handdator

Visa fullständig version : jobb och kosten


Wilson
2003-08-20, 18:08
Ni som har komplicerade arbetstider/arbetsförhållanden: hur gör ni med protein och äta var 3:e timme å så?
Jag har vatt på utbildning för mitt jobb nu och har då iaf inte orkat tänka på protein speciellt mycke mer än när jag gått bort till min bil där jag haft proteindrink väntandes på mig.
Så hur gör ni? tex ni som är ute på olika st'ällen mycke.....

Muaytudd
2003-08-20, 18:14
Originally posted by Wilson
Ni som har komplicerade arbetstider/arbetsförhållanden: hur gör ni med protein och äta var 3:e timme å så?
Jag har vatt på utbildning för mitt jobb nu och har då iaf inte orkat tänka på protein speciellt mycke mer än när jag gått bort till min bil där jag haft proteindrink väntandes på mig.
Så hur gör ni? tex ni som är ute på olika st'ällen mycke.....

jag arbetar på kontor.


Tar mjölk och brovt börd för två portioner. Kör sedan eftmellanmål protte med mjölk och en stor skiva grovt bröd.

Har sedan nästa portion till nästa dag på förmiddagen.


Blir lite terrad för mina jättebrödskivor som de menar att man borde mata hästar med.. men det funkar bra :D

King Grub
2003-08-20, 18:18
När jag inte arbetade hemifrån brukade jag göra jättesatser av det jag skulle ta med mig och frysa in i tomma kesoförpackningar, t ex köttfärssås, kalops, köttgrytor och liknande. Sedan kokade jag bara upp en jättelåda pasta, ris eller liknande på kvällen och plockade fram X antal kesobyttor ur frysen.

Wilson
2003-08-20, 18:20
he okej. jobbar-kompisarna kommer ju med kommentarer säkert och lite mobbandes=) men sånt man får ta...
kommer dock jobba ute själv så det blir gött :eating:

förresten så e jag så trött på att alla ska tycka man e så knäpp som vill ha i sig protein regelbundet.. inte mer konsitgt än att folk ska köpa cigg lr nåt sånt.:MrT:

Mathias Blomberg
2003-08-21, 06:02
Precis

Matlådor, + grova fullkornsmackor med kycklingfilé är ett bra exempel på ett gott mellanmål. Proteindrinkar, frukt vid bulk(rekommenderar inte frukt vid deff tyvärr även om det är gott..)

sipowitz
2003-08-21, 07:12
Jag har tagit mig själv den goda rutinen att en gång varje månad (oftast en söndag..) ställer jag mig och lagar mat för en hel månad, brukar göra en massa olika rätter... tar ju en hel dag, men ack va timmar man tjänar sen... fast än så länge har jag inte lagat och fryst in till exempel pastan, riset utan gjort detta dagen innan...

Men kommit fram till att då måste man ändå fram med kastrullen och så blir det till att diska (d.v.s. behöver undvikas =), så kommer även frysa in pastan och riset... det ser fräckt ut när hela frysen är full med mat hehe

Det jag funderar på är dock hur länge en maträtt kan hålla i frysen. En ingridiens har ju en bästföredatum, men iochmed att den blir tillagad och sen infryst så måste ju hållbarheten förlängas, men för hur länge?

Muaytudd
2003-08-21, 07:24
Originally posted by sipowitz
Jag har tagit mig själv den goda rutinen att en gång varje månad (oftast en söndag..) ställer jag mig och lagar mat för en hel månad, brukar göra en massa olika rätter... tar ju en hel dag, men ack va timmar man tjänar sen... fast än så länge har jag inte lagat och fryst in till exempel pastan, riset utan gjort detta dagen innan...

Men kommit fram till att då måste man ändå fram med kastrullen och så blir det till att diska (d.v.s. behöver undvikas =), så kommer även frysa in pastan och riset... det ser fräckt ut när hela frysen är full med mat hehe

Det jag funderar på är dock hur länge en maträtt kan hålla i frysen. En ingridiens har ju en bästföredatum, men iochmed att den blir tillagad och sen infryst så måste ju hållbarheten förlängas, men för hur länge?

damn! Respect!

King Grub
2003-08-21, 07:43
Det jag funderar på är dock hur länge en maträtt kan hålla i frysen. En ingridiens har ju en bästföredatum, men iochmed att den blir tillagad och sen infryst så måste ju hållbarheten förlängas, men för hur länge?

På ett ungefär:

Grönsaker, frukt, svamp, bär, magert kött: 12 mån
Fett kött: 6 mån
Köttfärs, inälvsmat som lever: 3 mån
Mager fisk: 6-8 mån
Fet fisk: 3-4 mån
Bröd: 12 mån
TÅRTOR: 1 mån :eating:

Gäller djupfrysning, minst -18 grader.

sipowitz
2003-08-21, 07:51
Originally posted by King Grub
Det jag funderar på är dock hur länge en maträtt kan hålla i frysen. En ingridiens har ju en bästföredatum, men iochmed att den blir tillagad och sen infryst så måste ju hållbarheten förlängas, men för hur länge?

På ett ungefär:

Grönsaker, frukt, svamp, bär, magert kött: 12 mån
Fett kött: 6 mån
Köttfärs, inälvsmat som lever: 3 mån
Mager fisk: 6-8 mån
Fet fisk: 3-4 mån
Bröd: 12 mån
TÅRTOR: 1 mån :eating:

Gäller djupfrysning, minst -18 grader.

Gudarnas klockrent svar, stort tack! Jag som satt och försökte hitta telefonnummer till min gamla hemkunskapslärare tio år sen :-)

Så om man t.e.x. köper färsk kyckling som har bästföre nästa vecka, steker det och sen fryser det så ska det teoretiskt hålla i en 6-12 mån.. ?

när jag testade i praktiken så höll det bara i 1 månad... sen hade jag ätit upp det =)) De sålde ut färsk kronfågelkycklingfile med kort datum för typ 19kr/kg... ni kan ju gissa om jag handlade, fast sen fick man komma på 10 olika rätter att tillaga snabbt hehe

/begin dålig humor/ Levande inälvsmat förresten... det låter farligt... tycker allt man ska döda det innan det stekes :)/end dålig humor/

King Grub
2003-08-21, 07:59
Så om man t.e.x. köper färsk kyckling som har bästföre nästa vecka, steker det och sen fryser det så ska det teoretiskt hålla i en 6-12 mån..

Det är nog bättre att frysa in köttet ostekt i sådana fall och ta fram så mycket du behöver när du skall steka det. När du steker det drar det åt sig fett, och fettet kan härskna fortare än själva det magra köttet.

King Grub
2003-08-21, 08:00
/begin dålig humor/ Levande inälvsmat förresten... det låter farligt... tycker allt man ska döda det innan det stekes /end dålig humor/

:laugh: Jag såg det själv, och funderade på om jag skulle ändra till "inälvsmat som t ex lever", men det såg roligare ut som det var. :cheers:

sipowitz
2003-08-21, 08:11
Originally posted by King Grub
Så om man t.e.x. köper färsk kyckling som har bästföre nästa vecka, steker det och sen fryser det så ska det teoretiskt hålla i en 6-12 mån..

Det är nog bättre att frysa in köttet ostekt i sådana fall och ta fram så mycket du behöver när du skall steka det. När du steker det drar det åt sig fett, och fettet kan härskna fortare än själva det magra köttet.

Hmmsi okej, men en månad efter bästföre datumet måste det väl klara sig om man fryser in det direkt efter tillagning?

Fast hmm om man tillagar kycklingen i teflonpanna med lite vatten så tillsätter man ju inget fett som kan härskna iofs..

King Grub
2003-08-21, 08:13
Hmmsi okej, men en månad efter bästföre datumet måste det väl klara sig om man fryser in det direkt efter tillagning?

Ja, det är inga problem.

Fast hmm om man tillagar kycklingen i teflonpanna med lite vatten så tillsätter man ju inget fett som kan härskna iofs..

Då är det ju ännu mindre problem. :)

Salle
2003-08-21, 08:44
Jag lagar alltid många portioner av ris/köttfärssås/tonfiskröra, sen fryser in dem i fryspåsar med lagom stora portioner. Skitenkelt, bara att ta med till jobbet och slänga in i micron. Pannkakor eller tonfisk/kycklingmackor är bra att ha med sig om man sitter i bilen mycket.

Upplägget kan se ut såhär:

Frukost;

2dl havregrynsgröt med russin. Vassleproteindrink eller ca 3ägg..

Mellanmål:

Tonfisk/rostbiff/kycklingfilé m ris eller proteindink och bröd och matolja...

Lunch;

Köttfärssås o spaghetti.

Mellanmål:

Biff och potatis

Träning 18:30 - 19:30

Gainer med snabba o långsamma kolisar plus ca 70g vassleprotte.

Kvällsmål

Rostbiffkappor (50kr kg) eller proteindrink eller tonfisk pasta grönsaker. Blir det för sent så tar jag bort kolisarna helt...

sipowitz
2003-08-21, 08:52
Originally posted by Salle
[B]Jag lagar alltid många portioner av ris/köttfärssås/tonfiskröra, sen fryser in dem i fryspåsar med lagom stora portioner. Skitenkelt, bara att ta med till jobbet och slänga in i micron. Pannkakor eller tonfisk/kycklingmackor är bra att ha med sig om man sitter i bilen mycket.


Dum fråga kanske, men hur gör man en tonfiskröra?

Gammelyxan!
2003-08-22, 09:14
Tonfiskaröra!!

Rör ihop tonfisk med kessela (fettfritt) eller keso (gott) eller majonäs (gott) eller grädde (fett) kräm fräch (gott)
och krydda lite...kan även ha i lite papprika och rödlök och annat som ligger kvar i kylen..

sipowitz
2003-08-25, 13:49
Grymt gott blev det kan jag säga :-)

Fler såna här enkla recept uppskattas hehe