handdator

Visa fullständig version : stela marklyft, hjälp mig


tankz
2009-07-11, 21:10
hej

idag körde jag för första gången lite arbetsset i stela marklyft på mitt benpass, men det ända stället jag blev trött var längst ner på ryggen :/

Ni som kör denna övning, tar den bra på er?? Hur gör ni isåfall, några knep och tricks? Jag kände inget i baksidan av låret alls :cryout:

LindaS
2009-07-11, 21:15
Vänta tills imorgon och återkom ifall du fortf inte känner något i baksida lår och upp "under" skinkorna.

Du jobbar givetvis med korsryggen i den övningen också, så det är inte konstigt att det känns där.

Black Star Abyss
2009-07-11, 21:17
du ska inte bara böja dig framåt, röven ska bak också. för mig tar det så in i helvete på hamstrings.

Fredrik_S
2009-07-12, 01:38
svanka som bara den och försök hålla svanken hela tiden när du böjer

KniveN
2009-07-12, 02:16
du ska inte bara böja dig framåt, röven ska bak också. för mig tar det så in i helvete på hamstrings.

Precis. Tänk som så att det är höften som ska bakåt så att stången sänks. Böj lite på benen.

jokem
2009-07-12, 03:09
För mig tar det också på hamstrings. Det tar längst ner i ryggen om du böjer för mycket på benen, iallafall för mig blir det så, testa hålla dom lite rakare och tänk på att hålla ryggen rak och att du ska försöka lyfta med benen, det är en benövning!

Pjotor
2009-07-12, 10:32
Ett första tips: stretcha baksidan av låren när du har tränat den här, annars kommer du att gråta när du går i trappor.

Gör som ovanstående skriver -- ut med rumpan och svanka. Sänk inte stången längre än att du fortfarande kan hålla formen i överkroppen. Använd en spegel i början.

För egen del så tänker jag att ska trycka hälarna bakåt. Det låter konstigt, men det fungerar för mig. Lycka till, hoppas det hjälper.

LillSkalman
2009-07-12, 16:00
Jag försöker tänka att, delvis som sagts innan, trykca ut både rumpa och mage. På så sätt verkar jag hamna i en rätt rörelsebana när jag böjer mig framåt.

Sen är det inte förens i rörelsebanans nedre läge som jag verkligen känner av att hamstrings dras till. Jag kör då med nästan raka knäleder, lätt vikt (40kg) och till några få cm ovanför marken. Tillägg : jag tror jag är ganska stretchad och flexibel i hamstring, att gå så långt ner kanske är mer skadligt för någon annan, har läst rätt mycket om olika utföranden och dissar på varanjdras teknik :D