handdator

Visa fullständig version : kebabkött


Wilson
2003-08-20, 18:18
mycket protein i kebabkött?

King Grub
2003-08-20, 18:20
Vad kan det vara? Runt 20 gram per 100, som det mesta kött?

Wilson
2003-08-20, 18:23
ja det borde ju vara nåt sånt. det är vanligt nötkött med socker och lite annat har jag för mig.
Så äter man en stor kebab får man med andra ord säkert i sig 30 gram då
vad bra :hbang:
tack KG

Prankie
2003-08-20, 19:46
Det är väl ganska mycket fett i döner? :)

King Grub
2003-08-20, 19:48
Och? :) Jag har svårt att förstå mig på överdriven fettskräck. Inte ens under diet.

tortured
2003-08-20, 19:53
i kebabkött är det nog inget annat än galna kosjukan och salmonella.

michael
2003-08-20, 19:54
Nu råkar det vara så att fett i kött och framförallt tonfisk(kolesterol) är nåt varje byggare ska STRÄVA, LÄNGTA, LÄGGA UNDAN ALLA PENGAR för att få i sig.. varför? För Kroppen behöver det för att skapa DHEA-androgener-testosteron(och andra viktiga anabola hormoner). Fett är essentiellt vid hormonproduktion, och vi vet ju alla vad hormonbrist kan leda till(katabolism).

Prankie
2003-08-20, 19:55
Originally posted by King Grub
Och? :) Jag har svårt att förstå mig på överdriven fettskräck. Inte ens under diet.

Det var inte så farligt som jag trodde nu när jag kollade upp det. :) Wilson fick det låta som hälsomat. :D

michael
2003-08-20, 19:58
Originally posted by Prankie


Det var inte så farligt som jag trodde nu när jag kollade upp det. :) Wilson fick det låta som hälsomat. :D

Vad är problemet med fett då?

abbe
2003-08-20, 20:36
Problemet med fettet i kebab är att det till större delen är mättat.

Hade det varit viltkött hade det varit en helt annan sak.

GhostFace
2003-08-20, 20:36
När kommer frågan om GI på kebabkött?

King Grub
2003-08-20, 20:37
Originally posted by GhostFace
När kommer frågan om GI på kebabkött?

Det har samma GI som ål. ;)

Nitrometan
2003-08-20, 20:56
Fett och mysigt. Tur att man bor där det finns mycket ål.

Är det nån som vet vad ål har för GI? :D

Fett är nyttigt!!! :eating:

Castro
2003-08-20, 20:59
Kanske en dum fråga, men är det netting eller ål du menar? Jag ryser av blotta tanken på att käka bådadera. Huvva vad äckliga dom ser ut. Jag vet att det kan tyckas lite fjolligt, men vissa saker är man ju bara tvungen att provsmaka med ögonen innan man sätter det i munnen. ;)

King Grub
2003-08-20, 21:01
Var lite seriösa, ok? :D

Wilson
2003-08-20, 22:01
inte heller speciellt rädd för fett. Nog mer rädd för en halvliter coca tex.. även ifall jag nu inte e speciellt rädd för det heller.

Linnet
2003-08-21, 10:59
Nu har byggandet gått för långt Wilson, rädd för cola, ligger och skakar i sängen, och vågar inte resa sig upp och blanda en proteindrink för du är rädd att bli katabol på det låååånga aeroba passet fram till diskbänken!

OxYgEr
2003-08-21, 11:06
Originally posted by Linnet
Nu har byggandet gått för långt Wilson, rädd för cola, ligger och skakar i sängen, och vågar inte resa sig upp och blanda en proteindrink för du är rädd att bli katabol på det låååånga aeroba passet fram till diskbänken!


Hehe den var bra eller så kanske det är jag som har en enkel humor ;D :whipped:

LindaLo
2003-08-21, 11:23
Originally posted by King Grub
Och? :) Jag har svårt att förstå mig på överdriven fettskräck. Inte ens under diet.

Intressant. Skulle vara kul o veta ditt resonemang bakom det uttalandet.

Vidare så undrar jag hur det är med olika fetter o olika typer av kött. Vad jag har förstått så innehåller tonfisk o lax ex. nyttiga fetter, fleromättade. Medan vanligt kött innehåller mer mättade fetter.

Så hur är det nu egentligen. Är mättade fetter inte alls så dumt som det ryktas?

Jag är ju en sån som aktat mig för smör o matolja t ex men det kanske är dumt.. ?!

*blir bara förvirrad*

Pez
2003-08-21, 11:49
Originally posted by LindaLo


Intressant. Skulle vara kul o veta ditt resonemang bakom det uttalandet.

Vidare så undrar jag hur det är med olika fetter o olika typer av kött. Vad jag har förstått så innehåller tonfisk o lax ex. nyttiga fetter, fleromättade. Medan vanligt kött innehåller mer mättade fetter.

Så hur är det nu egentligen. Är mättade fetter inte alls så dumt som det ryktas?

Jag är ju en sån som aktat mig för smör o matolja t ex men det kanske är dumt.. ?!

*blir bara förvirrad*

I regel så är allt fett från fisk och skaldjur "bra fett". Mycket omegatjosan. :D

Kött innehåller större del mättat fett - men kroppen behöver även mättat fett, kommer inte ihåg några mängder nu..men Sverker kanske kan ge ett bättre svar (han är ju trots allt Kollos egna "lipidolog" :D ).

Fett behövs för att upprätthålla massor med funktioner i kroppen, t.ex det endokrina systemet samt så "lär" sig kroppen utnyttja fett som bränsle i större utsträckning gentemot om du äter dåligt med det.

Lite hafsigt..men det kommer säkert fler svar om det inte redan gjort det medans jag satt och skrev nu... :D

/pez

michael
2003-08-21, 15:38
Enda nackdelen med fett under diet är ju att det är energirikt.
Därmed ska man INTE eliminera fett totalt eller äta underdrivet med fett under en diet då det finns många essentiella fettsyror som kroppen behöver och som man kan mista och kanske få motsatt effekt under diet eller andra nackdelar.

Mättat fett samt kolesterol är BRA för den som vill bygga muskler punkt jävla slut.
Kött är bra, så är det bara, inte nog med att den har proteiner, vitaminer men den har även byggstenarna för testosteron och andra hormoner, mättat fett. Den bästa byggarmaten med andra ord.

LindaLo
2003-08-21, 15:57
Originally posted by michael
Enda nackdelen med fett under diet är ju att det är energirikt.
Därmed ska man INTE eliminera fett totalt eller äta underdrivet med fett under en diet då det finns många essentiella fettsyror som kroppen behöver och som man kan mista och kanske få motsatt effekt under diet eller andra nackdelar.

Mättat fett samt kolesterol är BRA för den som vill bygga muskler punkt jävla slut.
Kött är bra, så är det bara, inte nog med att den har proteiner, vitaminer men den har även byggstenarna för testosteron och andra hormoner, mättat fett. Den bästa byggarmaten med andra ord.

Byggstenar för testosteron.. Huh, lät läskigt. Det är inte ett hormon jag känner överdrivet stort behov av att gynna.. *ryser*

Fast kött är ju fan livet.. *grubbel o vånda* Jag väljer nog kött ändå..

:D

King Grub
2003-08-21, 16:16
Originally posted by LindaLo


Byggstenar för testosteron.. Huh, lät läskigt. Det är inte ett hormon jag känner överdrivet stort behov av att gynna.. *ryser*

Fast kött är ju fan livet.. *grubbel o vånda* Jag väljer nog kött ändå..

:D

Du kan omöjligt manipulera dina testosteronnivåer till en manlig nivå genom maten, så du behöver knappast vara orolig. ;)

michael
2003-08-21, 16:44
Originally posted by LindaLo


Byggstenar för testosteron.. Huh, lät läskigt. Det är inte ett hormon jag känner överdrivet stort behov av att gynna.. *ryser*

Fast kött är ju fan livet.. *grubbel o vånda* Jag väljer nog kött ändå..

:D

:D
Du kommer ju inte att producera onaturligt mycket testosteron bara för att du äter mättat fett, kroppen reglerar ju det efter vad som står skrivet i dina gener. Däremot om man snålar på det kan det leda till testosteronbrist, och det är KATABOLT.
Dessutom arotamiseras överflödigt testosteron till östrogen eller något sådant, därav bitchtits av de som använder anabola.

LindaLo
2003-08-21, 16:48
Originally posted by King Grub


Du kan omöjligt manipulera dina testosteronnivåer till en manlig nivå genom maten, så du behöver knappast vara orolig. ;)

Men då så.. *knager i sig en filé av ren lycka* :D

Hey you, Michael.. jag vet inget o bitchtits ju. Men jag vet att jag gärna behåller mina som dom är..

stefannn
2003-08-23, 23:36
svårt att tro att kebaben skulle innehålla mer än 15g/100g
eftersom det är jävligt mycket annat iden .. pressad då asså... kebbab flarn kanske upp till 18-20 bror väl på vad dom tar köttet ifrån...

Lopezzo
2003-08-24, 11:11
Originally posted by Linnet
Nu har byggandet gått för långt Wilson, rädd för cola, ligger och skakar i sängen, och vågar inte resa sig upp och blanda en proteindrink för du är rädd att bli katabol på det låååånga aeroba passet fram till diskbänken!

:laugh: Roligt faktiskt...

Fartman
2003-08-24, 11:39
Originally posted by stefannn
svårt att tro att kebaben skulle innehålla mer än 15g/100g
eftersom det är jävligt mycket annat iden .. pressad då asså... kebbab flarn kanske upp till 18-20 bror väl på vad dom tar köttet ifrån...

mmm, låter vettigt det där.. det skulle vara lite märkligt om kebab skulle innehålla lika mycket protte som ex kyckling, när kring 15 låter mer troligt, det är ju ungefär det som är i burgare och det borde ju va rätt likvärdigt..

Kebab-Arne
2003-08-24, 16:59
Jag proade på en pizzera för ett antal år sedan. Det var faktist den mest intressanta praon någonsin. Dock var det på den seriösaste pizzerian Finspång har. Men tillsaken, har ni tänkt på att alla pizzabagare oftast är småtjocka, iaf inte smala. Och dem äter ju deras egen mat hela tiden. Det visar att man kan gå upp i vikt av sån mat.:rolleyes:

Hur i h-e jag nu fick till det där...

Är kebab och var glad!

En kebabrulle borde inte vara allt för onyttigt?

z_bumbi
2003-08-24, 19:41
En kebab är nog inte världens nyttigaste maträtt men man äter det väl förhoppningsvis inte så ofta ? Måste man känna smaken så får man väl välja kyckling som kött istället...

EiseltUK
2003-08-26, 18:58
Originally posted by michael
Nu råkar det vara så att fett i kött och framförallt tonfisk(kolesterol) är nåt varje byggare ska STRÄVA, LÄNGTA, LÄGGA UNDAN ALLA PENGAR för att få i sig.. varför? För Kroppen behöver det för att skapa DHEA-androgener-testosteron(och andra viktiga anabola hormoner). Fett är essentiellt vid hormonproduktion, och vi vet ju alla vad hormonbrist kan leda till(katabolism).

Så ett kolesterol-tillskott vore något att ta fram. :D

/ Henrik

Wilson
2003-08-26, 20:54
kollade häromdan hur mycke protein en påse kebab-kött hade. låg på 14 gram/100 gram.
vad kan en "stor kebab med pitabröd" ligga på i vikt? borde väl vara 200 gram kebab i en sån?

Pez
2003-08-27, 08:25
Originally posted by Wilson
kollade häromdan hur mycke protein en påse kebab-kött hade. låg på 14 gram/100 gram.
vad kan en "stor kebab med pitabröd" ligga på i vikt? borde väl vara 200 gram kebab i en sån?

Nja. Snarare 100gr kanske.. men det beror ju på hur stor "stor" är.

Sthlm är ju 15:- kebabens hemvist... och dom brukar ju inte vara så stora.

/pez