handdator

Visa fullständig version : Smärta på bägge smalbenen HJÄLP!


linneag
2009-07-09, 16:08
Hej!

Jag håller på att bli tokig!!!!! inga läkare eller sjukgymnaster vet vad jag har för problem.....

Jag håller på med sprint och hopp och har under 2 år haft problem med att jag får ont på benet ca 5 cm rakt under knäskålen. Det är inte schlatter då det onda sitter på benet där det inte finns några muskelfästen eller dyl.
Jag har tidigare tävlat i gymnastik och det onda började redan då för 2 år sedan då jag tränade gymnastik.

Jag får ont vid snabb löpning och hoppövningar. tidigare körde jag så mycket jag klarade av med träningen och under förra året tävlade jag också en del men efter varje pass och tävling fick jag så ont att jag var tvungen att vila minst 3-7 dagar. Jag märkte att det tog längre och längre tid att återhämta mig efter varje ansträngning och tog därför vid årsskiftet ett beslut tilsammans med min sjukgymnast att jag skulle avstå allt som gav någon smärta.

Vi la upp ett träningsprogram med vattenlöpning, simning och styrketräning för framförallt ben och vad. Jag har tränat på detta sätt nu under mer än 6 månader och blivit mycket starkare med så fort jag tar upp löpningen kommer smärtan tillbaka.

Jag har gjort magnetröntgen och då har man kommit fram till att det inte är stressfrakturer samt att man kan se en liten irritation dör det onda sitter. Jag var hos idrottskliniken i Solna som först var övertygad att det var en stressfraktur men efter magnetröntgen avfärdade man det och hade ingen förklaring till vad det kunde vara.

Jag har snart inte kunnat träna friidrott under ett år, tränat mkt styrketräning och vilat från påfrestande övningar men inte blivit det minsta bättre! NÅGON SOM HAR EN IDÈ PÅ VAD DET KAN VARA?????????

Hälsningar
Linnea

linneag
2009-07-09, 16:16
Hej igen!

Här kommer bilder på mina knän framifrån och från sidan med markering för var smärtan finns.

http://picasaweb.google.com/stenbolaget/DropBox?authkey=Gv1sRgCOHM6pysra2q6AE&pli=1&gsessionid=BLkRmENthH3OezIaCN2YIA#5356019438678401 090

http://picasaweb.google.com/stenbolaget/DropBox?authkey=Gv1sRgCOHM6pysra2q6AE&pli=1#5356021206953602674

Jag är jätteglad för alla typer av ideer och förslag!


Hälsningar igen från
Linnea

linneag
2009-07-15, 22:14
....... ingen som vet ngt....

nyrjoh
2009-07-16, 12:33
Tråkigt för dig att du har så pass mycket besvär och inte verkar ha fått några bra svar på vad som orsakar dem. Tycker ändå att det verkar som att det du har är någon form av stressfraktur. Med tanke på vad som ger ökad smärtor, alltså löpning och hopp. Och var smärtorna sitter. Ibland så kan man ju tyvärr få lov att göra flera undersökningar/träffa flera läkare/sjukgymnaster för att få svar på vad som orsakar besvären.
Så mitt råd är väl tyvärr att försöka återigen få träffa någon som är van vid idrottsproblematik och som tar tag i undersökningen igen. Dock om det nu rör sig om stressfraktur så finns det ju ingen annan behandling än avlastning. Om man nu inte kan åka till USA och bli opererad som systrarna Kallur. Dock så har du ju testat det utan större framgång så jag förstår om du inte blir så glad av att höra det.
Mvh

ceejay
2009-07-16, 21:13
Jag har också smärtor rakt fram på smalbenen, främst vänsterbenet(mitt hoppben)
Jag har haft det till och från i några månader. Fast jag har lite längre ned än dig, men fortfarande mitt på benet. Det blev värre sedan jag började spela basket i år.

får också dra till ngn sjukgymnast eller ngt och kolla upp det och hoppas på svar...

linneag
2009-07-16, 22:38
Tack för era förslag på vad det kan vara!

Om det trots allt är stressfrakturer borde man inte sett det på magnetröntgen som är gjorda på bägge benen eller kan man missa det?

Hälsningar
Linnea

linneag
2009-07-19, 21:30
Jag väntar på att min sjukgymnast ska komma tillbaka från semestern - hon skulle ordna med en ny undersökning av en "annan" idrottsläkare om det inte hade blivit bättre efter semestern. Jag försöker under tiden att förkovra mig för att så snabbt som möjligt komma tillbaka till riktig träning/tävling.

* Kan det vara så att man kan missa stressfrakturer på en magnetröntgen?
* Kan det kanske vara compartementssyndrom

Tacksam för alla förslag!

Hälsningar
Linnea

nyrjoh
2009-07-20, 10:45
Magnetröntgen skall vara en bra undersökning för att se stressfrakturer, även "små" sådana. Men inga undersökningar är 100%.
Några länkar om stressfrakturer:
http://www.sportsinjurybulletin.com/archive/tibia-stress-fracture.html
http://www.wheelessonline.com/ortho/tibial_stress_fractures
http://emedicine.medscape.com/article/309106-overview

grimfish
2009-07-21, 12:20
Stressfrakturer i båda benen samtidigt är ovanligt. Dessutom skulle det, förutsatt att stressfrakturerna hade varit äldre än två veckor, ha upptäckts på magnetkameraundersökningen. Kompartmentsyndrom brukar inte sitta på det beskrivna stället.

Det här låter som överbelastningar av muskelfästen. Du beskriver trots allt att du har blivit bättre och starkare med hjälp av rehabträningen, så jag tycker att du ska fortsätta på den inslagna vägen.

linneag
2009-07-21, 16:02
Hej grimfish
Jag ska absolut fortsätta med rehabträningen!

Men det som gör mig otålig är att jag har blivit bättre av att vila men så fort som jag testar hur jag klara högre belastning så verkar det snarare som om jag blivit ännu känsligare än innan rehaben, jag har kört rehab intensivt nu i över 6 månader.........

Hälsningar
Linnea

linneag
2009-07-27, 21:45
Här kommer den ordagranna bedömningen från magnetröntgen av bägge underbenen - kanske kan nån här få fram något nytt från detta:

Bedömning
Ödem i anslutning till tuberositas men inga distala patalogiska förändringar, något fläckformiga diffusa benmärgsödem i tibia bilateralt, lite mer på vänster än höger sida som bedöms som röd benmärg

Ingen stressfraktur. Inga intraossösa benmärgsödem. Vid tuberositas tibiae i anslutning till tillväxtzonerna något mer markerade ödemkomponenter än i anslutning till tibias tillväxtzon i övrigt. Inga muskelödem. Ingen periosteit

Hälsningar
LinneaG

Vaket
2009-07-27, 21:57
Har inte läst igenom alla inlägg men läste lite och tycker det låter som benhinneinflammation, du har väl kört för hårt på benen får liknande när jag springer ofta med för kort vila mellan gångerna. Det som hjälpte för mig va och vila från löpning och cykla istället gå osv.

linneag
2009-07-27, 22:00
Det är inte benhinneinflamation - för det kommer direkt - även efter flera månaders lugn styrketräning utan någon smärta.

Martin Löwgren
2009-07-27, 22:00
Här kommer den ordagranna bedömningen från magnetröntgen av bägge underbenen - kanske kan nån här få fram något nytt från detta:

Bedömning
Ödem i anslutning till tuberositas men inga distala patalogiska förändringar, något fläckformiga diffusa benmärgsödem i tibia bilateralt, lite mer på vänster än höger sida som bedöms som röd benmärg

Ingen stressfraktur. Inga intraossösa benmärgsödem. Vid tuberositas tibiae i anslutning till tillväxtzonerna något mer markerade ödemkomponenter än i anslutning till tibias tillväxtzon i övrigt. Inga muskelödem. Ingen periosteit

Hälsningar
LinneaG
De betyder att du har ödem (vätskaansamling) på tuberositas tibiae (knölen på skenbenet) nedanför knäskålen - inget annat.

Intressant.

Sa inget nåt mer om trolig diagnos?

Swisskniven
2009-07-27, 23:26
Har nån nämnt avulsionsskada på apofysen? Kanske inte jättevanligt... bara en tanke.

Martin Löwgren
2009-07-28, 11:33
Har nån nämnt avulsionsskada på apofysen? Kanske inte jättevanligt... bara en tanke.

I tonåren ja innan tillväxtzonerna är slutna.

linneag
2009-07-28, 13:02
Besked jag fick efter magnetröntgen var att det fanne en liten irritation och det var vila och endast träning som inte gav någon smärta. Det var 6 månader sedan och jag har kört rehab hela tiden men ser inte den minsta förbättring.

Vad är "avulsionsskada på apofysen" kan ni beskriva symtom?

Martin Löwgren
2009-07-28, 13:38
Besked jag fick efter magnetröntgen var att det fanne en liten irritation och det var vila och endast träning som inte gav någon smärta. Det var 6 månader sedan och jag har kört rehab hela tiden men ser inte den minsta förbättring.

Vad är "avulsionsskada på apofysen" kan ni beskriva symtom?

Att muskelsenan är starkare än skelettet och vid kraftig kontraktion kan rycka med sig detta (s.k avulsionsfraktur)

Zorgus
2009-07-29, 10:17
Eftersom läkare och sjukgymnaster står handfallna kanske du når resultat med en naprapat. Hittade nåt intressant här:

http://www.citynaprapaterna.com/behandlingar_LPG.asp

linneag
2009-07-29, 17:32
Låter intressant! är det någon här som provat laserbehandling?