handdator

Visa fullständig version : Hur portionera koffeinet. Ökad effekt?


Proteinsyntes
2009-07-09, 23:42
Har precis börjat dricka kaffe. Såg inte syftet förut, har ändrat mig.

Jag antar att kaffe är som andra droger.
Effekterna försvinner efter ett tag.

Kan jag börja på lite större doser redan? 400mg?
Jag vill åt den ökade koncentrationen och uppiggande effekten koffein har.
Dessutom är det bra för fettförbränningen, har jag hört.. Jag deffar.
Bör jag fortsätta med vanligt kaffe, eller är det fördelaktigt att köpa koffeintabletter, det känns mer badboy att dricka kaffe.

Står på wikipedia att vanligt starkt kaffe innehåller 800mg/liter.
Dricker man 3dl får man i sig 240mg. Ingen större mängd.
Jag dricker zoegas skånerost. Tar 3-4 skopor till en kopp, dock är där ingen smak. Kan jag dricka 1liter utan någon risk?

Mitt språk är under all kritik, i kväll. Vad heter det när man blir resistent mot en drog. Behöver större mängd, för att uppnå samma effekt?

Proteinsyntes
2009-07-09, 23:46
Edit: Hur länge sitter effekten i? Läser att koffein har halveringstid på 4h. Där är dock ingen korrelation mellan halveringstid och effekter?

Proteinsyntes
2009-07-10, 00:00
Är oskuld på denna fronten.

Nu har jag fått i mig 320mg. Skulle lätt kunnat somna.

Går och lyfter 20 reps på biceps, under tiden kan ni väl svara på någon av mina frågor. Har läst igenom alla relevanta trådar som har skapats på detta forum om koffein.

Finns ingen tråd, där man stylar om hur stor missbrukare man är.
Skulle kanske starta en sådan tråd.

Oby
2009-07-10, 00:11
Jag tror du har druckit för mycket, skulle nog vara bättre effekt om du portionerar ut det mer

Proteinsyntes
2009-07-10, 00:20
Jag tror du har druckit för mycket, skulle nog vara bättre effekt om du portionerar ut det mer

Ingen fara... Jag ska gå och lägga mig snart.
Dock känner jag ingen hunger, var småhungrig innan. Fint att inta koffein under deff. Fortsätter med det.

För alla som vill styla, hänvisar jag till min andra tråd här på planket.

Doctor Snuggles
2009-07-10, 01:35
Haha, grabben är hög på kaffe.

Proteinsyntes
2009-07-10, 01:49
Haha, grabben är hög på kaffe.

Nö, men hungern försvann. Dock finns det studier på att kaffe är katabolt. Grub påpekade dock att det inte var "ständigt".

Ingen svarar i min tråd med undersökningen. *gah!*

J.W
2009-07-10, 02:28
Bäst är om du endast dricker på morgon och tar nån tablett före passet.
Hoppa över kaffet dom dagar du känner dig pigg och strunta i tabletterna om du inte tränar.

Proteinsyntes
2009-07-10, 02:48
Är här någon här inne som upplever att han/hon bara dricker för att slippa "abstinens"? Det måste vara pina.

Onigiri
2009-07-10, 05:52
Är här någon här inne som upplever att han/hon bara dricker för att slippa "abstinens"? Det måste vara pina.Alla hårt arbetande mammor över 40? *rolleyes*

Eddie Vedder
2009-07-10, 05:53
Nö, men hungern försvann. Dock finns det studier på att kaffe är katabolt. Grub påpekade dock att det inte var "ständigt".

Har du lust att hänvisa till några av de studierna?

Proteinsyntes
2009-07-10, 13:36
Har du lust att hänvisa till några av de studierna?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3724636&postcount=3

King Grubs ord är källa så det räcker.

Eddie Vedder
2009-07-10, 13:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3724636&postcount=3

King Grubs ord är källa så det räcker.

Ja det gällde akut effekt av koffein som jag trodde. Du skrev just kaffe så jag undrade vilken studie som visat just kaffet. Och nej det var inte i syfte att påstå en felaktighet, jag var helt enkelt nyfiken på vad du menade specifikt med att kaffe skulle vara katabolt.

Nu vet jag att du syftade på akut kortisolutsöndring från koffein.

Dessutom kunde du ju faktiskt ha länkat hela tråden och inte tagit Grubs citat ur sitt sammanhang. Jag är med och diskuterar i den där tråden och det förefaller vara närmast obetydliga mängder. Så att det citatet är ett "bevis" på att kaffe är katabolt håller jag definitivt inte med om.

Proteinsyntes
2009-07-10, 21:26
Avslaget kaffe. Kaffe som har stått i några timmar, hur är det med koffeinhalten i det?

Drack en kopp innan, men märkte ingen effekt alls.
Sitter här och gör upp om jag ska dosera vidare intag för dagen.

Har druckit en kopp avslaget.
En kopp nybryggt.
Nu hade jag tänkt ta en till.

För de som är intresserade...

Proteinsyntes
2009-07-10, 21:30
Toxisk dos för de flesta (vuxna) människor ligger på ungefär 20 mg per kg som personen väger. Dödlig dos tros ligga runt 150-200 mg per kg, vilket kan uppskattas till cirka 100 koppar kaffe.

Vilka "giftiga" biverkningar hänvisar wikipedia till när de säger "Toxisk dos"?

Pepz
2009-07-10, 21:37
Vilka "giftiga" biverkningar hänvisar wikipedia till när de säger "Toxisk dos"?

spamning av forum är en....*slap*

Proteinsyntes
2009-07-10, 21:52
spamning av forum är en....*slap*


Man kan bara ändra sitt inlägg inom 3min. Det borde ändras, det är dock en annan diskussion.

Någon som vet?

bear.flowertwig
2009-07-10, 21:54
Ingen

bear.flowertwig
2009-07-10, 21:54
aning

kavalen
2009-07-11, 10:40
Har precis börjat dricka kaffe. Såg inte syftet förut, har ändrat mig.

Jag antar att kaffe är som andra droger.
Effekterna försvinner efter ett tag.

Kan jag börja på lite större doser redan? 400mg?
Jag vill åt den ökade koncentrationen och uppiggande effekten koffein har.
Dessutom är det bra för fettförbränningen, har jag hört.. Jag deffar.
Bör jag fortsätta med vanligt kaffe, eller är det fördelaktigt att köpa koffeintabletter, det känns mer badboy att dricka kaffe.

Står på wikipedia att vanligt starkt kaffe innehåller 800mg/liter.
Dricker man 3dl får man i sig 240mg. Ingen större mängd.
Jag dricker zoegas skånerost. Tar 3-4 skopor till en kopp, dock är där ingen smak. Kan jag dricka 1liter utan någon risk?

Mitt språk är under all kritik, i kväll. Vad heter det när man blir resistent mot en drog. Behöver större mängd, för att uppnå samma effekt?


Jadu effekten sitter i ungefär en timme. Kan säga att jag varit konstant kaffedrickare i bra många månader och effekten är minimal nuförtiden.

Kicken kan du glömma efter ett tag, du kommer bli seg men hjärnan kommer få sin quick fix, dvs att självförtroendet höjs bla bla under väldigt kort tidsperiod, det är inte koks vi snackar här.

Efter ett tag kommer du bara vilja dricka vatten eller tacka ja till en kopp kaffe för att alla andra vid fikabordet imundigar det.

Proteinsyntes
2009-07-11, 13:40
Jadu effekten sitter i ungefär en timme. Kan säga att jag varit konstant kaffedrickare i bra många månader och effekten är minimal nuförtiden.

Kicken kan du glömma efter ett tag, du kommer bli seg men hjärnan kommer få sin quick fix, dvs att självförtroendet höjs bla bla under väldigt kort tidsperiod, det är inte koks vi snackar här.

Efter ett tag kommer du bara vilja dricka vatten eller tacka ja till en kopp kaffe för att alla andra vid fikabordet imundigar det.

Visst, det är förmodligen så det ligger till. Jag vet inte.
Man kan dock njuta av vägen dit. Det är den en av få lagliga droger, och den ger en viss effekt.
Du får gärna berätta hur länge du har druckit kaffe och hur mycket du intar per dag.

Jag har inte som avsikt att dricka kaffe i sällskapligt syfte.

Ska ta 2 koppar nu och se hur det påverkar min träning.
Kaffe är blodtryckshöjande? Det är inte särskilt bra? Vissa säger att enda nackdelen med kaffe är koffeinet..

Eddie Vedder
2009-07-11, 15:58
Ska ta 2 koppar nu och se hur det påverkar min träning.

Kaffe piggar ju upp den ovane och smakar gott. Men man har inte kunnat påvisa samma effekt för prestation som koffein i tillskottsform.

Koffein är ett av de tillskott med absolut mest vetenskapligt stöd för positiva effekter. Publicerade en text om det förut:

http://traningslara.se/blogg/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

CrazyJoeDavola
2009-07-11, 16:05
Jag dricker kaffe mest för att det är förbaskat gott, men blir inte direkt piggare av det, skulle utan problem kunna dra i mig två koppar kaffe och sedan gå och lägga mig, är väl immun :)

Eddie Vedder
2009-07-11, 16:07
Jag dricker kaffe mest för att det är förbaskat gott, men blir inte direkt piggare av det, skulle utan problem kunna dra i mig två koppar kaffe och sedan gå och lägga mig, är väl immun :)

Jag är likadan. Felet är att det "slagigt över". Att vara pigg är numera något som kräver kaffe i stort sett, utan kaffe blir jag trött och seg och sjukt kaffesugen. Med kaffe är jag normal.:D

MrBurner
2009-07-11, 17:00
Precis som alla missbrukare ;)

Proteinsyntes
2009-07-11, 17:20
Kanske är dags för er att ta en paus från drogandet. ;)

Allan
2009-07-11, 18:51
Proteinsyntes skärper till sin attityd annars kan han posta nån annanstans. Och tjafsa inte om det.

AJO
2009-07-11, 18:55
Jadu effekten sitter i ungefär en timme.


Halveringstiden för koffein är 3-4 h.

Dan S
2009-07-12, 10:58
Man kan säga att kaffe förstärker sinnesstämningen, förväntar du dig att bli seg och du är redan seg och trött så är kaffe mysigt att ha och man (jag) blir inte "pigg" på det. Man blir egentligen inte pigg på kaffe utan det är mera att man inte kan bli trött om man får den effekten. Stor skillnad faktiskt. Är man sugen på att bli pigg och tänker "oh nu behöver jag kaffe" ja, då märker jag den effekten faktiskt.

Och indirekt så påverkar det prestationsförmågan, det är stor skillnad på att orka 100kg marklyft 10 gånger 3 set, eller om man druckit massvis med kaffe och tänker "OH, jag är pigg fortfarande jag kör ett par set till!!!!". Det hade man troligtvis inte gjort om man varit seg i huvudet. Men det är säkert mer positivt att ta tablettform om man vill ha det enbart för prestationsförmågor överlag.

Förvänta dig inget av kaffe, se det som en god dryck istället. Annars får du väll tänka att du är / blir hyper utav det.