handdator

Visa fullständig version : Antal gram protein i proteinpulver


TuXy
2009-07-08, 23:12
Hej!

Det jag funderar över är hur man egentligen beräknar hur mycket protein man behöver inta efter träningen i form av vassleprotein.

Ofta läser man på förpackningarna att det är rent vassleprotein, och att pulvret består av 78 g per 100 g pulver.

Enligt många är det rekommenderat att ta 0,5 g protein/kg kroppsvikt.

Jag väger 74 kg, och då bör jag alltså inta 37 g protein direkt efter träningen, om man ska följa den rekommenderade dosen.

Är det 37 g pulver (78% protein), eller är det 37 g rent protein man ska räkna med?


Känner på mig att någon där ute har mer än stenkoll, och gärna vill dela med sig av sin information till en gröning :)
Tack på förhand!

Torsk_ole
2009-07-08, 23:18
37 g protein eftersom det inte är 0,5 g pulver/kg kroppsvikt.

Det är olika halt protein i olika proteinpulver.

TuXy
2009-07-08, 23:25
37 g protein eftersom det inte är 0,5 g pulver/kg kroppsvikt.

Det är olika halt protein i olika proteinpulver.

Okej, tackar för den infon!

Många har vad jag förstått räknat med 37 g pulver istället för 37 g protein per kroppskilo. Men nu har även jag koll!

Torsk_ole
2009-07-08, 23:47
Okej, tackar för den infon!

Många har vad jag förstått räknat med 37 g pulver istället för 37 g protein per kroppskilo. Men nu har även jag koll!

Är många dina kompisar så...ja.

Det står ju klart och tydligt att det är protein/kg och inget annat. Hur blir det ifall mitt proteinpulver innehåller 90 % protein. Jo det blir så här:

Mitt pulver:

37*0,9= 33,3 g protein

Ditt pulver

37*0,78= 28,86 g protein.

Vilket ger 4,44 g mer protein med mitt pulver. Det är ju inte så stor skillnad, men protein är dyrt. Dessutom vill jag vara lite dryg:D Ta inte illa upp.

Turbo Rico
2009-07-09, 07:28
Är inte 37 gram lite mycket för en person som väger 74 kg? Jag tror jag får i mig ca 30 efter träning och jag väger ca 110, trodde inte man kunde ta upp så mycket mer men det kanske man kan direkt efter träning?

Eddie Vedder
2009-07-09, 08:45
Är inte 37 gram lite mycket för en person som väger 74 kg?

Jo 37 gram vassleprotein blandat med enbart vatten känns overkill. Runt 20 gram räcker troligtvis gott och väl. Bara man tar sig hem och äter i rimlig tid.

Dessutom är det ju ganska onödigt att räkna så sjukt noga på procentuell andel protein i pulvret bara för att uppnå en teoretisk siffra. Ta två-tre skopor helt enkelt, det är ju mer än teoretiska siffror och akuta intag som spelar roll.

Turbo Rico
2009-07-09, 09:03
Jo 37 gram vassleprotein blandat med enbart vatten känns overkill. Runt 20 gram räcker troligtvis gott och väl. Bara man tar sig hem och äter i rimlig tid.

Dessutom är det ju ganska onödigt att räkna så sjukt noga på procentuell andel protein i pulvret bara för att uppnå en teoretisk siffra. Ta två-tre skopor helt enkelt, det är ju mer än teoretiska siffror och akuta intag som spelar roll.


Det var väl lite så jag tänkte också...