försöker göra en konstig poäng! :smash:

Jorgen
2009-07-16, 20:14
Allt är relativt, jag tänker såhär:
Jay Cutler, ohyggligt stor -> han vet hur man ska träna/äta (utan anabola skulle han oxå va enorm)

Jag ser de som, Jocke kan man likställa med typ Jörgen Jönsson (Elitserien FBK) å Cutler med Gretzky (The great one). Båda kan säkert mkt men jag tror personligen mer på en person som kan själv visa upp ruggiga resultat, jag tar inte diet råd av en tjockdietist direkt.

Ja, extrema exempel men försöker göra en konstig poäng! :smash:

Men din poäng faller på att storlek inte har ett skvatt med kunskap att göra.

Sparven från Minsk
2009-07-16, 20:15
Allt är relativt, jag tänker såhär:
Jay Cutler, ohyggligt stor -> han vet hur man ska träna/äta (utan anabola skulle han oxå va enorm)

Jag ser de som, Jocke kan man likställa med typ Jörgen Jönsson (Elitserien FBK) å Cutler med Gretzky (The great one). Båda kan säkert mkt men jag tror personligen mer på en person som kan själv visa upp ruggiga resultat, jag tar inte diet råd av en tjockdietist direkt.

Ja, extrema exempel men försöker göra en konstig poäng! :smash:

Eller att Cutler har duktigt kompetent folk som hjälper honom med träning och dieten.
Personer som är bra på en sport eller liknande kan vara en talang, medfött och inte genom kunskap och erfarenhet förtjänat.
Lika som att säga att killar med glasögon är smarta och nördiga, att killar som är rakade är nazister m.m.

Jag skulle lätt ta diettips av en tjock dietist, om denna är utbildad och verkar kunnig.

major Pectoralis
2009-07-16, 20:18
Allt är relativt, jag tänker såhär:
Jay Cutler, ohyggligt stor -> han vet hur man ska träna/äta (utan anabola skulle han oxå va enorm)

Jag ser de som, Jocke kan man likställa med typ Jörgen Jönsson (Elitserien FBK) å Cutler med Gretzky (The great one). Båda kan säkert mkt men jag tror personligen mer på en person som kan själv visa upp ruggiga resultat, jag tar inte diet råd av en tjockdietist direkt.

Ja, extrema exempel men försöker göra en konstig poäng! :smash:

Fast då är du nog snett ute, som sagt.

Det finns otaliga dietister som lider av ätstörningar (därav deras närmast "nördiga" intresse för mat). Likaså finns det många psykologer med psykopattendenser och behandlingspersonal som är f.d. alkoholister, kriminella etc, etc.
Jag tror det kan vara en fördel om man kan sätta sig in i sin adepts sitaution. Det kan man i regel inte om man blivit bra pga att man haft allting gratis samt någon annan som tänkt åt en.

Gretzky har väl mest misslyckats som coach?

Många av de bästa tränarna har varit Jörgen Jönsson-typer eller betydligt sämre utövare än så.

Kanske är de bästa instruktörerna de som gjort många misstag?

Sniggel
2009-07-16, 20:19
Du tänker så här:

Allt är relativt, jag tänker såhär:
Jay Cutler, ohyggligt stor -> han vet hur man ska träna/äta (utan anabola skulle han oxå va enorm)


Jag tänker så här:
Jay Cutler, ohyggligt stor -> han vet hur han ska träna/äta (utan anabola skulle han oxå va enorm)

Jorgen
2009-07-16, 20:20
Många av de bästa tränarna har varit Jörgen Jönsson-typer eller betydligt sämre utövare än så.
Svennis tex.

Mourten
2009-07-16, 20:23
Jaja jag ger mig, tror ni har en poäng i att en medelmåtta som stött på många problem är en bättre coach, men jag personligen skulle iaf hellre ta ett pass med Cutler å se hur han gör än Bartholl. *stavning

Danny Devito
2009-07-16, 20:32
Svennis tex.

Arsène Wenger, José Mourinho, Rafael Benitez, Guud Hiddink, the list goes on...

C.E.J.
2009-07-16, 21:08
Jay Cutler tar råd av personer som är mindre än honom.
Jay Cutler är Mr O stor.
Att ta råd av personer som är mindre än en själv verkar inte så dumt.

mikaelj
2009-07-16, 21:29
Jay Cutler tar råd av personer som är mindre än honom.
Jay Cutler är Mr O stor.
Att ta råd av personer som är mindre än en själv verkar inte så dumt.

Kom inte hit med logik...

----

Är det någon som har provat guiden och kan jämföra det med något liknande upplägg? Om man skalar bort extrafluff runtomkring brukar det alltid hamna i något tidigare känt fack. Just nu är det poppis med CKD (UD2.0, BodyOpus) och TKD (TNT), utöver klassisk Internetbygg (ät allt du kommer åt).

Baha
2009-07-16, 21:37
jag har bara sett uttdraget, men hade precis läst get jacked fast av christan thibadeu, tyckte bartolls bok verkade vara skrämmande lika den?

men jag har kanske fel

tyckte mkt av hans träningspgrogram förr med och liknande var som kopior från t-mag.



bortsett från det så tror jag han är mkt kunnig, sällan sett ngt eget från hnm dock.

pclillen
2009-07-16, 22:08
jag har bara sett uttdraget, men hade precis läst get jacked fast av christan thibadeu, tyckte bartolls bok verkade vara skrämmande lika den?

men jag har kanske fel

tyckte mkt av hans träningspgrogram förr med och liknande var som kopior från t-mag.



bortsett från det så tror jag han är mkt kunnig, sällan sett ngt eget från hnm dock.

Har han inte jobbat tillsammans med thibadeu och chad waterbury (tror det stavas så ) då? har för mig nått sånt iaf.. :)

Commando1980
2009-07-16, 22:33
bartoll är ju känd som en kopieringsmaskin, har ju snott ett flertal artiklar från t-mag. så vore inte förvånad om boken mestadels är verbatim översättningar från diverse engelska källor.

att man kopierar grejer betyder dock inte att man inte är kunnig, vilket bartoll säkert är.

Commando1980
2009-07-16, 22:37
men sen finns det ju inte så mycket nytt inom träningsvärlden så han är ju inte ensam om att 'låna' grejer. men det blir mer trovärdigt om man själv har utvärderat grejerna man påstår/rekommenderar samt på ett korrekt vis anger källor.

Lando
2009-07-16, 23:34
Hur kan det komma upp i 6555 kr? Till exempel så bör kreatin för 12 v kosta max 100kr. Om han rekommenderar något grymt överpriserat märke så kan du ignorera det...

Under tolv veckor skulle jag i så fall äta det här:

Totalt
PF Whey Protein Isolat 225 skopor
Glutamin 1500 g
Fiskolja/Omega 3 1365 g
PF total pack 84 st
Matsmältningsenzymer 420 kapslar
Zink 4950 mg
Kre-Alkalyn 1035 g
Leucin 1057 g
BCAA 886 g
PF Rapid Burn 144 st
PF ZMA-X 304 st
Jag fick det till ca 6500 kr lågt räknat, kanske har missuppfattat något?

Hoppas jag inte gör ett copyrightbrott genom att citera min uträkning, i så fall får ni gärna moderera bort det.



Allt är relativt, jag tänker såhär:
Jag ser de som, Jocke kan man likställa med typ Jörgen Jönsson (Elitserien FBK) å Cutler med Gretzky (The great one). Båda kan säkert mkt men jag tror personligen mer på en person som kan själv visa upp ruggiga resultat, jag tar inte diet råd av en tjockdietist direkt.


Borde man inte snarare kunna jämföra honom med Yannick Tregaro som har tränat några av världens bästa längd och höjdhoppare utan att själv vara elithoppare (sörjade som tränare vid 21-års ålder istället för att satsa på elitkarriär)?

Scratch89
2009-07-17, 05:27
I princip alla kosttillskott där är onödiga, bara för att tillägga det. Det enda jag skulle ha kvar är någon form av billigt kreatin, samt EAA och vassleprotein.

EDIT: Eventuellt omega-3 också om man inte äter så mycket fisk.

KalleBalik
2009-07-17, 07:25
I princip alla kosttillskott där är onödiga, bara för att tillägga det. Det enda jag skulle ha kvar är någon form av billigt kreatin, samt EAA och vassleprotein.

EDIT: Eventuellt omega-3 också om man inte äter så mycket fisk.

"Behövs" vassleprotein om man använder EAA?

Sparven från Minsk
2009-07-17, 08:08
Under tolv veckor skulle jag i så fall äta det här:

Totalt
PF Whey Protein Isolat 225 skopor
Glutamin 1500 g
Fiskolja/Omega 3 1365 g
PF total pack 84 st
Matsmältningsenzymer 420 kapslar
Zink 4950 mg
Kre-Alkalyn 1035 g
Leucin 1057 g
BCAA 886 g
PF Rapid Burn 144 st
PF ZMA-X 304 st
Jag fick det till ca 6500 kr lågt räknat, kanske har missuppfattat något?

det var en hel del ja...skulle ta bort allt utom omega 3, kreatinet och möjligen whey proteinet.

Börje H
2009-07-17, 08:32
Borde man inte snarare kunna jämföra honom med Yannick Tregaro som har tränat några av världens bästa längd och höjdhoppare utan att själv vara elithoppare (sörjade som tränare vid 21-års ålder istället för att satsa på elitkarriär)?

Skall inte lägga mig i debatten i övrigt, men kan bara understryka att väldigt många tränare i olika sporter inte själv är eller har varit varit världsidrottere. Yannick var ju själv en mycket god hoppare men är ändå ett lysande exempel. Det finns massvis med viktiga egenskaper som en bra tränare bör/skall besitta för att vara just en bra tränare. Att själv vara världsbäst på den aktuella grenen är inte högst på listan.

Kappman
2009-07-17, 10:28
Många bra tränare är lite av "tänkare" som tänker så mycket på hur man ska nå de bästa resultaten, som lägger tid på ändlösa utvärderingar och nya prövningar. Tendensen är att de lägger mer tid på lärande än eget tränande. En som satsar 100% på sin egen träning har inte tid att bli en bra tränare. Det är den enkla anledningen till att alla elitidrottare använder sig av tränare.

Bartoll är gediget intresserad av träning och kost. Han började sin tränarbana redan på 80-talet och hans sjukdom har begränsat hans egen potential. Han är idag mindre än vad han tidigare varit, men säger sig må bättre så eftersom det är mindre massa för hans dåliga lungor att syresätta.

Det finns olika approach. Bartoll är tokseriös och därför blir träningsprogrammen tuffa. Det passar inte alla. Speciellt inte de som tror att man kan ta ett magiskt piller istället för att träna hårt och käka rätt för maximala resultat. Så, om du inte vill träna hårt 6dgr i veckan. Köp en annan bok som är mer anpassad för dina ambitioner.

major Pectoralis
2009-07-17, 10:34
Många bra tränare är lite av "tänkare" som tänker så mycket på hur man ska nå de bästa resultaten, som lägger tid på ändlösa utvärderingar och nya prövningar. Tendensen är att de lägger mer tid på lärande än eget tränande. En som satsar 100% på sin egen träning har inte tid att bli en bra tränare. Det är den enkla anledningen till att alla elitidrottare använder sig av tränare.

Bartoll är gediget intresserad av träning och kost. Han började sin tränarbana redan på 80-talet och hans sjukdom har begränsat hans egen potential. Han är idag mindre än vad han tidigare varit, men säger sig må bättre så eftersom det är mindre massa för hans dåliga lungor att syresätta.

Det finns olika approach. Bartoll är tokseriös och därför blir träningsprogrammen tuffa. Det passar inte alla. Speciellt inte de som tror att man kan ta ett magiskt piller istället för att träna hårt och käka rätt för maximala resultat. Så, om du inte vill träna hårt 6dgr i veckan. Köp en annan bok som är mer anpassad för dina ambitioner.

Nu skall det först sägas att jag inte känner Bartoll. Jag vet knappt vem det är.

Dock vet jag att han varit/är en T-nationlärjunge (med deras alla pseudo-sanningar, flashiga bilder och klatschiga formuleringar) och att han uppenbarligen är en kosttillskottsförespråkare.
Är det utmärkande för en tänkare?
Är det utmärkande för någon med lång genuin erfarenhet (dvs. man har inte bara gjort samma sak varje år i 10år)?

Förutom kompetens finns det ytterligare en sak som kännetecknar goda tränare: De har haft turen att få goda adepter (genom olika kontaktnät).

pclillen
2009-07-17, 11:54
Skriver inte Bartoll att hans scheman etc i boken är extrema för att extrema personer inte ska känna sig lurade? Och säger att man får följa det så mycket man kan/orkar/hinner etc

Guddi
2009-07-17, 15:04
Kan man inte strunta i det också och käka lite mer av köttet och ägget?

Maxupptaget av kreatin är snabbt nått, om jag minns rätt.Det är främst kött och fisk som har hyffsad koncentration av kreatin. Det krävs dock rejäla mängder för att komma upp i de mängder som behövs för att höja kreatinnivåerna i musklerna. Siffrorna som angavs tidigare stämmer bra. Det ligger kring 4-5g kreatin/kg kött.

Vill man därför få de positiva effekter som är associerade med kreatin så måste man troligen supplementera det.

Matsa
2009-07-17, 16:44
Dock vet jag att han varit/är en T-nationlärjunge (med deras alla pseudo-sanningar, flashiga bilder och klatschiga formuleringar) och att han uppenbarligen är en kosttillskottsförespråkare.
Är det utmärkande för en tänkare?
Är det utmärkande för någon med lång genuin erfarenhet (dvs. man har inte bara gjort samma sak varje år i 10år)?

Dock måste jag säga att T-Nation inte är helt av ondo. Det är som med forum i allmänhet, man får lära sig att sålla för att hitta det som är vettigt. (Jag vet att du sade typ detta tidigare i tråden men tycker det är värt att nämna igen.)

Jay Cutler tar råd av personer som är mindre än honom.
Jay Cutler är Mr O stor.
Att ta råd av personer som är mindre än en själv verkar inte så dumt.

Om man ska bedömma någon utefter hans resultat så skulle jag hellre ta råd av någon som har blivit halvstor trots ett riktigt uselt utgångsläge än någon som är tokstor och har haft de bästa möjliga förutsättningarna. Ett ännu bättre mått är dock tränarens klienters resultat. Mycket bättre.

Nu ska jag ut och idka olutherskt leverna, skål på er!

major Pectoralis
2009-07-17, 17:55
Det är främst kött och fisk som har hyffsad koncentration av kreatin. Det krävs dock rejäla mängder för att komma upp i de mängder som behövs för att höja kreatinnivåerna i musklerna. Siffrorna som angavs tidigare stämmer bra. Det ligger kring 4-5g kreatin/kg kött.

Vill man därför få de positiva effekter som är associerade med kreatin så måste man troligen supplementera det.

Ok, då får man kanske prova lite kreatin vid tillfälle. Där finns kanske något kilo på skivstången att hämta.

Snakebite
2009-07-17, 22:40
Personligen tycker jag man inte behöver jaga ihjäl sig på sudier som ska stödja allt till 100%. Empiriska resultat säger också väldigt mycket. Känns lite insnöat att gå på Sveriges näringsrekommendationer och hävda att extra zink är onödigt eller vad det nu kan handla om. DEt är inte för inte naringsterapeufter ger höga doser av vissa aminosyror eller mineraler etc för att få terapeuftiska effekter. Funkar det så funkar det. Trial and error tycker jag man ska anamma till viss mån. Visst, finns kosttillskott osv som har bevisat obefintlig effekt men mycket är trots allt fortfarande otrampad mark.

Smml
2009-07-18, 06:55
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

:laugh:



Jaha, du var seriös :/

Eddie Vedder
2009-07-18, 07:01
Trial and error tycker jag man ska anamma till viss mån.

Nu är det ju iofs just trial and error man strävar efter i vetenskapliga studier. Man testar hypoteser och försöker göra det inom kontrollerade former.

Inte bara med snack om fantastiska effekter och sedan "resultat" baserat på subjektiva uppfattningar. Jag tror också att vissa alternativmedicinska teorier kan ha fog för sin existens men såvida det inte finns belagt tycker jag inte retoriken bör vara så överdriven. Och där tycker jag Bartoll går till överdrift, VÄLDIGT självklara påståenden om ganska konstiga teorier.

Oxh ständigt hänvisas det till "mina klienter", talangfulla och extremt målinriktade individer som förstås lyckats även utan glutamintillskott och enorma mängder omega-3,

Scratch89
2009-07-18, 11:07
"Behövs" vassleprotein om man använder EAA?

Vassleprotein funkar som mellanmålsprotein också. Det jag menar är att vassleprotein är ett bra sätt att få upp sitt dagliga proteinintag om man ligger rätt så lågt.

Att äta extra zink och mineraler brukar oftast vara onödigt då man får i sig tillräckligt mycket ändå. Dessutom brukar diverse tillskott och vitaminer/mineraler inte ha den effekten som sägs, framför allt inte om det ligger i kapselform i någon flashig burk med amerikansk logga.

Eddie Vedder
2009-07-18, 11:29
Att äta extra zink och mineraler brukar oftast vara onödigt då man får i sig tillräckligt mycket ändå.

Just zink är å andra sidan inte jättelätt att få i sig mycket av tycker jag. Det är en av de mineralerna jag tycker att det ändå krävs en ganska väl planerad kost för att komma upp i. Alltså inte som C-vitamin, B12, tiamin, kalcium o.s.v. där random helt okej kost brukar räcka gott.

Dessutom hämmas det ju av en del antinutrienter och så är jag tveksam till om zinkhalterna är så höga i jordarna. Samma sak med selen, jag förstår inte varför åra svenska jordar skulle vara så mycket bättre än de finska.

jocke12
2009-07-18, 11:56
Hur är det med magnesium?

Kappman
2009-07-18, 13:10
Just zink är å andra sidan inte jättelätt att få i sig mycket av tycker jag. Det är en av de mineralerna jag tycker att det ändå krävs en ganska väl planerad kost för att komma upp i. Alltså inte som C-vitamin, B12, tiamin, kalcium o.s.v. där random helt okej kost brukar räcka gott.

Dessutom hämmas det ju av en del antinutrienter och så är jag tveksam till om zinkhalterna är så höga i jordarna. Samma sak med selen, jag förstår inte varför åra svenska jordar skulle vara så mycket bättre än de finska.

Hur mycket av maten vi äter kommer från svenska jordar?

JMRA
2009-07-18, 13:45
Vassleprotein funkar som mellanmålsprotein också. Det jag menar är att vassleprotein är ett bra sätt att få upp sitt dagliga proteinintag om man ligger rätt så lågt.

Att äta extra zink och mineraler brukar oftast vara onödigt då man får i sig tillräckligt mycket ändå. Dessutom brukar diverse tillskott och vitaminer/mineraler inte ha den effekten som sägs, framför allt inte om det ligger i kapselform i någon flashig burk med amerikansk logga.

Skitsnack. Ta reda på vad du pratar om innan du propagerar ut en massa nonsens tack.

Kolla tex mängden zink och d-vitamin som svenskar får i sig gentemot rekommendationerna. Ligger ofta bra ifrån.

Inte sagt att tillskott behövs men de är allt ifrån onödiga.

Varför ska man vara försiktig om burken har en flashig logga och vad är det för fel på kapslar?

Svara tack :)

Nible
2009-07-18, 13:48
Ni som säger att ni köpt boken för 125kr, vart har ni hittat det?

På Bartolls hemsida kostar den 178kr.

Zealot
2009-07-18, 14:00
Ni som säger att ni köpt boken för 125kr, vart har ni hittat det?

På Bartolls hemsida kostar den 178kr.


Erbjudande från en viss hemsida där man kan köpa kosttillskott och annat. Är du inte kund där sen tidigare så kan du nog inte ta del av det erbjudandet.

Frumpish
2009-07-18, 14:01
en konkurrerande webshop.

edit: pucktvåa med någon sekund..

tigerofsweden
2009-07-18, 14:01
Ni som säger att ni köpt boken för 125kr, vart har ni hittat det?

På Bartolls hemsida kostar den 178kr.

En webbshop hade ett utskick med tillhörande rabattkod.

Nible
2009-07-18, 14:37
Vilken webbshop? Man får väl säga vilken shop det var ifrån om man inte länkar osv?

Kan ha fått något mail, men tar numera bort alla mail jag får så kan ha missat det.

Eddie Vedder
2009-07-18, 18:05
Hur mycket av maten vi äter kommer från svenska jordar?

Spannmålsprodukterna, vilka jag syftar på, är oftast odlade i Sverige. Vete, havre, råg och korn åtminstone. Inte hirs och durra kanske.;)

Scratch89
2009-07-18, 22:59
Skitsnack. Ta reda på vad du pratar om innan du propagerar ut en massa nonsens tack.

Kolla tex mängden zink och d-vitamin som svenskar får i sig gentemot rekommendationerna. Ligger ofta bra ifrån.

Inte sagt att tillskott behövs men de är allt ifrån onödiga.

Varför ska man vara försiktig om burken har en flashig logga och vad är det för fel på kapslar?

Svara tack :)

Snicksnack tillbaka. Har du sett rekommendationerna och hur de ligger i förhållande till behovet? Och återigen; tror du att en ökning av intaget av t.ex zink från behov till rekommendation kommer ge en så påtagbar effekt på vad Bartoll nu menar, troligtvis återhämtningen eller tillväxten? Njaaaae.

Nu menar jag inte att det är vare sig burken eller loggan det är fel på, utan hela attityden och allt som florerar runt omkring. Det är lätt att håna tanter som köper piller från Aftonbladets hemsida, men när det är en asgrov byggare som säger att han blev grov pga vitaminerna i den flashiga burken, ja då är man helt plötsligt hardcore.

z_bumbi
2009-07-19, 07:40
Skitsnack. Ta reda på vad du pratar om innan du propagerar ut en massa nonsens tack.

Kolla tex mängden zink och d-vitamin som svenskar får i sig gentemot rekommendationerna. Ligger ofta bra ifrån.

Har du något exempel?

JMRA
2009-07-19, 08:38
Snicksnack tillbaka. Har du sett rekommendationerna och hur de ligger i förhållande till behovet? Och återigen; tror du att en ökning av intaget av t.ex zink från behov till rekommendation kommer ge en så påtagbar effekt på vad Bartoll nu menar, troligtvis återhämtningen eller tillväxten? Njaaaae.

Nu menar jag inte att det är vare sig burken eller loggan det är fel på, utan hela attityden och allt som florerar runt omkring. Det är lätt att håna tanter som köper piller från Aftonbladets hemsida, men när det är en asgrov byggare som säger att han blev grov pga vitaminerna i den flashiga burken, ja då är man helt plötsligt hardcore.


Nu vet jag inte vad Bartoll tycker om just zink men från att ligga på underskott till att hamna på ett bra dagsbehov skulle säkert kunna ge positiva resultat i långa loppet, det tror jag absolut.

Detsamma gäller väl alla vitaminer och mineraler mer eller mindre? Ett underskott av något resulterar i långa loppet till sämre resultat än vad ett välbalanserat intag skulle ha gjort, inte sant? Där tycker vi ju dessutom säkerligen samma sak.

JMRA
2009-07-19, 08:45
Har du något exempel?

Jag har absolut ingenting att backa upp det med förutom egna och andras iaktagelser och mätningar. Vad det ger i trohetsvärde är upp till den som läser.

JMRA
2009-07-19, 08:49
Snicksnack tillbaka. Har du sett rekommendationerna och hur de ligger i förhållande till behovet? Och återigen; tror du att en ökning av intaget av t.ex zink från behov till rekommendation kommer ge en så påtagbar effekt på vad Bartoll nu menar, troligtvis återhämtningen eller tillväxten? Njaaaae.

Nu menar jag inte att det är vare sig burken eller loggan det är fel på, utan hela attityden och allt som florerar runt omkring. Det är lätt att håna tanter som köper piller från Aftonbladets hemsida, men när det är en asgrov byggare som säger att han blev grov pga vitaminerna i den flashiga burken, ja då är man helt plötsligt hardcore.

Vidare ber jag om ursäkt för min sträva ton :D Men det du skrev gick helt emot hur jag sett och uppfattat ämnet. Vem som har fel får vi låta framtiden och några då aktuella studier avgöra :D

z_bumbi
2009-07-19, 09:25
Jag har absolut ingenting att backa upp det med förutom egna och andras iaktagelser och mätningar. Vad det ger i trohetsvärde är upp till den som läser.

Jag har en begränsad erfarenhet av kostregisteringar så det kan förklara att jag inte stött på någon som har brist av d-vitamnin eller zink i kosten men om det är så vanligt att de ligger långt ifrån tycker jag att jag i alla fall borde ha sett någon som avvek. Det var också därför jag frågade.

Det enda vetenskapliga jag har sett är att medelålders kvinnor ofta ligger lågt med d-vitamin men det berör troligen inte målgruppen för just den här tråden.

Scratch89
2009-07-19, 09:50
Nu vet jag inte vad Bartoll tycker om just zink men från att ligga på underskott till att hamna på ett bra dagsbehov skulle säkert kunna ge positiva resultat i långa loppet, det tror jag absolut.

Detsamma gäller väl alla vitaminer och mineraler mer eller mindre? Ett underskott av något resulterar i långa loppet till sämre resultat än vad ett välbalanserat intag skulle ha gjort, inte sant? Där tycker vi ju dessutom säkerligen samma sak.

Bara för att man ligger under rekommendationerna behöver man inte ha brist. I så fall skulle symptom har uppkommit för ett tag sedan. Rekommendationerna ligger en bra bit högre än vad behovet är. En del vitaminer och mineraler vet vi fortfarande för lite om för att kunna sätta säkra gränser, och ett par vet vi knappt vad det blir för negativa följder av ett kroniskt lågt intag.

JMRA
2009-07-19, 11:03
Bara för att man ligger under rekommendationerna behöver man inte ha brist. I så fall skulle symptom har uppkommit för ett tag sedan. Rekommendationerna ligger en bra bit högre än vad behovet är. En del vitaminer och mineraler vet vi fortfarande för lite om för att kunna sätta säkra gränser, och ett par vet vi knappt vad det blir för negativa följder av ett kroniskt lågt intag.

Jag uttryckte mig klumpigt helt enkelt. Hur som ä det svårt för många att komma upp i "behovet" av zink om man inte planerar maten ordentligt. Vad det sedan gör att ligga lågt i långa loppet i verkliga livet kan diskuteras. Att det inte är skadligt att inte få i sig vissa vitaminer och mineraler betyder ju inte per automatik att det inte är bra att få i sig dem i tillräckliga doser.

JMRA
2009-07-19, 11:07
Jag har en begränsad erfarenhet av kostregisteringar så det kan förklara att jag inte stött på någon som har brist av d-vitamnin eller zink i kosten men om det är så vanligt att de ligger långt ifrån tycker jag att jag i alla fall borde ha sett någon som avvek. Det var också därför jag frågade.

Det enda vetenskapliga jag har sett är att medelålders kvinnor ofta ligger lågt med d-vitamin men det berör troligen inte målgruppen för just den här tråden.

Att lida brist kan kanske diskuteras men många verkar ligga längre ifrån målsnöret gällande nämnda ämnen än vad gäller övriga.

Eddie Vedder
2009-07-19, 13:35
Det enda vetenskapliga jag har sett är att medelålders kvinnor ofta ligger lågt med d-vitamin men det berör troligen inte målgruppen för just den här tråden.

Då är du knappast uppdaterad. Kolla senaste års forskning på D-vitamin så hittar du hur mycket som helst. Det finns gott om texter även i Läkartidningen och en lång atrikel av Olle Haglund i förra (?) numret av Dietistaktuellt där D-vitamin och olika former av sjukdomstillstånd diskuteras.

Officiela organ diskuterar en höjning av rekommendationerna och ett för lågt intag av D-vitamin verkar vara mer regel än undantag i hela nordeuropa. Det är alltså inget "new age"-påhitt.

illitch77
2009-07-19, 15:51
Jag uttryckte mig klumpigt helt enkelt. Hur som ä det svårt för många att komma upp i "behovet" av zink om man inte planerar maten ordentligt. Vad det sedan gör att ligga lågt i långa loppet i verkliga livet kan diskuteras. Att det inte är skadligt att inte få i sig vissa vitaminer och mineraler betyder ju inte per automatik att det inte är bra att få i sig dem i tillräckliga doser.

Å andra sidan så finns det ju ingenting som per automatik säger att det blir bättre av att substituera. Som exempel på detta kan man tex ta höga homocysteinnivåer som tecken på B-vitaminbrist (B6,B12 och folat). Detta tillstånd är associerat med förhöjd risk för hjärtkärlsjukdom. Ger man B-vitamin normaliseras homocystein men risken kvarstår. Dessutom skaffar man sig sannolikt en något förhöjd cancerrisk. Detta handlar alltså om behandling av labmässigt verifierad brist, osäkerheten vid behandling av uppskattad brist i förhållande till ett uppskattat normalvärde är med all sannolikhet högre.

JMRA
2009-07-19, 16:35
Å andra sidan så finns det ju ingenting som per automatik säger att det blir bättre av att substituera. Som exempel på detta kan man tex ta höga homocysteinnivåer som tecken på B-vitaminbrist (B6,B12 och folat). Detta tillstånd är associerat med förhöjd risk för hjärtkärlsjukdom. Ger man B-vitamin normaliseras homocystein men risken kvarstår. Dessutom skaffar man sig sannolikt en något förhöjd cancerrisk. Detta handlar alltså om behandling av labmässigt verifierad brist, osäkerheten vid behandling av uppskattad brist i förhållande till ett uppskattat normalvärde är med all sannolikhet högre.

Finns precis som du säger plus och minus med det mesta, sedan är det upp till var och en att ta ställning.

Fordon
2009-07-19, 19:25
Vem har påstått det? Fredrik Paulun?

Kommer inte ihåg vart jag läst det. I BODY har jag för mig, men kanske även här på kolo. Men som sagt. Kommer inte riktigt ihåg.

Du kan väl vara god och vidareutveckla ditt svar om jag skulle ha fel på den punkten. Känns ju onödigt att "rätta mig" om du inte skriver ner hur det ligger till egentligen. :rolleyes:

PANKAH
2009-07-22, 23:30
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

"Joachim har sedan barnsben lidit av svåra allergier, ansträngnings- och infektionsastma samt nedsatt lungfunktion vilket har gjort att han själv aldrig har kunnat ställa sig på en scen och tävla. Istället har han lagt all sin energi på att jobba med både motionärer och tävlande inom alla typer av idrotter för att optimera hälsa, prestation och resultat."

Jag ska garanterat köpa den här boken, kommer med största sannolikhet att lära mig grymt mycket!:thumbup:

Lircs
2009-07-24, 09:53
Finns nån anledning till att man inte använder BCAA/EAA vid detta schema?

Nible
2009-07-24, 13:08
Finns nån anledning till att man inte använder BCAA/EAA vid detta schema?

Ja, jag tänkte på det också.

Och en annan sak som jag kom att tänka på när jag läste igenom kosttillskottsschemat var att när man kunde välja de olika alternativena (beroende på ekonomi), så valde han bort bl.a. kreatin på det mer ekonomiska alternativet men hade kvar 3ggr dyrare kosttillskott. Hur dyrt är kreatin liksom?

Welli
2009-07-26, 11:57
Var får man tag i den i pappersform, hittar bara en nedladdningsbar version.

Grazzafukkinrazzi
2009-07-26, 12:25
Killen är inte särskillt stor själv, vad vet han om "maximum muscle guide" grejjer.
(Ja han är mkt större än mig etc, men fjantigt å börja komma med en sån titel innan man stått på MrO scen iaf)

*whatever*

http://www.maxmuscleguide.com/sitegfx/jocke_bak0908.jpg

major Pectoralis
2009-07-26, 12:29
hehe, ja, det där var en riktig "expert"... :D

ThisIsTheOne
2009-07-26, 14:44
Var får man tag i den i pappersform, hittar bara en nedladdningsbar version.

Man får inte tag i den i pappersform då den bara finns i E-boksformat.

PaYne
2009-07-26, 15:01
dom pratar om ge ut den och den första boken i pappersform.

Lircs
2009-07-27, 17:00
Har räknat ut lite vad jag kommer att ligga på om jag kör efter hans rekommendationer för (70-85kg klassen).

Träningsdagar
Protein: ~270-300g
Kolhydrater: ~220g
Fett: ~80g

Vilodagar
Protein: ~200-220g
Kolhydrater: ~150g
Fett: ~50g

Har kollat runt på andra träningsforum och de alla säger att det är på tok för mycket och kör efter den klassiska 2g protein per kg kroppsvikt. Vad tror ni här på kolo?

Mister Mister
2009-07-31, 20:40
Finns nån anledning till att man inte använder BCAA/EAA vid detta schema?

Jag mailade Bartoll och frågade om man kunde byta ut hydrolysatet mot EAA;

"EAA ger inte samma insulinpåslag, så i egenskap av proteinpuls är det inte optimalt. Du kan i.o.f.s. dosera det så att du får cirka 5g leucin och sedan följa upp med lite vassle 10-15 min senare.

Innan och/eller under träning (när du ändå tar snabba kolhydrater) är det däremot ett utmärkt alternativ. Du kan dosera det som ett vasslehydrolysat."

BobaFett
2009-08-01, 16:43
Jag mailade Bartoll och frågade om man kunde byta ut hydrolysatet mot EAA;

"EAA ger inte samma insulinpåslag, så i egenskap av proteinpuls är det inte optimalt. Du kan i.o.f.s. dosera det så att du får cirka 5g leucin och sedan följa upp med lite vassle 10-15 min senare.

Innan och/eller under träning (när du ändå tar snabba kolhydrater) är det däremot ett utmärkt alternativ. Du kan dosera det som ett vasslehydrolysat."

När är det han menar att man ska ta hydrolysat då?

Nible
2009-08-01, 17:01
Jag mailade Bartoll och frågade om man kunde byta ut hydrolysatet mot EAA;

"EAA ger inte samma insulinpåslag, så i egenskap av proteinpuls är det inte optimalt. Du kan i.o.f.s. dosera det så att du får cirka 5g leucin och sedan följa upp med lite vassle 10-15 min senare.

Innan och/eller under träning (när du ändå tar snabba kolhydrater) är det däremot ett utmärkt alternativ. Du kan dosera det som ett vasslehydrolysat."

Problemet är att man inte får något insulin påslag av eaa.

Visst får man det. EAA frisätter lika mycket insulin som glukos, om man inte är 70+ år gammal.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970006.gif



Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321-E328, 2004;

För övrigt behövs inte insulin alls för att EAA skall utöva sin anabola effekt. Det räcker med fastenivåer.

Det där går inte ihop för mig. Fast jag har iofs ingen koll på hur mycket insulin hydrolysat frisätter heller, för den delen.

Liven
2009-08-01, 17:08
"Då din träningsmängd lär vara ganska hög kan du tillåta dig någon frukt i veckan i samband med något träningspass" - Svaret till fotbollsspelaren. Känns lite extremt.

Och alla dessa kosttillskott, vem har och vill, lägga så mycket pengar på det?

Men finns säkerligen massa intressant att läsa i den boken. Jag själv, som motionslyfter vikter är det nog dock ingenting för.
Tränar, äter och vilar tycker jag man kommer långt på. :)

major Pectoralis
2009-08-01, 19:51
Kommer inte ihåg vart jag läst det. I BODY har jag för mig, men kanske även här på kolo. Men som sagt. Kommer inte riktigt ihåg.

Du kan väl vara god och vidareutveckla ditt svar om jag skulle ha fel på den punkten. Känns ju onödigt att "rätta mig" om du inte skriver ner hur det ligger till egentligen. :rolleyes:

Jag har ingen aning om hur det ligger till egentligen. Därav att jag skrev som jag skrev, vill jag bara förtydliga.

major Pectoralis
2009-08-02, 15:40
Har räknat ut lite vad jag kommer att ligga på om jag kör efter hans rekommendationer för (70-85kg klassen).

Träningsdagar
Protein: ~270-300g
Kolhydrater: ~220g
Fett: ~80g

Vilodagar
Protein: ~200-220g
Kolhydrater: ~150g
Fett: ~50g

Har kollat runt på andra träningsforum och de alla säger att det är på tok för mycket och kör efter den klassiska 2g protein per kg kroppsvikt. Vad tror ni här på kolo?

2g/kilo lär räcka.

Jag har t.o.m. läst studier där det verkade som att mer än 3g/kg var hämmande/negativt... hur man nu kom fram till det, men i alla fall.

Duffman
2009-08-07, 17:09
ungefärlig kostnad för kosttillskott per månad om man följer Bartolls program?

Fordon
2009-08-16, 16:20
För mig skulle det gå på cirka 1000kr/månaden

EAA
proteinpulver
Rage x2

Vilket går jämnt ut med all alkohol man tar bort. Fair enough

GoS
2009-10-03, 22:00
Jag mailade Bartoll och frågade om man kunde byta ut hydrolysatet mot EAA;

"EAA ger inte samma insulinpåslag, så i egenskap av proteinpuls är det inte optimalt. Du kan i.o.f.s. dosera det så att du får cirka 5g leucin och sedan följa upp med lite vassle 10-15 min senare.

Innan och/eller under träning (när du ändå tar snabba kolhydrater) är det däremot ett utmärkt alternativ. Du kan dosera det som ett vasslehydrolysat."

Sa han varför man skulle följa upp med vassle? Är det för att få insulinpåslag, få in andra aminosyror i omloppet eller både och kanske? Insulinpåslaget borde kunna lösas med snabba kolhydrater precis som han skrev i mailet.

hade ju varigt billigare om man kunde använda sig av BCAA(än EAA eller hydrolysat) när man ska proteinpulsa. Men BCAA inehåller ju typ bara L-leucin, ("Kolozzeum Nutritions BCAA ger en blandning av de tre grenade aminosyrorna L-Valin, L-Leucin och L-Isoleucin. BCAA är aminosyror som är essentiella dvs. kroppen kan inte skapa dessa själva.") men det lär ju ta för lång tid för kroppen att producera dessa för att få någon bra effekt av pulsen(?)

fråga: Kan BCAA med malto användas som Proteinpuls materiel eller innehåller det för få aminosyror?:confused:

Edit: blir inte alls billigare..

EAA med malto borde fungera som proteinpuls?

Luddee
2011-06-23, 07:39
Dags att väcka lite liv i den här gamla tråden.

Har läst igenom boken samt plöjt igenom en del trådar på div olika forum, bland annat hans egna forum.
Själva träningsuppläggen med program etc känns väldigt intressant. Känner att jag måste få en nytändning efter att ha kört i princip samma program senaste 7-8 månaderna.
Men kostupplägget i boken bär mig emot. Även om jag inte tvivlar på att han kan sin sak eller det gett resultat på de han tränat.

Så nu skulle jag vilja ha lite sammanfattningar från er som provat på programmet. Både ni som har följt hans kostråd, och ni som kört på egna kostråd men följt hans programupplägg.

anton2000
2011-06-23, 09:15
Dags att väcka lite liv i den här gamla tråden.

Har läst igenom boken samt plöjt igenom en del trådar på div olika forum, bland annat hans egna forum.
Själva träningsuppläggen med program etc känns väldigt intressant. Känner att jag måste få en nytändning efter att ha kört i princip samma program senaste 7-8 månaderna.
Men kostupplägget i boken bär mig emot. Även om jag inte tvivlar på att han kan sin sak eller det gett resultat på de han tränat.

Så nu skulle jag vilja ha lite sammanfattningar från er som provat på programmet. Både ni som har följt hans kostråd, och ni som kört på egna kostråd men följt hans programupplägg.

Jag körde programmet och tyckte att det var roligt. Tror jag ökade en del men svårt att jämföra mot andra program. Men jag körde inte med kostschemat till punkt och pricka. Körde dock en frukt innan träningen och malto innan. Men värt att testa programmet imo!

pellepedal
2011-06-23, 14:10
Jag har kört efter både träningsupplägget oh kostupplägget, och kan intyga att det är bra skit! Jag har även varit hos Bartoll och tränat några pass med honom, och han vet verkligen vad han säger. Jag kan dessutom skvallra om att han har nya böcker på gång med lite annnat upplägg på både träning och mat.

Luddee
2011-06-26, 20:11
Tack för svar, låter fint! Får ge semestern till att sätta sig in i det "nya" träningsupplägget och sen se om man gillar det och fortsätta med det sen.

Isengard
2011-07-20, 23:25
Jag har kört efter både träningsupplägget oh kostupplägget, och kan intyga att det är bra skit! Jag har även varit hos Bartoll och tränat några pass med honom, och han vet verkligen vad han säger. Jag kan dessutom skvallra om att han har nya böcker på gång med lite annnat upplägg på både träning och mat.


Ökade du mycket?
har du nå mått och stats före/efter?
bilder?

MrMuggelSnuggel
2011-09-21, 20:48
Tänkte börja köra proteinpulser med leucin men undrar om ni tror jag får liknande effekt av att följa upp med whey 80 eller om det bör vara ett kaseinhydrolysat/isolate? Snabba svar uppskattas då jag ska beställa lite produkter imorgonbitti.

King Grub
2011-09-21, 21:14
"Proteinpulser" ger inte ett dugg om dina huvudmål inte består av en matsked keso.

MrMuggelSnuggel
2011-09-21, 22:07
I muskelbyggande syfte finns det med andra ord inget värde i att trycka i sig 5g leucine följt av lite protein en sisådär kvart-halvtimme innan en måltid eller under dagen mellan måltider som det "rekommenderas" i syfte att stimulera proteinsyntesen maximalt?

Fredrik_S
2011-09-21, 22:13
Jag har kört efter både träningsupplägget oh kostupplägget, och kan intyga att det är bra skit! Jag har även varit hos Bartoll och tränat några pass med honom, och han vet verkligen vad han säger. Jag kan dessutom skvallra om att han har nya böcker på gång med lite annnat upplägg på både träning och mat.

Det kräver ju att man själv är kunnigare än den som säger det för att man ska kunna bedömma om personen har rätt i det den säger.

frong
2011-09-21, 22:43
Tänkte börja köra proteinpulser med leucin men undrar om ni tror jag får liknande effekt av att följa upp med whey 80 eller om det bör vara ett kaseinhydrolysat/isolate? Snabba svar uppskattas då jag ska beställa lite produkter imorgonbitti.

Vad menas med "proteinpulser" ?

King Grub
2011-09-22, 06:21
I muskelbyggande syfte finns det med andra ord inget värde i att trycka i sig 5g leucine följt av lite protein en sisådär kvart-halvtimme innan en måltid eller under dagen mellan måltider som det "rekommenderas" i syfte att stimulera proteinsyntesen maximalt?

Äter du normalt har du redan den mängd leucin i blodet som krävs för maximal muskeluppbyggnad.

MrMuggelSnuggel
2011-09-22, 07:37
Äter du normalt har du redan den mängd leucin i blodet som krävs för maximal muskeluppbyggnad.

Intressant information. Kan det här resonemanget överföras till EAA/BCAA också? Behövs inte det heller? Eller finns det ett användningsområde/syfte med den produkten med tanke på de andra aminosyrorna?

Eddie Vedder
2011-09-22, 09:00
Intressant information. Kan det här resonemanget överföras till EAA/BCAA också? Behövs inte det heller?

Ja det är samma sak där. Pulser och småintag av aminosyror och vassle hit och dit kan mycket väl vara slöseri med pengar. Ta efter träning som folk alltid gjort och ät mycket protein.

kulle
2011-09-22, 09:26
Körde programmets block 1a och 1b strikt i våras. I början var det lite bök med att väga maten, men efter några veckor lärde man sig ögonmåtta ganska bra.

Efter första blocken varierade jag mellan block 1b och block 2 under veckorna (utan promenader efter passen, för tidsödande) och ökade faktiskt i de flesta övningarna förutom armar. Vet inte om det var för att jag fokuserade mer på styrketräningen eller programmet i sig.

Tycker det funkade kanon, aldrig hungrig eller sugen, ökade i styrka och fick för första gången fram rutor (trots uttänjd hud pga övervikt i min ungdom). Massor med komplimanger värmer ju också :).

Nu kör jag kostprogrammet hyfsat strikt och de två helkroppspassen under block 1b i kombination med thaiboxning.

Kort sagt, det funkar väldigt bra för mig!

MrMuggelSnuggel
2011-09-22, 10:46
Ja det är samma sak där. Pulser och småintag av aminosyror och vassle hit och dit kan mycket väl vara slöseri med pengar. Ta efter träning som folk alltid gjort och ät mycket protein.

Sedär.. Men varför tar vi EAA och inte leucin efter träningen? Leucin är väl den aminosyra som stimulerar proteinsyntesen allra mest och är samtidigt mycket billigare än EAA. Varför är det hysteri kring EAA men inte rent leucin pulver?

stockinger
2011-09-22, 12:21
Funkar uppläggen bra trotts att boken är 2-3 år gammal?
Tänkt om De finns bättre och nyare böcker att lära dig från.

rolf
2011-09-22, 12:24
Sedär.. Men varför tar vi EAA och inte leucin efter träningen? Leucin är väl den aminosyra som stimulerar proteinsyntesen allra mest och är samtidigt mycket billigare än EAA. Varför är det hysteri kring EAA men inte rent leucin pulver?
Finns studier gjorda på råttor där rent leucin ensamt stimulerat proteinsyntesen mycket och varit generellt awesome, men man har inte kunnat få samma resultat i tester på människor. Leucin är den aminosyra som ska "trigga" MPS men behöver närvaron av andra EAA samtidigt också. Grub har postat flera studier om ämnet i kosttillskott-delen av forumet.

Mapa
2011-09-22, 13:16
Funkar uppläggen bra trotts att boken är 2-3 år gammal?
Tänkt om De finns bättre och nyare böcker att lära dig från.

nej det slutade fungera efter ett år :)

Eddie Vedder
2011-09-22, 19:48
Varför är det hysteri kring EAA men inte rent leucin pulver?

Övertolkningar av forskning i kombination med information från producenternas hemsidor som inte direkt är jätteobjektiv.

MrMuggelSnuggel
2011-09-22, 19:52
Finns studier gjorda på råttor där rent leucin ensamt stimulerat proteinsyntesen mycket och varit generellt awesome, men man har inte kunnat få samma resultat i tester på människor. Leucin är den aminosyra som ska "trigga" MPS men behöver närvaron av andra EAA samtidigt också. Grub har postat flera studier om ämnet i kosttillskott-delen av forumet.

Därav anledningen till att man borde komplettera med ett protein efter leucinet för att trigga igång allt, som jag förstått det. Samma resonemang borde väl gälla EAA - att stimulera proteinsyntesen maximalt kräver isolat efteråt. Därför borde de ju bli mycket billigare att använda leucin eftersom man får samma effekt till en billigare peng (om man nu inte kunnat fastställa i dom här studierna som du nämner att leucin följt av protein för människorna inte ger särskilt bra gensvar men nu tolkar jag det som att det bara testade leucin ensamt). Nu kanske jag är helt ute och cyklar men det är vad jag kunnat läsa mig till..

8x8
2012-10-07, 16:11
Det här med proteinpulser, har försökt läsa mig till om det går bra att använda EAA om man ska följa detta kostprogram, är det så?

Vad har ni för åsikter kring proteinpulser, erfarenheter osv?

Eddie Vedder
2012-10-07, 18:40
Det här med proteinpulser, har försökt läsa mig till om det går bra att använda EAA om man ska följa detta kostprogram, är det så?

Vad har ni för åsikter kring proteinpulser, erfarenheter osv?

Kolla inlägg #136.

Kischen
2012-10-07, 18:58
Samma resonemang borde väl gälla EAA - att stimulera proteinsyntesen maximalt kräver isolat efteråt

Varför? Eaa är samtliga essentiella aminosyror, vad skulle du uppnå med mer av dessa samt neaa?

CleanFitness
2012-11-08, 20:45
Jag blir så sjukt trött på alla kostexperter och gymmonster som "kan" allt om vad man ska eller inte ska göra för att bli stor. För oss dödliga som vill träna för att det är en hobby och för att trivas något bättre på stranden undrar jag hur de funkar?

Min simpla fråga är om någon har testat programmet, skit i kostdelen de e väll bara äta allt man ser och ta en extra shake om dagen för en normalperson?
Hur funkar övningarna och upplägget i övrigt, ger det några resultat?

Hampi
2012-11-08, 23:32
Jag blir så sjukt trött på alla kostexperter och gymmonster som "kan" allt om vad man ska eller inte ska göra för att bli stor. För oss dödliga som vill träna för att det är en hobby och för att trivas något bättre på stranden undrar jag hur de funkar?

Min simpla fråga är om någon har testat programmet, skit i kostdelen de e väll bara äta allt man ser och ta en extra shake om dagen för en normalperson?
Hur funkar övningarna och upplägget i övrigt, ger det några resultat?

Hade du tänkt att en strandraggares kropp fungerar på ett annat sätt än en som vill stå på scen?
Man kan inte bara skita i kostdelen ifall man vill uppnå resultat, även fast du bara ska hänga på stranden..

Som svar på din fråga: de fungerar fint å ja, de ger resultat. Om du följer ovanstående.

SimonV
2014-07-02, 11:18
Jag blir så sjukt trött på alla kostexperter och gymmonster som "kan" allt om vad man ska eller inte ska göra för att bli stor. För oss dödliga som vill träna för att det är en hobby och för att trivas något bättre på stranden undrar jag hur de funkar?

Min simpla fråga är om någon har testat programmet, skit i kostdelen de e väll bara äta allt man ser och ta en extra shake om dagen för en normalperson?
Hur funkar övningarna och upplägget i övrigt, ger det några resultat?

Äter man allt man ser blir man smällfet

PureWhey
2014-07-02, 11:24
Äter man allt man ser blir man smällfet

Värt att bumpa för det?

Skickat ifrån böjracket

SimonV
2014-07-02, 11:26
Värt att bumpa för det?

Skickat ifrån böjracket
Absolut pw