handdator

Visa fullständig version : Intagen till Dietprogrammet, hjälp sökes!


Anton Fräs
2009-07-11, 01:45
Tjenare allesammans, jag fick idag reda på att jag har kommit in på dietistutbildningen här i Göteborg. Är lyrisk! Det var inte mitt första val, men är ändå otroligt nöjd. Hade inte riktigt förväntat mig att komma in på dietist men trycket var ovanligt lågt. Aja till topic!

Jag vill helt enkelt skumma och kolla litteratur relevant för mina framtida studier. Jag har inte lyckats hitta en lista på den kurslitteratur som vi kommer använda oss av så jag tänkte jag kunde använda mig av er kunskap och ni kanske kunde peka ut ett par bra böcker till mig :) Här är ivarjefall de kurser jag kommer läsa:

Human nutrition
Biokemi med organisk kemi
Humanfysiologi med anatomi
Livsmedelsvetenskap
Beteendevetenskap
Klinisk nutrition
Verksamhetsförlagd utbildning
Examensarbete i klinisk nutrition

Jag tror att det som kommer bereda mig svårigheter är Biokemin med organisk kemi, har inte lyckats hitta en bok som prickar det ämnet väl och vore speciellt tacksam för tips relaterat till det ämnet.

Tack på förhand allesammans! :)

Mental
2009-07-11, 03:19
Tror inte du behöver plugga i förhand, visst, kemin är kämpig om man inte läst kemi på gymnasiet (eller hunnit glömma) men det ordnar sig.

I Umeå (Där jag läser till dietist) Så har instutitionen ett kompendium på något 100tal sidor till den kursen. Den är förövrigt sjukt föreläsnings och labtät, så det går bra :D

Eddie Vedder
2009-07-11, 07:45
Vår kemi i Uppsala var upplagd på samma sätt som det verkar ha varit för Mental i Umeå. Nu läser ju inte jag till dietist men det är fortfarande samma kurs, Kostvetenskap A, som dietisterna.

Jag tyckte det var svårt till en början men sedan satte sig allt mot slutet. Jag vet att machine gun kände samma sak men hon har ju klarat sin första dietistexamen.:)

Halldin
2009-07-11, 09:12
Nu vet jag inte hur biokemi med organisk kemi ser ut, men vår brittiske lärare påstod att Organic Chemistry av Morrison/Boyd var den bästa bok han läst för att lära sig själv organisk kemi.

Det är ju dock renodlad organisk kemi, antar dock att man har nytta av det ändå.

Scratch89
2009-07-11, 09:27
Ni har samma kurslitteratur som oss, iallafall det (de?) första åren.

Näringslära för högskolan:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550

Livsmedelsvetenskap:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144043465

Vander Human Physiology:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0071283668

Sen vet jag att det är (var) en hel del kompendier till de andra kurserna, t.ex beteendevetenskapen och biokemin. De kostar runt en hundring styck.

Anton Fräs
2009-07-12, 17:13
Tack för alla svar! Jag kommer nog inhandla/låna en del böcker. Har ändå en del slötid nu på sommaren och är ju intresserad av ämnet som sådant utöver själva pluggbehovet, så det är dubbel så gott så att säga :)

machine gun
2009-07-12, 17:53
Jag tyckte det var svårt till en början men sedan satte sig allt mot slutet. Jag vet att machine gun kände samma sak men hon har ju klarat sin första dietistexamen.:)

Ja, min första och förhoppningsvis enda. Så kul var inte programmet att jag tänker läsa det två ggr :D

Jag hade inte läst kemi sedan högstadiet, så kemin var svår för mig. Lånade en kemibok för kemi A på gymnasienivå, som jag använde för att komplettera kurslitteraturen med. Nivån på den grundläggande kemin är inte högre än så, sen när man börjar med organisk kemi och biokemi, har man hunnit komma in i tänket lite mer.

Grattis till antagningen, Anton! Hoppas att du kommer att trivas.

Anton Fräs
2009-08-08, 15:33
Kan man köpa kompendier genom skolan vid terminstart eller köper man det online också så att säga? Är det nån som sitter på begagnad litteratur till de kurser jag skrev ovan är varmt välkommen att höra av sig. Köpa grejerna i nyskick är ju helt uppåt väggarna dyrt!

stridis
2009-08-08, 15:41
Ptja, om du stöter på några svårigheter så Borde ju jag och även Scratch kunna hjälpa till, tycker man. Här i länken nedanför kan du kan höra dig för, annars så kan jag höra mig för i min klass om de har en gammal bok de vill bli av med när studierna börjar igen. Om du har andra frågor så ställ på!

http://forum.dietistsektionen.se/viewforum.php?f=9

Fatalist
2009-08-08, 16:03
Fan vad lyxigt,

Biokemi med organisk kemi
Humanfysiologi med anatomi

är onanimaterial. Gratulerar! :)