handdator

Visa fullständig version : Smärta i nedre delen av ryggen


Drast
2009-07-11, 17:01
Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt: 178cm och ca 85kg

smärtbeskrivning: Det är lite svårt att beskriva smärtan, men jag skulle väl säga att det känns huggande, och som om det sitter djupt inne vid benet, det gör heller inte extra ont då jag trycker på området. Jag tror att det har uppkommit pga min träning, som har varit thaiboxning 3 gånger i veckan. Det kanske inte låter som så mycket men jag har då gått från att inte röra på mig alls till att köra slut på mig själv helt 3 gånger i veckan, och där är det ju mycket hoppande, sparkande osv som jag tror tar en del på ryggen.

Smärtan blir mer framträdande än annars då jag joggar eller springer, känns som att det "stöter" till skadan då och gör extra ont. Det är värst på morgonen och jag känner av det som minst när jag är uppvärmd, om jag t.ex. är mitt inne i ett träningspass så brukar jag inte känna/tänka på smärtan alls.

Detta har har hållt i sig i några månader nu, jag vet att det är extremt dumt av mig att jag inte kontaktat vården men jag ska nog göra det på så snart som möjligt, smärtan har tyvärr blivit värre med tiden, jag var naiv nog att tro att det skulle gå över av sig självt.

Värt att nämna är att jag heller inte gjort några längre uppehåll i träningen förutom några missade pass här o där pga annat, men ingen riktig vila i ett par veckor eller så.


och sen dom obligatoriska ryggbesvärsfrågorna: =)

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Det gör lite mer ont när jag går på tår/hälarna
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Och här har vi en bild där jag pekar ut det smärtande området:

http://img22.imageshack.us/i/rygg.jpg/

Ungefär där är det, lite svårt att sätta fingret på det exakt.

Hoppas någon orkar ta tid av sin lördag för att hjälpa till.

Tack!

Martin Löwgren
2009-07-11, 22:59
Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt: 178cm och ca 85kg

smärtbeskrivning: Det är lite svårt att beskriva smärtan, men jag skulle väl säga att det känns huggande, och som om det sitter djupt inne vid benet, det gör heller inte extra ont då jag trycker på området. Jag tror att det har uppkommit pga min träning, som har varit thaiboxning 3 gånger i veckan. Det kanske inte låter som så mycket men jag har då gått från att inte röra på mig alls till att köra slut på mig själv helt 3 gånger i veckan, och där är det ju mycket hoppande, sparkande osv som jag tror tar en del på ryggen.

Smärtan blir mer framträdande än annars då jag joggar eller springer, känns som att det "stöter" till skadan då och gör extra ont. Det är värst på morgonen och jag känner av det som minst när jag är uppvärmd, om jag t.ex. är mitt inne i ett träningspass så brukar jag inte känna/tänka på smärtan alls.

Detta har har hållt i sig i några månader nu, jag vet att det är extremt dumt av mig att jag inte kontaktat vården men jag ska nog göra det på så snart som möjligt, smärtan har tyvärr blivit värre med tiden, jag var naiv nog att tro att det skulle gå över av sig självt.

Värt att nämna är att jag heller inte gjort några längre uppehåll i träningen förutom några missade pass här o där pga annat, men ingen riktig vila i ett par veckor eller så.


och sen dom obligatoriska ryggbesvärsfrågorna: =)

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Det gör lite mer ont när jag går på tår/hälarna
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Och här har vi en bild där jag pekar ut det smärtande området:

http://img22.imageshack.us/i/rygg.jpg/

Ungefär där är det, lite svårt att sätta fingret på det exakt.

Hoppas någon orkar ta tid av sin lördag för att hjälpa till.

Tack!
Och då blir det även svårare att lösa det (tar längre tid) då de nu blivit ett kronisk lumbago.

Prognosen är dock god om rätt behandling och träning sätts in.

Drast
2009-07-11, 23:13
Tack för ditt svar!

Kan du ge lite mer information om vad behandling och träning innefattar, mediciner, rehab? Jag kan tänka mig att ta det extra lugnt och träna styrketräning har jag också velat sätta igång med på allvar men har varit lite rädd för ryggövningar, att dom ska förvärra situationen.

Och en fråga angående kroniskt, definieras det som permanent, eller kan det även betyda långvarigt?

Jag blir nästan lite rädd nu när du skriver som du gör. Om jag tränar och vilar rätt, hur lång tid kan det då ta som mest innan jag är fullt (om det ens är möjligt) återställd?

Jag ska ta och ringa läkaren det första jag går på måndag, för detta och ett par andra saker. Fan att jag har skjutit på det så länge.

Martin Löwgren
2009-07-11, 23:23
Tack för ditt svar!

Kan du ge lite mer information om vad behandling och träning innefattar, mediciner, rehab? Jag kan tänka mig att ta det extra lugnt och träna styrketräning har jag också velat sätta igång med på allvar men har varit lite rädd för ryggövningar, att dom ska förvärra situationen.

Och en fråga angående kroniskt, definieras det som permanent, eller kan det även betyda långvarigt?

Jag blir nästan lite rädd nu när du skriver som du gör. Om jag tränar och vilar rätt, hur lång tid kan det då ta som mest innan jag är fullt (om det ens är möjligt) återställd?

Jag ska ta och ringa läkaren det första jag går på måndag, för detta och ett par andra saker. Fan att jag har skjutit på det så länge.
Det var inte meningen att göra dig orolig, klumpigt formulerat av mig.

Kronisk betyder bara att besvären pågått över 3mån. De du har kallas medicinskt för kroniskt lumbago (googla) och är prognosen är god om man tar reda på varför du fått ont och lägger mycket fokus på stärkande av djup bål och ryggmuskulatur.

Men som sagt läs lite om diagnosen.

Mvh

Drast
2009-07-11, 23:28
Heh, jo jag förstår att du bara vill det bästa, jag har sett att du är ganska aktiv i det här forumet med att ge råd och hjälpa.

Ska ta och leta reda på så mycket jag kan om det här, så jag får ett litet hum om saken.

Som sagt, tack för hjälpen!