handdator

Visa fullständig version : kost vid sjukdom ?


frez
2002-05-06, 18:19
*suck*

Nu har jag varit mer eller mindre förkyld i över två veckor. C-vitaminer, echina gard, kang jang...you name it. Inget verkar hjälpa. Uppskrämd av allas varningar om hjärtmuskelinflammation o andra farliga grejjer har man faktiskt lyckats hålla sig borta från gymet.
Nu till frågan...
Hur äter ni när ni är sjuka och inte tränar.
Jag har hitills tryckt i mig den mat jag brukar( ca 2500-2800 kcal per dag, väger 81 kg ) och druckit proteindrinkar i samma utsträckning som om jag hade tränat. Gainer har jag däremot hoppat över. Det är bara det att det känns som att man eldar för kråkorna när man varken sliter i vikter eller är ute på morgonpromenader. Man vill ju inte gärna sitta och bulka upp sig med bara fett när man inte rör sig något.
Bör man minska sitt kaloriintag vid långvarig förkylning eller ska man fortsätta att bulka på ?

En annan fråga när jag ändå är igång.
Sedan jag började träna seriöst 3-4 ggr i veckan och morgonprommisar är jag mycket oftare förkyld än vad jag var förut. Jag tycker inte att det kan bero på att jag skulle vara övertränad då jag bara kör 3-4 40 minuterspass i veckan. Kan det vara så att kroppens immunförsvar är upoptaget med att reparera skadade muskelfibrer osv och därför är nedsatt mot elaka bacilusker ??
Är ni oftare förkylda när ni tränar hårt ??

/Andreas
:(

Petrus
2002-05-06, 21:11
Skaffa dig lite Glutamin så ska du se att förskylningarna håller sig borta... ;)
Vänligen,

"Glutamin-Petrus"

Lave
2002-05-06, 21:31
Håller med Tinner.. Glutamin är bra :cool:

Du skriver att Du är mer förkyld sen Du började träna mer seriöst o morgonpromenader. I och med morgonpromenaderna antar jag att Du vill tappa en del fett och då har dragit ner en del på kosten ? Får Du i Dig tillräckligt med mat, vitaminer, mineraler, sömn, vila osv osv..?

nanna
2002-05-07, 11:22
Jag håller med Lave.. Du äter nog för dåligt..
Jag gjorde samma sak för några år sedan men sen jag började äta ordentligt med mat så har jag faktiskt bara haft en vinterförskylning per vinter istället för fyra..
Så mat(riktig mat inte snabbmat) gör under för immunförsvaret..massa grönsaker och frukt.. :D :D
Du ligger på samma kaloriantal som jag (försöker äta 2500 kcal) och jag är tjej och väger 57 kg så du ligger förmodligen i underkant när det gäller mat..

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: nanna ]

frez
2002-05-07, 11:28
Jag tycker att jag mosar i mig massor med mat. 2500 kcal är nog fel, det är formodligen mer.
Jag äter 5-6 gånger om dan. Massor med kyckling, fisk, kött, fisk och grönsaker.
Snabbmat existerar nästan inte i min värld.
Kanske har ni rätt i att jag ätet för lite men jag tror inte det.

frez
2002-05-07, 11:29
Får väl ta och prova glutamin då :)

Lave
2002-05-07, 11:40
Prova glutamin :D
2500 kcal är inte så mycket, tro mig.. Ligger själv på det just nu, o väger 78 kilo. Det känns att ligga så lågt :rolleyes: Blir ganska slö emellanåt, men är lite nojig nu o tycker inte att jag tappar mer.. Men är nog ganska psykiskt iofs ;)

Lycka till..

frez
2002-05-07, 11:48
Såg just att mitt proteintillskott (twinlab) innehåller glutamin.
När ni pratar om glutamin så antar jag att ni menar en större mängd glutamin än vad man får i sig via proteindrinken ????
Detta betyder ännu en "burk" på köksbordet vid sidan av fiskoljan, proteinpulvret och gainern.
Kompisarna kommer snart att tro att man är helt fanatisk :-D

stefannn
2002-05-07, 12:16
vad kostar glutamin ..nån som har nån koll??

Bamse
2002-05-07, 12:36
Runt 70-90 öre / gram.

frez
2002-05-08, 20:56
Tack för alla svar.
Jag skulle dock gärna vilja ha svar på min första fråga också.
Hur äter ni när ni är sjuka ?
Håller ni lika stort kaloriintag och tar kosttillskott i samma utsträckning när ni ligger på soffan och snörvlar som när ni är friska och tränar för fullt ?
Man vill ju som sagt inte lägga på sig fett i onödan.
/Andreas

Frazze
2002-05-08, 21:18
Äter nog dubbelt upp under sjukdom :) Är ALLTID hungrig när jag är sjuk, blir lite jobbigt om man har magsjuka etc. men det går det med. (pulvermos vid magsjuka-alltid)

fernemark
2002-05-08, 21:41
hehe..samma här, äter nästan dubbelt så mycket när man e sjuk. Har ju inget annat att göra o man blir ju hungrig efter 1 timme igen :p

Lella
2002-05-12, 09:19
Hmm.. glutamin kanske vore nåt..*tittar djupt i plånboken*

Tabbade mig och tränade för mkt å åt för lite ett par dagar och åkte på nåt som knockade mig totalt det senaste dygnet, men känner mig redan mycket piggare.. Blir jag sjuk så blir det oftast korta kärnfulla sjukdomar.. känner mig döende (hmm, man kan ju tro att jag är kille?! :D ).

Träningen ska jag vänta med, ett par dagar eller? När pulsen är bra å så?

Äter också hela tiden när jag är sjuk, tänker inte tänka på deff.. eller att äta -pausa-äta... blir småäta för hela slanten.