handdator

Visa fullständig version : Avokado!


tankz
2009-07-11, 21:12
hej

idag var jag o köpte 5 st avokados, för första gången och skalade och åt en när jag kom hem.. men FYFAN vad äckliga dom är!!! Höll på att spy flera gånger.
Är det nån som har nått bra tips på hur man ska få ner dem, de går ju inte riktigt äta dom som äpplen.. nu har jag köpt några och vill inte slänga dom, och det är ju mycket bra fetter i dem!. F.ö var skalet mörkt, lila/svart och lite små mjuk, men inte så jätte mycket.

Lellan
2009-07-11, 21:21
Men herregud.. ät inte om du inte tycker om? Är det som att skära i smör typ? De kanske var alldels omogna el övermogna? Skalet är alltid svart, går inte att bedöma mognadsgraden där..

Brukar finnas "ätklara" färdigmogna el vad det heter, förpackade två och två (dyrare). Tippar på att dina är omogna.. spara dem och kosta på dig ätklara och testa om du absolut vill ha avocado i din kost.

Guacamole brukar många gilla, finns lite olika recept, bara att googla.

Jag gillar det på räkmacka med majonäs, men det är ju pga att jag tycker det är gott med avocado. Enligt mig kan INGET vara värt att äta enbart pga att det är nyttigt, det måste smaka också.. finns likvärdiga saker du säkert gillar bättre om just avocado inte är din grej.

Men visst, testa några du vet är mogna och "lagom" först om de där inte var bra.

Jacke89
2009-07-11, 21:50
Men herregud.. ät inte om du inte tycker om?

Han skriver ju klart och tydligt att han köpt på sig några stycken, inte fan slänger man väl mat när det finns folk som svälter. En gammal klyscha, men mat ska man inte slänga och han behöver tips hur man ska få i sig det.
Man äter väl saker man inte gillar också om man vet att det ger en önskad effekt? Omega3 smakar skit, PWO, kreatin, många prottepulver etc smakar röv rent ut sagt men ger det de resultat man eftersträvar så är det bara att bita ihop o va glad.

OnT: Tugga den lite i munnen, sen skölj ner med vatten.

Jens.Andersson
2009-07-11, 22:02
Det kanske bara är jag men jag tycker inte avokado smakar någonting. Smakar luft i smörkonsistens. Och om du inte gillar dem så släng dem, folk svälter inte mindre för att du slänger mat. Köp nötter istället.

Peter Hansen
2009-07-11, 22:06
Här har du din stackare ;)

http://www.tasteline.com/Search/HitList/?st=avokado&opt=&order=&p=2

Hah sorry jag försökte hitta ett guakumole-..guacomole-..eehh..guacumole-..recept åt dig men lyckades inte hitta skiten pga min dåliga svenska ;)

Lellan
2009-07-11, 22:10
Han skriver ju klart och tydligt att han köpt på sig några stycken, inte fan slänger man väl mat när det finns folk som svälter. En gammal klyscha, men mat ska man inte slänga och han behöver tips hur man ska få i sig det.
Man äter väl saker man inte gillar också om man vet att det ger en önskad effekt? Omega3 smakar skit, PWO, kreatin, många prottepulver etc smakar röv rent ut sagt men ger det de resultat man eftersträvar så är det bara att bita ihop o va glad.

OnT: Tugga den lite i munnen, sen skölj ner med vatten.

Sluta roida, jag sa aldrig att han skulle slänga dem. Men det är ju knappast ngt magiskt med avocado, han kan väl ge bort dem, tycker det är illa att tvinga i sig ngt man får spykänslor av.. finns säkert ngn som skulle uppskatta det mer. Men det är väl bara jag.

Själv skulle jag aldrig käka omega 3 om det smakar skit, jag äter skitgod fisk istället el skulle svälja kapslar om så vore. Finns fiskolja med tuttifruttismak om man inte gillar havsmat tex. PWO vet jag knappt vad det är, typ rage kanske? Har smakat, gillade en som smakade apelsin men inte övriga.. Kreatin håller jag med om smakar skit och just det är ju svårt att ersätta med ngt annat.

Prottepulver är väl knappast ngn nödvändighet, proteinrik mat är ofta godare.. men visst, jag köpte på mig en säck protec blåbär jag tvingade i mig. Resultat? Tja, inte vet jag muskelmässigt men däremot kan jag inte äta saker med blåbärssmak (yoghurt, godis etc) utan att få kväljningar (som tur är går äkta blåbär bra, men inte om jag blandar m tex glass el mjölk = en förlust i mina ögon iaf).

Mitt tips kvarstår: ta reda på om de verkligen är ätklara, om de var omogna - testa när de är mogna istället, gillar du inte smaken då heller trots att du testat typ göra guacamole (kom på att mixade med hallon och frysta = glass) så ge bort.

El tugga och svälj med vatten om du tycker det är värt det istället för att bjuda ngn som gillar det.

Lellan
2009-07-11, 22:11
Det kanske bara är jag men jag tycker inte avokado smakar någonting. Smakar luft i smörkonsistens. Och om du inte gillar dem så släng dem, folk svälter inte mindre för att du slänger mat. Köp nötter istället.

Eller hellre sötmandlar om han ville ha bra fett. :)

Kischen
2009-07-11, 22:24
Har aldrig testat att äta avokados som äpplen.. Men låter spontant mindre gott än att äta lite åt gången med sked.

Låter underligt men..

Scratch89
2009-07-11, 23:57
Hah sorry jag försökte hitta ett guakumole-..guacomole-..eehh..guacumole-..recept åt dig men lyckades inte hitta skiten pga min dåliga svenska ;)

Äsch, det stavas ju som det låter.

Bedragaren_i_murmans
2009-07-12, 00:29
Jag brukar ha avokadon i salladen, SÅ jävla gott. Ös på med äppelicervinäger, olivolja och balsamicovinäger så smakar det som paradiset.

dubbel_v
2009-07-12, 00:39
Jag har inte heller vänjt mig att äta advokater

mikaelj
2009-07-12, 00:47
Det är gott att mosa dijonsenap och avokado, som sås till hamburgare. Tycker jag.

Blandol
2009-07-12, 07:09
:En tjej på jobbet rekommenderar att ha grillkrydda på avocadon.

Annars så är vatten bra för att svälja ner sånt som smakar illa, kommer ihåg en gång när avocadon smakade dåligt men med vatten var det inga problem. Såg ifs när jag ätit klart att den var möglig men då hade jag ju redan ätit allt :thumbup:

OneManArmy
2009-07-12, 08:12
Gör en enkel guac!

Typ nåt i den här stilen
2 avokados, ta ut dem ur skalet och skiva dem o små bitar
1 röd lök finhackad
2 tomater utan "kött" asså peta bort innanmätet och skiva i småbitar
1 burk svarta bönor
1 matsked cremefraise
typ 10cm gurka hackad
1 hackad vitlöksklyfta
Och om man vill en chili hackad.

Krydda med salt och svartpeppar

Funkar bra till både lax och kylling

WorkOutBuddy
2009-07-12, 09:51
Mjuka avokados är hur goda som helst, hårda, lite bleh. Gör någon smet av det (mosa sönder dom) och tillsätt lite godheter. Kan funka som dip. Va kreativ.

Sniggel
2009-07-12, 10:22
Avokados är nägot av det godaste som finns, synd att det är så dyrt.
Väldigt gott att äta som det är eller med t ex rom. Ge mig! :)

Loyndomsriss
2009-07-12, 12:36
Skär avocadon i lagom stora bitar och blanda med röd lök, pressad citron, olivolja och sen lite salt och peppar - mycket gott och enkelt till grillat

Cohen
2009-07-12, 14:09
Avokado fungerar bra som smörgåspålägg, speciellt med något lite salt tillbehör. Testa en macka med skivad avokado, philadelphia, lite flingsalt och lite svartpeppar. Riktigt gott.
Vill man ha något mer matigt så är ju avokado och skaldjur en gammal 70-tals kombination som faktiskt håller fortfarande. Temat går att variera i oändlighet.

Och kom som sagt ihåg att det är milsvidd skillnad på omogen och mogen avokado. Omogen är den som en sten, mogen som smör.

Peter Hansen
2009-07-12, 14:16
Äsch, det stavas ju som det låter.

Goakumåle?

Tiga
2009-07-12, 15:37
Äsch, det stavas ju som det låter.

Google gör ju att man inte kan stava fel dessa dagar

Kjellorix
2009-07-12, 19:43
Avocado jättegott, extra piff på smaken blir det med sked och lite kryddsalt över, men dom ska absolut vara mjuka, mogna,
ibland finns det jättestora gröna Avicados, aningen mindre feta, lite vattnigare..
Avocado ska helst mogna i en stängd papperspåse, mörkt i rumstemeratur, då smakar dom bäst.
Jättenyttigt fett, bra för hjärtat.