handdator

Visa fullständig version : Problem med knäböj


tankz
2009-07-13, 21:37
Hej

idag filmade jag mig själv när jag körde knäböj, bakifrån och såg att jag gick ner knappt till undersidan var parallella med golvet, lite mindre.

Mitt problem är att jag kan inte gå djupare än så, de går inte för då måste jag gå upp på tårna och det är väl inte bra övh?

Mitt andra problem är att jag inte ens kan komma i närheten av 90 grader utan stång på axlarna. Har jag en tung stång på, typ arbetsset så kan jag gå ner till ca 90 grader iaf, och maxar jag kan jag gå ännu lite längre det är som att stången trycker ner mig men jag lyckas ändå hålla huvudet högt och inte falla frammåt me överkroppen. Bör jag ändra nått eller e de ok o ha de såhär, och hur ska jag kunna komma djupare utan att falla fram eller behöva gå upp på tå? Spelar de nån roll i muskelaktiveringen?

kjell33
2009-07-13, 21:40
Ganska vanligt problem för nybörjare. Det krävs ganska mycket träning för att få till en bra knäböjteknik och mitt råd är att nöta vidare. Du måste t ex experimentera vilken bredd mellan fötterna som passar dig plus att du får nöta in smidigheten i själva böjen. Inget av detta kommer över en natt. Dessutom underlättar det om du vinklar ut tårna i 45 grader och inte pekar med tårna rakt fram.

burtan
2009-07-14, 09:35
Ditt problem med att inte kunna gå tillräckligt djupt beror åtminstånde delvis på stela vader. Prova annars att inte skjuta fram knäna så långt. Det kommer iofs betyda att du måste fälla ryggen lite mer men du kanske har en upprätt stil så då gör det inte så mycket.

Mvh Andreas.

Popeye
2009-07-14, 12:40
+1 på kjell33, prova att plocka av lite vikt och köra en bredare fotställning.
Lättare vikt för att dina muskler på insidan av låret kommer få arbeta hårdare än de är vana vid.

Pjotor
2009-07-14, 15:30
Jag har själv rätt nyligen börjat knäböja lite tyngre, och mina bens insidor är väldigt ömma ett par dagar efteråt.

Arf Pingvin
2009-07-14, 20:39
Ditt problem med att inte kunna gå tillräckligt djupt beror åtminstånde delvis på stela vader. Prova annars att inte skjuta fram knäna så långt. Det kommer iofs betyda att du måste fälla ryggen lite mer men du kanske har en upprätt stil så då gör det inte så mycket.

Mvh Andreas.

Det beror med största sannolikhet inte på vaderna utan att han står för smalt.

Jag har själv rätt nyligen börjat knäböja lite tyngre, och mina bens insidor är väldigt ömma ett par dagar efteråt.

Böj två dar i veckan så blir träningsvärken inte så jävlig varje gång.

Pjotor
2009-07-15, 06:55
Böj två dar i veckan så blir träningsvärken inte så jävlig varje gång.

Mmm, jag slåss med min känsla för disciplin så här på sommarsemestern... Men två gånger i veckan är målet.

SlajsarN
2009-07-19, 08:37
har en kompis som intekan köra vanlig knäböj, han måste göra de i smith, enda skälet är att hälsenorna, du är för stel så att säga.
Börja stretcha och fortsätt med knäböjen, de kommer ge sej efter ett tag och till slut kan du gå ner mer än paralellt med golvet utan att du står på tårna.