handdator

Visa fullständig version : Sit-Up´s nya rön !?


Arwen
2003-08-20, 13:47
Dagens Aftonbladet.se presenterar nya forskningsrön kring magträning: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,349009,00.html
Som "motions-byggare" skulle det vara intressant att höra vad ni som har lite mer erfarenhet tycker

Åse Columbus
2003-08-20, 15:41
Har man en stark rygg så är det nog riktigt...

men de flesta "vanliga motionärer" idag har börjat träna pga en dålig rygg.......då tycker jag att man börjar med crunches...jobbar upp styrkan i ryggen via ryggresningar o dyl. o ser till att magen blir stark för att ge stöd framifrån....

sedan när man har "paketet" sammansvetsat..så kan man övergå till "gammaldags situps"...för de e bra!

Grahn
2003-08-20, 16:33
Det ena behöver inte utesluta det andra :)

ivandrago
2003-08-20, 17:49
Hela situps äger crunches. Lutande hela är min favorit. Hatar cruches, men som sagt, det ena utesluter inte det andra. Blir bara så förbannad när man kör hela på gymmet och någon påpekar att man inte ska lyfta ryggen.

michael
2003-08-20, 19:29
Varför är inte rackcrunches med?
Kanske bara är jag som är lite för hardcore för aftonbladet :devil:

-xR-
2003-08-21, 01:15
Är det inte så att en nybörjare utan rätt teknik lätt aktiverar och använder höftböjarna istället för magmuskulaturen vid sit-ups?

Mvh

Grahn
2003-08-21, 07:00
Tja olika belastade övningar rockar ju alla dessa iofs.

Åse Columbus
2003-08-21, 12:08
Originally posted by -xR-
Är det inte så att en nybörjare utan rätt teknik lätt aktiverar och använder höftböjarna istället för magmuskulaturen vid sit-ups?

Mvh

det stämmer...eftersom han / hon oftast har både svaga mag- och ländmuskler

Nils
2003-08-21, 13:15
Originally posted by -xR-
Är det inte så att en nybörjare utan rätt teknik lätt aktiverar och använder höftböjarna istället för magmuskulaturen vid sit-ups?

Mvh
Bägge aktiveras. Alla basövningar som betraktas som bra av typen marklyft, knäböj, chins, bänkpress, frivändningar osv har en gemensam nämnare. Och det är att de aktiverar flera muskler och helst flera leder.
Att få en funktionell kropp genom isolationsövningar är inte särskilt praktiskt, effektivt eller i praktiken möjligt.
Nils

michael
2003-08-21, 16:11
Vadå påstår du att jag aldrig kommer bli stor av mina benspark, fly's, tricepspress, hypersträck , curls, och ryggmaskiner?