handdator

Visa fullständig version : Nytt schema, lite förvirrad.


Rusk
2009-07-12, 20:17
Hejsan jag har nu tränat i ca 5 månader med 5 pass i veckan. Befinner mig just nu i en deff som har pågått i 6 veckor och har gått från 22,6% Bf till 17,2% utan någon direkt muskel förlust: ) Nu till saken, Jag bad min instruktör på gymmet att göra ett nytt schema till mig och jag fick det igår men jag blev lite fudersam nu när jag tog en titt på det. Jag har fått för mig att man ska träna 1 muskelgrupp och sedan låta den återhämta sig 1 dag och mitt nya schema är tvärt emot det, har den senaste tiden kört biceps / triceps / bröst och mage dag 1 och ben / rygg och axlar dag 2. Såhär ser schemat ut som jag fick-->

Dag 1
Utfall med skivstång 3x10 varje ben
Benspark 3x10
Ben utsida i maskin 3x10
Bröst press (peckdeck) 3x10
Bröst press i maskin 3x10
Bänk press 3x10
Axel press (maskin) 3x10
hantellyft åt sidan 3x10
Biceps (Scottcurl) 3x10
Biceps som hantelcurl fast utan rotationen och lyfter båda samtidigt
Mage i maskin 3x10
-----||----- annan maskin
Situps så länge jag orkar

Dag 2
Knäböj 3x10
Liggande lårcurl 3x10
Ben insida i maskin 3x10
Smalt latsdrag 3x10
Stångrodd fast i maskin 3x10
Ländrygg 3x10
Stående vadpress i maskin 3x10
Sittande vadpress 3x10
Triceps i maskin 3x10
pushdowns 3x10
Sen samma magövningar som dag 1.

Jag undrar om detta verkligen är bra? Får benen och magen den återhämtning dom behöver? Kan påpeka att jag just nu kör träning 2 dagar och sedan 1 vilodag sen så fortsätter det så:P

Skulle vara tacksam för vad ni tycker. Mvh Rusk

Eliass
2009-07-13, 00:08
Han verkar vilja att du kör ben dubbelt så mycket som resten av kroppen. Så skulle jag inte vilja köra men gillar du att träna ben så ;)

Men jag tycker verkligen inte du ska köra dom där två passen på rad.

Rusk
2009-07-13, 07:42
Mjo, förstår inte det, benen är det som är mest vältränat på mig, sen att man ska köra mage så hårt 2 dagar i rad blir bara helt knas. Men han har ägnat hela sitt liv åt kost/träning och hälsa och har sjuka meriter så när jag såg detta så blev jag som sagt lite förvirrad:P Han måste väll vart hög när han gjorde det:P

Blandol
2009-07-13, 07:47
Att träna mage 4 - 5 ggr i veckan låter lite blodigt, likaså alla dom benövningar om det inte är så att du verkligen verkligen släpar på benen, men även då ser det onödigt mycket ut. Jag reagerar också på att det ser ut som maratonpass med 13 övningar ala 3 x 10 per pass. Spec när man under deff med gott samvete kan höja vikterna och sänka repsantalet.

Nyfiken finns det någon mening att lägga bänkpressen som sista bröstövning?

Mitt råd är att om du har ca 5 gympass i veckan kankse det kan vara lämpligt att öka ifrån en rullande 2 split, men jag har inte träffat dej vet inte hur ditt gamla schema är osv det har åandra sidan den PT gjort så jag hoppas hon vet vad hon pratar om ;)

Turbo Rico
2009-07-13, 07:55
Det luktar SATS här...
Jag som tränar OL tränar samma övningar/muskler nästan varje pass och det går, det handlar om belastning. Att köra tung knäböj varje pass funkar så klart inte men visst kan man träna ben varje pass eller 2 dagar i sträck men kanske inte på maxbelastning. Jag kör knäböj ett pass och dagen efter kör jag ryckböj, dvs knäböj med stången över huvudet, det blir ju inte alls samma belastning på benen som i böj. Jag tror det är det man kan kalla återhämtande träning, vilket också är viktigt.