handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar sömnen hållningen?


Falle_
2009-07-09, 22:07
Testade att söka innan men hittade inget. Med risk för att dumförklara mig själv så slänger jag iaf ut den här frågeställningen.
Har länge gått och grubblat på det bästa sättet att sova på; ur hållnings synpunkt. Man tillbringar flertalet timmar på stående fot eller sittande, ofta tänkandes på sin hållning. Men en stor del av dygnet tillbringar man ju faktiskt sovande och utan någon fundering på just hur man sover.

Vaknade själv här om dagen med smärtor i axeln efter ett böjpass(!)*screwy* Har i skrivandes stund fortfarande ont i axel och kommer att uppsöka sjukgymnast för att återgärda det hela.

*Men vad är egentligen den optimala positionen sängliggande, sett till hållningen? Kontra den sämsta?
*Hur mycket påverkas hållningen av den positionen man sover i, om den ens gör det? Finns det studier på ämnet?

ceejay
2009-07-09, 22:11
Den bästa positionen borde vara liggandes på rygg med benen liggandes lite högre från knävecken om du förstår vad jag menar ;) Minskar trycket på ryggen som mest

Studier vetifan om det finns, king grub svarar nog snart

Falle_
2009-07-09, 22:30
Den bästa positionen borde vara liggandes på rygg med benen liggandes lite högre från knävecken om du förstår vad jag menar ;) Minskar trycket på ryggen som mest

Studier vetifan om det finns, king grub svarar nog snart

Som om man skulle göra en sit up? Annars förstår jag dig nog inte =)

Rockhard
2009-07-09, 22:38
Min högra axel är mera framsjutande än den vänstra. Och jag sover nästan uteslutande på den. Och när man sover på sidan trycks ju axeln framåt. Så jag tror det beror på hur jag sover. Sova på rygg verkar ju bäst. Symmetriskt och fint, tyvärr kan jag omöjligen somna om jag ligger på rygg.

Edit: Min andra teori angående axeln är att jag burit väska för mycket på den.

Fredrik_S
2009-07-09, 22:50
Eftersom du vrider och vänder på dig 10-20 gånger under natten så är nog det det optimalaste sättet att sova på.

Falle_
2009-07-09, 22:55
Min högra axel är mera framsjutande än den vänstra. Och jag sover nästan uteslutande på den. Och när man sover på sidan trycks ju axeln framåt. Så jag tror det beror på hur jag sover. Sova på rygg verkar ju bäst. Symmetriskt och fint, tyvärr kan jag omöjligen somna om jag ligger på rygg.

Edit: Min andra teori angående axeln är att jag burit väska för mycket på den.

Känner igen mig i det du skriver. Sover med båda händerna ovanför axelhöjd, med händerna under huvudkudden, på mage. Tyngden lägger jag dock lite mer på höger sida jämförelsevis med vänster. Det är just höger axeln som jag har fått ont i; skumt dock att det kom dagen efter att jag hade kör ett benpass. Avslutade iofs med lite cuffövningar men tycker att det känns konstigt att det skulle påverka det hela negativt. Borde istället var tvärtom.

Eliass
2009-07-10, 00:14
Min högra axel är mera framsjutande än den vänstra. Och jag sover nästan uteslutande på den. Och när man sover på sidan trycks ju axeln framåt. Så jag tror det beror på hur jag sover. Sova på rygg verkar ju bäst. Symmetriskt och fint, tyvärr kan jag omöjligen somna om jag ligger på rygg.

Edit: Min andra teori angående axeln är att jag burit väska för mycket på den.
+1

Min vänstra axel är mer framskjuten än min högra och jag ligger alltid på den axeln eftersom teven är åt det hållet och jag somnar och vaknar så.
Och jag bär alltid min bag på höger axel *screwy*

prOtotype
2009-07-10, 08:53
Jag sover på rygg, halvsittandes (2 - 3 kuddar som pallar upp) och flyttar mig inte under natten, kullen är för hög för att jag skulle kunna ta mig upp och ner på den i sömnen.
Dom som säger att ni inte kan somna, det är som allt annat, det går att bli bra på det.

Torsk_ole
2009-07-10, 09:00
Sov som de är skönt, det är optimalt.

major Pectoralis
2009-07-10, 09:25
Det finns ingen speciellt sov- eller sittställning som är optimal för evigt. Det är däremot viktigt att man kontinuerligt byter ställning. Man skall här utgå från "känslan", precis som Torsk ole skrev.

Den traditionella ergonomiska rekommendationen för hur man t.ex. skall sitta härstammar och utgår från tankefiguren att man sitter 2h om dagen. I dagsläget sitter många mycket mer än så varpå man ändrat rekommendationerna. Nu rekommenderas man att byta ställning kontinuerligt (eller att helt enkelt stå upp istället för att sitta).

Det optimala är antagligen att sitta på golvet. Hur man än sitter måste man då kontinuerligt byta ställning för att det inte skall bli obekvämt. Likaså stretchar man alltid något när man sitter på golvet. Resonemanget kan även appliceras till liggande; ligg som det är skönt, dvs. byt ställning när du känner för det.