handdator

Visa fullständig version : Återfå känsel i stortå?


der_rickard
2009-07-12, 16:25
Har efter långvarigt tryck mot foten/stortån fått försämrad känsel på insidan och undersidan av höger stortå.
Är det något som kan gå tillbaka av sig självt och är det något man kan göra för att underlätta eventuell "läkning"?

mattilainen
2009-07-12, 16:30
har haft detta när jag joggat förr vet jag men då kom det tillbaka av sig själv. Får man fråga vad det är du har gjort och vad som hänt?

Martin Löwgren
2009-07-12, 18:49
Beroende på hur stor blockeringen av nervens ledningsförmåga kan det ta olika lång tid men de allra flesta återfår sin känsel (värre är det med motorik bortfall).

Exakt hur länge är svårt att svara på. Finns inget direkt du kan göra förutom att se till att stället du har komprimerat nerven på nu får fritt spelrum.

Mvh

Bönne
2009-07-12, 18:55
Hade förlorad känsel i stortån under säkert ett år. Kom åter helt och hållet efter ett par månader.

der_rickard
2009-07-13, 10:18
har haft detta när jag joggat förr vet jag men då kom det tillbaka av sig själv. Får man fråga vad det är du har gjort och vad som hänt?

Åkte Vasaloppet i vintras och under träningen till det så utvecklade jag någon form av plantarfasciit på högerfoten. Det är ingen våldsam smärta utan ett litet ont på morgonen samt ibland när man suttit still länge. Hade en period under våren då jag tränade fötterna och vaderna mycket + ordentlig stretching för att försöka bli kvitt det, men utan resultat. Det blir varken bättre eller sämre... Så jag halkade in på www.thesock.com och beställde en sån från svenska återförsäljaren. I min iver att använda "strumpan" så kan jag dragit åt den för hårt första natten och hade på morgonen ett område på stortån där känseln nu är nedsatt.
Så kan det gå... Fast det är ju bättre med lite för lite känsel på ett område än ont på ett annat :cool:

Tolkia
2009-07-13, 10:48
Då låter det som om att sluta använda strumpan och sedan vänta är melodin. Nerver tar lång tid på sig, så det kommer antagligen att ta ett tag.

der_rickard
2009-07-13, 14:43
Då låter det som om att sluta använda strumpan och sedan vänta är melodin. Nerver tar lång tid på sig, så det kommer antagligen att ta ett tag.

Men hur gör man om man är otålig och vill bli kvitt sitt onda i foten samtidigt som man återfår känseln i tån? Den nöten är svårare att knäcka :D

Loca
2009-07-13, 15:08
Har efter långvarigt tryck mot foten/stortån fått försämrad känsel på insidan och undersidan av höger stortå.
Är det något som kan gå tillbaka av sig självt och är det något man kan göra för att underlätta eventuell "läkning"?

Precis det du beskriver hade jag med. Jag blev rädd att jag skulle tappa stortån så jag pratade med läkare om det. Han sa att jag skulle byta skor och massera stortån varje dag. Sedan när jag bytte skor blev det bra efter knappt några veckor om jag minns rätt.

der_rickard
2009-07-14, 06:56
Använde inte strumpan i natt och jag tror att det är bättre redan idag.