handdator

Visa fullständig version : Mixer recept


böllen
2009-07-13, 19:34
Hejsan har nyligen köpt mig en mixer och skulle uppskatta en massa recept till saker man kan använda sin mixer för att göra. Allt från roliga protein drinkar till bra såser uppskattas.:D

Rickard
2009-07-13, 19:37
Chokladprotein, frusen banan, jordnötssmör och mjölk. Det blir riktigt nice.

Icefire
2009-07-14, 08:30
Supergod tomatsås so m passar till blapasta och köttfärsbiffar:

hackad gul lök och lite vitlök, fräst i olja
3 dl passerade tomater
1 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
färsk basilika 10-20 blad

Koka ihop en kort stund, kör i mixen till en slät sås, tillbaka i kastrullen och värm.

böllen
2009-07-14, 15:55
Är det nån som vet om kesella blandat med jordnötssmör blir gott? :)

Tomten
2009-07-16, 18:42
Supergod tomatsås so m passar till blapasta och köttfärsbiffar:

hackad gul lök och lite vitlök, fräst i olja
3 dl passerade tomater
1 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
färsk basilika 10-20 blad

Koka ihop en kort stund, kör i mixen till en slät sås, tillbaka i kastrullen och värm.

Använd inte passerade tomater nu när det är sommar och tomaterna är billiga och smakar bra. Det smakar så mycket bättre med färska tomater och tar inte många sekunder att köra i en mixer.

BB1942
2009-07-16, 21:10
Är det nån som vet om kesella blandat med jordnötssmör blir gott? :)

Testa!

Icefire
2009-07-17, 07:23
Använd inte passerade tomater nu när det är sommar och tomaterna är billiga och smakar bra. Det smakar så mycket bättre med färska tomater och tar inte många sekunder att köra i en mixer.

Bra idé, men det blev faktiskt en jättegod sås med Euroshoppers tomater när jag gjorde den i vintras (hade inte förväntat mig det). Man vinner lite tid också när man inte behöver skålla och kärna ur tomaterna.
Men det är ju alltid trevligast med färska grönsaker!

Cilia
2009-07-17, 07:53
Använd inte passerade tomater nu när det är sommar och tomaterna är billiga och smakar bra. Det smakar så mycket bättre med färska tomater och tar inte många sekunder att köra i en mixer.
Fast då tycker jag man ska skala dom innan. Görs enkelt genom att bara göra ett kryss och koka upp dom i ca 1 min. Sedan trillar skalet av.



Recept
min favoproteindrink
ca 1 dl vaniljyogurt
1-2 skoporvaniljproteinpulver
1 banan
pressad apelsin eller apelsinjuice

Mängden bestämmer man naturligtvis själv. Jag använder sällan mått utan häller bara i.