handdator

Visa fullständig version : Fråga angående cykling av kolhydratsintaget


Halldin
2009-07-12, 12:07
Tanken är ju att kolhydraterna hålls nere på vilodagarna, och högre (ffa. efter träningspasset) på träningsdagarna.

Hur kommer detta sig, när det väl snarast är dagen före ett pass man är i behov av laddning med kolhydrater för att orka prestera maximalt?

kjell33
2009-07-12, 12:12
Tvivlar på att träning på gym är av den arten att det skulle löna sig att kolhydratladda, till skillnad från rena uthållighetsidrotter typ cykel, maraton och längdåkning på skidor där du tömmer glykogendepåerna varje pass.

King Grub
2009-07-12, 12:14
laddning med kolhydrater

Det gör man efter träningspasset.

Och som sagt, inför styrketräning behöver man inte kolhydratladda.

Halldin
2009-07-12, 12:16
Jag har fått för mig att jag orkar mer om jag äter som en riktig gris dagen före ett styrketräningspass, men det kanske har vart inbillning då.

Doctor Snuggles
2009-07-12, 12:19
Jag har fått för mig att jag orkar mer om jag äter som en riktig gris dagen före ett styrketräningspass, men det kanske har vart inbillning då.

Det har väl isf mer att göra med energiintaget och eventuellt hormonellt och CNS gensvar.

Halldin
2009-07-12, 12:29
Det har väl isf mer att göra med energiintaget och eventuellt hormonellt och CNS gensvar.
Om man formulerar om inlägg #1 med sakerna du nämner istället då?

D.v.s, är det en bra idé att cycla kolhydraterna eller behöver man kanske rätt mycket hela tiden av de här anledningarna?

Själv är jag väldigt känslig för att överbelasta CNS och få sömnproblem, äter jag för lite (och det behöver inte vara vad de flesta anser vara lite) eller tränar lite för hårt ligger jag sömnlös på natten. :(

Scratch89
2009-07-12, 13:58
Med tanke på att ett vanligt styrketräningspass förbrukar, säg, 50 gram kolhydrat, så kommer du inte behöva ladda med mycket mer än så. Visst kan en superkompensation ske, men jag tror snarare att det är trycket av vatten och liknande som ger den extra prestationen och inte överfulla förråd.

Halldin
2009-07-12, 14:03
Man lär så länge man lever. :thumbup:

Eddie Vedder
2009-07-12, 16:01
En laddning lär ju ge ordentlig med tryck och energi som du säger. Men skillnaden på ett styrketräningspass och t.ex. ett marathonlopp är ju att marathonloppet kräver laddningen rent energimässigt.

I det akuta läget vinner du ju på laddningen inför ett styrketräningspass men det skulle bi ganska "dyrköpta" pass om du varje gång laddar så. Man skulle bli rätt fet på kuppen.;)

z_bumbi
2009-07-12, 16:13
Det enklaste är bara att äta en kost med en relativt hög andel kolhydrater så sköter kroppen laddningen utan att man behöver tänka på det men vill man av någon anledning inte göra det så tjänar man troligen på att se till att få i sig en högre andel kolhydrater både efter träningen och en viss tid innan.