handdator

Visa fullständig version : Satt o fundera... på HIIT!


Dk1ng
2003-08-20, 20:15
Hade använt söktråden men tyckte mig inte riktigt få klarhet i mina funderingar, så d blev en tråd iaf!

Tänkte på att om man kör HIIT-passen separerat från styrketräningen (säg vilodagar), bör man ta en ren kolhydrat-shake efter, lr en ren protteshake, blandat, lr räcker d helt enkelt med en halv/hel burk kesella om man kör 1-2 timmar innan läggdags..? Jag är främst ute efter att hålla en fin allroundform o lägga på mig kvalitativ muskelmassa... således är jag mest ute efter den fettförbrännande effekten HIIT bidrar med!

Mvh

King Grub
2003-08-20, 20:19
Efterförbränningen påverkas inte av det du äter efteråt - den fortgår ändå. Det enda som påverkas är återhämtningen, så sätt du i dig både kolhydrater och protein efter passet. Det som däremot påverkar förbränningen är sömn - snart efter det man somnat sjunker den markant. Morgonträning = :hbang:


Cardio timing, av Tom Ventuo:

"One benefit you'll get from early morning cardio sessions is what I call the "afterburn" effect. When you do a cardio session in the morning, you not only burn fat during the session, but you also continue to burn fat at an accelerated rate after the workout. Why? Because an intense session of cardiovascular exercise can keep your metabolism elevated for hours after the session is over. If you do cardio at night, you will still burn fat during the session, so you definitely benefit from it. However, nighttime cardio fails to take advantage of the "afterburn" effect because your metabolism drops like a ton of bricks as soon as you go to sleep. While you sleep, your metabolic rate is slower than any other time of the day. "

Dk1ng
2003-08-20, 20:26
Originally posted by King Grub
Efterförbränningen påverkas inte av det du äter efteråt - den fortgår ändå. Det enda som påverkas är återhämtningen, så sätt du i dig både kolhydrater och protein efter passet. Det som däremot påverkar förbränningen är sömn - snart efter det man somnat sjunker den markant. Morgonträning = :hbang:


Cardio timing, av Tom Ventuo:

"One benefit you'll get from early morning cardio sessions is what I call the "afterburn" effect. When you do a cardio session in the morning, you not only burn fat during the session, but you also continue to burn fat at an accelerated rate after the workout. Why? Because an intense session of cardiovascular exercise can keep your metabolism elevated for hours after the session is over. If you do cardio at night, you will still burn fat during the session, so you definitely benefit from it. However, nighttime cardio fails to take advantage of the "afterburn" effect because your metabolism drops like a ton of bricks as soon as you go to sleep. While you sleep, your metabolic rate is slower than any other time of the day. "

Misstänkte att du skulle va tillgänglig för ett vettigt svar Grub..:)
Brukar försöka köra HIIT på förmiddagen, men nu kände jag bara att det blev dags o sätta sig framför tvn på cykeln o låta hjärtat jobba...:hbang:

King Grub
2003-08-20, 20:29
Originally posted by Dk1ng


Misstänkte att du skulle va tillgänglig för ett vettigt svar Grub..:)
Brukar försöka köra HIIT på förmiddagen, men nu kände jag bara att det blev dags o sätta sig framför tvn på cykeln o låta hjärtat jobba...:hbang:

Det är ju alltid bättre att köra ett pass på kvällen än att stanna kvar i soffan! :thumbup:

Olsson
2003-08-20, 20:45
om jag har tränat ben och träningsvärken brukar sitta i 2 dagar efteråt. ska jag vänta med att köra hiit tills träningsvärken har lagt sig. eller ska jag bara bita ihop o köra på ? jag vill helst kunna köra hiit dagen efter, men det kanske inte är så bra?

King Grub
2003-08-20, 20:47
Originally posted by Olsson
om jag har tränat ben och träningsvärken brukar sitta i 2 dagar efteråt. ska jag vänta med att köra hiit tills träningsvärken har lagt sig. eller ska jag bara bita ihop o köra på ? jag vill helst kunna köra hiit dagen efter, men det kanske inte är så bra?

Det är klart att återhämtningen försämras och försenas om du kör med värsta värken. Jag gör det, men jag väljer då något som inte inbegriper stötar, som trappmaskin, och då tycker jag inte jag märker några negativa effekter.

Olsson
2003-08-20, 20:51
Originally posted by King Grub


Det är klart att återhämtningen försämras och försenas om du kör med värsta värken. Jag gör det, men jag väljer då något som inte inbegriper stötar, som trappmaskin, och då tycker jag inte jag märker några negativa effekter.


då ska jag nog ta o testa trappmaskinen efter bröstpasset imorron. annars brukar jag bara springa hiit som separata pass. allid bra o prova nya saker ju :kinky:

Pontus
2003-08-20, 21:59
Så om återhämtningen försämras så är det inte sämre för muskeluppbyggnaden, det tar bara lite längre tid att återhämta sig innan man kan köra nästa pass?

subliminal
2003-08-21, 00:26
Originally posted by King Grub
Efterförbränningen påverkas inte av det du äter efteråt - den fortgår ändå. Det enda som påverkas är återhämtningen, så sätt du i dig både kolhydrater och protein efter passet. Det som däremot påverkar förbränningen är sömn - snart efter det man somnat sjunker den markant. Morgonträning = :hbang:


Cardio timing, av Tom Ventuo:

"One benefit you'll get from early morning cardio sessions is what I call the "afterburn" effect. When you do a cardio session in the morning, you not only burn fat during the session, but you also continue to burn fat at an accelerated rate after the workout. Why? Because an intense session of cardiovascular exercise can keep your metabolism elevated for hours after the session is over. If you do cardio at night, you will still burn fat during the session, so you definitely benefit from it. However, nighttime cardio fails to take advantage of the "afterburn" effect because your metabolism drops like a ton of bricks as soon as you go to sleep. While you sleep, your metabolic rate is slower than any other time of the day. "

Hur länge efter ett pass har man förhöjd förbränning? Brukar köra olika cardiovarianter som att jogga och cykla på kvällen. Då det kan vara bra att veta hur lång tid innan läggdags man ska köra så att man kan utnyttja så stor del av efterförbränningen som möjligt.

King Grub
2003-08-21, 06:27
Originally posted by Pontus
Så om återhämtningen försämras så är det inte sämre för muskeluppbyggnaden, det tar bara lite längre tid att återhämta sig innan man kan köra nästa pass?

Jo, det är klart det är sämre i sig, men å andra sidan förbättrar konditionen, syresättningen till musklerna och insulintåligheten, så det är bättre för muskeluppbyggnaden, så det jämnar nog ut sig. Dessutom förbättrar cardio återhämtningsförmågan i det långa loppet.

King Grub
2003-08-21, 06:30
Originally posted by subliminal


Hur länge efter ett pass har man förhöjd förbränning? Brukar köra olika cardiovarianter som att jogga och cykla på kvällen. Då det kan vara bra att veta hur lång tid innan läggdags man ska köra så att man kan utnyttja så stor del av efterförbränningen som möjligt.

Det är några timmar det är frågan om. Inte en hel dag i alla fall - för det krävs det ett Marathonlopp eller en Vätternrunda. Men ju mer kolhydrater som förbrukas under en begränsad tid, alltså ju intensivare du kör, desto längre och högre efterförbränning.

Lopezzo
2003-08-21, 14:44
Originally posted by Olsson
om jag har tränat ben och träningsvärken brukar sitta i 2 dagar efteråt. ska jag vänta med att köra hiit tills träningsvärken har lagt sig. eller ska jag bara bita ihop o köra på ? jag vill helst kunna köra hiit dagen efter, men det kanske inte är så bra?

Hmm två dagar lyckans OST! Själv har jag problemm att gå i typ 5 dagar efter ett benpass och värk i ca 7 dagar......
Skulle jag vänta till värken är över med att köra HIIT ja då.. Skulle jag aldrig kunna köra det :(