handdator

Visa fullständig version : Alt till löpning


Tiga
2009-07-10, 13:53
Tjena

Jag brukar springa 30-45min 3 ggr/vecka. De senaste dagarna har vädret inte varit något vidare vilket gjort att jag inte kunnat gå ut & springa. Finns det några andra cardio alt till löpning? Det finns en cykel på gymmet. Jag funderade på att sticka och cykla ist men vet inte riktigt hur länge jag bör cykla. Till failure?

Tiga
2009-07-10, 14:14
Oh pls, any1?

King Grub
2009-07-10, 14:28
Oh pls, any1?

Din tråd har, i detta ögonblick, haft 4 visningar. En av dom är jag, och minst två är du. Sluta bumpa trådar efter några minuter. Det är ingen som ens har läst den än.

Tiga
2009-07-10, 14:33
Din tråd har, i detta ögonblick, haft 4 visningar. En av dom är jag, och minst två är du. Sluta bumpa trådar efter några minuter. Det är ingen som ens har läst den än.

OK, sry. Har aldrig lagt märke till "visningar".

Stryc9
2009-07-10, 14:36
Borde väl i rimlighetens namn bara vara att cykla på tills du uppnår samma trötthet som efter ett löppass?

Tiga
2009-07-10, 14:39
Borde väl i rimlighetens namn bara vara att cykla på tills du uppnår samma trötthet som efter ett löppass?

Lika lång tid med samma puls?

Loyndomsriss
2009-07-10, 14:41
Äsch, cykla bara, det är inte rocket science

mattilainen
2009-07-10, 14:42
cykla antingen tills du blir trött eller så ger du dig ut i regnet även om det inte är bästa vädret, kan faktiskt vara väldigt trevligt ibland.

Annars gör du annat som tar på krafterna? Spring i trappor i något hus, hoppa upp och ner, skumboxas, kör idioten om det finns någon plats på gymmet. Ja allt!

Eddie Vedder
2009-07-10, 14:47
Lika lång tid med samma puls?

Vill du uppnå samma hjärtmuskelpåverkan är oulsen en bra indikator. Men räkna med att du behöver ta i betydligt hårdare för att lyckas med det på cykel om du är van att löpa.

Och pulsen är inte ett mått på energiförbrukning om det nu är lika hög energiförbrukning du är ute efter. 40 minuters ganska lätt joggning förbrukar sannolikt mer energi än om du kör intensiv cykel i 40 minuter.

Men allt är en fråga om intensitet och duration, poängen är den att om du vill åstadkomma samma energiförbrukning primärt så lär du behöva ta i mycket hårdare och/eller köra längre på cykeln.

Hur mycket är totalt omöjligt att säga.

Tiga
2009-07-10, 14:50
cykla antingen tills du blir trött eller så ger du dig ut i regnet även om det inte är bästa vädret, kan faktiskt vara väldigt trevligt ibland.

Annars gör du annat som tar på krafterna? Spring i trappor i något hus, hoppa upp och ner, skumboxas, kör idioten om det finns någon plats på gymmet. Ja allt!

Hade gärna sprungit men jag brukar springa i skogen och där är fullt med lera & vattenpölar, vilket inte är så kul =(. Hur dåligt är det att springa på asfalt?

Tiga
2009-07-10, 14:51
Vill du uppnå samma hjärtmuskelpåverkan är oulsen en bra indikator. Men räkna med att du behöver ta i betydligt hårdare för att lyckas med det på cykel om du är van att löpa.

Och pulsen är inte ett mått på energiförbrukning om det nu är lika hög energiförbrukning du är ute efter. 40 minuters ganska lätt joggning förbrukar sannolikt mer energi än om du kör intensiv cykel i 40 minuter.

Men allt är en fråga om intensitet och duration, poängen är den att om du vill åstadkomma samma energiförbrukning primärt så lär du behöva ta i mycket hårdare och/eller köra längre på cykeln.

Hur mycket är totalt omöjligt att säga.


Tack. Vad gäller för att springa på asfalt? Har hört att det inte ska vara bra för knäna. Tänkte att man kunde ha det som alt då slinga är lerig & vattning.

Eddie Vedder
2009-07-10, 14:58
Tack. Vad gäller för att springa på asfalt? Har hört att det inte ska vara bra för knäna. Tänkte att man kunde ha det som alt då slinga är lerig & vattning.

Knappast som att asfalt är signifikativt med skada. Men hårdare är det och om du är känslig mot hårt underlag vet ju inte jag. Hursomhelst lär inte ett pass på asfalt åstadkomma något allvarligt i sig om du inte redan har förslitningar.

Jämn och fin asfalt tycker jag är betydligt mer skonsamt än ojämn grusväg t.ex. Så inte är det alltid bättre med skog och "naturterräng". Värst av allt är kullersten och sneda trottoarer och så.

Trytter
2009-07-11, 02:05
Rätta mig om jag har fel men om det är energiförbrukningen som är det primära borde väl hopprep vara ett snarlikt alternativ?
Rätt bra för att få upp pulsen också iofs.

skeletron
2009-07-11, 11:49
Skumboxas? :Virro

cykla antingen tills du blir trött eller så ger du dig ut i regnet även om det inte är bästa vädret, kan faktiskt vara väldigt trevligt ibland.

Annars gör du annat som tar på krafterna? Spring i trappor i något hus, hoppa upp och ner, skumboxas, kör idioten om det finns någon plats på gymmet. Ja allt!

skeletron
2009-07-11, 11:56
Jag antar att du menade skuggboxas?

Annars, gå till gymmet om du har gymkort och träna på löpband eller annan maskin

Tiga
2009-07-12, 15:31
Tack alla =)