handdator

Visa fullständig version : Livsmål: Kvala till SM raw


Sidor : [1] 2

Lajne
2009-07-13, 17:40
...eller ja, åtminstone iförd endast bälte, trikå, skor, strumpor och (av IPF godkända) underkläder.

Vi börjar med en kort summering:

Född: -87
Tävlar för: Malmö AK
Tränar på: Bollhuset i Lund
Vikt: 92kg (med ett långsiktigt sikte på att väga fullt i -110)
Längd: 182 eller 184cm, beroende på vem som mäter.

Serieomgång 1, Malmö AK, 24/1-09:
Vikt: 80.1
Böj: 130
Bänk: 110
Mark: 180
Totalt: 420

Serieomgång 2, Lunds TK, 9/5-09:
vikt: 89.5
Böj: 175 (film på alla tre böjar: http://www.youtube.com/watch?v=mYrbkGY04dA )
Bänk: 130 (film på alla tre bänkar: http://www.youtube.com/watch?v=RDeW2LKpUuw )
Mark: 205 (film på alla tre marklyft: http://www.youtube.com/watch?v=F0VXNwthbxk )
Totalt: 510

Jag har bara gjort dessa två tävlingar, båda iförd ingenting mer än trikå, bälte och böjskor. Eller ja, jag hade iofs ett par marktofflor också på S2, men det är väl av underordnad betydelse för alla utom jag själv som tycker jag är utomordentligt sexig i mina tofflor. Men nog om det.

Statusen just nu är för övrigt en aning nedgången; jag gjorde en tävling i TL på skoj i mitten av juni (resultatet blev 55/100/155) vilket tyvärr lämnade mig med aningen övertränade lår och skadade knäsenor. Dessutom har jag inte tränat på ca 1,5 veckor, då jag har tagit mig tiden att måla min mors hus (nej, inte gratis, jag är väl ingen jävla ängel heller?;)). Men det ska nog bli bra ändå :)

Som titeln och allt annat säkerligen antyder så tycker jag ganska illa om hela idén kring utrustningen. Bältet accepterar jag dock gladeligen helt enkelt för att det minskar risken för ett skadligt utförande vid maxningar; att det dessutom ger mig några extra kg på stången hoppas jag inte ska uppfattas som hyckleri. Notera dock att jag personligen tycker illa om idén; det betyder inte att jag tycker illa om att folk skulle använda den eller att jag ser ner på utrustningslyftare. Det är bara det att konceptet inte tilltalar mig, helt enkelt :)

Hursomhelst, målet är ju att försöka kvala till SM iförd endast trikå, bälte och skor. Det är väl "några" år av mitt liv kvar dit; 250kg på totalen (förutsatt att jag vill kvala i -110) är ingenting som fixas i en handvändning. Men, att stå på podiet på ett nationellt mästerskap med mitt trogna wahlander-bälte runt midjan hade varit en så fantastisk känsla att det kommer vara väl värt att kämpa för ett bra tag. Om inte annat når jag dit när jag fyller 2027; veteran-SM saknar ju kvalgräns :D

Schemat de kommande 8 veckorna fram till S3 ser, förutsatt att mitt knä inte börjar strula, ut som följer:
Måndag
Marklyft 3x5x125kg 3x3x135kg
Frontböj 2x3x100kg
Klossbänk 3x5x107,5kg

Onsdag
Bänkpress 2x9x95kg 2x7x102,5kg
Knäböj 2x9x105kg 2x7x112,5kg

Fredag
Bänkpress 1x9x90kg 1x7x97,5kg 1x5x107,5kg 1x3x115kg
Knäböj 1x9x100kg 1x7x107,5kg 1x5x120kg 1x3x127,5kg
Axel-SS start @ 65kg top

Lördag
Bänkpress 1x7x97,5kg 1x5x107,5kg 3x3x115kg
Knäböj 1x7x107,5kg 1x5x120kg 3x3x127,5kg
Chins 3x8
Latsdrag 3x8


Efter varje vecka, höj 5kg i bänk och böj samt 10kg i mark. Sista veckan är en vilovecka, vilket ger totalt 6 höjningar. Det är nätt och jämnt möjligt att uppnå, givet en rejäl portion tur och sanslösa mängder mat. Om det finns frågor på schemat, så fråga gärna.

Det var allt. Önska mig lycka till!

//Lajne

Lajne
2009-07-13, 17:41
Vägen till S3, 13/7-09

Bänkpress
4x100kg
1x120kg
0x140kg
1x130kg(Seeeeeeeegt)

Var tvungen att testa vart mitt max i bänk låg för att ha något att skriva i kalkylatorn. Jag uppskattar det till 135, givet det faktum att jag inte direkt maxpresterar med en negativ på 140 i ryggen.

Marklyft
5x125kg
5x125kg
5x125kg
3x135kg
3x135kg
3x135kg

Byter till smal stil nu. Samtliga marklyft mycket lätta, som sig bör på någonstans runt 60kg under repspers.

Frontböj
3x100kg
3x100kg

Knäna, speciellt höger, gjorde ont. Jag får rehaba medelst gummiband medan den här träningscykeln håller på. I övrigt ganska tungt, men knappast max.

Lite knärehab...

...men inte mycket. Det behövs gummiband för att kunna göras ordentligt, vilket jag måste införskaffa.

Det är irriterande hur mycket man tappar på ganska kort tid faktiskt, men det är bara att stå sitt kast. Det man tappar snabbast kommer trots allt rent generellt tillbaka snabbast, och jag räknar ju som mitt schema antyder på att hamna en bit över pers i samtliga övningar innan nästa serietävling står och knackar på dörren.

//Lajne

130kg finsk sisu
2009-07-13, 17:46
Önskar dig lycka till!
Vilka delgrensresultat siktar du på då du gör 800 raw?

280-210-310 ?

stevebc
2009-07-13, 18:03
Välkommen till Bollhuset (och kolo, och vildanden!) :)

Lajne
2009-07-13, 18:08
Önskar dig lycka till!
Vilka delgrensresultat siktar du på då du gör 800 raw?

280-210-310 ?
Kvalgränsen i 110 är faktiskt "bara" på 760, jag hade tänkt mig något i stil med 260-210-290 men vi får väl se vart det landar. Jag har jämförelsevis alltid varit stark i bänk och svag i böj/mark. Stundtals har jag till och med bänkat lika mycket som jag har böjt :)
Välkommen till Bollhuset (och kolo, och vildanden!) :)
Tack så mycket. Och tack för ett mycket angenämligt pass tidigare idag :)

Arf Pingvin
2009-07-13, 18:39
Nu kanske man kan hålla ett öga på dig. Orkar inte läsa journaler på mer än ett ställe :)

Det var inget nådigt mål du satt upp. Lycka till.

Turbo Rico
2009-07-13, 18:42
Lycka till och kul att se att nån vill tävla RAW!
Kör så det dyker och tävla gärna lite i OL också, OL är ett bra komplement till SL...

L-Sami
2009-07-13, 18:45
Bra mål, tänk långsiktigt. Kommer bli intressant att följa. Bra att fler väljer att satsa på raw-lyftning. Kör hårt :thumbup:

stevebc
2009-07-13, 18:55
Nu kanske man kan hålla ett öga på dig. Orkar inte läsa journaler på mer än ett ställe :)

Det var inget nådigt mål du satt upp. Lycka till.Det blir ju så. Även jag har börjat fokusera mer på kolo än hälso eftersom alla lyftare håller till här.

Och angående målet, ja det är riktigt högt satt, men det är också ett livsmål. Kämpa på!

Nitrometan
2009-07-13, 18:58
Kul!

Lycka till!

Vi kommer att ses på DM antar jag?


Marktofflor är sexigt, jag vågar inte ha dem. Jag kör med brottardojor istället. För sexigt för mig...

Kurash
2009-07-13, 19:06
Aha!
Bra att veta. Vi lär väl också ses några gånger på LTK.

Lajne
2009-07-13, 19:33
Nu kanske man kan hålla ett öga på dig. Orkar inte läsa journaler på mer än ett ställe :)

Det var inget nådigt mål du satt upp. Lycka till.
Är man lat så är man ;) Men jag förstår vad du menar, det är enda anledningen till att jag aldrig tidigare läst journaler på kolo =)

Nej, det är inget nådigt mål. Men jag förväntar mig å andra sidan inte att nå det i övermorgon heller :)
Lycka till och kul att se att nån vill tävla RAW!
Kör så det dyker och tävla gärna lite i OL också, OL är ett bra komplement till SL...
Tack så mycket! OL tänker jag tyvärr inte tävla i så länge det gör vad det precis gjorde med mina knän; om inte annat får jag vara betydligt försiktigare med träningen inför nästa gång jag ställer upp i en sån tävling.
Bra mål, tänk långsiktigt. Kommer bli intressant att följa. Bra att fler väljer att satsa på raw-lyftning. Kör hårt :thumbup:
Tack så mycket. Ja, raw-lyftande är kul, även om man lyfter minst :)
Kul!

Lycka till!

Vi kommer att ses på DM antar jag?


Marktofflor är sexigt, jag vågar inte ha dem. Jag kör med brottardojor istället. För sexigt för mig...
Tack! Ja, vi ses absolut på DM, när man bor ~2 min med cykel från lokalen det ska gå i har man inte många ursäkter att missa det =)
Angående marktofflorna så krävs det ju att man är lite av en attentionwhore för att man ska ta dem på sig...

Lajne
2009-07-13, 19:33
Aha!
Bra att veta. Vi lär väl också ses några gånger på LTK.
Absolut. Tveka inte att komma fram och hälsa om du känner igen mig :)

elo_
2009-07-13, 19:39
lycka till med dina mål! :) Vi har nästan precis samma mål, eller - jag skulle vilja kvala till finska mästerskapen RAW, klarar jag det så då är mitt liv fulländat. ;)

EMNO
2009-07-13, 19:48
Hallo. Snyggt mål. Bra val av träningslokal. Vi ses nog där :) Lite jobbigt att kolla på dina youtubar, jag är klovaren till höger med de smala benen. Jag borde byta kolonamn till chickenlegs ser jag.

Nitrometan
2009-07-14, 06:57
Jag borde byta kolonamn till chickenlegs ser jag.
Noterat. ;)

Damien Thorne
2009-07-14, 07:53
Roligt att du börjat skriva journal här i mitt hem :D

Jag gillar ditt mål och ditt raw-tänkande.

Har vi tur så kommer det att bli raw-SM i framtiden, då blir det lättare att kvala in för oss :thumbup:

Undrar vart kvalgränserna skulle hamna då?

Så du blir veteran 2027? Själv så blir jag det om endast 5år http://bestsmileys.com/handicap/4.gif

Annars så kan du ju vara med på SM redan i år om du vill. Du är ju fortfarande junior, och dom saknar också kvalgräns.

hotmess
2009-07-14, 08:30
Kvala till SM raw - Like a Boss? :hbang:
http://www.youtube.com/watch?v=tELL1cG2AeY

Hehe, detta blir kanoners. Jag joinar på bollhuset på fredag :naughty:

Turbo Rico
2009-07-14, 08:44
Är man lat så är man ;) Men jag förstår vad du menar, det är enda anledningen till att jag aldrig tidigare läst journaler på kolo =)

Nej, det är inget nådigt mål. Men jag förväntar mig å andra sidan inte att nå det i övermorgon heller :)

Tack så mycket! OL tänker jag tyvärr inte tävla i så länge det gör vad det precis gjorde med mina knän; om inte annat får jag vara betydligt försiktigare med träningen inför nästa gång jag ställer upp i en sån tävling.

Tack så mycket. Ja, raw-lyftande är kul, även om man lyfter minst :)

Tack! Ja, vi ses absolut på DM, när man bor ~2 min med cykel från lokalen det ska gå i har man inte många ursäkter att missa det =)
Angående marktofflorna så krävs det ju att man är lite av en attentionwhore för att man ska ta dem på sig...

Ja, knäna ska du vara rädd om, dom kan vara bra att ha i både SL och OL.
Allt som ofta när det händer tråkiga saker med kroppen beror det på teknikmissar eller att man inte skyndat långsamt. Se över dina viktval sen är det bara att köra!

Lajne
2009-07-14, 09:23
lycka till med dina mål! Vi har nästan precis samma mål, eller - jag skulle vilja kvala till finska mästerskapen RAW, klarar jag det så då är mitt liv fulländat.
Tackar! Som tur är (för dig) så är du betydligt närmare ditt mål än vad jag är mitt; jag vet inte vart den finländska kvalgränsen ligger men du kan ju inte ha allt för långt kvar?

Hallo. Snyggt mål. Bra val av träningslokal. Vi ses nog där Lite jobbigt att kolla på dina youtubar, jag är klovaren till höger med de smala benen. Jag borde byta kolonamn till chickenlegs ser jag.
Tack. Hälsa gärna om du ser mig. Tills dess får jag väl ordinera minst 4 pass tunga böj i veckan för din del ;)

Roligt att du börjat skriva journal här i mitt hem

Jag gillar ditt mål och ditt raw-tänkande.

Har vi tur så kommer det att bli raw-SM i framtiden, då blir det lättare att kvala in för oss

Undrar vart kvalgränserna skulle hamna då?

Så du blir veteran 2027? Själv så blir jag det om endast 5år

Annars så kan du ju vara med på SM redan i år om du vill. Du är ju fortfarande junior, och dom saknar också kvalgräns.
Jag måste ju ha journalen nånstans =D

Ja, ett raw-SM hade varit kul. Men tills dess får vi väl helt enkelt tävla med de som använder utrustning, och mot endast oss själva =)

Du är så gammal, alltså. Kanske dags att titta ut ett lämpligt äldreboende, kolla så att testamentet är i sin ordning etc?

Du menar nästa år. Och jo, jag har funderat på det. Men jag vill helst kunna göra ~650 eller något sådant i sådana fall, jag vill inte åka dit och lyfta absolut sista i alla tre delmoment =P

Kvala till SM raw - Like a Boss?
http://www.youtube.com/watch?v=tELL1cG2AeY

Hehe, detta blir kanoners. Jag joinar på bollhuset på fredag
I'm the boss...

Vad bra. Då ska vi bara lyckas fiska fram vem det är än som säljer korten där så vi slipper bli utslängda =D
Ja, knäna ska du vara rädd om, dom kan vara bra att ha i både SL och OL.
Allt som ofta när det händer tråkiga saker med kroppen beror det på teknikmissar eller att man inte skyndat långsamt. Se över dina viktval sen är det bara att köra!
Absolut. Och jag är väl medveten om att jag lyfter en bra bit över min teknik när jag tyngdlyfter, speciellt i stöten, men jag utesluter inte heller att knäna ogillar de plötsliga stötar och knyckar som OL utsätter dem för heller. Hursomhelst ska jag se till så att de är bra innan jag provar igen; helt utesluta det kommer jag aldrig göra, för det är som du säger ett mycket bra komplement. Speciellt när man är inne i en explosiv fas :)

Turbo Rico
2009-07-14, 09:34
Tackar! Som tur är (för dig) så är du betydligt närmare ditt mål än vad jag är mitt; jag vet inte vart den finländska kvalgränsen ligger men du kan ju inte ha allt för långt kvar?


Tack. Hälsa gärna om du ser mig. Tills dess får jag väl ordinera minst 4 pass tunga böj i veckan för din del ;)


Jag måste ju ha journalen nånstans =D

Ja, ett raw-SM hade varit kul. Men tills dess får vi väl helt enkelt tävla med de som använder utrustning, och mot endast oss själva =)

Du är så gammal, alltså. Kanske dags att titta ut ett lämpligt äldreboende, kolla så att testamentet är i sin ordning etc?

Du menar nästa år. Och jo, jag har funderat på det. Men jag vill helst kunna göra ~650 eller något sådant i sådana fall, jag vill inte åka dit och lyfta absolut sista i alla tre delmoment =P


I'm the boss...

Vad bra. Då ska vi bara lyckas fiska fram vem det är än som säljer korten där så vi slipper bli utslängda =D

Absolut. Och jag är väl medveten om att jag lyfter en bra bit över min teknik när jag tyngdlyfter, speciellt i stöten, men jag utesluter inte heller att knäna ogillar de plötsliga stötar och knyckar som OL utsätter dem för heller. Hursomhelst ska jag se till så att de är bra innan jag provar igen; helt utesluta det kommer jag aldrig göra, för det är som du säger ett mycket bra komplement. Speciellt när man är inne i en explosiv fas :)


Ja, det där med att "hänga" i botten när man frivänder kanske kan diskuteras. precis som en bra knäböj så vill man ju få en kontring, en studs i botten, det gäller ju även i stöt och det kan fresta på leder och prylar där inne. Det jag har börjar med är att träna knäböj/OL-böj, frontböj och även frivändningar med stopp i botten så jag lär mig att klara tunga vändningar utan att få allt för mycket knyck och stötar som det lätt blir. Testa det, det är sjukt jobbigt att sitta i botten för att sen ställa sig upp, det är ett rent helvete faktiskt om man är van att studsa i botten, vilket jag är.
Helt klart är OL ett bra komplement plus att det håller igång hela kroppen så du får bra blodgenomströmning vilket skyndar på återhämtning en aning.

elo_
2009-07-14, 10:19
Tackar! Som tur är (för dig) så är du betydligt närmare ditt mål än vad jag är mitt; jag vet inte vart den finländska kvalgränsen ligger men du kan ju inte ha allt för långt kvar?


755 var kvalgränsen till förra FM, dit är det nog en bra bit ännu.. :smash: och det värsta är att det måste nästan göras med böj och mark, bänken kommer jag troligtvis inte kunna utveckla såpass mycket mer så jag får 120+ kilo i totalen.. Men, det är ju inte bråttom heller. ;) Skynda långsamt och sköt om kroppen så kommer du nog klara de mål du har satt! Det är imponerande och långsiktiga mål - kommer följa din journal noggrannt. :thumbup:

Damien Thorne
2009-07-14, 14:11
Jag måste ju ha journalen nånstans =D

Bra :D

Ja, ett raw-SM hade varit kul. Men tills dess får vi väl helt enkelt tävla med de som använder utrustning, och mot endast oss själva =)

Exakt, tävlingar är ju ett perfekt tillfälle att bättra på sitt PB.


Du är så gammal, alltså. Kanske dags att titta ut ett lämpligt äldreboende, kolla så att testamentet är i sin ordning etc?

Allt det är redan fixat :thumbup:

Du menar nästa år. Och jo, jag har funderat på det. Men jag vill helst kunna göra ~650 eller något sådant i sådana fall, jag vill inte åka dit och lyfta absolut sista i alla tre delmoment =P

Du har helt rätt. Fick för mig att man blev senior det året man fyller 23, men det var året efter.

Ja, sist är ju inte en rolig placering.
Men man kan se det som att du hamnar på första placering av alla som kör raw :thumbup:

Saft und Kraft
2009-07-14, 21:51
Många nya nyllen på Bollhuset ser jag.

Jag är snubben med stor röv som låter ganska mycket emellanåt.

stevebc
2009-07-14, 23:28
Kvala till SM raw - Like a Boss? :hbang:
http://www.youtube.com/watch?v=tELL1cG2AeY

Hehe, detta blir kanoners. Jag joinar på bollhuset på fredag :naughty:Där var du också! Gött att ni kommer till Lund och LTK :)

Många nya nyllen på Bollhuset ser jag.

Jag är snubben med stor röv som låter ganska mycket emellanåt.He's the guy alright :smash:

Degpekka
2009-07-15, 10:50
Jasså, det är här allt folkt håller till... :)

Lajne
2009-07-15, 11:20
Ja, det där med att "hänga" i botten när man frivänder kanske kan diskuteras. precis som en bra knäböj så vill man ju få en kontring, en studs i botten, det gäller ju även i stöt och det kan fresta på leder och prylar där inne. Det jag har börjar med är att träna knäböj/OL-böj, frontböj och även frivändningar med stopp i botten så jag lär mig att klara tunga vändningar utan att få allt för mycket knyck och stötar som det lätt blir. Testa det, det är sjukt jobbigt att sitta i botten för att sen ställa sig upp, det är ett rent helvete faktiskt om man är van att studsa i botten, vilket jag är.
Helt klart är OL ett bra komplement plus att det håller igång hela kroppen så du får bra blodgenomströmning vilket skyndar på återhämtning en aning.
Jag ska testa det nästa gång jag kör OL, blir väl efter S3 kan jag tänka mig. Har provat att sitta still i botten några gånger, minns att balansen blev ett rent helvete :D

755 var kvalgränsen till förra FM, dit är det nog en bra bit ännu.. och det värsta är att det måste nästan göras med böj och mark, bänken kommer jag troligtvis inte kunna utveckla såpass mycket mer så jag får 120+ kilo i totalen.. Men, det är ju inte bråttom heller. Skynda långsamt och sköt om kroppen så kommer du nog klara de mål du har satt! Det är imponerande och långsiktiga mål - kommer följa din journal noggrannt
Ah ok. Skulle läst din signatur noggrannare; allt jag såg var 700 och tänkte "shit, bara ~50kg kvar ju". Men 120kg kvar är inte heller så fasligt mycket; böj 4ggr/vecka i några månader så har du förvandlat det till 90kg kvar och det är ju riktigt lite =D
Känns kul att folk vill följa journalen, jag ska göra allt för att inte göra dig, mig själv och alla andra besvikna =)

Bra



Exakt, tävlingar är ju ett perfekt tillfälle att bättra på sitt PB.



Allt det är redan fixat



Du har helt rätt. Fick för mig att man blev senior det året man fyller 23, men det var året efter.

Ja, sist är ju inte en rolig placering.
Men man kan se det som att du hamnar på första placering av alla som kör raw
Hur först man än är av alla som kör raw så försvinner ju inte ens placering i förhållande till resten; jag är för mkt av en tävlingsmänniska för att ignorera det tyvärr :/ Men det kan ju bli så att min flickvän åker, och eftersom jag får följa med henne kan det ju mkt väl bli så att jag passar på att tävla när jag ändå är där liksom :)

Många nya nyllen på Bollhuset ser jag.

Jag är snubben med stor röv som låter ganska mycket emellanåt.
När jag var på LTK i måndags stämde en övervägande del av klientelet in på den beskrivningen, och resten var gymnasieungdomar som stod i cc'n =P Men vi träffas säkert tids nog =)

Där var du också! Gött att ni kommer till Lund och LTK
Finns dock en viss risk att ni springer förbi varandra fram till dess att du åker.

Jasså, det är här allt folkt håller till...
Ja, detta är min nya dagbok och alltså internets nya mittpunkt. Eller något. Du får också migrera hit helt enkelt :)

Lajne
2009-07-15, 11:26
Vägen till S3, 15/7-09

Bänkpress
9x95kg
9x95kg
7x102,5kg
7x102,5kg

Märks direkt att man inte är van vid högreppare, sista setet var riktigt segt trots att det borde varit lätt. PB för några veckor sedan, explosivitetstränad och allt, var trots allt 18x100...

Knäböj
9x105kg
9x105kg
7x112,5kg
7x112,5kg

Det positiva med ovan nedtecknade knäböjsserie var att den faktiskt inte var tung; den var till och med ganska lätt. Det negativa med den var att jag mådde illa till den punkt där jag spydde direkt efter min PWO-drink. Jävla slöseri med dyrt vassle...

På fredag och möjligen även lördag kommer jag sannolikt ha för ont för att böja, men jag hoppas naturligtvis på motsatsen. I övrigt är det trevligt att vara igång igen på riktigt (man är inte igång på riktigt förrän man har kört ett pass böj) :)

//Lajne

Turbo Rico
2009-07-15, 11:54
Jag ska testa det nästa gång jag kör OL, blir väl efter S3 kan jag tänka mig. Har provat att sitta still i botten några gånger, minns att balansen blev ett rent helvete :D





Man får jobba lite mer med båltrycket och balansen när man sitter där nere, det mår man bra av. Synd bara att man nästna svimmar när man måste göra fler än 2 reps på det sättet men det kanske säger mer om min kondis än min styrka?:em:

Lajne
2009-07-15, 12:37
Man får jobba lite mer med båltrycket och balansen när man sitter där nere, det mår man bra av. Synd bara att man nästna svimmar när man måste göra fler än 2 reps på det sättet men det kanske säger mer om min kondis än min styrka?:em:

Jag har aldrig kört annat än ettor i de olympiska lyften, så det spelar mig faktiskt ingen roll. Jag anser högst personligen att en så explosiv övning ska inte förstöras genom en massa repetitioner =D

(och sen, som du säger, så är det ju jobbigt att reppa i dem också. Så in i helvete.)

Turbo Rico
2009-07-15, 13:32
Jag har aldrig kört annat än ettor i de olympiska lyften, så det spelar mig faktiskt ingen roll. Jag anser högst personligen att en så explosiv övning ska inte förstöras genom en massa repetitioner =D

(och sen, som du säger, så är det ju jobbigt att reppa i dem också. Så in i helvete.)

Nja, jag tänkte mest på knäböj och frontböj. Kör så i stöt ibland men jag gör faktiskt i regel hela tvåor i stöt och fyror i ryck nu i början.

Lajne
2009-07-17, 17:33
Nja, jag tänkte mest på knäböj och frontböj. Kör så i stöt ibland men jag gör faktiskt i regel hela tvåor i stöt och fyror i ryck nu i början.
Stopp i knäböj? Suicidalt, min vän, ytterst suicidalt...

Lajne
2009-07-17, 17:39
Vägen till S3, 17/7-09

Bänkpress
9x90kg
7x97,5kg
5x107,5kg
3x115kg

Gick lite segt framåt sista set, men inga egentliga problem. Vilket det ju heller inte ska vara på ifrågavarande vikter, även om jag är ovan vid att köra så tungt på så höga reps just nu :)

Knäböj
9x100kg
7x107,5kg
5x120kg
3x127,5kg

Det var ganska oväntat att jag alls lyckades böja idag; träningsvärken i låren var på nivån där gående i trappor är minst sagt smärtsamt. Jag tror dock att cykelturen till gymet i kombination med värmen var det som gjorde mig mjuk nog för att alls kunna värma upp, och efter det första arbetssetet kändes det inte ens längre. I övrigt lite segt på sista repetitionen i varje set, men återigen inget större problem. Trots seghet vågar jag lova minst två reps till, ifall någon hade lockat med en delivatoboll.

Superset Drag till Hakan/Militärpress
5x52,5kg/5x52,5kg
4x55kg/4x55kg
3x57,5kg/3x57,5kg
2x60kg/2x60kg

Märks att man målade i en vecka, axlarna var minst sagt sega. Blev förmodligen inte bättre av att jag fick bära hem en monteringsbar cykel i kartong från Malmö tidigare idag heller...

Över huvud taget ett bra pass. Att ladda med 1500kcal makaroner och falukorv ~2,5h tidigare verkar som ett vinnande koncept =D

//Lajne

Lajne
2009-07-18, 13:24
Vägen till S3, 18/7-09

Bänkpress
7x97,5kg
5x107,5kg
3x115kg
3x115kg
3x115kg

Bah, som vanligt segt att träna dagen efter det att man tränade.

Knäböj
7x107,5kg
5x120kg
3x127,5kg
3x127,5kg
3x127,5kg

Seeeegt så in i helvete, men med träningsvärken jag går omkring med nu ska jag vara glad att jag alls kan böja.

Chins
8st
8st
6st
6st

Yay, mina dragmuskler suger för första gången på många år pung.

Latsdrag
8x70kg
8x70kg
8x80kg
8x70kg

Jag antar att ingen tänker tro på mig när jag säger att mitt PB i latsdrag är 7x120kg? :/

Marklyft
8x100kg
8x100kg

*pust stön stånk flås*. Var mest tänkt att göra lite 8or för att få in fler reps och därmed få tekniken att sitta snabbare; så här i efterhand misstänker jag att det som fick absolut mest träning var konditionen.

Ett segt pass, men inget som inte var väntat. Det brukar alltid bli så på lördagspasset i det här schemat; det är helt enkelt svårt att återhämta sig 100% på bara 24h. Hursomhelst träffade jag även på EMNO från forumet, och fick därigenom lite trevligt sällskap utöver min flickvän under delar av passet :)

//Lajne

thatkrillesshow
2009-07-18, 13:39
Kul läsning! Kommer följas.
Du kommer garanterat inte ihåg det, men vi hälsade på varann på serie 2an i Lund;)

EMNO
2009-07-18, 14:20
Bra pass! Du verkar ha haft en bra ökning under året sett till dina tävlingsresultat. Hursomhelt, välkommen till LTK, nu ska vi bara hitta ett sätt att utpressa dig till att tävla för oss oxå ;)

Damien Thorne
2009-07-18, 18:29
Jobbigt att träna samma övningar 2 dagar irad.

Mycket starkt krigat *flex*

Akoral
2009-07-18, 18:33
Bra pass! Du verkar ha haft en bra ökning under året sett till dina tävlingsresultat. Hursomhelt, välkommen till LTK, nu ska vi bara hitta ett sätt att utpressa dig till att tävla för oss oxå ;)

Om hans mål är att kvala till SM raw så lär vi inte behöva tvinga honom att tävla :D

Pinglan
2009-07-18, 19:09
Rolig journal! Jag funderar också på att kvala och sen tävla på SM raw (för mig är det dock betydligt lättare än för dig, ynka 280kg krävs för att få tävla på SM i damerns 60kg-klass). Liksom dig avskyr jag utrustningen men till skillnad från dig så ser jag ner på dom som använder den....:D Nejdå, jag skojar bara, alla gör som dom vill men nog skulle jag föredra att alla tävlade raw.

Nåväl, det ska bli roligt att följa din journal!

Lajne
2009-07-19, 08:27
Kul läsning! Kommer följas.
Du kommer garanterat inte ihåg det, men vi hälsade på varann på serie 2an i Lund
Tack! Jovisst kommer jag ihåg dig, vi stog ju t.o.m och pratade en liten stund tsm med steve :)

Bra pass! Du verkar ha haft en bra ökning under året sett till dina tävlingsresultat. Hursomhelt, välkommen till LTK, nu ska vi bara hitta ett sätt att utpressa dig till att tävla för oss oxå
Tyvärr blir ökningarna till S3 inte i närheten av lika bra, men ett par tiotal kg ska jag nog kunna höja mig även den här gången :) Att få mig att tävla för er kan däremot bli svårt, även om jag väl inte helt utesluter möjligheten i nån sorts avlägsen framtid ;)

Jobbigt att träna samma övningar 2 dagar irad.

Mycket starkt krigat
Ja, men det ger enligt erfarenhet en superkompensation som heter duga, så det är helt klart värt det :)

Om hans mål är att kvala till SM raw så lär vi inte behöva tvinga honom att tävla
Inte tvinga mig att tävla, men att tvinga mig att tävla för just er var väl det som var frågan och jag tror att Malmö AK vill ha kvar mig ett tag till ;)

Rolig journal! Jag funderar också på att kvala och sen tävla på SM raw (för mig är det dock betydligt lättare än för dig, ynka 280kg krävs för att få tävla på SM i damerns 60kg-klass). Liksom dig avskyr jag utrustningen men till skillnad från dig så ser jag ner på dom som använder den.... Nejdå, jag skojar bara, alla gör som dom vill men nog skulle jag föredra att alla tävlade raw.

Nåväl, det ska bli roligt att följa din journal!
Tack så mycket, trevligt med fler som följer min fåfänga kamp ;P Nu vet jag inte riktigt hur svårt 280 är för någon som väger 60kg och är kvinna, men är inte kvalgränserna anpassade för att vara lika svåra i alla klasser? Och om den sedan skulle vara "för svår" i förhållande till hur bra klassen är så kvalar ändå de 6 högst rankade automatiskt. Fast jag kanske har uppfattat det fel?

hotmess
2009-07-19, 08:29
Vägen till S3, 18/7-09
[b]Latsdrag
8x70kg
8x70kg

Samma vikt jag gjorde 8or i latsdrag med när jag fortfarande gjorde 8or, snart kanske din latsspread är lika bred som min :thumbup:

Bra krigat igår med böjarna und thanks for the excellent passning på mina tragiska böjar *gah!*
Och thanks EMNO!

thatkrillesshow
2009-07-19, 09:02
Tack! Jovisst kommer jag ihåg dig, vi stog ju t.o.m och pratade en liten stund tsm med steve :)
Precis:) Lycka till med målet för övrigt. Ska bli kul att följa!

Pinglan
2009-07-19, 10:38
Tack så mycket, trevligt med fler som följer min fåfänga kamp ;P Nu vet jag inte riktigt hur svårt 280 är för någon som väger 60kg och är kvinna, men är inte kvalgränserna anpassade för att vara lika svåra i alla klasser? Och om den sedan skulle vara "för svår" i förhållande till hur bra klassen är så kvalar ändå de 6 högst rankade automatiskt. Fast jag kanske har uppfattat det fel?

Jag tror faktiskt det är väldigt stor skillnad på kvalgränserna för tjejer jämfört med killarna. Jag vet väldigt många tjejer som klarar kvalgränsen redan på sin första tävling någonsin (möjligen de allra tyngsta klasserna borträknat) medan många killar får kämpa som tusan för att nå gränsen. Jag kan inte tro att tjejerna genomgående skulle vara så mycket bättre än killarna utan jag tror helt enkelt att våra kvalgränser är lättare att nå än vad era är....det där med att de högst rankade automatiskt kvalar vet jag inte så mycket om, när jag tävlade fanns inte den regeln och sen har jag inte brytt mig så mycket om att sätta mig in i nya bestämmelser.

Lajne
2009-07-19, 11:47
Precis:) Lycka till med målet för övrigt. Ska bli kul att följa!
Tack så mycket, du och ala andra som får för sig att följa det här har nog många år av följande framför er =)

Jag tror faktiskt det är väldigt stor skillnad på kvalgränserna för tjejer jämfört med killarna. Jag vet väldigt många tjejer som klarar kvalgränsen redan på sin första tävling någonsin (möjligen de allra tyngsta klasserna borträknat) medan många killar får kämpa som tusan för att nå gränsen. Jag kan inte tro att tjejerna genomgående skulle vara så mycket bättre än killarna utan jag tror helt enkelt att våra kvalgränser är lättare att nå än vad era är....det där med att de högst rankade automatiskt kvalar vet jag inte så mycket om, när jag tävlade fanns inte den regeln och sen har jag inte brytt mig så mycket om att sätta mig in i nya bestämmelser.
Ok, då är det nog som du säger betydligt lättare. Hade onekligen varit kul om du kvalade och ställde upp, aldrig fel att visa att det går att ställa upp och ha kul även på nationell nivå utan utrustning :)

Lajne
2009-07-20, 16:25
Vägen till S3, 20/7-09

Marklyft
5x135kg
5x135kg
5x135kg
3x145kg
3x145kg
3x145kg

Började bli lite knepigt att hålla formen framåt de sista två seten, i princip endast tack vare utmattning. Tänkte köra nästa pass också (som ju är 10kg högre) utan bälte, och blir det ingen förbättring då sätter jag på mig det under de sista 4 veckorna för att garantera att en olycka inte händer.

Frontböj
3x100kg
3x100kg

Mindre ont i höger knä än förra gången, men mer kämpigt att faktiskt få upp vikterna vilket tyder på en större uttröttning i bålen under marken precis innan. Dock ingenting att fästa sig vid; jag hade fortfarande kunnat höja några kg.

Bänkpress till kloss, strax över 5cm
5x112,5kg
5x112,5kg
5x112,5kg

Samtliga tillräckligt tunga för att kännas, men väldigt långt från fail. Det är ändå samma vikt som jag kommer göra 5or hela vägen på om bara 4 dagar. 5cm är ganska precis vid min sticking point; egentligen misstänker jag att det är lite för högt och att jag hade behövt en kloss på 4cm eller däromkring, men jag är för lat för att göra en egen bara för att kunna träna optimalt precis just nu.

Lite rehab för knän och axlar...

...medan jag väntade på att gymsällskapet skulle bli klart. För axlarna verkar det dessutom behövas, de gillade tydligen inte att gå från noll till 4 bänkpass i veckan. Underligt :P

Första passet i andra veckan avklarat, och därmed även första höjningen av vikter vilket alltid känns bra. Då vet man att man inte är helt värdelös, liksom, även om eventuella hurra-rop bör vänta åtminstone 5 veckor till ;)

//Lajne

Lajne
2009-07-22, 16:03
Misärvägen till S3, 15/7-09

Gjorde lite av ett misstag idag; vaknade upp med ett väldigt lätt halsont och tänkte att om det inte blev värre än så kunde jag ju träna. Det blev inte värre, så jag tränade.

Bänkpress
9x100kg
9x100kg
7x107,5kg
7x107,5kg

Väldigt nära fail i två sista set, märktes direkt att något var fel i kroppen.

Knäböj
9x110kg
9x110kg
7x117,5kg
7x117,5kg

Tungt så in i helvete, och alla set utom det sista var så tekniskt imperfekta att jag vill sparka mig själv i pungen. Dessutom blev jag fullständigt yr, illamående och fick en djävulsk huvudvärk, vilket i kombination med att jag likt förra veckan hetsade i mig min PWO alldeles för snabbt fick mig att spy upp den igen. Detta är första gången det har hänt 2 veckor i rad, vilket är en aning oroande. Till råga på allt understod sig vädret till att regna på vägen hem. Ibland är man bara inte på topp...

Jag skulle vilja säga "aldrig igen att jag tränar om jag inte är helt 100% frisk", men det vet jag kommer vara en lögn så jag nöjer mig med att sitta ner och (förmodligen) må skit resten av dagen, möjligen även ett par dagar till, samt acceptera att det är mitt eget fel. Hoppas bara jag är kry nog att träna igen i övermorgon.

//Lajne

hotmess
2009-07-23, 10:02
Hehe... du lever upp till ditt citat iaf... men ibland kanske det är läge att lägga hårdkårattityden åt sidan för att slippa svimma med 117kg på axlarna.. he.. he...

Ät mer apelsiner!

Lajne
2009-07-23, 14:19
Det har inte riktigt med någon hårdkårattityd att göra; det handlar bara om att till varje pris följa viktangivelserna i schemat. Att det sedan får en följd som denna är ett misslyckande i schemaskrivningen, och givetvis något jag tänker försöka åtgärda till nästa gång :)

floppix
2009-07-23, 16:09
Drick mer citron

Lajne
2009-07-23, 19:01
Drick mer citron
Citronen är kvar i Stockholm, du får forsla hit den om den ska drickas. Så kan jag bjuda på en stek när du kommer ner ;)

Lajne
2009-07-24, 18:44
Vägen till S3, 24/7-09

Bänkpress
9x95kg
7x102,5kg
5x112,5kg
3x120kg

I princip allt i form av stänger, ställningar etc var upptaget, så jag fick nöja mig med en ranglig bänk av den typ man kan luta upp för att köra snedpressar i ståendes i ett powerrack som förmodligen såg sina bästa dagar ungefär samtidigt som Erik den Röde och en glashal OL-stång märkt "IFK Lund", vilket jag misstänker är den förening som fanns före LTK. Därför tänker jag inte kommentera med något annat än att jag är glad över att ha klarat lyften.

Knäböj
9x105kg
7x112,5kg
5x125kg
3x132,5kg

CP-tungt, speciellt de två sista seten var gastkramande. Dock blev min setvila en aning förminskad av att självaste jwzrd helt plötsligt dök upp ca 60 mil för långt söderut och började värma upp mellan mina set. Jag antar att jag kunde ha hållt en normal setvila trots honom, men förvåningen var för stor. Om du läser detta, jwzrd, så var det ditt fel att böjarna blev tunga!

Superset Drag till Hakan/Militärpress
5x55kg/5x55kg
4x57,5kg/4x57,5kg
3x60kg/3x60kg
2x62,5kg/2x62,5kg

Mkt bra tryck på de första två seten, asdåligt på det sista.

Betydligt bättre pass än i förrgår, förkylningen i princip borta och därmed blev det hela plötsligt en ganska dräglig upplevelse igen :)

//Lajne

hotmess
2009-07-24, 18:58
Missade jag JWZRD??!! Amagad.. :( men jag har iof redan sett den tävla live... liiiive.

Hoppas supervitaminerna funkar förresten, så lossnar det säkert i böjarna igen.:thumbup:

Lajne
2009-07-24, 19:02
Missade jag JWZRD??!! Amagad.. :( men jag har iof redan sett den tävla live... liiiive.

Hoppas supervitaminerna funkar förresten, så lossnar det säkert i böjarna igen.:thumbup:
Japp, du missade den.

Supervitaminerna ska väl egentligen bara hålla mig frisk, det är pizzorna, hamburgarna, läsken, kebaberna och falukorven som ska göra mig stark:)

jwzrd
2009-07-24, 22:16
Hah, blev det tungt för att du hade för kort vila?! Du satt ju på soussebänken i 10 minuter mellan setten ;)

Saft und Kraft
2009-07-24, 22:39
Ah. Då vet jag vem du är nu Lajne. Jag hade fått för mig att du såg annorlunda ut varför jag inte hälsade. Pardon.

Jag var han den svettiga, lite aplik kanske.

Lajne
2009-07-25, 07:49
Hah, blev det tungt för att du hade för kort vila?! Du satt ju på soussebänken i 10 minuter mellan setten ;)
Jag lyckades åtminstone lägga stången på rätt sida om huvudet i mina böjar ;)

Cerwinbob
2009-07-25, 10:25
Hej. Kul att du startat en journal med, var med och tävlade serieomgång 2 i Lund.

// Otto den långe killen i blå trikå.....

Lajne
2009-07-25, 13:13
Hej. Kul att du startat en journal med, var med och tävlade serieomgång 2 i Lund.

// Otto den långe killen i blå trikå.....
Amen tjena, vad kul att du också tittar in :) Dyker du upp på S3 i Malmö?

Lajne
2009-07-25, 13:18
Vägen till S3, 25/7-09

Bänkpress
7x102,5kg
5x112,5kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg

Fick en riktig bänk och en riktig stång den här gången, men det hindrade inte lyftet från att bli ganska trötta och sega. Vilade dessutom för länge inför sista set, vilket fick bröstmusklerna att krampa ihop på ett ytterst smärtsamt sätt som tog en del av min kraft och nästan orsakade failure.

Knäböj
7x112,5kg
5x125kg
3x132,5kg
3x132,5kg
3x132,5kg

Den andra trean var faktiskt riktigt lätt och fin; dock råkade jag börja ge tekniktips till nån stackare som gjorde hängvändningar, vilket utmynnade i en lång diskussion om styrketräning i allmänhet och SL i synnerhet. Denna långa diskussion innebar för lång vila, och därför var det denna gång lårens tur att smärtsamt krampa ihop inför sista set och nästan orsaka fail. Jag borde skaffa en äggklocka eller något...

Chins
8st
8st
3st
5st

För lite vila de sista två seten, började bli stressad.

Latsdrag
8x75kg
8x75kg
8x75kg
8x75kg

Ganska segt redan i början och riktigt svårt framåt slutet.

Ett bra pass egentligen, men smärta i vänster knä och höger skulderblad skvallrar om att det är hög tid att åka ner till stadium och köpa gummiband + rosa hantlar att använda i rehabsyfte om jag ska överleva ända till S3.

//Lajne

hotmess
2009-07-25, 14:27
Imorgon kommer jag tillbaka och ser till så att tackars knena blir ordentligt omhändertagna. *pet pet*

(jagvillhalicensjagvillhalicensjagvillhalicens!!! 3x60kg benchpress idag! JUST DET! WHO'S THA MAN!? Jag!! (var bara tvungen att dokumentera det någonstans...))

stevebc
2009-07-25, 18:53
Hah, blev det tungt för att du hade för kort vila?! Du satt ju på soussebänken i 10 minuter mellan setten ;)Han hämtar ut sin A-kassa oftare än jag hämtar in min post.

Lajne
2009-07-26, 10:59
Sådär, nu har jag varit på stadium och införskaffat rehabutrustning. Kommer aldrig mer våga visa mig ute i Lund efter att ha cyklat omkring med aerobicshantlar och gummiband i korgen, men om mina knän/axlar slutar bråka är det lätt värt det ;)

Amen tjena, vad kul att du också tittar in :) Dyker du upp på S3 i Malmö?
Never mind, fick precis reda på att MAK bara anordnar för sig själva och LTK :/

Imorgon kommer jag tillbaka och ser till så att tackars knena blir ordentligt omhändertagna. *pet pet*

(jagvillhalicensjagvillhalicensjagvillhalicens!!! 3x60kg benchpress idag! JUST DET! WHO'S THA MAN!? Jag!! (var bara tvungen att dokumentera det någonstans...))
Jag ska börja trena knena redan innan du kommer faktiskt, jag är duktig =D

Du ska få din licens till S3, oroa dig inte. Oavsett om det blir för LTK eller MAK. Vilket påminner mig om att jag måste ringa Henrik nu...

Han hämtar ut sin A-kassa oftare än jag hämtar in min post.
Bidragskommentarer passar sig inte från någon som flyr till jordbruksstödets förlovade land ;)
(välkommen hem!)

stevebc
2009-07-26, 12:19
Tack!

hotmess: 3x60 i bänkpress är en sjukt stor ökning ju, när kommer kolodagboken? När licensen kommer?

Lajne
2009-07-26, 12:22
Tack!

hotmess: 3x60 i bänkpress är en sjukt stor ökning ju, när kommer kolodagboken? När licensen kommer?

Eftersom hon är på tåget ner just nu tar jag mig friheten att svara i hennes ställe: Den kommer efter S3, modsen här på kolo ville inte att hon skulle starta en i den här sektionen innan hon faktiskt hade licens och en tävling i ryggen, och hon ville inte själv starta i den andra sektionen först för att sedan få den flyttad :)

Lajne
2009-07-27, 16:12
[QUOTE=Lajne;3780121]Vägen till S3, 20/7-09

Marklyft
5x145kg
5x145kg
5x145kg
3x155kg
3x155kg
3x155kg

Började bli lite knepigt att hålla formen på treorna; lyckades hur bra som helst på den andra trean men lyckades inte alls på den sista. Vet inte heller hur jag ska försöka replikera det :( Blir nog hursomhelst bälte nästa vecka och alla veckor därefter, vilket lite eliminerar problemet.

Frontböj

Blev inga, ville inte överanstränga knät och dessutom var jag trött.

Bänkpress till kloss, 3-7cm (jag har alltså ingen aning om tjocklek)
5x117,5kg
5x117,5kg
5x117,5kg

Oroväckande tungt med tanke på att jag ska göra en femma hela vägen ner till bröstet på fredag. Men men, då slipper jag iaf marka innan jag bänkar.

Lite rehab för knän och axlar

Måste bli seriös med det nu.

Marken var inga problem, men bänken oroar mig. Vi får se hur det går onsdag-fredag-lördag.

//Lajne

stevebc
2009-07-27, 20:06
Marklyften går iaf framåt, och klossbänken kan kännas riktigt tung för den "ovane". Gött att du börjat med rehaben med gummiband och allt. Måste ha missat dig precis idag, var i gymmet 16.50.

Lajne
2009-07-28, 10:59
Marklyften går iaf framåt, och klossbänken kan kännas riktigt tung för den "ovane". Gött att du börjat med rehaben med gummiband och allt. Måste ha missat dig precis idag, var i gymmet 16.50.
Allt går framåt, i och med att progressionen är strikt bestämd i förväg och i och med att jag klarar av den. Slutar jag klara av den kommer det sluta gå framåt, ungefär :P Just i marken slutar den på 3x5x185+3x3x195, något som är ganska tveksamt om jag klarar av, men även om jag bara gör en enda trea på 195 så garanterar det nästan någon sorts pers i vilket fall :)
Du missade inte mig, jag var på MAK. Gästtränade lite där samtidigt som flickan skrev på medlemspapper så att hon kan få licens till S3.

Lajne
2009-07-29, 08:56
Misärvägen till S3, 29/7-09

Behövde träna tidigt då en Danmarkstur stundar i eftermiddag, och tog mig därför igenom 20 minuter av uppförsbacke till Gerdahallen.

Bänkpress
9x105kg
9x105kg
7x112,5kg
7x112,5kg

Första två seten gick bra, men det tredje blev extremt tungt. Kallade på passare inför det sista, och som så ofta med gympassare började han fingra på stången framåt de sista repetitionerna trots uttryckliga instruktioner om att inte röra den förrän den var på väg neråt. Men, man ska inte klaga när folk ändå erbjuder sig att hjälpa en, och samtliga reps gick faktiskt så lätt att jag gissar att det hade gått även utan hans hjälp.

Knäböj
1x115kg
4x115kg

Mina knän sade ifrån. Jag gick hem.

Vet inte om jag gjorde rätt som "lyssnade" på knäna eller inte, jag har garanterat tränat med mer ont än så, men men. Gerdahallen är inte optimal för böjande av flera anledningar i vilket fall, så jag får väl ta det som en extra vilodag eller något.

//Lajne

Akoral
2009-07-29, 12:29
:) verkar gå bra för dig! vad är målen till s3?

Ser fram emot att dömma dig där(LTK) :) härligt å slippa kolla så noga när du böjer eftersom du går så härligt djupt :P

Lajne
2009-07-30, 08:58
:) verkar gå bra för dig! vad är målen till s3?

Ser fram emot att dömma dig där(LTK) :) härligt å slippa kolla så noga när du böjer eftersom du går så härligt djupt :P
Till S3 är jag grymt glad om jag kan böja 5kg över pers, dvs 180kg, men jag kommer förmodligen få nöja mig med en bra bit under. Tyngdlyftning kan vara farliga grejer :( I bänk siktar jag på 150kg eller däröver, i mark kanske 220kg eller något sådant. Men vi får väl se hur det går, ibland känns det som om allt från rullstolsbundenhet till succé kan inträffa :D

Jaså du ska döma. På S4/DM antar jag då? Nämnde jag hur otroligt stilig jag alltid har tyckt att du är? :D

Akoral
2009-07-30, 11:14
Till S3 är jag grymt glad om jag kan böja 5kg över pers, dvs 180kg, men jag kommer förmodligen få nöja mig med en bra bit under. Tyngdlyftning kan vara farliga grejer I bänk siktar jag på 150kg eller däröver, i mark kanske 220kg eller något sådant. Men vi får väl se hur det går, ibland känns det som om allt från rullstolsbundenhet till succé kan inträffa

Jaså du ska döma. På S4/DM antar jag då? Nämnde jag hur otroligt stilig jag alltid har tyckt att du är?

Är du i samma form som s2 så tror jag deffinitivt du kan öka böjjen med en 5a :) 150 i bänken är ju riktigt stabilt på tävling raw faktiskt! 225 borde du sikta på i marken så du får 4 röda *drool*(vikt skivor inte lampor).


s4/dm blir det nog även om jag ska tävla ol för mak resten av året så får jag endå göra en insatts på podiet som verkligen behövs. I GOT THE POWER :D ska bli kul å se hur dommarna i gör på bänkpress EM nu med tröjorna, kanske får börja neka massa folk som inte har koll att använda sina tröjor :P

:D snygg är jag, i know :thumbup:

Lajne
2009-07-30, 11:49
Är du i samma form som s2 så tror jag deffinitivt du kan öka böjjen med en 5a 150 i bänken är ju riktigt stabilt på tävling raw faktiskt! 225 borde du sikta på i marken så du får 4 röda *(vikt skivor inte lampor).


s4/dm blir det nog även om jag ska tävla ol för mak resten av året så får jag endå göra en insatts på podiet som verkligen behövs. I GOT THE POWER ska bli kul å se hur dommarna i gör på bänkpress EM nu med tröjorna, kanske får börja neka massa folk som inte har koll att använda sina tröjor :P

:D snygg är jag, i know :thumbup:
Problemet är ju att hamna i samma form, med tanke på att knät ibland gör så ont att jag faktiskt t.o.m haltar. Men vi får ju hoppas att rehaben biter där :) I övrigt är jag ganska optimistisk, tekniken sitter fint i bänken och i marken har jag mycket kvar att ge. 4 röda hade varit asnajs, men det kommer fler tävlingar att sätta det på. DM t.ex. ;)

Datumen för serietävlingar i OL verkar asskumma tycker jag; hursomhelst krockar de verkligen inte med SL så du har ju goda chanser att göra dig nyttig så att säga ;)
Med tanke på vad jag tycker om tröjor kan jag för övrigt bara säga: underkänn hela bunten, och ta några böjdräkter/lindor också när du ändå håller på =D

EMNO
2009-07-30, 18:56
Sådär, nu har jag varit på stadium och införskaffat rehabutrustning. Kommer aldrig mer våga visa mig ute i Lund efter att ha cyklat omkring med aerobicshantlar och gummiband i korgen, men om mina knän/axlar slutar bråka är det lätt värt det ;)


Vill du kan jag ordna bra pris på en pilatesboll och shaktimatta ;)

Lajne
2009-07-31, 19:07
Vägen till S3, 31/7-09

Bänkpress
9x100kg
7x107,5kg
5x117,5kg
3x125kg

Det gick upp. Jag vet inte vad jag ska säga om hur pass bra eller dåligt egentligen, men det gick iaf upp. Segt som ett helvete fullt av halvsmälta gummibjörnar var det dock på trean.

Knäböj
9x110kg
7x117,5kg
5x130kg
2x137,5kg(failade tredje)

Jag är givetvis grymt besviken, men samtidigt är jag glad över att jag faktiskt sket i smärta och böjde som jag skulle. Dessutom blev vilan inför sista set alldeles för lång, vilket gjorde mig stel och otymplig och faktiskt borde kunna förklara failen. Hursomhelst har jag en ny chans på samma vikt imorgon, det är bara att sätta den då istället ;)

Superset Drag till Hakan/Militärpress
5x57,5kg/5x57,5kg
4x60kg/4x60kg
3x62,5kg/3x62,5kg
2x65kg/2x65kg

Gick mycket bättre än förra veckan, trots höjd vikt. Dock börjar jag bli svagare i militärpressen än i draget till hakan, vilket är lite underligt.

I övrigt träffade jag även på Saft und Kraft och hade en del intressanta pratstunder, snart känner jag väl igen hela LTK's kolo-elit :)

//Lajne

Lajne
2009-07-31, 19:08
Vill du kan jag ordna bra pris på en pilatesboll och shaktimatta ;)
Jag amputerar hellre än sätter mig på en pilatesboll :D

Akoral
2009-07-31, 19:34
Jag amputerar hellre än sätter mig på en pilatesboll :D

Finns en på kansliet på LTK om du vill testa innan du köper en? vist det är ju som att tävla i en rosa trikå :P men man ska inte underskatta att det är ett bra hjälpmedel för bål stabilitet osv!

I övrigt BRA PASS :D

Lajne
2009-08-01, 11:10
Vägen till S3, 1/8-09

Råkade göra missen att träna sent på fredag och tidigt på lördag, vilket gav ca 14h vila och ingen frukost mellan passen mot optimala 24-36h. Resultaten som redovisas är därefter.

Bänkpress
7x107,5kg
5x117,5kg
2x125kg(Fail på tredje)
0x125kg

Usch fy och bläh.

Knäböj
4x112,5kg

Hade failat femte repetitionen om jag hade försökt, så jag lade ner.

Chins
8st
8st
8st
8st

Yay, här gick det iaf bra...

Hann inte göra några latsdrag innan jag var tvungen att dra hem :(

Sämsta passet sen jag startade dagboken. Det sköna med det är att nu är bottenmärket förmodligen avklarat, det kan bara bli bättre härifrån ;)

//Lajne

Lajne
2009-08-01, 11:12
Finns en på kansliet på LTK om du vill testa innan du köper en? vist det är ju som att tävla i en rosa trikå :P men man ska inte underskatta att det är ett bra hjälpmedel för bål stabilitet osv!

I övrigt BRA PASS :D
Finns en på MAK också, och min käre far som jag bodde hos fram till för nån månad sedan hade två stycken. Men nej. Det är ett djävulens redskap; det kan säkert vara bra till mycket men dess symbolik får mig att för evigt förpassa den bort från min träning ;)

Tack :)

hotmess
2009-08-01, 15:34
Situps på pilatesboll går inte av för hackor, 6789 om dagen och bukfettet punktförbränns samtidigt som man får vitare tänder och bättre hy och fluffigare hår. Dessutom blir man en genomlycklig människa.

Passet idag sög väldigt hårt. V ä l d i g t hårt. Optimistiskt andra utlyft på 125kg dock :)

stevebc
2009-08-01, 17:59
Oj så stark du har blivit :P

Lajne
2009-08-01, 20:16
Situps på pilatesboll går inte av för hackor, 6789 om dagen och bukfettet punktförbränns samtidigt som man får vitare tänder och bättre hy och fluffigare hår. Dessutom blir man en genomlycklig människa.

Passet idag sög väldigt hårt. V ä l d i g t hårt. Optimistiskt andra utlyft på 125kg dock :)
Hmm, verkar ändå skumt. Får ringa och fråga Anna Skipper om råd i det här...

Oj så stark du har blivit :P
Ironi/sarkasm?

stevebc
2009-08-02, 03:23
Ja, tänkte på den felaktiga inloggningen. Hotmess med 125 i bänk :P Hade varit fett.

161220
2009-08-02, 06:33
Kul med någon som verkar ha samma inställning till lyftningen som jag själv! Jag tävlade med utrustning förut, men har gått över till att köra RAW. Jag är helt enkelt inte intresserad av någonting annat än fysisk styrka, och skall man kunna hävda sig med utrustning måste man lägga ner så mycket tid på utrustningsträning att styrkeutvecklingen riskerar att saktas ner. Det är förstås lite tråkigt att man som RAW-lyftare i dagens läge inte har någon chans att få åka iväg på internationella tävlingar, men precis som du hoppas jag på att i framtiden åtminstone lyckas kvala in till SM.

Lajne
2009-08-02, 08:02
Ja, tänkte på den felaktiga inloggningen. Hotmess med 125 i bänk :P Hade varit fett.
Det var ingen felaktig inloggning, det var hon som skrev det inlägget. Kommentaren om att dagens pass sög hårt gäller ju passet ovan, där jag lyfte ut 125kg och gjorde en nolla i mitt fjärde set bänk :(

Kul med någon som verkar ha samma inställning till lyftningen som jag själv! Jag tävlade med utrustning förut, men har gått över till att köra RAW. Jag är helt enkelt inte intresserad av någonting annat än fysisk styrka, och skall man kunna hävda sig med utrustning måste man lägga ner så mycket tid på utrustningsträning att styrkeutvecklingen riskerar att saktas ner. Det är förstås lite tråkigt att man som RAW-lyftare i dagens läge inte har någon chans att få åka iväg på internationella tävlingar, men precis som du hoppas jag på att i framtiden åtminstone lyckas kvala in till SM.
Trevligt att se att man inte är ensam. Du ska ha stort lycka till i din satsning; man kan ju hoppas att det förr eller senare blir tillräckligt många av oss för att bilda ett eget förbund, alternativt tillräckligt många för att raw-mästerskap ska bli en verklighet inom IPF :)

Lajne
2009-08-03, 15:48
Vägen till S3, 3/8-09

Marklyft
5x155kg
5x155kg
5x155kg
1x165kg

Gav upp här. Det följer en lång text med en fråga om varför i nästa post.

//Lajne

Lajne
2009-08-03, 15:59
...eller vem som helst annars som läser. Jag vet ändå att ni är ett par stycken, då och då.

Jag har ett problem i min träning. Det är inte heller ett litet problem, utan ett mycket stort sådant. Problemet består i att varenda gång jag ökar, så gör jag det fort som fan. Vilket väl inte låter så tråkigt, men det är inte däri problemet ligger. Problemet ligger i det faktum att efter en sådan ökning händer obönhörligen bara en enda sak: stagnering följt av tillbakagång. Så även denna gången. Låt mig ge bakgrunden så långt som nästan exakt ett år tillbaka: Efter att ha misslyckats med precis allt jag föresatte mig, klappat ihop totalt och kört löpning + ganska hård deff en hel sommar, vägde jag in på 79kg nånstans i september -08. Min bänk var nere på 110kg (utan stopp), min böj på 115kg och min mark på 150kg. Därifrån ökade jag under de kommande 8 veckorna först till 130kg bänk, 130kg böj och 200kg mark, med en kroppsviktsökning upp till 82kg. Sedan ökade jag ytterligare upp till 135kg bänk (125kg med stopp) och 155kg böj under de 4 veckorna som följde ovanpå det. Först 85kg på totalen på 8 veckor, och sedan ytterligare 25kg på 4 veckor alltså. Började deffa strax därefter, men fortsatte öka fram till jul, då jag dels satte 3x130kg bänk lilla julafton och sedan även 205kg mark på juldagen (som dock inte kom hela vägen upp eftersom jag tappade balansen i utlåsningen, men jag skriver med det för att trenden ska synas). Sedan stod det still i ett par veckor, och sedan blev jag sjuk lite mer än en vecka före S1, en sjukdom som varade ganska exakt till dagen före tävlingen då de sista symptomen försvann. Resultatet var nedslående samtidigt som det var rent häpnadsväckande. Jag hade förlorat 25kg i böjen, 15-25kg i bänken och 20-25kg i marken och slutade med serien 130-110-180. Efter en veckas sjukdom.
Jag var givetvis totalt förtvivlad, men bet ändå ihop. Dock drabbades jag ytterligare två veckor senare av en halsfluss, vilket penicillinkuren inkluderat varade ca 10 dagar, tillräckligt för att jag skulle börja träna igen på en måndag med 10 veckor kvar till S2. Jag var minst lika svag igen som jag var på S1, 4 veckor tidigare. På S2 gjorde jag serien 175-130-205. Böjen är mest intressant då den trots allt man kan säga om muskelminne ändå var pers med 20kg, och bänken var också intressant eftersom jag lyckades trycka 135 (underkänt på snedpress) vilket är 10kg över pers med stopp. Och "bara" 30kg är ändå en stor ökning på 10 veckor, jag hade kvalat till SM inom 2 år om jag kunde fortsätta så hela tiden.
Och nu står jag här, mitt i samma schema som gjorde succé-resultatet till S2, och failar alla vikter och är i allmänhet svagare än jag var då, för snart 3 månader sedan. Och jag förstår inte ett skit, för jag borde enligt all rimlig logik öka. Men jag gör det inte, tvärtom stagnerar jag.
Lösningen står inte att finna i maten, eller borde inte göra iaf; 5000kcal på träningsdagar och 4000 på vilodagar ska vara tillräckligt för att försäkra sig om muskulär tillväxt för en man på strax över 90kg. Lösningen står inte att finna i för lite vila efter tävling, eller borde inte göra iaf, då jag inte började köra tungt förrän 4 veckor därefter; allt innan var lätt till halvtungt.

Men jag är säkert bara blind för något elementärt fel; om någon ser något får ni mycket gärna skriva det. Och om ingen ens orkar läsa så är det också ok, det var rätt skönt att få det ur mig nu så slipper jag klaga till min stackars omgivning 4-5 dagar i sträck ;)

//Lajne

EMNO
2009-08-04, 08:03
Hur ser det ut på skadefronten? Du klagade på smärtor i nåt inlägg och pratar om rehabprylar.

Lajne
2009-08-04, 09:33
Hur ser det ut på skadefronten? Du klagade på smärtor i nåt inlägg och pratar om rehabprylar.
Inget som inte går att träna med.

hotmess
2009-08-04, 09:48
Önskar jag vore allvetande *gah!* men det handlar väl om fysiska begränsningar helt enkelt (sux to be human), man kan tyvärr inte följa en fullständigt optimalt uträknad progression hur länge som helst.. lite softish träning/käk är nog en bra idé... jag kan släpa ut dig på promenader också :booty:

Lajne
2009-08-04, 10:00
jag kan släpa ut dig på promenader också :booty:
haha i helvete heller, det är ju katabolt!:smash:

EMNO
2009-08-04, 10:47
Har du inga skador återstår väl bara den sura insikten att du är svagare än du trodde. Räkna om hela rasket och kör lite lättare. Du kan alltid glädja dig med att du är starkare än mig (vilket gäller för 99,9% av alla som skriver på Kolo).

stevebc
2009-08-04, 11:12
Jag förstår frustrationen, men marklyft är så fruktansvärt lotto. Det svänger som fan. Ibland har jag blivit starkast av att låta marklyftet vila ett tag, som när jag uteslutande körde knäböj i 6 veckor och ökade 10 kg. Senare gjorde jag en ännu större ökning på 15 kg när jag tvärtom körde så mycket marklyft att jag inte ens kunde köra knäböj regelbundet, då var tidsperioden också 6 veckor.

Linjära progressioner som man sitter hemma med kan se bra ut på pappret men bara gå så långt. Kanske dags för något annat program. Du skulle kunna testa det ryska programmet som är upphängt på tavlan. Det är jäkligt hårt men jag tror det kan ge bra resultat om man orkar med det. Det är som Russian Squat Routine (mån-ons-fre knäböj) fast där onsdagspasset i knäböj blir marklyft och man har bänkpress alla tre (?) pass i veckan. Hårdare program som Smolov tror jag blir att skjuta sig själv i foten nu, om detta nu är någon slags stagnering pga för mycket grenspecifik träning.

Själv ska jag börja träna lite mer westside-liknande nu med fokus på massa och långsiktig styrka. Kanske något du är sugen på?

Lajne
2009-08-04, 11:49
Har du inga skador återstår väl bara den sura insikten att du är svagare än du trodde. Räkna om hela rasket och kör lite lättare. Du kan alltid glädja dig med att du är starkare än mig (vilket gäller för 99,9% av alla som skriver på Kolo).
Alltså, läste du ens vad jag skrev från början egentligen?

Jag förstår frustrationen, men marklyft är så fruktansvärt lotto. Det svänger som fan. Ibland har jag blivit starkast av att låta marklyftet vila ett tag, som när jag uteslutande körde knäböj i 6 veckor och ökade 10 kg. Senare gjorde jag en ännu större ökning på 15 kg när jag tvärtom körde så mycket marklyft att jag inte ens kunde köra knäböj regelbundet, då var tidsperioden också 6 veckor.

Linjära progressioner som man sitter hemma med kan se bra ut på pappret men bara gå så långt. Kanske dags för något annat program. Du skulle kunna testa det ryska programmet som är upphängt på tavlan. Det är jäkligt hårt men jag tror det kan ge bra resultat om man orkar med det. Det är som Russian Squat Routine (mån-ons-fre knäböj) fast där onsdagspasset i knäböj blir marklyft och man har bänkpress alla tre (?) pass i veckan. Hårdare program som Smolov tror jag blir att skjuta sig själv i foten nu, om detta nu är någon slags stagnering pga för mycket grenspecifik träning.

Själv ska jag börja träna lite mer westside-liknande nu med fokus på massa och långsiktig styrka. Kanske något du är sugen på?
Det är väl iofs inte bara marken, böjen och bänken är ju också åt helvete. Bänken inte så mycket som de andra två, förvisso, men ändock.

Det finns många bra förslag på vad jag skulle kunna göra, problemet är det inte spelar någon roll så länge jag inte vet VARFÖR det här händer. Jag kommer aldrig kunna välja rätt program så länge jag inte har all bakgrundsfakta, om du förstår vad jag menar.

EMNO
2009-08-04, 13:06
Alltså, läste du ens vad jag skrev från början egentligen?


Japp

Lajne
2009-08-04, 13:13
Japp
I sådana fall torde ju insikten om att jag har blivit svagare vara uppenbar; frågan är vad det beror på och varför det händer hela tiden :)

EMNO
2009-08-04, 13:18
:) Jag utgick från mig själv. Har ofta "tänkt" att jag borde ta vikter och sliter sedan länge och förtvivlat med vikter som jag just för stunden inte klarar. Problemet är att det så j-vla surt att inse att man behöver backa ibland. Och att det går långsamt framåt emellanåt.

Du har ju inget uppenbart fel i ditt upplägg vad min iofs oerfarna ögon kan se.

Lajne
2009-08-04, 13:34
:) Jag utgick från mig själv. Har ofta "tänkt" att jag borde ta vikter och sliter sedan länge och förtvivlat med vikter som jag just för stunden inte klarar. Problemet är att det så j-vla surt att inse att man behöver backa ibland. Och att det går långsamt framåt emellanåt.

Du har ju inget uppenbart fel i ditt upplägg vad min iofs oerfarna ögon kan se.
Jo. Personligen har jag inga problem med att acceptera att jag inte ökar så fort som jag vill alltid, eller ens särskilt ofta. Så är det bara, man blir inte bäst eller ens bra över en natt.
Vad jag har problem med att acceptera är att min styrkenivå väldigt starkt liknar en sinuskurva; det jag får tappar jag väldigt snabbt igen och det jag tappar får jag väldigt snabbt tillbaka. Men någon verklig ökning sker ytterst sällan.

Akoral
2009-08-04, 20:33
Ett extra sett per övning kanske? man måste hela tiden pressa sig själv hårdare och hårdare.

Babel
2009-08-05, 15:48
Hej Linus. Har inte följt hur det gått för dig men läst igenom dina träningspass nu och något jag tycker är anmärkningsvärt är hur mycket du nertränar dig i flera pass i rad om det nu är endast maxstyrka du är ute efter. Med det menar jag att du kör högrepspass så nära intill när du vill ha maxstyrka. Jag skulle aldrig köra över 4:or långt under max på ett pass som sedan ska följas 2 veckor senare av en potentiell ökning av 1RM. Vill du köra högreps och bygga upp träning på det gör det då (och helst endast det) i 2-3 månader för att sedan ha en övergångsperiod i 1-2 månader och sedan långsamt uppbyggd (progressiv) maxstyrka med träning på 3 reps eller under tills tävlingen. Jag har själv dåliga erfarenheter av att blanda hej vilt så som du gör just nu och min erfarenhet säger att det mest blir pannkaka av det.

Men du känner din kropp bäst själv. Hur den svarar på olika typer av träning är det mycket svårt att säga något kvalificerat om oavsett expertis. Vad jag kan säga är att min kropp skulle bete sig som din under dessa förutsättningar. Vill du ha maxstyrka, träna det då.

Ett exempel för maxstyrka (som jag själv använt mig av)

Bänkpress
Bestäm 1RM med stop (S) samt gymlyft (G)
Bestäm 3RM
Bestäm 3RM Smalbänk
(en vikt du VET att du kan ta alla dagar i veckan på vid alla RMs)
VBD = Vid Bra Dagar

3 Dagar bänkpress i veckan


Pass 1
Bänkpress
Upv
5set á 3reps @ (3RM - 2,5kg)
3set á 1reps @ (1RM(G) - 2,5kg)
1set á 1reps @ (1RM(G))

Klossbänk/Utlåsning
3set á 3reps @ (1RM(G) + 10kg))


Pass2
Bänkpress
Upv
3set á 3reps @ (3RM - 2,5kg)
3set á 1reps @ (1RM(S) - 2,5kg))
1set á 1reps @ (1RM(S))
(VBD)
1set á 1reps @ (1RM(S) + (1 - 2,5kg))

Smalbänk
2 set á 3reps (3RM - 10kg)
1 set á 3reps (3RM)
(VBD)
1 set á 3reps (3RM + 1 - 2,5kg)


Pass3
Bänkpress
Upv
1set á 3reps @ (3RM - 2,5kg)
2set á 3reps @ (3RM)
1set á 1reps @ (1RM(G) - 2.5kg)
2set á 1reps @ (1RM(G))
(VBD)
1set á 1reps @ (1RM(G) + (1 - 2,5kg))

Klarar du någon av VBDs så öka 3 eller 1 RM. Tanken är att inte öka förens man kan hantera en vikt helt och hållet med kontroll.

Lajne
2009-08-05, 16:39
Deload, pass 1/7, 5/8-09

Hantelpress
12x25kg
12x20kg
12x20kg
12x20kg

Flies i maskin
12x30kg
12x30kg
12x30kg

Pushdowns i CC
12x50kg
12x80kg
12x80kg

Stångrodd
12x50kg
12x50kg
12x50kg
12x50kg

Pullovers med hantel
12x22,5kg
12x22,5kg
12x22,5kg

Stångcurl
12x20kg
12x20kg
12x20kg

Hantellyft åt sidan
12x5kg
12x8kg
12x10kg

Benpress
12x80kg
12x80kg
12x80kg
12x80kg

Benspark
12x30kg
12x30kg
12x30kg

Lårcurl
12x25kg
12x25kg
12x25kg

Brutalbänk
12st
5st
8st

Utgångar, knäböj
60kg @ 20s
110kg @ 10s
160kg @ 10s

Mer om varför jag gör så här kommer senare...

//Lajne

Lajne
2009-08-05, 16:52
Ett extra sett per övning kanske? man måste hela tiden pressa sig själv hårdare och hårdare.
Helt klart ett alternativ för många, om det nu inte hade varit så att mitt schema ligger ganska precis vid överträningens brant, där det står och svajar och tittar ner för stupet och lite halvt självmordsbenäget undrar "Är det värt det?" ;)

Hej Linus. Har inte följt hur det gått för dig men läst igenom dina träningspass nu och något jag tycker är anmärkningsvärt är hur mycket du nertränar dig i flera pass i rad om det nu är endast maxstyrka du är ute efter. Med det menar jag att du kör högrepspass så nära intill när du vill ha maxstyrka. Jag skulle aldrig köra över 4:or långt under max på ett pass som sedan ska följas 2 veckor senare av en potentiell ökning av 1RM. Vill du köra högreps och bygga upp träning på det gör det då (och helst endast det) i 2-3 månader för att sedan ha en övergångsperiod i 1-2 månader och sedan långsamt uppbyggd (progressiv) maxstyrka med träning på 3 reps eller under tills tävlingen. Jag har själv dåliga erfarenheter av att blanda hej vilt så som du gör just nu och min erfarenhet säger att det mest blir pannkaka av det.

Men du känner din kropp bäst själv. Hur den svarar på olika typer av träning är det mycket svårt att säga något kvalificerat om oavsett expertis. Vad jag kan säga är att min kropp skulle bete sig som din under dessa förutsättningar. Vill du ha maxstyrka, träna det då.

Ett exempel för maxstyrka (som jag själv använt mig av)

Bänkpress
Bestäm 1RM med stop (S) samt gymlyft (G)
Bestäm 3RM
Bestäm 3RM Smalbänk
(en vikt du VET att du kan ta alla dagar i veckan på vid alla RMs)
VBD = Vid Bra Dagar

3 Dagar bänkpress i veckan


Pass 1
Bänkpress
Upv
5set á 3reps @ (3RM - 2,5kg)
3set á 1reps @ (1RM(G) - 2,5kg)
1set á 1reps @ (1RM(G))

Klossbänk/Utlåsning
3set á 3reps @ (1RM(G) + 10kg))


Pass2
Bänkpress
Upv
3set á 3reps @ (3RM - 2,5kg)
3set á 1reps @ (1RM(S) - 2,5kg))
1set á 1reps @ (1RM(S))
(VBD)
1set á 1reps @ (1RM(S) + (1 - 2,5kg))

Smalbänk
2 set á 3reps (3RM - 10kg)
1 set á 3reps (3RM)
(VBD)
1 set á 3reps (3RM + 1 - 2,5kg)


Pass3
Bänkpress
Upv
1set á 3reps @ (3RM - 2,5kg)
2set á 3reps @ (3RM)
1set á 1reps @ (1RM(G) - 2.5kg)
2set á 1reps @ (1RM(G))
(VBD)
1set á 1reps @ (1RM(G) + (1 - 2,5kg))

Klarar du någon av VBDs så öka 3 eller 1 RM. Tanken är att inte öka förens man kan hantera en vikt helt och hållet med kontroll.
Hej Niclas. Trevligt att se att du tittar in :)

Du vet att jag respekterar det du säger, bland annat för att jag vet att du alltid har en gedigen vetenskaplig grund för det, och jag är väldigt glad över att du tog dig tiden till ett så pass långt inlägg. Din nivå av kunskap är något jag ofta önskar att jag hade tid och möjlighet att skaffa mig.
Men. Att blanda repetitionsmängder har ett stöd bland sovjetiska och ryska träningscoacher, som har bevisat det som det effektivaste sättet att öka i styrka under grundträning om och om igen. Det har dessutom ett teoretiskt stöd i teorier av Tonken, i fråga om möjligheten att trycka in så mycket volym som möjligt i ett schema utan överträning. Och som först tyngdlyftare har bevisat och numera även styrkelyftare hållet på att bevisa med bland annat Dietmar Wolf från Norge vid barrikaderna, så är stor volym enormt muskelbyggande. Mitt schema har alltså både tanke och stöd bakom sig, även om det eftersom det är min alldeles egna variant naturligtvis ser mycket lustigt ut. Men det gav mig trots allt 90kg på min total inom loppet av 10 veckor, så jag tycker inte vi ska förakta det.
Nåväl. Ditt schema ser intressant ut, men vad jag undrar mest över är hur lågt man måste sätta sina 1RM/3RM för att få det att fungera; med något jag klarar även en dålig dag skulle jag fortfarande börja faila någonstans runt 4e set den första dagen, och jag skulle vara väldigt nedtränad redan efter 2-3 veckor av alla dessa väldigt tunga lyft.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att prova det, då jag inte vågar utsätta min axel för gymbänkar igen riktigt än; det ända sättet för mig att bänka i längre perioder utan smärta är tyvärr med stopp. Nu skulle jag naturligtvis kunna ersätta gymbänkar med hantelpressar eller någon annan övning, men sanningen att säga har jag något annat riktigt kul i tankarna också =D
Än en gång, tack för din input.

Lajne
2009-08-05, 16:54
OK, jag har en plan. Den lyder som följer: två veckor av deload, med höga repetitioner och svinlätta vikter, följt av två-tre veckor deff med passande schema, följt av ett ännu hemligt schema inför DM/S4. Som förmodligen kommer suga pung, kan tilläggas, men det kommer iaf bli väldigt kul att prova i och med att det kommer vara väldigt annorlunda :)

Akoral
2009-08-05, 20:14
Ska se om jag kan hitta en jävligt bra fil jag hade från vårat träningsläger med Amit Selberg förra året på LTK,

Väldigt mycket djup fakta om bland annat hur han toppar och grundtränar och rikigt utveklande läsning, ska se om jag kan fixa filen så ska jag skicka den till dig, kan nog ge dig rätt många nya vinklar och tanke sätt på hur du bör lägga upp din träning.

Klenmenren
2009-08-05, 20:29
OK, jag har en plan. Den lyder som följer: två veckor av deload, med höga repetitioner och svinlätta vikter, följt av två-tre veckor deff med passande schema, följt av ett ännu hemligt schema inför DM/S4. Som förmodligen kommer suga pung, kan tilläggas, men det kommer iaf bli väldigt kul att prova i och med att det kommer vara väldigt annorlunda :)

Bara en liten tanke, då du tidigare efterfrågade nå sorts råd, - det finns inga magiska program/scheman, i varje fall inga som kommer att hjälpa dig till långsiktig utveckling :)

(och som alltid bör tilläggas då man pratar träningslära etc. - tror jag)

Akoral
2009-08-05, 20:33
Bara en liten tanke, då du tidigare efterfrågade nå sorts råd, - det finns inga magiska program/scheman, i varje fall inga som kommer att hjälpa dig till långsiktig utveckling :)

(och som alltid bör tilläggas då man pratar träningslära etc. - tror jag)

Att finna vad som är rätt för en själv och sin egen utveckling, samt att utveckla sig själv kunskapsmässigt inom sitt lyftande är nog det bästa.

Btw hur sköter du din kost? kanske är det som behöver ses över?

Lajne
2009-08-05, 21:20
Ska se om jag kan hitta en jävligt bra fil jag hade från vårat träningsläger med Amit Selberg förra året på LTK,

Väldigt mycket djup fakta om bland annat hur han toppar och grundtränar och rikigt utveklande läsning, ska se om jag kan fixa filen så ska jag skicka den till dig, kan nog ge dig rätt många nya vinklar och tanke sätt på hur du bör lägga upp din träning.
Jag mottager tacksamt allt som finns att läsa inom området, så leta gärna :)

Bara en liten tanke, då du tidigare efterfrågade nå sorts råd, - det finns inga magiska program/scheman, i varje fall inga som kommer att hjälpa dig till långsiktig utveckling :)

(och som alltid bör tilläggas då man pratar träningslära etc. - tror jag)
Nope, men variation både förnöjer och förhindrar stagnering, så att i den här situationen prova något nytt ser jag åtminstone inte som sämre än något annat :)

Btw hur sköter du din kost? kanske är det som behöver ses över?
Den sköttes mig veterligen bra, jag har dock inte haft tillgång till en våg så jag kan inte svära på att jag gick upp som jag skulle. Med ett kaloriintag på 32000kcal per vecka borde det dock inte vara ett problem...

Akoral
2009-08-05, 21:58
Den sköttes mig veterligen bra, jag har dock inte haft tillgång till en våg så jag kan inte svära på att jag gick upp som jag skulle. Med ett kaloriintag på 32000kcal per vecka borde det dock inte vara ett problem...

Var inte rikigt så jag menade ;) att få i sig tillräkligt med kcal per vecka misslyckas väl ingen SL kille-tjej med :D tänkte lite mera på om du får i dig tillräkligt med protein? äter du rätt mat inför och efter pass osv?

Klenmenren
2009-08-05, 22:01
Jag mottager tacksamt allt som finns att läsa inom området, så leta gärna :)


Nope, men variation både förnöjer och förhindrar stagnering, så att i den här situationen prova något nytt ser jag åtminstone inte som sämre än något annat :)


Den sköttes mig veterligen bra, jag har dock inte haft tillgång till en våg så jag kan inte svära på att jag gick upp som jag skulle. Med ett kaloriintag på 32000kcal per vecka borde det dock inte vara ett problem...

Jo förvisso. Men variationen som behövs för att inte stagnera behöver inte innebära att man helt plötsligt tränar helt andra övningar eller gör drastiska förändringar i total träningsvolym eller intensitet. I varje fall inte om man siktar på att bli starkare i någon eller några bestämda övningar. Själva grundstommen bör ju rent logiskt innehålla det man vill bli bra på och därutöver vissa komplement. Variationen kan ju då bestå i att under perioder ökar man intensitet eller volym i primär övning - då har man ju igång en periodisering. All typ av progression är ju bra progression i längden och att ändra ex. bänkpress utan stopp till bänkpress med stopp ibland kan ju vara nog så god variation för att undvika stagnation.

Akoral
2009-08-05, 22:07
http://www.laget.se/lundstk/21339-dokument.html ladda ner filen utbildningsdag amit-1

Lajne
2009-08-06, 09:19
Jo förvisso. Men variationen som behövs för att inte stagnera behöver inte innebära att man helt plötsligt tränar helt andra övningar eller gör drastiska förändringar i total träningsvolym eller intensitet. I varje fall inte om man siktar på att bli starkare i någon eller några bestämda övningar. Själva grundstommen bör ju rent logiskt innehålla det man vill bli bra på och därutöver vissa komplement. Variationen kan ju då bestå i att under perioder ökar man intensitet eller volym i primär övning - då har man ju igång en periodisering. All typ av progression är ju bra progression i längden och att ändra ex. bänkpress utan stopp till bänkpress med stopp ibland kan ju vara nog så god variation för att undvika stagnation.
Jag håller helt med dig, förutom att en sådan sak som att sluta stoppa i bänkpressen knappast lär räcka för att förhindra stagnation; jag har helt bytt ut den mot hantelpress en gång och ändå stagnerat, som jämförelse.

Lajne
2009-08-06, 09:24
Var inte rikigt så jag menade ;) att få i sig tillräkligt med kcal per vecka misslyckas väl ingen SL kille-tjej med :D tänkte lite mera på om du får i dig tillräkligt med protein? äter du rätt mat inför och efter pass osv?
Jag är en SL'are som har grymt svårt att få i mig all mat jag behöver; jag får fuska på hur många sätt som helst. På 4-5000kcal om dagen kan ingen misslyckas med tillräckligt med protein; dessutom sjunker proteinbehovet i allmänhet på ett överskott då betydligt mindre oxiderar. Hursomhelst är kosten inte annorlunda från perioder då jag har ökat bra, så utan att säga att den är perfekt (för det är den ju inte) så kan jag iaf säga att den inte är undermålig :) Du kan få analysera om du vill:

En träningsdag:
Morgon: 1L yoghurt
Pre workout: 2dl Malto, 1dl vassle
Post workout 2dl malto, 1dl vassle
Middag: Varierar, 1000-1500kcal stor portion, ofta lätta saker att ordna som en pizza, makaroner och falukorv eller potatismos och hamburgare
Kväll: Havredrink; 5dl mjölk, 3dl havregryn, 100g valnötter eller cashewnötter, 2dl vassle

I övrigt kompletteras även med lite mivitotal för micronutrienternas skull, utifall att. De borde dock täckas in även av kosten i övrigt, sånär som på C-vitamin men den är å andra sidan svår att få en allvarlig brist på.

http://www.laget.se/lundstk/21339-dokument.html ladda ner filen utbildningsdag amit-1
Tackar, ska läsas :)

Lajne
2009-08-06, 09:57
http://www.laget.se/lundstk/21339-dokument.html ladda ner filen utbildningsdag amit-1
Nu länkade du tyvärr mig bara till ett reklamblad för själva utbildningsdagen :/

Akoral
2009-08-06, 10:40
Oj förlåt borde kollat filen först :) du ska ta word dokumentet på sidan som heter viktor. upplägg inför SL/VM 05 och Bänk EM 06 samt Hassan El Behgatis mark upplägg inför 320 i 67an :P

Lajne
2009-08-06, 11:21
Oj förlåt borde kollat filen först :) du ska ta word dokumentet på sidan som heter viktor. upplägg inför SL/VM 05 och Bänk EM 06 samt Hassan El Behgatis mark upplägg inför 320 i 67an :P

Ah, nuså :) Tack så mycket!

Lajne
2009-08-07, 16:40
Deload, pass 2/7, 7/8-09

Lutande Hantelpress
12x15kg
12x15kg
12x15kg
12x15kg

Lutande hantelflies
12x7,5kg
12x7,5kg
12x7,5kg

Frenchpress i CC
12x40kg
12x50kg
12x40kg

Kabelrodd
12x40kg
12x40kg
12x40kg
12x40kg

Stångrodd m supinerat grepp
8x65kg

[b]Hantelrodd
12x15kg
12x15kg

Hantelcurl
12x5kg
12x5kg
12x5kg

Benpress
12x130kg
12x130kg
12x130kg
12x130kg

Benspark
12x30kg
12x30kg
12x30kg

Lårcurl
12x25kg
12x25kg
12x25kg

Brutalbänk
8st

Denna typ av träning tycks ha önskad effekt, då jag redan nu börjar läääääääääääääääääääängta något fruktansvärt efter att få ta i på riktigt igen...

//Lajne

Lajne
2009-08-08, 12:14
Deload, pass 3/7, 7/8-09

Raka Mark
12x50kg
12x50kg
12x50kg
12x50kg

Benpress
12x70kg
12x70kg
12x70kg
12x70kg

Benspark supersettat med lårcurl, 30s vila mellan superseten
12x30kg/12x25kg
12x30kg/12x25kg
12x30kg/12x25kg

Snedbänk
12x40kg
12x40kg
12x40kg
12x40kg

Stångrodd
12x40kg
12x40kg
12x40kg
12x40kg

Cable Flies supersettat med Kabelrodd, ingen vila
12x25kg/12x50kg
12x25kg/12x50kg
12x25kg/12x50kg

Pushdowns i CC supersettat med Cablecurl i CC, ingen vila
12x40kg/12x40kg
12x40kg/12x30kg
12x40kg/12x25kg

Lyft åt sidan i cable
12x7,5kg
12x7,5kg
12x7,5kg
12x7,5kg

//Lajne

Akoral
2009-08-08, 13:34
lätt träning med många repps i en 2 veckor är nog bra ibland :) lite återhämtning å prehab dra på med lite perhab för axlarna också :) 20 reppare är en riktig höjdare :P

hotmess
2009-08-08, 13:35
Starka stångroddar idag. Yeah, aha, work that barbell:kinky:

Lajne
2009-08-08, 13:43
lätt träning med många repps i en 2 veckor är nog bra ibland :) lite återhämtning å prehab dra på med lite perhab för axlarna också 20 reppare är en riktig höjdare :P
20-reppare blir dock jobbigt på riktigt xD Dessutom kanske det syns att jag försöker undvika TB3, jag har någon sorts tanke om att kroppen kan vara rätt sliten i just de vinklarna nu :) Axlarna prehabas/rehabas hemma, men jag har slöat lite med det och ska ta tag i det igen ikväll. Jag lovar ;)
Starka stångroddar idag. Yeah, aha, work that barbell:kinky:
Man måste ju göra det som krävs om man vill få till rätt kontakt i övre inre delen av rhomboideus minor ;)

Lajne
2009-08-10, 16:15
Deload, pass 4/6, 10/8-09

Bänkpress
12x70kg
12x75kg
12x75kg
12x80kg

Ville inte glömma tekniken helt; på köpet lyckades jag med att inte glömma hur sjuka mängder syra i brösten känns. Underligt, med tanke på den låga vikten.

Snedbänk
12x40kg
12x40kg
12x40kg

Knäböj
12x40kg
12x40kg
12x40kg
12x40kg

Kom ihåg en kommentar Stefan J gav mig om att jag vinklade ut fötterna väldigt mkt för att ha en så smal fotställning (45 grader vinkel eller mer), och att det skulle kunna vara (en del av) orsaken till mina knäproblem. Fram till dess hade jag inte funderat över det, så jag gick tillbaka och tittade på filmerna från S2, då jag böjde som bäst. Inte helt oväntat var vinkeln mkt mindre där, så idag antog jag samma vinkel som hade använts på S2 och inte helt oväntat gick lyften mycket smärtfritt samtidigt som djupet blev bättre och ryggfällningen mindre. Det är inte helt otroligt att förklaringen till mina misslyckanden i böj de senaste månaderna beror nästan helt på denna teknikförsämring, så det är med viss glädje jag kan konstatera att jag har "hittat hem" i böjen igen. Nu gäller det bara att fortsätta så...

Lårcurl
12x25kg
12x25kg
12x25kg

Bensträck
12x30kg
12x30kg
12x30kg

Kabelrodd
12x40kg
12x40kg
12x40kg
12x40kg

Mycket bra kontakt i serratus posterior medialis övre fiberknippen ;)

Stångrodd i smith
12x50kg
12x50kg
12x50kg

//Lajne

hotmess
2009-08-10, 17:14
Allt roligt hände efter att du hade gått. Du missade vad som garanterat hade blivit the time of your life.

(trefligt att du har blivit vän med squatten igen!<3)

Lajne
2009-08-12, 17:01
Deload, pass 5/6, 12/8-09

Hantelpress
12x20kg
12x20kg
12x20kg
12x20kg

Lutande Hantelpress
12x20kg
12x20kg
12x20kg

Sumomark
12x50kg
12x50kg
12x50kg
12x50kg

Första setet blev lite knöligt, men sen när benen väl var uppvärmda upptäckte jag till min förvåning att jag faktiskt kan marka sumo :)

Lårcurl
12x25kg
12x25kg
12x25kg

Benspark
12x30kg
12x30kg
12x30kg

Kroppsrodd
12 st
12 st
12 st
12 st

Stångrodd
12x50kg
12x50kg
12x50kg

Brutalbänk
10st
9st
10st

//Lajne

Akoral
2009-08-12, 17:25
ush va många repps du gjorde för att se så osvettig ut idag :)

Lajne
2009-08-12, 19:31
ush va många repps du gjorde för att se så osvettig ut idag :)
Haha, man blir inte så svettig när 12orna görs på kanske 30-40% av 1RM ;)

Lajne
2009-08-14, 16:25
Deload, pass 6/6, 14/8-09

Bänkpress
5x120kg

Hellre än att kalkylera nästa schema så att det blir för tungt testade jag för att se så att jag klarade lämpligt antal repetitioner på rätt vikt, och det gjorde jag också. Tekniken satt dock inte helt hundra, men den var å andra sidan väldigt långt ifrån så dålig som jag hade förväntat mig och viktvanan var precis som den var innan avbrottet. Trevligt :)

Latsdrag
12x30kg
12x45kg
12x45kg
12x45kg

Hantelrodd
12x17,5kg
12x17,5kg
12x17,5kg

Benpress
12x60kg
12x100kg
12x140kg
12x170kg

Knät har börjat kännas bra, så jag ville testa lite och se om det verkligen höll eller inte. Till min stora lycka kändes det perfekt i alla set utom det sista, och där först fram emot de sista repetitionerna och troligtvis endast för att jag började gå upp på tå för att fuska till mig större djup. Givetvis betyder detta inte att rehaben är över, långt därifrån, men förhoppningsvis i alla fall att jag kan träna på för fullt igen utan smärta samtidigt som jag förhoppningsvis läker ihop det sista :)

Benspark
12x30kg
12x30kg
12x30kg

Lårcurl
12x25kg
12x25kg
12x25kg
12x25kg

Sidolyft med hantlar
12x8kg
12x8kg
12x8kg

Då var sista deloadpasset avklarat; jag tar ledigt imorgon för att vara fullt utvilad inför måndagen då träningen startar upp på riktigt igen. Det kommer bli MYCKET spännande att se hur just det här går, då det är något jag aldrig har provat tidigare :)

//Lajne

hotmess
2009-08-14, 16:53
:angel:Men du följer med till gymmet imorrn och hjälper mig med de negativa?

(det ska bli intressant att se hur ditt nya upplägg funkar..:))

Akoral
2009-08-14, 17:36
Om ni vill träna lite senare än kl 2 imorgon så kommer jag cykla runt 3 tiden å ha öppet i alla fall 1,5 timme :) pmar mitt nr så kan ni höra av er om ni vill.


Angående knät, vad har hänt?

Hade sjukt ont i knäet inför sm tidigare i år, min kussin som spelar hockey i elitserien rekomenderade 1bens knäböj med stång på balansbräda :P sjukt svårt men hjälper rätt bra med stabilisering å dylikt :) testa!

Lajne
2009-08-14, 20:03
Om ni vill träna lite senare än kl 2 imorgon så kommer jag cykla runt 3 tiden å ha öppet i alla fall 1,5 timme :) pmar mitt nr så kan ni höra av er om ni vill.


Angående knät, vad har hänt?

Hade sjukt ont i knäet inför sm tidigare i år, min kussin som spelar hockey i elitserien rekomenderade 1bens knäböj med stång på balansbräda :P sjukt svårt men hjälper rätt bra med stabilisering å dylikt :) testa!
Vi kommer dit vid 3 :thumbup:

Knät är en lång historia, för länge sedan fixade jag mig vad som kallas patellofemoralt smärtsyndrom genom alldeles för många alldeles för tunga kvartsböjar. Det var sedan kroniskt i ca ett halvår, och sedan försvann det. Sedan lyckades jag medelst OL-träning + vanlig SL-träning samtidigt antingen slita upp samma gamla skada igen eller bara skada mig på samma sätt igen nu för nån månad sedan. Hursomhelst är jag så rutinerad på den rehab som krävs vid det här laget att det inte är någon fara på riktigt; det är mest irriterande att det gör ont och att man måste ta en break från träningen :)
Stabiliseringsträning kan vara värt att köra som prehab i framtiden, jag funderade dock på att börja med step-up på en bänk eller något innan man börjar göra enbensböj med stång på balansplattor och liknande:P

Lajne
2009-08-17, 18:08
Vägen till patellofemoralt smärtsyndrom, armbågstendonitis och diskbråck (eller tävlingspers på DM!), 17/8-09

Bänkpress(vila efter setet)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(40s)
5x110kg(~5-6min)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(~5-6min)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
2x110kg

Tre trappor utförda på rad av det slag som brukar användas för att öka ens maximala antal repetitioner i ett set i chins. Målet för denna träningsperiod är så många repetitioner som möjligt på 120kg, men både lättare och tyngre belastningar kommer att användas; dagens var som synes 110kg.

Partiella knäböj
3x265kg till 15e hålet
3x265kg till 15e hålet
3x265kg till 15e hålet
8x180kg till 15e hålet
8x180kg till 15e hålet

Tanken är att plocka av lite vikt för varje vecka samtidigt som jag gör djupare och djupare böjar; knappast en originell tanke men då det är första gången jag provar den personligen lär upplägget säkert dras med en del barnsjukdomar. För läsarens referns kan påpekas att jag räknar hålen uppifrån. 11e hålet är beläget där jag rackar ur stången och en fulldjup böj motsvaras av att gå ner till 24e hålet. Dagens böjar var alltså inte på mer än 10 eller max 15cm.

Sälrodd
15x50kg
4x80kg
8x70kg
9x70kg

Jag ville egentligen inte, men Akoral övertalade mig på något sätt. Kan ha att göra med referensen han gjorde till Lego när han satte upp bänken på klossarna.

Skönt att vara igång igen; dock är samtliga strukturer nästan helt paj av de tunga böjarna. I och för sig helt väntat på 100+kg över ens egentliga böjmax, vilket får mig att undra lite över hur sjukt tungt ett rejält utrustningspass egentligen är. En viss respekt går ändå ut till utrustningsanvändarna, bara för att de orkar utsätta sig för den sortens umbäranden hela tiden.

//Lajne

hotmess
2009-08-17, 18:22
*jorgen* Att du överlevde dagens pass... det måste ha varit tack vare mina intensiva böner till högre makter. Som sagt, detta kommer bli väldigt intressant att följa från första parkett.

Akoral var ju hyperaktiv i dag, det är svårt att säga nej till någon som så innerligt glatt hoppar upp och ner likt en sockerstinn femåring:)

thatkrillesshow
2009-08-17, 18:27
Hoppas det släpper nu med nya schemat:)

Lajne
2009-08-17, 18:38
Att du överlevde dagens pass... det måste ha varit tack vare mina intensiva böner till högre makter. Som sagt, detta kommer bli väldigt intressant att följa från första parkett.

Akoral var ju hyperaktiv i dag, det är svårt att säga nej till någon som så innerligt glatt hoppar upp och ner likt en sockerstinn femåring:)
Det är alltid lika kul att upptäcka att "jovisst, kroppen höll tydligen den här gången också" :D

Haha eller hur, som en amfetaminpåverkad hamster :D

Hoppas det släpper nu med nya schemat:)
Tack. Det kommer det göra, det känner jag på mig :)

bertbert
2009-08-17, 19:35
Akoral?

Femårig sockerpumpad amfetaminpåverkad hamster? :laugh: :D

stevebc
2009-08-17, 19:46
Intressant med det träningssättet. Hoppas det ger lika bra resultat som jag tror det kommer göra.

Akoral
2009-08-17, 21:13
Akoral var ju hyperaktiv i dag, det är svårt att säga nej till någon som så innerligt glatt hoppar upp och ner likt en sockerstinn femåring:)


Haha eller hur, som en amfetaminpåverkad hamster :D



Akoral?

Femårig sockerpumpad amfetaminpåverkad hamster? :laugh: :D

Jag var grym på alla sätt idag :naughty: dock hade jag bara sovit 3 timmar, vänta bara tills jag är igång på riktigt!

Lajne
2009-08-18, 07:50
Akoral?

Femårig sockerpumpad amfetaminpåverkad hamster?
Det är något som ska ses med egna ögon. Han hade lite samma blick som när han börjar prata om pizzorna på Aptiten ute vid Vildanden också :D
Intressant med det träningssättet. Hoppas det ger lika bra resultat som jag tror det kommer göra.
Det kommer bli hysteriskt kul att prova om inte annat ;)
Jag var grym på alla sätt idag :naughty: dock hade jag bara sovit 3 timmar, vänta bara tills jag är igång på riktigt!
:laugh:

Ja om inte annat börjar man ju ångra att man sade till dig att äta lite kolhydrater också ;)

Akoral
2009-08-18, 11:14
Det är något som ska ses med egna ögon. Han hade lite samma blick som när han börjar prata om pizzorna på Aptiten ute vid Vildanden också :D


Aptiens pizzor är anledningen till att jag inte flyttar till Turkiet :D

Lajne
2009-08-18, 17:34
Vägen till DM, 18/8-09

Marklyft
8x90kg
8x90kg
8x90kg

Lätt och fint...

Smalbänk
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg

Var först tänkt att vara hantelpressar, men ångrade mig i sista sekund då jag insåg att utlåsningen snarare än starten är min svaga punkt i bänken nuförtiden :)

Hantelrodd
3x20kg
3x20kg
3x20kg
3x20kg
3x20kg
3x20kg
3x20kg
3x20kg
3x20kg
3x20kg

Måååånga set. Blir säkert jobbigt så småningom allteftersom man börjar använda tyngre hantlar :)

Butalbänk
8st
8st

Mest för att ha något att göra medan jag väntade på sällskap hem...

Skönt och avslappnande pass idag, kan nog göra en del för att hjälpa till med återhämtningen efter gårdagens slakt :)

//Lajne

stevebc
2009-08-19, 15:53
Aptiens pizzor är anledningen till att jag inte flyttar till Turkiet :DHahahahahhaahaha :laugh:

Lajne
2009-08-19, 17:17
Vägen till DM, 19/8

Bänkpress
3x120kg

Tyngre än jag trodde, men så blev repsen på 110kg i förrgår också långt fler än jag trodde när jag väl räknade ihop dem. Sliten, med andra ord.

Knäböj
3x100kg
3x100kg
3x100kg

Lustigt nog ganska tungt, men å andra sidan var bålen fortfarande totalslaktad efter måndagen. Vilket väl iofs bara är positivt, då en av mina tankar med att stå med asmycket vikt på axlarna varenda måndag var just att stärka bålen :)

Sittande lårcurl
3x45kg
3x45kg
3x45kg
3x45kg
3x45kg

Lätt. Får höja allteftersom här. Upptäckte dock att min knäskada delvis även sitter i underbenet, förmodligen i gastrocnemius. Det kastar saker och ting lite i ett nytt ljus faktiskt, kanske ska lägga till vadpressar i rehabschemat...

//Lajne

Lajne
2009-08-20, 16:59
Vägen till DM, 20/8-09

Marklyft
5x115kg
5x115kg
3x125kg
3x125kg
1x155kg

155 ohemult tungt. Men det löser sig väl, i värsta fall väntar återgång till semisumo.

Snedbänk
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg

Skulle tagit 50kg, men fanns inga 15kgkakor i närheten.

Latsdrag
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg

Lätt.

//Lajne

bertbert
2009-08-20, 19:15
Inga 15-kakor?

Har vi så ont om kakor eller är det bara frågan om att gå "långt"? :D

stevebc
2009-08-20, 20:02
Fast nu lyfte du ju 300 kg mer för att du inte orkade gå och hämta 30 kg :P

Så tänker en riktig styrkelyftare :D

Lajne
2009-08-20, 20:12
Inga 15-kakor?

Har vi så ont om kakor eller är det bara frågan om att gå "långt"? :D
De var säkerligen 4 meter bort, kanske till och med upp mot 5. Den katabolitet och negativa fiberomvandling mina ben och lårmuskler hade utsatts för hade varit långt ifrån optimal ifall jag hade hämtat viktkakorna. Ringde både King Grub och David Holmberg och frågade för säkerhets skull, och de var rörande överens om att jag inte skulle hämta dem.

Fast nu lyfte du ju 300 kg mer för att du inte orkade gå och hämta 30 kg :P

Så tänker en riktig styrkelyftare :D
Jag skulle snarare tro att det är bristen på tänkande som är det karaktäristiska i just det här fallet :D

hotmess
2009-08-20, 20:29
Med tanke på den svåra omvägen vi råkade ta på väg till gymmet (säkert femton extra meter) var det verkligen inte läge att promenera ännu mer. Fiffan. Nästan värre än att gå ner till tvättstugan.

stevebc
2009-08-20, 21:01
Med tanke på den svåra omvägen vi råkade ta på väg till gymmet (säkert femton extra meter) var det verkligen inte läge att promenera ännu mer. Fiffan. Nästan värre än att gå ner till tvättstugan.Haha, visst är det långt :P

Damien Thorne
2009-08-20, 22:13
De var säkerligen 4 meter bort, kanske till och med upp mot 5. Den katabolitet och negativa fiberomvandling mina ben och lårmuskler hade utsatts för hade varit långt ifrån optimal ifall jag hade hämtat viktkakorna. Ringde både King Grub och David Holmberg och frågade för säkerhets skull, och de var rörande överens om att jag inte skulle hämta dem.


Bra att du ringde dom :laugh:

Damien Thorne
2009-08-20, 22:15
Tre trappor utförda på rad av det slag som brukar användas för att öka ens maximala antal repetitioner i ett set i chins. Målet för denna träningsperiod är så många repetitioner som möjligt på 120kg,

Vad är syftet med att göra så många reps som möjligt på 120kg? Alltså, varför har du det som mål?

Lajne
2009-08-21, 08:34
Vad är syftet med att göra så många reps som möjligt på 120kg? Alltså, varför har du det som mål?
Jag har aldrig haft det som mål tidigare, det verkade vara ett kul sätt att variera sig på. Och saken är ju den att om jag ökar repetitionsmängden på en vikt där jag nu kan göra så lite som 5 reps så måste ju maxstyrkan också öka, speciellt om träningen komplimenteras med tunga negativa (vilket den kommer göra).

Lajne
2009-08-21, 17:52
Vägen till DM, 21/8-09

Bänkpress
1x125kg
0x125kg
1x125kg
1x125kg
1x125kg
0x125kg

Försökte köra en stege, men min högeraxel var helt körd vilket gjorde att en hel del styrka saknades. Detta kommer, naturligtvis, föranleda en del omstuvningar i schemat som förhoppningsvis ska bota symptomen. Det är inte utan viss förargelse, då detta med vad för frekvent och för tung bänkträning gör med min axel knappast är någon nyhet för mig egentligen. Jag glömde bara bort det när jag gjorde upp schemat -.-

Knäböj med stopp i botten
3x105kg
3x105kg
3x105kg

Lätt och fint. Bål och ben helt plöstligt återhämtade till en fullt acceptabel nivå. Det är bra att veta, då jag på fredag nästa vecka ska ge mig på negativa :D

Smal snedbänk i smith
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg

Skulle egentligen kört fritt, men ingen stång var ledig och jag orkade inte vänta.

Sidolyft med hantlar
5x6kg
5x7kg
5x8kg
5x9kg
5x10kg

Skulle egentligen kört på 10kg rakt igenom, men med tanke på axeln valde jag att prova mig fram och långsamt stegra vikten istället.

Trots att det gick åt helvete i det mesta ändå ett bra pass; det känns som om jag har upptäckt och förhoppningsvis överkommit schemats värsta barnsjukdomar redan nu, vilket alltid är positivt :)

//Lajne

Mart|n
2009-08-21, 19:18
Har vi träffats tidigare?

Jag tävlade för MAK för några år sedan som ungdom.

Lajne
2009-08-21, 19:50
Har vi träffats tidigare?

Jag tävlade för MAK för några år sedan som ungdom.
Vi har träffats ett par gånger faktiskt, senast var i somras när du var där och gästtränade med Henrik. Du frontböjde en idiotisk mängd reps på 140kg, lekte lite mark och berättade hur du ville göra 300-250-300, om jag inte missminner mig. Dessutom hann du med att berätta att detta var ditt kolo-nick. Om du minns mig så minns du mig, annars får du väl komma till Lund och titta på S3 eller S4 (något du faktiskt kan göra i vilket fall ;)).

stevebc
2009-08-21, 20:01
Va i helvete... så det där med att du vägde 74 kg var bara ett internskämt då?

(trodde bara du sysslade med grepp *vissel*)

bertbert
2009-08-21, 20:02
Va i helvete... så det där med att du vägde 74 kg var bara ett internskämt då?

(trodde bara du sysslade med grepp *vissel*)

:laugh:

Trapper Buzz
2009-08-21, 20:05
Alla dina treor, är det ett egenkomponerat program eller har du hämtat det nånstans?
Lite nyfiken, själv inne på att börja köra tvåor och treor ett tag efter att ha kört ett sexveckors norskt SL/Bp-program för mellanperioder.

stevebc
2009-08-21, 20:17
:laugh:Visstja, det har varit uppe innan minns jag, minns även att jag hade fel och blev tillrättavisad, men det hade jag visst lyckats glömma :)

bertbert
2009-08-21, 20:27
Visstja, det har varit uppe innan minns jag, minns även att jag hade fel och blev tillrättavisad, men det hade jag visst lyckats glömma :)

Det är Mart|n och Baan. Jag kallar dem sjuttiotalisterna! :D

Lajne
2009-08-21, 21:02
Va i helvete... så det där med att du vägde 74 kg var bara ett internskämt då?

(trodde bara du sysslade med grepp *vissel*)
Martin är väl faktiskt den största människa jag någonsin sett live, eller åtminstone en väldigt god kandidat, på sina (om jag minns rätt) närmare 150kg :)
Alla dina treor, är det ett egenkomponerat program eller har du hämtat det nånstans?
Lite nyfiken, själv inne på att börja köra tvåor och treor ett tag efter att ha kört ett sexveckors norskt SL/Bp-program för mellanperioder.
Det är ett helt egenkomponerat program. I och med att jag precis gjorde det så dras det, som jag har skrivit, säkerligen med en del barnsjukdomar, men jag är inte främmande för att dela med mig så länge du är medveten om att det förmodligen kommer att behöva modifieras en del för att funka :)
Det är Mart|n och Baan. Jag kallar dem sjuttiotalisterna!
Lite OT, men sorry om jag verkade kort och otrevlig idag. Jag hade en väldigt trött, lite halvdeppig dag ända fram till sista setet böj ungefär :P

bertbert
2009-08-21, 21:07
Lite OT, men sorry om jag verkade kort och otrevlig idag. Jag hade en väldigt trött, lite halvdeppig dag ända fram till sista setet böj ungefär :P

Helt lugnt!

Mart|n
2009-08-22, 06:51
Närmare 150... Úsch nej.

Du är Linus på linjen ju!

Jag funderar på att gästa något SL gym idag, blir det någon aktivitet på LTK idag?

Lajne
2009-08-22, 08:41
Närmare 150... Úsch nej.

Du är Linus på linjen ju!

Jag funderar på att gästa något SL gym idag, blir det någon aktivitet på LTK idag?
Jag och min flickvän (hotmess på det här forumet) ska dit för ett kortare pass vid 13:00, i övrigt har jag ingen aning faktiskt. Det brukar inte vara någon större aktivitet på lördagar, tyvärr.

Lajne
2009-08-22, 08:47
Jag och min flickvän (hotmess på det här forumet) ska dit för ett kortare pass vid 13:00, i övrigt har jag ingen aning faktiskt. Det brukar inte vara någon större aktivitet på lördagar, tyvärr.
Men du är väldigt välkommen att göra oss sällskap, glömde jag skriva :)

Mart|n
2009-08-22, 08:50
Men du är väldigt välkommen att göra oss sällskap, glömde jag skriva :)

Pratar du med dig själv offline också?

Vid 13 sa du... Jag tror jag kommer förbi.

Lajne
2009-08-22, 08:54
Pratar du med dig själv offline också?

Vid 13 sa du... Jag tror jag kommer förbi.
Det ger märg åt min sociala liv, som annars tenderar att bli mkt fattig då få människor orkar konversera mig någon längre stund :D

Jepp, vid 13. Kom du!

Nitrometan
2009-08-22, 09:01
Pratar du med dig själv offline också?.
Det brukar vara enklast. Man får bra svar. Slipper förklara så mycket. ;)

Mart|n
2009-08-22, 09:11
Det ger märg åt min sociala liv, som annars tenderar att bli mkt fattig då få människor orkar konversera mig någon längre stund :D

Jepp, vid 13. Kom du!

Trefvligt!

Det brukar vara enklast. Man får bra svar. Slipper förklara så mycket. ;)

Vet inte om jag kan hålla med där, jag och jag har problem med att gå över trösklar. Jag vill gärna gå över trösklar med vänster fot först, medans jag vill gå över med högern först. Oftast så hoppar jag jämnfota överst, men vänstern vill nudda golvet först och det gillar inte jag, så då får jag upprepa det här med att hoppa över tröskeln flera gånger tills jag landar med bägge fötterna samtidigt. Det är en kompromiss som jag och jag har kommit överrens om.

/Jag och jag.

Mart|n
2009-08-22, 10:39
Va i helvete... så det där med att du vägde 74 kg var bara ett internskämt då?

(trodde bara du sysslade med grepp *vissel*)

Har du helt missat min träningsdagbok? :D

Nitrometan
2009-08-22, 12:47
Har du helt missat min träningsdagbok? :D
Det finns en länk i din signatur, va? :D

Lajne
2009-08-22, 14:26
Vägen till DM, 22/8-09

Marklyft
1x145kg
1x145kg
1x145kg
1x145kg
1x145kg

Förvånansvärt tunga allihop, vilket endast kan tyda på att nånting är väldigt uttröttat. Min gissning går på korsryggen, vilket i sådana fall kan innebära ytterligare justeringar av schemat ifall det visar sig vara så även nästa vecka.

Sittande lårcurl
5x45kg
5x45kg
5x45kg
5x45kg
5x45kg

Så lätt att jag inte ens orkade värma upp innan.

Mart|n kom för övrigt och besökte oss som utlovat, och behagade visa upp en mycket exotisk orientalisk dans i omklädningsrummet före passet samt en vacker men tyvärr lite för tung (läs: failad) böj på 240kg utan bälte. Han avslöjade även sina framtida planer på att börja med höjdhopp, något vi givetvis önskar honom lycka till med! :thumbup:

//Lajne

hotmess
2009-08-22, 14:37
Vet inte om jag kan hålla med där, jag och jag har problem med att gå över trösklar. Jag vill gärna gå över trösklar med vänster fot först, medans jag vill gå över med högern först. Oftast så hoppar jag jämnfota överst, men vänstern vill nudda golvet först och det gillar inte jag, så då får jag upprepa det här med att hoppa över tröskeln flera gånger tills jag landar med bägge fötterna samtidigt. Det är en kompromiss som jag och jag har kommit överrens om.

/Jag och jag.

:laugh:

hotmess
2009-08-22, 14:39
Linus, marklyften var inte alls tunga, du tror bara att de är det... du kanske måste chocka kroppen i marken också? Kronlyft på 350kg? Få bort den sista barnsjukdomen?

Mart|n
2009-08-22, 15:04
Jag ska komma ihåg till nästa gång att inte bara använda gummivikter. Jäkla gummistång... ;) Jag fick dessutom solen i ögonen, herpes och skörbjugg. Men men, jag ska ju inte skylla på sådana bagateller. Jag hade faktiskt skor på mig.

Tack för ett trevligt pass!

Lajne
2009-08-22, 15:07
Jag ska komma ihåg till nästa gång att inte bara använda gummivikter. Jäkla gummistång... ;) Jag fick dessutom solen i ögonen, herpes och skörbjugg. Men men, jag ska ju inte skylla på sådana bagateller. Jag hade faktiskt skor på mig.

Tack för ett trevligt pass!
Nej, iaf inte efter att ha sett listan på sjukdomar som Freddi dras med när han vinner VM och EM i bänk ;)

Tack själv!

Lajne
2009-08-22, 15:08
Linus, marklyften var inte alls tunga, du tror bara att de är det... du kanske måste chocka kroppen i marken också? Kronlyft på 350kg? Få bort den sista barnsjukdomen?
Kronlyft på 350 hade varit något, om det nu inte hade varit för att 230 är det tyngsta jag nånsin dragit i den övningen och det var ungefär samtidigt som jag drog 200 i mark dvs var betydligt starkare än jag är nu :D

Nitrometan
2009-08-22, 15:09
Jag ska komma ihåg till nästa gång att inte bara använda gummivikter. Jäkla gummistång... ;) Jag fick dessutom solen i ögonen, herpes och skörbjugg.
Säkert motvind och ryggskott också.

Nästa gång gör du en tvåa på 270!

Mart|n
2009-08-22, 15:13
Säkert motvind och ryggskott också.

Nästa gång gör du en tvåa på 270!

Mmm... =)

Men iaf, jag gjorde en enkel singel på 220 kg, så jag tänkte att det kunde vara kul att testa på 240 också. Stången wobblade riktigt mycket, och jag har inte gått över 200 i böj på väldigt länge. Nästa gång så får det bli med ordentliga vikter istället! :D

Akoral
2009-08-22, 17:15
Såg ju bara din sista mark men den var ju lätt, du får börja vara lite aggresivnje när du markar så kommer du dra 65kg till med en hand :D



Mmm... =)

Men iaf, jag gjorde en enkel singel på 220 kg, så jag tänkte att det kunde vara kul att testa på 240 också. Stången wobblade riktigt mycket, och jag har inte gått över 200 i böj på väldigt länge. Nästa gång så får det bli med ordentliga vikter istället! :D

Du var stark idag, Du får dra på 50kgs längst in nästa pass så fixar du upp 240 lätt, blev förvånad att du inte klarade det faktiskt för såg verkligen ut som du hade det :hbang:

Lajne
2009-08-22, 19:53
Såg ju bara din sista mark men den var ju lätt, du får börja vara lite aggresivnje när du markar så kommer du dra 65kg till med en hand :D
Menar du mig? I sådana fall kan jag bara hoppas du har rätt ;)

Akoral
2009-08-22, 22:31
Menar du mig? I sådana fall kan jag bara hoppas du har rätt ;)

Jag har rätt, Tro mig *flex*

Lajne
2009-08-24, 17:54
Vägen till DM, 24/8-09

Partiella böj
3x255kg
3x255kg
3x255kg
8x170kg
8x170kg

Massakrerade bålen helt och hållet; speciellt sista trean på 255 där jag råkade missa högra klykan när jag skulle racka tillbaks vikten var döden.

Bänkpress
1x120kg
2x120kg
2x120kg
1x120kg
2x120kg
0x120kg
1x120kg
2x120kg

Trappa, med sedvanliga vilotider. Stör mig som fan, för tekniken sitter i princip alltid perfekt i första setet i trappan för att därefter försvinna helt. Speciellt 6e setet var en mardröm; där lyckades jag luta in armbågarna under stången och tappa den bakåt på bröstet. Skit.

Hantelpress
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg

Ge mig 20kg till så kanske det börjar bli svårt ;P

Axeln mådde i övrigt mkt bättre idag, efter två dagars vila. Kroppen i allmänt var faktiskt väldigt välmående; så synd att hela bålregionen är totalkaputt nu bara xD I övrigt gjorde jag misstaget att köra böjen före bänken, vilket onekligen tog ett par reps från mig av ren kroppslig trötthet.

//Lajne

hotmess
2009-08-25, 11:24
Jag kommer nog bli lika glad varje gång du överlever de partiella böjarna :)

Du bänkade lite konstigt igår... du kan rejält mycket bättre! Tänk på Ippo!!

Lajne
2009-08-25, 14:34
Jag kommer nog bli lika glad varje gång du överlever de partiella böjarna :)

Du bänkade lite konstigt igår... du kan rejält mycket bättre! Tänk på Ippo!!
Då är vi två ;)

Jag tänkte faktiskt på honom, men det gick inte bättre för det :(

Lajne
2009-08-25, 14:36
Vägen till DM, 25/8-09

Marklyft
8x60kg
8x60kg
8x60kg

Skönt med lite lätta mark, gjorde under för hur ryggen kändes :)

Hantelrodd
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg
3x22,5kg

Höjer 2,5kg per gång, så slutar jag på 50kg. Borde vara ganska lagom :)

//Lajne

LadyInsane
2009-08-25, 15:00
Kul träning! Inte många övningar men stöööört många set! Ska bli kul att följa utvecklingen!

Lajne
2009-08-25, 15:54
Kul träning! Inte många övningar men stöööört många set! Ska bli kul att följa utvecklingen!
Många set på få övningar = mycket träning på tekniken i just de övningarna = mer styrka i just de övningarna. Ganska önskvärt åtminstone i bänk/böj/mark nu när man ändå tävlar i det :) Annars kul med en till som följer journalen, jag har smygkikat lite inne hos dig då och då också. Min flickvän är nämligen ett stort fan ;)

LadyInsane
2009-08-25, 16:20
Många set på få övningar = mycket träning på tekniken i just de övningarna = mer styrka i just de övningarna. Ganska önskvärt åtminstone i bänk/böj/mark nu när man ändå tävlar i det :) Annars kul med en till som följer journalen, jag har smygkikat lite inne hos dig då och då också. Min flickvän är nämligen ett stort fan ;)

Låter som ett vettigt upplägg. :)

Hehe, gissar på Hotmess? Vilken ära.. hon slår ju mig i bänk ganska rejält :D

Lajne
2009-08-25, 16:54
Låter som ett vettigt upplägg. :)

Hehe, gissar på Hotmess? Vilken ära.. hon slår ju mig i bänk ganska rejält :D
Det har sina fördelar, men också nackdelar :)

Jepp, det är hon. Och hon kanske slår dig i bänk, men det hjälper inte mycket när du markar några lätta treor på vad som i absolut bästa fall är hennes max :D Men... Du får nog se upp på J-SM 2011 ändå, guld-striden kan mycket väl stå mellan just er två ;)

LadyInsane
2009-08-25, 17:47
Det har sina fördelar, men också nackdelar :)

Jepp, det är hon. Och hon kanske slår dig i bänk, men det hjälper inte mycket när du markar några lätta treor på vad som i absolut bästa fall är hennes max :D Men... Du får nog se upp på J-SM 2011 ändå, guld-striden kan mycket väl stå mellan just er två ;)

Låter sjukt bra!!! Hoppas vi båda är riktigt grymma då så det blir en awsome fight!!:hbang:

Lajne
2009-08-26, 18:17
Vägen till DM, 26/8-09

Bänkpress
5x120kg

Gick tungt. Men jag antar att det får klassas som ok ändå, om inte annat hade jag väl fått ut en eller ett par reps till utan stopp :)

Knäböj
3x100kg
3x100kg
3x100kg

Korsryggen fortfarande slaktad från de partiella böjarna, men det blir iaf bättre. Förhoppningsvis tillräckligt bra för att jag ska kunna prestera mark imon...

Snedbänk
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg

Börjar bli osäker på om det verkligen var snedbänk jag skulle köra idag. Får kolla schemat.

Sittande lårcurl
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg

Fortfarande pinsamt lätt, men magasinet tar slut på 80kg så ingen idé att förhasta sig ändå ;)

I övrigt tar kroppen nästan oväntat mkt stryk av de partiella böjarna, men det är bara att hålla ut; vikten blir ju bara mindre och mindre för varje pass samtidigt som kroppen vänjer sig mer och mer.

//Lajne

hotmess
2009-08-26, 19:19
HAHHAHAHAHAHA, här har du suttit och intrigierat med LI :D

Men jag ska ju gå i 82an, så om det ska bli nån riktig guldfight 2011 får lilla damen äta upp sig en aning;)

bertbert
2009-08-26, 21:05
Herrns schema roar mig. Jag är mycket nyfiken på att höra din utvärdering när du kört igenom ett!

Lajne
2009-08-26, 21:15
HAHHAHAHAHAHA, här har du suttit och intrigierat med LI :D

Men jag ska ju gå i 82an, så om det ska bli nån riktig guldfight 2011 får lilla damen äta upp sig en aning;)
Jag räknar kallt med att ni blir små köttbullar båda två, vilken viktklass det sedan slutar i är mig fullständigt egalt :D

Herrns schema roar mig. Jag är mycket nyfiken på att höra din utvärdering när du kört igenom ett!
Jag är minst lika nyfiken som dig, utvärdering kommer så fort DM är avklarat!

Lajne
2009-08-27, 18:07
Vägen till DM, 27/8-09

Marklyft
5x135kg
5x135kg
3x145kg
3x145kg
0x175kg
0x175kg
0x175kg
1x175kg

Gick tungt och segt idag. På 175 drog jag först smalt utan bälte. Sedan försökte jag halvsumo med bälte och sedan smalt med bälte. Därefter stålsatte jag mig och ful-lyfte det smalt, med bältet högt upp. Ville inte fullyfta; framför allt inte därför att jag har haft en strålande smärta ner för vänster hamstring sedan böjarna i måndags, men att missa 175 hade varit alltför dåligt för mitt självförtroende i mark så jag var i princip tvungen.

Latsdrag
5x55kg
5x55kg
5x55kg
5x55kg
5x55kg
5x55kg
5x55kg
5x55kg
5x55kg
5x55kg

Lyckades skada vänsterarmen i böjarna i måndags (också) vilket kändes lite här. Det är dock ingenting som inte blir bra om jag inte slutar trycka så jävla hårt på stången med händerna och låter den vila på ryggen istället som den ska göra.

//Lajne

hotmess
2009-08-28, 14:02
Du var så söt när du laddade för sista ettan i marken igår..*cupid* men se fan till att krämporna försvinner nu:smash:

Lajne
2009-08-28, 17:11
Du var så söt när du laddade för sista ettan i marken igår..*cupid* men se fan till att krämporna försvinner nu:smash:
Krämporna ger nog med sig när de upptäcker att jag inte bryr mig så mkt om dem, ska du se ;)

Lajne
2009-08-28, 17:14
Vägen till DM, 28/8

Bänkpress, negativa
3x135kg
3x135kg

Inte så fasansfullt tungt, kunde hålla emot bra hela vägen.

Knäböj, negativa
3x145kg
3x145kg

Alla reps gick asdåligt så fort jag kom under parallellt utom ett, och det var första eller andra repetitionen i andra setet. Tyvärr vet jag inte exakt vad jag gjorde rätt då som jag gjorde fel alla andra gånger, men jag jobbar helt klart på att ta reda på det ;)

Smalbänk
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg

Dubbla räknefel lyckades ge mig 20kg mer vikt på stången än det var tänkt; det kändes onekligen nedslående tungt innan jag hittade felet :)

I övrigt är det skrämmande vad svag jag är ändå, det är fan tveksamt om jag hade fått upp en repetition på 135 i bänken eller 145 i böjen...

//Lajne

Lajne
2009-08-29, 12:24
Vägen till DM, 29/8-09

Marklyft
1x145kg
1x145kg
1x145kg
1x145kg
1x145kg

Upptäckte att jag segar för mycket i starten, har helt enkelt förlorat förmågan att ta i från början. Började träna på det så smått, och fick det att bli lite bättre, men det kommer bli mycket fokus på det i passen framöver. I övrigt lättare än förra lördagen, trots att träningen den senaste veckan varit betydligt tyngre för framför allt bål och korsrygg.

Sittande lårcurl
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg
5x50kg

Tappade totalt förmågan att räkna, så jag kan lika gärna ha gjort 7x7 eller 4x4. Nästan skrämmande, har någon tillgång på studiematerial rörande BCAA och korttidsminne?:P

//Lajne

Lajne
2009-08-31, 16:47
Vägen till DM, 31/8-09

Bänkpress(vila i sek eftersetet)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(40s)
5x110kg(till full återhämtning, dvs flera min)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(40s)
5x110kg(till full återhämtning, dvs flera min)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(40s)
5x110kg

Gick mkt bättre än för två veckor sedan när jag körde samma trappa; fick endast ihop 33 reps då på tre trappor emedan jag fick ihop 45 reps nu, dvs en ökning med nästan 50%. Tyvärr innebär väl detta att bänkandet kommer gå rejält dåligt i några dagar tack vare en lång återhämtningstid, men schemat är justerat så att det bör gå ändå :)

Partiella böjar(till 16e pinnen)
3x245kg
3x245kg
3x245kg
8x160kg
8x160kg

Eftersom det kändes som om jag sånär skadade ryggen förra måndagen medan jag gick ut med vikten så valde jag att köra med död start idag och skippa utgångar/tillbakaläggningar och köra med död start så länge jag klarar av att göra det. Förmodligen kommer vikten sedan när jag väl inte klarar det längre att vara så lätt att jag utan skaderisk kan gå ut med den.

Smalbänk
10x80kg
8x80kg
4x80kg
8x80kg

Då det inte fanns någon ledig bänk utan jag fick turas om med en annan människa kändes det vettigare att sikta på 30 reps totalt än att envisas med att köra 10 treor.

I övrigt ett bra pass idag, kändes lite skumt i ryggen efter första trean i böjen men det försvann sedan när ryggjäveln insåg att den inte skulle slippa ändå :)

//Lajne

Lajne
2009-09-01, 17:35
Vägen till DM, 1/9-08

Marklyft
8x90kg
8x90kg
8x90kg

Cardio ftw. Tekniken i smalmark känns allt bättre, förmodligen kan jag få den att sitta riktigt bra under de återstående 9,5 veckorna.

Hantelrodd
3x25kg
3x25kg
3x25kg
3x25kg
3x25kg
3x25kg
3x25kg
3x25kg
3x25kg
3x25kg

Börjar undra om jag inte skulle börjat lite högre och siktat på en mer undulerande progression i komplementen...

I övrigt allt bra, känner mig inte alls lika slaktad som i tisdags förra veckan. Hotmess gjorde sitt sista pass innan debuten på S3; hon var sliten men att döma av vikterna hon trots det presterade så kan det bli riktigt bra. Lajne tippar att 300 inte är omöjligt, vilket är allt annat än dåligt för en kvinna i 75an utan utrustning på sin debut. Saft und Kraft gjorde också en berömvärd comeback till gymet; han kom in, tittade lite på stängerna och satte sig ner och åt en macka :D

//Lajne

Lajne
2009-09-02, 19:11
Vägen till DM, 2/9-09

Bänkpress
4x120kg

Förhållandevis lätt, med tanke på utmattningen från måndagens pass som fortfarande satt kvar.

Knäböj
3x110kg
3x120kg
3x130kg

Min böjteknik är konstig. Den borde inte vara det, men många små saker leder till att allt bara känns jättefel; framför allt känns det som om jag sitter i ett kraftlöst "hål" i bottenläget där mina knän roterar ut en aning, och dessutom tappade jag all kraft i vänstersidan och fick i princip göra sista repet på 130 med endast högerbenet. Detta innebär fler och tyngre treor i böjen framöver, för att komma underfund med problemet och rätta till det.

Snedbänk
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg

Inga problem.

Sittande lårcurl
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg

Skrattretande nog börjar det redan bli tungt. Nåväl, 5-15kg till ska jag väl ha för ett par treor iaf.

På det hela egentligen ett bra pass, jag gillar när jag upptäcker fel tidigt i ett schema så att jag kan rätta till dem lika tidigt.

//Lajne

Lajne
2009-09-03, 12:32
Vägen till DM, 3/9-09

Marklyft
5x115kg
5x115kg
3x125kg
3x125kg
1x165kg

Ettan blev av någon anledning tung, även om den tveklöst och bälteslöst gick upp. Känner att betydligt mer vikt kommer gå när tekniken blir bättre.

Latsdrag
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg

Första setet kändes lite tungt, sedan gick det hur lätt som helst.

Ett pass imorgon också, sedan vila i en hel dag inför S3. Mitt mål blir att inte göra en sämre tävling viktmässigt än S1, vilken var 420 totalt. På wilks lär jag väl dock göra sämre ifrån mig hur jag än gör...

//Lajne

Lajne
2009-09-04, 16:45
Vägen till DM, 4/9-09

Bänkpress(Vila i sek efter setet)
1x127,5kg(25s)
2x127,5kg(Till full återhämtning)
1x127,5kg(25s)
2x127,5kg(Till full återhämtning)
1x127,5kg(25s)
2x127,5kg(30s)
0x127,5kg

Vid sådana här pass är det tur att jag har en träningsdagbok; var rejält besviken över svagheten tills jag kollade förr-förra veckans pass och insåg att jag då endast presterade 4 repetitioner på 125kg, jämfört med 9 repetitioner på 127,5kg den här gången. Visserligen mådde axeln inte helt bra då, men jag ska definitivt inte komma och säga att jag inte har blivit bättre oavsett.

Böj med stopp i botten
3x105kg
3x105kg
3x115kg
3x115kg
3x125kg
1x135kg

Kändes som om jag hade en trea på 135, men den hade blivit seg och ville inte ta ut mig helt till döden; jag har trots allt en tävling imorgon, och även om jag inte satsar på att göra den till mitt livs bästa så behöver jag ju inte förstöra den heller. Satte för övrigt stången högre upp på axlarna än vanligt, för att få till en äkta OL-böj, något som gick väldigt bra. Över huvud taget kändes alla böjar bra, och jag tror att jag trots allt kanske kan slippa att stå i skamvrån helt och hållet på DM ;)

Smal snedbänk
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg
3x55kg

Med tanke på att detta kommer sluta med 10 treor på 100, så jag har tålamod med att det är rätt lätt just nu :)

Sidolyft med hantlar
5x10kg
5x12,5kg
5x12,5kg
5x12,5kg
5x12,5kg

No problemo.

Sådär, det var sista passet innan tävlingen. In other news var sydsvenskan.se nere på LTK och intervjuade Stefan J, så stay tuned för updates när reportaget kommer upp :thumbsup:

//Lajne

Lajne
2009-09-06, 15:13
Serieomgång 3, Lunds TK, 6/9-09

Vägde in på 96,7kg; fan vad fet man håller på att bli...

Knäböj
140kg 3-0 godkänt
150kg 3-0 godkänt
160kg 3-0 godkänt

Blev riktigt nöjd med resultatet, även om sista lyftet var segt var det mkt bra att prestera 160kg bara två dagar efter senaste tunga böjpasset. Det är visserligen 15kg under tävlingspers, men å andra sidan är det 20kg över en vikt jag failade för ca en månad sedan så sett till omständigheterna får man, som sagt, bara vara nöjd :)

Bänkpress
120kg 3-0 godkänt
132,5kg 3-0 godkänt
137,5kg 3-0 godkänt

132,5kg var klubbrekord i -100 för juniorer, därav viktvalet. Det var dessutom tävlingspers. 137,5kg var ännu mer rekord och tävlingspers. Förvisso är det 2,5kg mindre än jag gjort godkänt på träning, men bara två dagar efter senaste tunga bänkpasset får man vara mkt nöjd ändå :)

Marklyft
160kg 3-0 godkänt
170kg 3-0 godkänt
175kg 3-0 godkänt

Hade inte alls formen med mig i marken, 175kg kändes dock tyngre för ca 1,5 veckor sedan och det var ändå utan en hel tävling i ryggen så jag har hopp även här. 180-185 hade kunnat gå upp med vilja och dålig form.

Allt som allt är jag nöjd med tävlingen; målet var klubbrekord i bänk och 27 röda lampor, båda två saker som jag lyckades genomföra. Nu är det bara att sikta mot DM och visa vad jag kan göra när jag faktiskt kommer in i form ;)

//Lajne

Kurash
2009-09-06, 15:42
Allt som allt är jag nöjd med tävlingen; målet var klubbrekord i bänk och 27 röda lampor, båda två saker som jag lyckades genomföra. Nu är det bara att sikta mot DM och visa vad jag kan göra när jag faktiskt kommer in i form ;)

//Lajne

27 röda?!
Bra tävling, stabila lyft rakt igenom.

LadyInsane
2009-09-06, 17:09
Bra genomförd tävling! Kul med 9 godkända lyft!

Lajne
2009-09-06, 17:39
målet var klubbrekord i bänk och 27 röda lampor
Jag menar naturligtvis vita, huvudet var inte riktigt med mig när jag skrev xD
27 röda?!
Bra tävling, stabila lyft rakt igenom.
Se ovan; jag kan väl inte hålla reda på oväsentligheter som färger och dylikt :D
Tack.
Bra genomförd tävling! Kul med 9 godkända lyft!
Tack så mycket :)

eleni
2009-09-06, 17:40
Bra tävlat idag! :)

Lajne
2009-09-06, 17:41
Bra tävlat idag! :)
Tihi, detsamma. Du är ju en förbannad lyftkran i marken ^^

bertbert
2009-09-06, 20:39
27 vita är mycket imponerande! Bra jobbat idag!

Nitrometan
2009-09-06, 20:45
Mycket bra tävlat!

Massor av vita lampor är bra.

Fet? Ett helt hekto tjockare än mig... :D

Lajne
2009-09-07, 08:04
27 vita är mycket imponerande! Bra jobbat idag!
Tack så mycket :) Det var rätt skönt att få veta att om man bara gör allt rätt blir man faktiskt inte bortdömd, hör och häpna :D

Mycket bra tävlat!

Massor av vita lampor är bra.

Fet? Ett helt hekto tjockare än mig... :D
Tack :)

Kanske dags för oss att ringa Anna Skipper? Du är vad du äter - styrkelyftsversionen!

Nitrometan
2009-09-07, 09:19
Kanske dags för oss att ringa Anna Skipper? Du är vad du äter - styrkelyftsversionen!
Du är vad du äter - Jag är allt?


Anna Skipper?!!??!11?!

Skulle vilja se henne i publiken på ett SM eller så. :D Hon skulle nog bli chockad... :eek:

stevebc
2009-09-07, 16:48
Haha fint tavlat tjuckis, nu ska vi bara komma pa ratt sida om 100 sa ska du se att vi bada blir starka gossar.

(jag kanske redan ar dar, kan vaga allt mellan 94 och 101 kanns det som)

Lajne
2009-09-07, 18:43
Du är vad du äter - Jag är allt?
Och jag är ett svin :D

Haha fint tavlat tjuckis, nu ska vi bara komma pa ratt sida om 100 sa ska du se att vi bada blir starka gossar.

(jag kanske redan ar dar, kan vaga allt mellan 94 och 101 kanns det som)
Haha, riktiga män väger tresiffrigt eller hur det var ;) Vi ses i 110an*flex*

Lajne
2009-09-07, 18:52
Vägen till DM, 7/9-09

Bänkpress(Vila i sek efter setet)
1x120kg(25s)
2x120kg(30s)
3x120kg(Till full återhämtning)
1x120kg(25s)
2x120kg(30s)
3x120kg(Till full återhämtning)
1x120kg(25s)
2x120kg(30s)
3x120kg(35s)
1x120kg(failade på andra repetitionen)

Totalt 19 reps, att jämföra med 11 reps för 14 dagar sedan. Det tar sig, det tar sig :)

Partiella böj(Till 18e pinnen)
8x150kg
8x150kg

Klarade inte av vikten jag skulle gjort treor på, inte ens efter en sänkning med 10kg, så jag körde 8orna och gav upp sedan. Jag hoppas verkligen att det var pga trötthet efter gårdagens tävling och att vikten går upp nästa vecka.

Raka mark
5x110kg
5x150kg
5x150kg
5x150kg

Tappade ryggen lite i slutläget; det känns iaf som om jag har prickat precis rätt övning för att stärka mitt marklyft. Ska gå ner till lättare vikter så att jag kan hålla perfekt form, och sedan kötta ;)

Smalbänk
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg

Tråkigt och framför allt omotiverat. Blev rejält hungrig.

Idag dog den mentala orken långt innan musklerna, blev rätt ledsen över böjarna och rejält hungrig ovanpå det. Men, jag kommer igen om en vecka. Hoppas jag :)

//Lajne

hotmess
2009-09-07, 19:36
Det var ett sexigt klubbrekord du satte i bengten, synd att jag bara hann se när du lade tillbaka stången!

Nu är det du och jag mot världen Ninus, du och jag mot DM och vidare.

(Jag ser fram emot att se dig börja dötsböja och marka, sådär som jag vet att du kan göra, med livet som insats. "Why live for nothing, when you can die for something"... man kan alltid lita på Sly Stallone.)

Lajne
2009-09-08, 17:21
Det var ett sexigt klubbrekord du satte i bengten, synd att jag bara hann se när du lade tillbaka stången!

Nu är det du och jag mot världen Ninus, du och jag mot DM och vidare.

(Jag ser fram emot att se dig börja dötsböja och marka, sådär som jag vet att du kan göra, med livet som insats. "Why live for nothing, when you can die for something"... man kan alltid lita på Sly Stallone.)
*cupid*

Lajne
2009-09-08, 17:24
Vägen till DM, 8/9-09

Marklyft
8x60kg
8x60kg
8x60kg

Skulle haft 70kg egentligen, men körde emellan en annan kille. Kändes inte heller som om det spelade någon större roll vilken av de två vikterna som användes.

Hantelrodd
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg
3x27,5kg

Stiff legged round back deadlift
8x20kg
8x20kg
8x40kg
8x45kg
8x50kg

Ska ge den här övningen en chans tänkte jag, se om den har något att bidra med :)

Kort och värdelöst pass idag, men det får man tåla ibland.

//Lajne

Lajne
2009-09-09, 18:08
Vägen till DM, 9/9-09

Bänkpress
7x120kg

Dagens mål; kändes dock fan som om jag hade en eller kanske t.o.m 2 reps till i mig. Bänken går nästan oförskämt bra, ge mig en vecka av vila och jag skulle trycka ~145 redan nu. Men jag nöjer mig givetvis inte med en sådan fjollvikt, och kör därför på i ytterligare lite drygt 8 veckor, fram till DM ;)

Snedbänk
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg

Lätt, men nu börjar det iaf samlas ihop nån sorts trötthet i muskulaturen framåt slutet. Ge det en månad till så kan det nog börja bli jobbigt det här.

Knäböj
3x100kg
3x100kg
3x110kg
3x110kg
3x120kg

Lite halvmosad i bål/korsryggsområdet fortfarande, så det hela gick en aning segt även om det givetvis inte var ens i närheten av max. Förmodligen går jag dessutom en grundare ju tyngre vikten blir, vilket gör att lätta vikter känns tyngre för mig än vad de egentligen är i förhållande till ett tävlingsgodkänt maxlyft. Min sistaböj i söndags var ju t.ex. långt ifrån ATG, även om den fick 9 vita :)

Sittande lårcurl
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg

Bah, lätt igen! Den här maskinen ska jag lätt maxa utan innan programmet är slut! =D (På tal om onödiga och en aning korkade målsättningar ;))

Skönt pass idag, framför allt blev jag glad över att bänken gick så bra även om böjandet förvisso var en bit från optimalt :)

//Lajne

Lajne
2009-09-10, 18:03
Vägen till DM, 10/9-09

Marklyft
5x145kg
5x145kg
3x155kg
3x155kg
1x185kg

Allt gick ganska lätt, förutom ettan som hade en viss tröghet i sig. Dock gissar jag på att 195 hade kunnat kämpas upp, vilket är helt otroligt med tanke på tyngden som låg i 175 så sent som i söndags. Jag får lite känslan av att marken äntligen är på väg nu, vilket fan ta mig är på tiden. Dessutom gav passet igår mig känslan att även bänken är på väg, och om bara de partiella böjarna på måndag går som planerat så kommer det i kombination med tävlingsresultatet få mig att känna det som att även böjen är på väg, och då kommer jag vara väldigt nära nirvana :D

Stiff legged round back deadlift
8x50kg
8x50kg

Kändes som om nånting i ryggen blev en aning bättre förra gången jag körde det här, så jag ska fortsätta jobba med övningen. Det lär hur som helst vara det bästa sättet att låta extensorerna jobba i hela sin rörelselängd :)

Latsdrag
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg

Lite tungt första setet, sedan lätt. Undrar varför det blir så. Hursomhelst ska det inte vara tungt heller, så allt är i sin ordning :)

//Lajne

Lajne
2009-09-11, 18:37
Vägen till DM, 11/9-09

Bänkpress, negativ
3x140kg
3x140kg

Samtliga utan sista rep i varje set mycket långsamma och fina. Hade säkerligen kunnat vända i botten med stopp utan problem.

Knäböj, negativ
3x157,5kg
3x157,5kg

Första rep i första set var suveränt långsamt, tror jag hade kunnat vända där utan problem vilket hade varit väldigt nära tangerat pers utan bälte.

Hantellyft åt sidan
5x12,5kg
5x12,5kg
5x12,5kg
5x12,5kg
5x12,5kg

Blev lite tungt mot slutet, får ligga kvar på den här vikten ett tag.

Smal snedbänk
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg

Alla hur lätta som helst.

Bra pass idag, jag blev mycket glad över hur de negativa gick. Jag passar även på att tacka Kurash för all hans hjälp med böjarna, det var mycket uppskattat :)

//Lajne

hotmess
2009-09-11, 19:04
Det var så lite så, ATT JAG HJÄLPTE DIG MED BÄNKEN OCH BÖJEN:furious:
:D

:laugh: efter dina åtskilliga sågningar av axelövningen hantellyft åt sidorna (speciellt när jag kör den) så står du nu där själv och viftar med armarna som en annan gasäll. Visst känns det bra? :)

(bra kämpat idag med bänken och böjen hunken)

Lajne
2009-09-11, 19:09
Det var så lite så, ATT JAG HJÄLPTE DIG MED BÄNKEN OCH BÖJEN

:laugh: efter dina åtskilliga sågningar av axelövningen hantellyft åt sidorna (speciellt när jag kör den) så står du nu där själv och viftar med armarna som en annan gasäll. Visst känns det bra? :)

(bra kämpat idag med bänken och böjen hunken)
För jag har ju aldrig hjälpt dig med något utan att få ett tack ;)

Jag kör ju faktiskt hantellyft till sidan, till skillnad från dig som kör nån sorts fågelskrämmelyft samtidigt som du försöker öva på höftjucket inför böjen eller något :smash:

(tack *cupid*)

Kurash
2009-09-11, 19:11
Bra pass idag, jag blev mycket glad över hur de negativa gick. Jag passar även på att tacka Kurash för all hans hjälp med böjarna, det var mycket uppskattat :)



Jag för allt för att få stå på lådor, jag gillar att se ner på folk :)

Lajne
2009-09-12, 16:19
Vägen till DM, 12/9-09

Marklyft
1x155kg
1x155kg
1x155kg
1x155kg
1x155kg

Tunga och sega. Som förväntat med tanke på vad jag har i ryggen just nu.

Sittande lårcurl
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg
5x60kg

Helt ok, inga problem.

Stiff leg round back deadlift
8x20kg
8x20kg
8x50kg
8x50kg

Kändes skönt, ryggen blir dessutom bara bättre och bättre. En vinnande övning :thumbup:

//Lajne

Lajne
2009-09-12, 16:20
Jag för allt för att få stå på lådor, jag gillar att se ner på folk :)
Ja, du var jävla ivrig på att plocka fram de där lådorna :)

(men betydligt mindre ivrig när det gällde att ställa tillbaka dem :D)

Lajne
2009-09-14, 21:15
Vägen till DM, 14/9-09

Bänkpress(Vila efter setet)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(40s)
5x110kg(45s)
6x110kg(Till full återhämtning)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(40s)
5x110kg(45s)
6x110kg(Till full återhämtning)
1x110kg(25s)
2x110kg(30s)
3x110kg(35s)
4x110kg(40s)
5x110kg

Hade inget mer att ge efter sista 5an, så även om jag hade velat ha en sexa till fick jag ge mig där. Jag är dock mycket nöjd ändå; förra gången fixade jag 45 reps totalt och nu fick jag ihop 57 reps, vilket är en högst respektabel ökning :)

Smalbänk
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x85kg
3x85kg

Var mycket död efter de vanliga bänkarna, vilket fick det att bränna till rejält i pressmuskulaturen även av denna egentligen ganska lätta vikt.

Partiella böj, 18e hålet
1x225kg
0x225kg
1x205kg
3x205kg
3x205kg
8x140kg
8x140kg

225kg gick tyvärr inte denna gången heller, även om det var betydligt närmare. Sänkte sedan till 205, vilket gick betydligt bättre. Uppenbarligen kommer jag få mecka lite med progressionen för att få det här att fungera, men förhoppningsvis kan jag sluta på samma vikt som det var tänkt från början ändå.

Bänken gick min väg idag, men böjen gjorde det inte. Det är sådant som händer. Jag får ta igen det genom att slita extra hårt på de andra böjpassen som kommer på onsdag och fredag helt enkelt :)

//Lajne

Lajne
2009-09-15, 18:10
Vägen till DM, 15/9-09

Marklyft
8x100kg
8x100kg
8x100kg

Det blir bara bättre och bättre; 8x100kg ska förvisso vara väldigt lätt men så här lätt tror jag inte det har känts på länge (trots att jag körde lite ligga-på-marken-och-flåsa efteråt, något som ju hör till när man gör set med över 5 reps)

Sätta på sig bänktröja, samt ta av den

Inte en egentlig övning, men det förtjänar ändå att nämnas. Jag blev erbjuden att prova EMNO's bänktröja, och då jag är för nyfiken för mitt eget bästa kunde jag givetvis inte stå emot erbjudandet. Det visade sig dock att jag är någon storlek större än den gode herr EMNO; när vi hade haft sönder en slip-on, min högra arm höll på att bli helt blå och den vänstra ärmen hade kasat upp för långt för att vi skulle få ner den igen var det helt enkelt läge att ge upp försöken och ta av tröjan innan jag fick kallbrand ;P
Detta experiment gav mig dock 2 omedelbara insikter. Den första är att jag förstår varför Freddi Smulter m.fl. tjatar om styrka i övre rygg hela tiden, den typen av muskler lär behövas i allra högsta grad för att styra stången när tröjan väl är på. Den andra är att jag har gjort rätt i att vägra använda utrustning; den smärta raw-träningen tillfogar mig räcker utmärkt för min del :D
Med det sagt tänker jag absolut prova igen om tillfälle bjuds med en lite rymligare tröja; min nyfikenhet kommer inte stillas förrän jag åtminstone har fått prova att göra ett lyft eller tre :

Hantelrodd
3x30kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg
3x30kg

Om det fortfarande är så här lätt om en månad blir det till att höja i 5-kilosintervaller istället :)

Avslappande pass förutom tröjan, som trots allt slit var ganska kul. Dessutom lär EMNO, Saft_und_Kraft och Kurash, som var de som hjälpte mig få på den, ha haft det slitigare än jag hade det, så jag ska inte klaga :D

//Lajne

Kurash
2009-09-15, 19:26
Haha, jag stod mest bredvid och hejjade på. Det är inte alls lika illa när du får en tröja som passar, det kommer gå som en dans.

eleni
2009-09-15, 19:39
Hahaha, fin beskrivning!

Det mest fantastiska var din skeptiska blick/min när de andra kämpade med att försöka få på skiten, borde ha förevigats med ett foto :D

Lajne
2009-09-15, 21:32
Haha, jag stod mest bredvid och hejjade på. Det är inte alls lika illa när du får en tröja som passar, det kommer gå som en dans.
Förvisso, men inte heller moraliskt stöd är väl att förakta ;)

Det där med "passar" är väl egentligen föremål för viss diskussion; ni verkar när det gäller bänktröjor använda ordet "passar" på ungefär samma sätt som en ylletröja gjord för 140cm långa 9-åringar skulle passa mig :D

Hahaha, fin beskrivning!

Det mest fantastiska var din skeptiska blick/min när de andra kämpade med att försöka få på skiten, borde ha förevigats med ett foto :D
Mm, jag har fått en del kommentarer för den minen här hemma också ;) Men vad kan jag säga, det var första gången och jag kände mig onekligen jävligt skeptisk till att något sådant skulle gå att få på mig, för att inte tala om lyfta i xD

Nitrometan
2009-09-16, 07:49
Det där med "passar" är väl egentligen föremål för viss diskussion; ni verkar när det gäller bänktröjor använda ordet "passar" på ungefär samma sätt som en ylletröja gjord för 140cm långa 9-åringar skulle passa mig :D
Lagom till det går lätt att få på tröjan kommer du att få höra att den är för stor. :D

Lajne
2009-09-16, 17:43
Lagom till det går lätt att få på tröjan kommer du att få höra att den är för stor. :D
Säg den glädje som består :(

Lajne
2009-09-16, 17:48
Vägen till DM, 16/9-09

Bänkpress
5x120kg

Helt slaktad i pressmuskulaturen fortfarande från i måndags, så jag är nöjd över att vikten gick upp med någon repetition till att ge :)

Snedbänk
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg
3x75kg

Lätt och fint.

Knäböj
3x110kg
3x110kg
3x120kg
3x130kg
3x140kg

Sista trean var tung, men å andra sidan hade jag en del trötthet kvar sedan i måndags så jag klagar inte.

Sittande lårcurl
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg

Tungt, men fortfarande görbart med full kontroll över vikten.

//Lajne

Babel
2009-09-16, 18:24
Hur känns träningsuppläget nu när du har tränat ett tag? Jag satsade lite mot AF förut och körde ett liknande upplägg för dips och chins. Jag fick då väldigt bra ökningar av antal maxreps i båda övningarna men jag vet inte om jag blev väldigt mycket starkare för det.

Lajne
2009-09-16, 18:51
Hur känns träningsuppläget nu när du har tränat ett tag? Jag satsade lite mot AF förut och körde ett liknande upplägg för dips och chins. Jag fick då väldigt bra ökningar av antal maxreps i båda övningarna men jag vet inte om jag blev väldigt mycket starkare för det.
Det är svårt att säga riktigt än, faktiskt. Jag får nog vänta i 4 veckor till innan jag kan avgöra det på riktigt. Jag lär vara god för ~10-15kg mer i maxstyrka nu än när jag började, men samtliga av dessa kg går på muskelminne så det hade varit vanskligt att uttala sig med bara det som grund ;)
I vilket fall är ju tanken med trappor på vikter upp mot 135kg som högst om 4 veckor samt negativa på upp till 160kg som högst sista veckan just att jag inte ska tappa förmågan att lyfta bra på vikter över den jag har mitt repsmål på, så rent preliminärt vågar jag ändå gissa att det kommer gå bra :)

stevebc
2009-09-17, 13:32
Haha passet den 14/9 lyfte du 8,82 ton bänkpress. Fy fan.

Lajne
2009-09-17, 14:41
Haha passet den 14/9 lyfte du 8,82 ton bänkpress. Fy fan.
Mm, man får sinnessjuka volymer av det här upplägget. Det är ett pass som fortfarande känns av i musklerna, kan jag avslöja :thumbup:

Lajne
2009-09-17, 17:38
Vägen till DM, 17/9-09

Marklyft
5x125kg
5x125kg
3x135kg
3x135kg
1x175kg

Treorna och femmorna kändes sega och tunga, och det märktes att gårdagens böjar satt kvar i kroppen. Därför var jag också tveksam inför min etta, men den gick förvånansvärt lätt. Jag vågar inte säga säkert, men upp emot en femma kan ha varit möjligt på vikten vilket innebär att jag närmar mig en historisk toppnivå i mark (den förra toppnivån var 4x180 med en rep kvar i kroppen, som jag gjorde inför serie 2).

Latsdrag
5x70kg
5x70kg
5x70kg
5x70kg
5x70kg
5x70kg
5x70kg
5x70kg
5x70kg
5x70kg

Som vanligt var det första setet tungt, därefter gick det lättare. Det började dock kännas lite framåt sista set, möjligen pga för kort vila.

I övrigt anser jag att Carthago bör förstöras.

//Lajne

Lajne
2009-09-18, 18:15
Vägen till DM, 18/9-09

Bänkpress(Vila efter setet)
1x132,5kg(25s)
2x132,5kg(30s)
3x132,5kg(Till full återhämtning)
1x132,5kg(25s)
2x132,5kg(Till full återhämtning)
1x132,5kg(25s)
1x132,5kg

Totalt 11 reps, att ställa mot 9 reps på 127,5kg förrförra veckan. Och då schabblade jag ändå bort det sista setet totalt; hade lätt blivit en tvåa om jag hade sänkt lite snabbare och sen inte tryckt viktjäveln mot halsen.

Böj med stopp
3x110kg
3x110kg
3x120kg
3x120kg
3x130kg

Det påstås att jag fäller ryggen för mycket, men helt ärligt har jag ingen aning om hur jag ska göra för att fälla den mindre. Förmodligen är jag för stel i fotlederna.

Smal snedbänk
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg
3x65kg

Lätt som en plätt.

Sidolyft m hantlar
5x15kg
5x12,5kg
5x12,5kg
5x12,5kg
5x12,5kg

För tungt på första för att orka med alla set på samma vikt, så jag sänkte. Därefter behagligt.

//Lajne

hotmess
2009-09-18, 18:37
Du fällde ryggen mindre den här gången än senast jag såg dig böja. Jag tror du fokuserade mer på att inte göra det (och var piggare i ryggen).

Bra kämpat i bänken fluffy! (att döma av första setet på sista trappan trodde jag du skulle fixa hela serien, styrkan har du)

Töööt.. töt!!!!!!

Lajne
2009-09-19, 14:34
Vägen till DM, 19/9-09

Marklyft
1x165kg
1x165kg
1x165kg
1x165kg
1x165kg

Alla mer eller mindre tunga.

Sittande lårcurl
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg
5x65kg

Första setet tungt, sedan gick det lätt.

//Lajne

EMNO
2009-09-20, 10:03
Vägen till DM, 19/9-09

Marklyft
1x165kg
1x165kg
1x165kg
1x165kg
1x165kg

Alla mer eller mindre tunga.

//Lajne

Då var det i alla fall någon variation ;)

Lajne
2009-09-21, 19:11
Då var det i alla fall någon variation ;)
Haha, variation är för folk som inte beräknade vikten de skulle använda så millimeterexakt som de borde ha gjort :D

Lajne
2009-09-21, 19:18
Vägen till DM, 21/9-09

Bänkpress(Vila efter setet)
1x130kg(25s)
2x130kg(30s)
3x130kg(Till full återhämtning)
1x130kg(25s)
2x130kg(30s)
3x130kg(Till full återhämtning)
1x130kg(25s)
2x130kg(30s)
0x130kg

Höjde dagens vikt från 120 till 130kg, framför allt för att motsvara det faktum att dagarna då jag kör på 110kg måste jag höja vikten till 120kg; annars blir det så brutalt många reps att jag känner av det hela veckan. Mitt första pass på 120kg fick jag till 11 reps, och nu fick jag till 15 reps, så jag är absolut nöjd. Dessutom fick jag ju bara 11 reps på 132,5kg i fredags, vilket gör att detta borde vara en förbättring även sedan dess :)

Smalbänk
3x90kg
3x90kg
3x90kg
3x90kg
3x90kg
3x90kg
3x90kg
3x90kg
3x90kg
3x90kg

Nu börjar det faktiskt bli tungt, vilket nog är en indikation så god som någon på att jag borde köra övningen. Att vara upp mot 30kg svagare i smalbänk tyder definitivt på för svaga triceps :)

Partiella knäböj, ner till 19e pinnen
0x205kg
3x205kg
3x205kg
3x205kg
8x130kg
8x130kg

Blev först riktigt jävla förbannad när jag failade första set, speciellt då uppvärmningen hade varit så lätt. Sedan tog jag mig samman, slutade vara rädd för viktjäveln och gjorde det jag skulle. Kändes riktigt skönt efteråt; kan jag nu bara upprepa det här ner till 20e pinnen nästa måndag så är progressionen som jag tidigare tappade bort tillbaka på banan igen :)

//Lajne

stevebc
2009-09-21, 19:35
Haha sluta. Det här är ju för bra för att vara sant. Fan vad man skäms nu.

Lajne
2009-09-21, 19:43
Haha sluta. Det här är ju för bra för att vara sant. Fan vad man skäms nu.
Det går onekligen bra för mig, just nu :) Men inte fan ska du skämmas för något, du har bara en jävla otur med skador etc, vilket onekligen suger pung. Dessutom tränar jag ju på ett riktigt gym med riktiga stänger, vilket också hjälper till lite ;)

Lajne
2009-09-22, 17:21
Vägen till DM, 22/9-09

Marklyft
8x80kg
8x80kg
8x80kg

Hantelrodd
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg
3x32,5kg

Lite knärehab...

Det var allt, inget märkvärdigt att rapportera.

//Lajne

Lajne
2009-09-23, 17:40
Vägen till DM, 23/9-09

Bänkpress
9x120kg

Gick segt till en början, men när sista repetitionen väl var avklarad kändes det ändå som om jag hade åtminstone 2 reps kvar i mig. Sweet :)

Knäböj
3x100kg
3x100kg
3x100kg
3x110kg
3x120kg

Knöligt och jobbigt till en början; tekniken som satt så fint i måndags ville inte alls infinna sig när jag bad den. Dock kom den tillbaka åtminstone delvis i de två sista seten, som därmed blev absolut lättast.

Snedbänk
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg

Lätt och fint.

Sittande lårcurl
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg
3x70kg

Inga problem; blev bara lättare för varje set.

Lite knärehab...

...och det var det hela. Bra bänk idag, sämre böj, men å andra sidan kändes det mest som om böjen berodde på dåligt uppvärmda skuldror än något annat.

//Lajne

Lajne
2009-09-24, 18:14
Vägen till DM, 24/9-09

Marklyft
5x155kg
5x155kg
3x155kg
3x155kg
1x195kg

Femmorna skulle egentligen gjorts på 145kg, men när jag upptäckte detta efter första set var det redan för jobbigt att plocka av vikt och sedan lägga på den igen inför treorna att jag sket i det och körde även den andra femman på 155kg. Ettan på 195kg var ohemult tung, och jag ber till gud att det går bättre om två veckor för annars finns det inte en chans i hela det smörsvängda sviskonhelvetet att 205kg går upp.

Chins
5st
5st
5st
5st
5st
5st
5st
5st
5st
5st

Latsdragmaskinen var sönder, så det fick bli chins istället. En sak som är jävligt säker efter detta är att bara för att det första setet chins är aplätt så behöver inte det tionde setet chins vara lika lätt; det blev en del svingande mot slutet.

Lite rehab för axlar och knän...

Är inte alls nöjd med dagens pass trots att vikten gick upp som den skulle. Det blir till att fokusera mer på mark från och med nästa vecka och lägga in fler tunga set, fler reps och mer träning med bälte på. Det är inte som om schemat sliter ut mig direkt just nu, så mer volym lär inte skada.

//Lajne