handdator

Visa fullständig version : Kontroll av svenska kosttillskottmärken.


L-Sami
2009-07-10, 13:14
Det jag undar nu är om det görs kontroller på svenska kosttillskott (Fairing, Eiselt, Dalblads och även andra svenska märken) dvs att kosttillskott innehåller det som står på deklarationen. Rätt mängd protein osv?

Jag handlar mycket proteinpulver (får bra rabatt) och det är en billig proteinkälla. Svenska livsmedelsverket kontrollerar att livsmedel innehåller det som står på deklarationen. Antar att de inte kontrollerar kosttillskotten. Därför undrar jag om det finns regelbundna analyser av kosttillskott som företagen betalar för att bevisa att deras t ex proteinpulver innehåller protein i rätt mängder och inte verkningslös pulver med smaktillsattser och färgämnen?

Det här påverkar mig om jag ska fortsätta köpa proteinpulver eller om jag ska satsa på maten istället. Proteinpulver känner man inte av någonting när man tar det, så därför kan det vara lätt att fuska med att stoppa i t ex 10g protein i påsen istället för 25g.

Sverker
2009-07-10, 13:26
All livsmedelsverksamhet bygger på en egentillsyn. Helt enkelt att varje tillverkare kontrollerar sig själv;)

Väljer du varor från certifierad och godkända tillverkare har du kontroller, inom den egna egenkontrollen, som garanterar innehållet i produkten.

Deklarerar de 25 gram protein i produkten så ska det vara 25 gram +/- de gram som varan naturligt varierar upp och ned.



Säkert kommer ni att reagera på att företagen har en egentillsyn;) men det är samma krav som på vanlig mat, mjölk, ost, mjöl, köttbullar, ris, hasselnötter osv.

Fairing
2009-07-10, 13:55
Kan väl berätta att Miljö & hälsoskyddsförvaltningen i Järfälla är riktigt bra och kontrollerar det vi säljer.Varje ny produkt måste anmälas hos dom osv.

Dom går igenom vår egenkontroll , lager , påståenden , produkttexter osv

Vi fick faktiskt lov att ändra på en etikett för ett påstående var inte 100% korrekt enligt dom.

Vi måste kunna uppvisa att det vi skriver och påstår om en produkt är korrekt.Överdriven marknadsföring kan dom anmärka på



//Lasse

Nitrometan
2009-07-10, 16:00
Å fan. Då finns det iaf en kommun i Sverige som gör det de ska när det gäller detta då. :thumbup:

Scratch89
2009-07-10, 16:33
Jag kan väl tillägga att Miljö & hälsoskyddsförvaltningen finns i de flesta livsmedelsindustrier. Där jag har jobbat i ett par veckor (charkuteri) kommer de i princip varje vecka och kontrollerar. Nu är det väl inte lika hårda kontroller där, iom att smeten kan variera rätt så mycket för varje sats, men det är fortfarande ordentligt hård kontroll på i princip all mat som säljs.

Nitrometan
2009-07-10, 18:08
Jag kan väl tillägga att Miljö & hälsoskyddsförvaltningen finns i de flesta livsmedelsindustrier. Där jag har jobbat i ett par veckor (charkuteri) kommer de i princip varje vecka och kontrollerar.
Ja. Det ska de göra. Det är deras jobb.

De har även ansvaret för att kontrollera butiker och restauranger. Där ingår livsmedelsbutiker och hälsokostbutiker.

Av naturliga skäl blir då hälsokost och kosttillskott oftast lågprioriterade.

L-Sami
2009-07-11, 13:53
Kan väl berätta att Miljö & hälsoskyddsförvaltningen i Järfälla är riktigt bra och kontrollerar det vi säljer.Varje ny produkt måste anmälas hos dom osv.

Dom går igenom vår egenkontroll , lager , påståenden , produkttexter osv

Vi fick faktiskt lov att ändra på en etikett för ett påstående var inte 100% korrekt enligt dom.

Vi måste kunna uppvisa att det vi skriver och påstår om en produkt är korrekt.Överdriven marknadsföring kan dom anmärka på



//Lasse

Okej. Bra att dina produkter kontrolleras. Det ska jag komma ihåg.

Pepz
2009-07-11, 14:01
fairing har alltid vart bra. fick med ett analyscertifikat när jag begärde det.