handdator

Visa fullständig version : Rörlighetsövningar för OL


knubbsson
2009-07-12, 21:46
Nån som vet vad tyngdlyftare gör för rörlighetsövningar om dom gör några?

Var behöver man vara rörlig? Vilka muskler ska man stretcha för att utföra ryck o stöt optimalt?

Krokodil
2009-07-12, 21:53
Haninge Ak (http://www.haningeak.net)har en massa nyttiga övningar på sin sida...
Rörlighetsövningar (http://www.haningeak.net/exercises.php5?category_name=Rörlighet)

C.E.J.
2009-07-12, 21:53
Axlar, höfter, baksida lår, vader också kanske.

Jag gör inga rörlighetsövningar.

knubbsson
2009-07-13, 07:43
Höfter, är det rumpan eller? :P

Turbo Rico
2009-07-13, 07:47
Tror du märker lite var du själv är stel när du kör ryck och stöt, där det tar emot måste du stretcha extra noga annars tror jag att man ska se till att hålla sig lite rörlig i kroppen alla delar.
Själv har jag lagt fokus på hamstring, handleder, axlar (alla möjliga vinklar) och höften.
Om du t ex alltid får stången lite för långt fram i ryck/ryckböj bör du kanske stretcha bröstmusklerna lite så att du kan få bak armarna en aning. Har du svårt med djupet i böj/ryck/stöt bör du kanske lägga lite energi på vader, hälsena, höfter och hamstring. Alla ser olika ut, har olika förutsättningar så du måste nog hitta där DU har problem och är stel och jobba på det...

Turbo Rico
2009-07-13, 07:50
Höfter, är det rumpan eller? :P


Rumpan är sätesmuskeln, kan man typ säga lite generellt.

knubbsson
2009-07-13, 08:44
I ryck får man hålla lite som man vill om jag förstått det rätt? Jag håller så brett som jag måste för att lunna ha stången "rakt" ovanför mig

Turbo Rico
2009-07-13, 09:15
I ryck får man hålla lite som man vill om jag förstått det rätt? Jag håller så brett som jag måste för att lunna ha stången "rakt" ovanför mig


Ja, det får man men det är inte altlid ju bredare desto bättre. Har man korta armar eller bara är väldigt kort ska man nog inte hålla längst ut.
Det är nog samma sak här, testa dig fram. Jag har valt bredd på greppet efter där jag vill ha klippet vid höften, jag är 180 cm men har ganska korta armar vilket gör att jag inte kan hålla längst ut, då kommer klippet nånstans på magen vilket inte blir helt perfekt.

knubbsson
2009-07-13, 10:17
Vad menar du med klippet? =)

Honken
2009-07-13, 11:56
Vad menar du med klippet? =)

Sista rörelsen i andra draget (accelerations-fasen), precis innan armbågarna bryts och det är dags att fånga.

Honken
2009-07-13, 12:02
http://wichitafallsweightlifting.us/sitebuilder/images/1.1.07_118-427x569.jpg

Nu är visserligen bilden tagen under slutfasen av ett stötdrag så stången är utanför, men principerna är de samma. Där stången möter över lår / höft så 'klipper' man till stången nätt för att få lite extra skjuts.

Turbo Rico
2009-07-13, 12:07
Vad menar du med klippet? =)


Honken beskrev det där riktigt bra... När stången träffar, i ryck blir det magen, innan man börjar kröka armarna och vänder stången.

skaparn
2009-07-13, 15:24
http://wichitafallsweightlifting.us/sitebuilder/images/1.1.07_118-427x569.jpg

Nu är visserligen bilden tagen under slutfasen av ett stötdrag så stången är utanför, men principerna är de samma. Där stången möter över lår / höft så 'klipper' man till stången nätt för att få lite extra skjuts.

Måste man ha mössa?

Ironbabe
2009-07-13, 15:33
Måste man ha mössa?

Min fråga är istället: Måste han ha byxor på sig?

-Englund
2009-07-13, 15:42
Keps är det mest optimala i detta sammanhang. Detta pga omständigheterna i miljön där lyftet utförs, hur ljuset ligger etc.

Användning av byxor har ingen som helst relevans i sammanhanget.

Med-Scie Training Exerc. 2004 Dec;52(11):2813-301.

skaparn
2009-07-13, 15:50
Min fråga är istället: Måste han ha byxor på sig?

Bra försök. Du vill ju bara att jag ska komma till STK mer lättklädd.

skaparn
2009-07-13, 15:52
Keps är det mest optimala i detta sammanhang. Detta pga omständigheterna i miljön där lyftet utförs, hur ljuset ligger etc.

Användning av byxor har ingen som helst relevans i sammanhanget.

Med-Scie Training Exerc. 2004 Dec;52(11):2813-301.

Det här är väl inte byggning vi snackar om? Där har GASP-smäcken visat sig ytterst anabol. I OL tror jag en tight beanie, aka ollonmössa från Under Armour funkar bäst, alternativt tomtedräkt.

Turbo Rico
2009-07-13, 18:34
Är det ok om man har kepsen bak och fram?
Dom få tyngdlyftare jag träffat senaste året verker det generellt dåligt med rörlighetsträning bland lyftare här i Sverige, många kan vara sjukt starka men stela som kylskåp.

Honken
2009-07-13, 19:43
Rico, säker på att du inte menar styrkelyftare?

major Pectoralis
2009-07-13, 21:37
z5LMZSM_4NM

Turbo Rico
2009-07-13, 21:59
Rico, säker på att du inte menar styrkelyftare?


Nej, faktiskt inte, dom är ännu värre. Men det finns en och annan av dom tyngre lyftarna som jag tror skulle gynnas av lite stretching och rörlighetsträning. Nu har inte jag träffat många men iaf sett 20-30 st lyfta och det är flera av dom som är aningen stela. Ok, nu jämför jag med en Alexander som var med på OS 96 och 04, han håller på att träna på STK och dra åt helvete vad vig han är trots att han inte tränar på över 3 år. Där snackar vi pungkulorna i backen i varje ryck han gör, helt sjukt!

-Englund
2009-07-14, 00:02
Det här är väl inte byggning vi snackar om? Där har GASP-smäcken visat sig ytterst anabol. I OL tror jag en tight beanie, aka ollonmössa från Under Armour funkar bäst, alternativt tomtedräkt.

Gör ännu en Grub och skriver- "Det har jag aldrig sagt"

Honken
2009-07-14, 11:48
Nej, faktiskt inte, dom är ännu värre. Men det finns en och annan av dom tyngre lyftarna som jag tror skulle gynnas av lite stretching och rörlighetsträning. Nu har inte jag träffat många men iaf sett 20-30 st lyfta och det är flera av dom som är aningen stela. Ok, nu jämför jag med en Alexander som var med på OS 96 och 04, han håller på att träna på STK och dra åt helvete vad vig han är trots att han inte tränar på över 3 år. Där snackar vi pungkulorna i backen i varje ryck han gör, helt sjukt!

Konstigt, har varit på ett tiotal tävlingar och har säkert sett ett par 100 lyftare, ingen stel där bortsett från nybörjarna och gubbarna (+65).

Turbo Rico
2009-07-14, 11:56
Konstigt, har varit på ett tiotal tävlingar och har säkert sett ett par 100 lyftare, ingen stel där bortsett från nybörjarna och gubbarna (+65).


Jag tänker kanske framför altl mest på dom tyngre gossarna och så har jag suttit och kollat på Youtube och TV och tittat på eliten, dom är väl generellt lite mjukare i kroppen än dom lyftarna vi har här hemma i Sverige?