handdator

Visa fullständig version : Dålig kamera inköpt.


rQx
2009-07-11, 16:10
Tjena!

Vad ska man göra om man köper en kamera som är riktigt värdelös?
Skulle köpa en ixus för 2500 men hon i butiken sa att det var bara mer funktioner, bilderna blev lika bra som denna. Det blir dom garanterat inte. Brusiga som få blir dom! Antar man inte kan återlämna produkten när jag använt den?

Raggis
2009-07-11, 16:14
Öppet köp månne?

rQx
2009-07-11, 16:16
Har ju använt den?

L-Sami
2009-07-11, 16:17
Har ju använt den?

När köpte du kameran?

mattilainen
2009-07-11, 16:18
gör något fel på den och säg att du inte vill ha en kamera som går sönder så lätt och att du kräver pengarna tillbaka.

Annars tycker jag du ska klaga på hon uppgav felaktig fakta och kräv att få köpa den andra och lämna tillbaka den du har nu.

Tricce
2009-07-11, 16:18
Beror på var du köpt den såklart, är det elgiganten och sådana ställen kan du använda sakerna och sen lämna tillbaka.

Raggis
2009-07-11, 16:20
Har ju använt den?

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppet_k%C3%B6p

Spelar ingen roll. Om du returnerar den i samma skick som när du köpte den, så tordes det vara lugnt.

rQx
2009-07-11, 16:22
Jag köpte den i fredags och har använt den en gång .. ca 20 bilder

L-Sami
2009-07-11, 16:23
Man brukar ha öppet köp längre en dag. Dina bilder finns väl ändå på minneskortet?

Johan O
2009-07-11, 16:32
gör något fel på den och säg att du inte vill ha en kamera som går sönder så lätt och att du kräver pengarna tillbaka.


Bara slödder och idioter som håller på så...

rQx
2009-07-11, 16:33
jaa, det gör dom. Jag undrar bara om "i det skicka man köpte den i" gäller när jag använt den en dag lixom.

hahavaffan
2009-07-11, 16:33
Vilken hade du tänkt köpa, och vilken köpte du?

jakke
2009-07-11, 16:41
Låt mig gissa du köpte en olympus

rQx
2009-07-11, 16:45
Jag tänkte köpa en Ixus 85 men den hade dom inte , så en ixus 100. Den jag köpte var en Nikon Coolpix S220 på expert

Supercharger
2009-07-11, 16:47
Bara slödder och idioter som håller på så...

Instämmer helt och hållet! Hatar folk som gör så! Jobbar i butik därav min starka reaktion.

Packa tillbaka den i lådan och gå tillbaka där du köpte den och förklara läget.

Mvh

melancoolio
2009-07-11, 16:48
Vilket iso tycker du bilderna blir brusiga på?

Kompaktkameror med mycket Mpix blir ju bilderna ganska så brusiga på.

rQx
2009-07-11, 16:51
Vilket iso tycker du bilderna blir brusiga på?

Kompaktkameror med mycket Mpix blir ju bilderna ganska så brusiga på.

Jag har auto iso på så vet inte, men alla lägen jag har bilder i. Inne/ute/märkt/ljus blir grusiga

Eiken
2009-07-11, 17:04
Om säljaren påstår att kameran är bättre än den du tänkt köpa och den sedan inte är det ska du få häva köpet helt utan problem. Har jag för mig iaf.

David Brent
2009-07-11, 17:04
Prata med samma säljare och säg att du inte upplevde den som lika bra, då borde du ju få lämna tillbaka den.

hahavaffan
2009-07-11, 17:12
För det första är Expert sämst i världen på allt.
För det andra, man kan inte förvänta sig någon särskild kvalitet på bilderna från en kamera för 1400 spänn.

Lärdom av det här? Handla aldrig, aldrig hos Expert. Kolla alltid recensioner innan du köper teknikprylar. Prisjakt, Pricerunner och Google är utmärkta hjälpmedel.

jakke
2009-07-11, 17:13
Jag tänkte köpa en Ixus 85 men den hade dom inte , så en ixus 100. Den jag köpte var en Nikon Coolpix S220 på expert

Märkligt, jag har en s210 och den ger bra bilder.

Snobbe
2009-07-11, 17:19
För det första sluta lyssna på säljare som jobbar i såna där affärer speciellt om du kollat upp produkter du vill ha innan. Sen så är det väldigt svårt för 2 olika personer o jämnföra vad som är bra och dåligt. Tex jakke kanske tycker bilderna blir sjukt snygga och du tycker dom suger. Men angående kameran så borde du kunna byta tillbax den om du är missnöjd med den eftersom hon rekomenderade den.

mini
2009-07-11, 17:38
Jag tycker att du packar ner den och går tillbaka på måndag. Du kan nog bara hänvisa till deras goda vilja, men håller du dig trevlig och saklig tror jag att du kan få hjälp. De flesta säljare vill ha nöjda kunder, och det är alltid roligare att hjälpa en vänlig och tacksam person.

ante
2009-07-11, 17:38
Prata med samma säljare och säg att du inte upplevde den som lika bra, då borde du ju få lämna tillbaka den.

Håller med. Formatera minneskortet och packa ner allting fint igen, för att gå tillbaka och förklara läget.

Men jag tror ändå inte att bilderna blir speciellt mycket bättre med en canon ixus. Antingen har du för höga kvar eller så hissar den ison till höga värden hela tiden, i alla situationer.

melancoolio
2009-07-11, 20:09
Jag har auto iso på så vet inte, men alla lägen jag har bilder i. Inne/ute/märkt/ljus blir grusiga

Ok. Jag köpte en ixus till farsan i julklapp och tyckte den sög. Fick byta tillbaka den utan problem. Tog kanske lika många bilder som dig.

Brusiga bilder tog även den. Iaf från iso 200.

rQx
2009-07-12, 15:12
Min nikon coolpix

http://img188.imageshack.us/i/dscn0027g.jpg/

Ixus 85

http://img193.imageshack.us/i/71810187.jpg/

Visst är coolpixen väldigt grynig/brusig/oskarp?

rQx
2009-07-12, 16:50
Såg att bilderna blev lite små att se på, fixar det när jag kommer hem.

Bubban
2009-07-12, 16:55
Jag vill bara påminna dig om att ju längre du håller på med kameran ju svårare blir det att förklara att du inte vill ha den för försäljaren.

rQx
2009-07-12, 20:00
Jag leker inte med den. Jag har packat ner den igen, dessa togs den dagen jag använde den.

kraftsport
2009-07-13, 09:30
Tjena!

Vad ska man göra om man köper en kamera som är riktigt värdelös?
Skulle köpa en ixus för 2500 men hon i butiken sa att det var bara mer funktioner, bilderna blev lika bra som denna. Det blir dom garanterat inte. Brusiga som få blir dom! Antar man inte kan återlämna produkten när jag använt den?

Lämna tillbaks den och byt upp dig till en av de billigare systemkamerorna istället (nikon eller canon). Blir mycket, mycket bättre bilder (lågt brus). Detta eftersom de har större bildsensor.

Det går de säker med på i affären.

Kanske jobbigare att bära med sig. Men bilderna blir fina.

Tomten
2009-07-13, 10:50
Kritik!

Du måste väl för fan ta dig tiden att kolla upp lite om kameran? Du vet inte ens vilken iso-inställning du har? Du använder auto ISO? I vilka ljusförhållanden tog du bilderna? Kompaktkameror kan vara jävligt kassa på hantera lite sämre ljusförhållanden och har du då auto-iso så hamnar du säkert på ISO 800 och på så "höga" ISO så blir det i regel jävligt brusiga bilder på billigare kompaktkameror. I regel så vill du inte gå över ISO 200 på billigare kompaktkameror. Att ta bilder på kvällen och i dåligt ljus är inte heller att rekommendera, då bilderna i regel blir dåliga. De fungerar egentligen bara riktigt bra i dagsljud och i väl upplysta inomhusmiljöer. Var också beredd att efterbehandla bilderna i något fotoredigeringsprogram för att få mer naturlig ljus.

rQx
2009-07-13, 16:38
Kritik!

Du måste väl för fan ta dig tiden att kolla upp lite om kameran? Du vet inte ens vilken iso-inställning du har? Du använder auto ISO? I vilka ljusförhållanden tog du bilderna? Kompaktkameror kan vara jävligt kassa på hantera lite sämre ljusförhållanden och har du då auto-iso så hamnar du säkert på ISO 800 och på så "höga" ISO så blir det i regel jävligt brusiga bilder på billigare kompaktkameror. I regel så vill du inte gå över ISO 200 på billigare kompaktkameror. Att ta bilder på kvällen och i dåligt ljus är inte heller att rekommendera, då bilderna i regel blir dåliga. De fungerar egentligen bara riktigt bra i dagsljud och i väl upplysta inomhusmiljöer. Var också beredd att efterbehandla bilderna i något fotoredigeringsprogram för att få mer naturlig ljus.

Måste jag verkligen det? Kan jag inte lite på en expedit? Ja jag använder auto-iso och har alltid gjort det på min förre ixus 70 också vilket fungerade perfekt. Har inga höga krav, vill bara ta snabba foton. Men när bilder ser ut så här med en ny kamera som ska vara likvärdig en ixus 95 så säger jag, bullshit.
Skulle du dessutom sett bilderna jag la upp så ser du att samma bild i samma förutsättning med en ixus 85 blev dålig. Ska se om jag hinner lägga upp större bilder ikväll så kan du se bättre.

Vill ha en kompaktkamera inte en systemkamera.

melancoolio
2009-07-13, 17:47
Det man tjänar på att lära sig lite om kameran är ju att man kan ta lite bättre bilder. Fast tar man mest partybilder osv så spelar ju inte det någon roll.

Tappade min lilla guldklimp i backen häromdagen så att den gick sönder. En Fujifilm f31fd på 6,3Mpix. Så grymt bra kamera och faktiskt lågt brus på även iso högre än 200.

Skulle va bra om kameratillverkarna slutade med den förbannade mpix hysterin och gjorde kompaktkameror med den mpix mängd dom faktiskt klarar av....

hahavaffan
2009-07-13, 17:56
Skulle va bra om kameratillverkarna slutade med den förbannade mpix hysterin och gjorde kompaktkameror med den mpix mängd dom faktiskt klarar av....+1. Idioti att klämma in så hög upplösning det bara går och sen strunta i resten.

rQx
2009-07-13, 19:55
Det jag undrar ju, vad är det jag ska främst se på när jag ska se om en kamera är potentiellt bra?

Sparven från Minsk
2009-07-13, 20:40
Är förpackningen oskadad, kameran i nyskick (vilket den borde vara efter en dag) så ska det vara lugnt. Pengarna tillbaka på öppet köp. Ska inte ens behöva ange orsak.

PastorPapegoja
2009-07-13, 21:10
Det är inga problems alls att lämna tillbaka den så länge du inte rivit upp påsar och repat kameran etc. Lägg tillbaka allting lite extra snyggt och putsa av kameran bara.

Det enda problemet kan vara minneskortet om du brutit förpackningen på det, svårt att sälja vidare med bruten förpackning, men ditt SD-kort fungerar ju i din framtida Canon kamera ;)

PastorPapegoja
2009-07-13, 21:15
Ursäkta min dubbelpost, men kanske bör lägga till att jag jobbar på Expert och kört samma grej hundra gånger, vore sjukt konstigt om dom inte lät dig lämna tillbaka den.

rQx
2009-07-13, 22:08
Jag fick svar nu, inget öppet köp. Skulle komma ner med allt för dom ville ha en nöjd kund, så skulle vi lösa det.