handdator

Visa fullständig version : Vaderna


Louisee
2009-07-08, 22:12
Har sökt lite på vader på "sök"... yepp I did some work....

Jag vet att vadmusklerna går att belasta en hel del och att dom är stryktåliga
Jag kör vaderna 1 pass styrka i veckan på 8-9 set

sen har jag börjat att hoppa/springa lite kortare sträckor för att se ifall
vaderna svarar bättre på det

Så jag undrar om det är okej att springa/hoppa dagen efter ett vadpass?

eller är det smartare att vänta 1 dag innan jag springer?

tack:)

jontet
2009-07-08, 22:14
läsvärt http://traningslara.se/blogg/vaderna/

Louisee
2009-07-08, 22:21
läsvärt http://traningslara.se/blogg/vaderna/


ja, tack, det var läsvärt!:)


men dock kvarstår min fråga om det är okej att springa en kortare sträcka för vaderna om jag tränat styrka för dom dagen innan?

tänker på återhämtningen....

Mapa
2009-07-08, 22:23
ja, tack, det var läsvärt!:)


men dock kvarstår min fråga om det är okej att springa en kortare sträcka för vaderna om jag tränat styrka för dom dagen innan?

tänker på återhämtningen....

ja de är okej

Louisee
2009-07-08, 22:25
ja de är okej

ok va bra:)

Ironbabe
2009-07-08, 22:27
ja de är okej

ok va bra:)

Och för att få veta hur okej det var kan du väl skriva här och berätta sen? :)

Louisee
2009-07-08, 22:33
Och för att få veta hur okej det var kan du väl skriva här och berätta sen? :)

jag kommer uppdatera:D

Ape3
2009-07-09, 05:12
Framfotslöpning eller tålöpning aktiverar vaderna ännu mer. Ta det lugnt i början bara, det kan ge rejält med träningsvärk i början. Känn efter undertiden ni springer.

Framfotslöpning gör också löpningen roligare då det går fortare än att springa vanlig hällöpning. För mig då. Kanske att jag har fått bättre kondition också iofs...........

Louisee
2009-07-09, 09:05
Framfotslöpning eller tålöpning aktiverar vaderna ännu mer. Ta det lugnt i början bara, det kan ge rejält med träningsvärk i början. Känn efter undertiden ni springer.

Framfotslöpning gör också löpningen roligare då det går fortare än att springa vanlig hällöpning. För mig då. Kanske att jag har fått bättre kondition också iofs...........


tack för tipset! kanske borde testa det ändå:)

Slartibartfast
2009-07-09, 09:12
Framfotslöpning eller tålöpning aktiverar vaderna ännu mer. Ta det lugnt i början bara, det kan ge rejält med träningsvärk i början. Känn efter undertiden ni springer.

Framfotslöpning gör också löpningen roligare då det går fortare än att springa vanlig hällöpning. För mig då. Kanske att jag har fått bättre kondition också iofs...........

Länk till förklaring av framfotslöpning? Dödar det inte knäna?

Löpning överlag är iaf det som givit mina vader någonsomhelst visuell skillnad. Även om också den skillnaden är ytterst minimal. Det går inte att bygga vader. Man har dem man har.

Fredrik_S
2009-07-09, 09:14
Länk till förklaring av framfotslöpning? Dödar det inte knäna?

Eller gör vaderna kortare?

zydar
2009-07-09, 09:52
Länk till förklaring av framfotslöpning? Dödar det inte knäna?




Borde det inte skona knäna? vaderna funkar som stätdämpare? jag är inte så jävla kunnig, men känns som det avbelastar knän.

Mats J
2009-07-09, 10:50
Länk till förklaring av framfotslöpning? Dödar det inte knäna?

Löpning överlag är iaf det som givit mina vader någonsomhelst visuell skillnad. Även om också den skillnaden är ytterst minimal. Det går inte att bygga vader. Man har dem man har.

+1

Har slitigt med vaderna under 20 år, utan nämvärda resultat. Fortfarande inte fått de över 40 cm, stork varning till mina 190 cm *grr*

Klein
2009-07-09, 14:33
Att springa på "tårna" eller framdelen av foten belastar musklerna hårdare och lederna / skelettet mindre. Det är ett anatomiskt korrekt sätt att springa men betydligt mer krävande.

Louisee
2009-07-09, 19:31
En till fråga...Om man hoppar hopprep eller typ joggar på en och samma plats
ger det samma effekt som att springa utomhus?

tänker på vad-belastnings-effekten


hoppade 15 min idag och det gick bra även om jag styrketräna dom igår no problemo

WorkOutBuddy
2009-07-09, 19:35
Om du springer på samma plats (Ett rum) så måste du göra massa svängar för att inte krocka in i en vägg. Om du springer ute så är det inte lika många svängningar, så någon skillnad är det väl.

Att hoppa hopprep inomhus eller utomhus är det väl ingen skillnad på? Varför skulle det vara det?

Louisee
2009-07-09, 19:44
Om du springer på samma plats (Ett rum) så måste du göra massa svängar för att inte krocka in i en vägg. Om du springer ute så är det inte lika många svängningar, så någon skillnad är det väl.

Att hoppa hopprep inomhus eller utomhus är det väl ingen skillnad på? Varför skulle det vara det?


ok, tror du missuppfattade min fråga eller så var det jag som skrev klumpigt:D

jag menar om man joggar inomhus utan att springa runt, man står kvar på samma plätt bara det att man springer på fläcken man står på

och angående att hoppa rep, neh jag tänkte endast att om man hoppar rep varsomhelst ute eller inne om DET skulle ge samma effekt som att jogga ute

förresten, jag gillar din avatar:thumbup:

WorkOutBuddy
2009-07-09, 20:00
Du menar att du står och springer på samma ställe utan att röra dig fram, du bara står och hoppar upp och ner medan du rör benen fram och tillbaka/upp och ner? Det är ju mycket effektivare att springa ute i så fall. Det du då gör är ju nästan samma rörelser som när man hoppar hopprep förutom armarna då. Att hoppa hopprep ger nog inte samma effekt som att jogga. Vaderna tränas väl mest när man hoppar hopprep men vid jogging involveras det väl mer muskelgrupper, benen osv. Nu gissar jag så du ska nog inte tro på det jag skriver 100%.

Att hoppa hopprep upp för en uppförsbacke skulle nog vara nice att se.

Visst är den fin, man tackar!

mattilainen
2009-07-09, 20:36
jag har sån där tur att mina vader ser ut som två kycklingfileer utan att jag någonsin behövt träna dom eller liknande. Jag tränar dom enbart för att försöka få dom lite ännu större och ha kvar styrkan i de. Kanske att jag åkt så mycket skateboard och liknande i min uppväxt?

Commando1980
2009-07-09, 20:55
Har sökt lite på vader på "sök"... yepp I did some work....

Jag vet att vadmusklerna går att belasta en hel del och att dom är stryktåliga
Jag kör vaderna 1 pass styrka i veckan på 8-9 set

sen har jag börjat att hoppa/springa lite kortare sträckor för att se ifall
vaderna svarar bättre på det

Så jag undrar om det är okej att springa/hoppa dagen efter ett vadpass?

eller är det smartare att vänta 1 dag innan jag springer?

tack:)

kör vaderna på gym 2 ggr i veckan sen kan du pröva ngn typ av aktivitet utanför gymmet. t ex springa i uppförsbackar, hopprep, gå på ett ett löpband med hög lutning och se till att du verkligen skjuter ifrån med vaderna, eller köra helt vanlig joggning.

Klein
2009-07-09, 22:33
Har man små vader som man vill få att växa så är det träning dagligen som gäller. Att ha ett sittande jobb är katastrofalt för vadernas utveckling. Gäller att aktivera vaderna hela tiden, större delen av all vaken tid: gå, stå, springa. Det är det enda som gör stor skillnad. Några set tåhävningar i veckan på gymmet gör varken till eller från.

nlsn
2009-07-10, 00:42
Har man små vader som man vill få att växa så är det träning dagligen som gäller. Att ha ett sittande jobb är katastrofalt för vadernas utveckling. Gäller att aktivera vaderna hela tiden, större delen av all vaken tid: gå, stå, springa. Det är det enda som gör stor skillnad. Några set tåhävningar i veckan på gymmet gör varken till eller från.

Så vaderna behöver inte någon vila alltså? Hade mer än gärna dödat vaderna varannan dag för att få dem stora! Vad säger pro'sen?

Danny Devito
2009-07-10, 03:38
Jag tror Klein är på rätt spår eftersom jag tror vaderna återhämtar sig snabbare än övriga muskelgrupper, främst pga att vaderna har en hög andel långsamma muskelfibrer, och om jag minns rätt är så brukar man säga att långsamma muskelfibrer återhämtar sig snabbare än explosiva muskelfibrer.

Hur som helst så får man inte grova vader av att köra stående vadpress en gång i veckan med 10 reps @ 3 set. För de allra flesta krävs det mer träning än så. Fotbollsspelare och löpare brukar ha rätt bra vader, och dom tränar vaderna ofta. Ökad träningsfrekvens kan ju vara nåt att prova.

Ape3
2009-07-10, 05:06
Här skriver Joel om vadträning på träningslära.se
http://traningslara.se/blogg/vaderna/

Här är en vetenskapligundersökning angående löpstilar och fart.
Foot strike patterns of runners at the 15-km point during an elite-level half marathon.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=17685722&dopt=AbstractPlus

Ska läsa den sista mer noggrant. Det finns också länkat till andra undersökningar som behandlar liknande saker till höger på den sidan.
Det här behöver redas ut! :D

Anders The Peak
2009-07-10, 07:30
Framfotslöpning eller tålöpning aktiverar vaderna ännu mer. Ta det lugnt i början bara, det kan ge rejält med träningsvärk i början. Känn efter undertiden ni springer.

Framfotslöpning gör också löpningen roligare då det går fortare än att springa vanlig hällöpning. För mig då. Kanske att jag har fått bättre kondition också iofs...........
Den här typen av löpning leder ofta till förslitningskador i tårna med artrosproblem som följd. Hur man ska springa hittar ni på Marathon. se .
När det gäller vader och att utveckla vaderna bör man köra dem explosivt och snabbt tex i benpressen(tänk att du springer finalen på hundra meter i OS). Använd en vikt du klarar ca 15-20 gr och kör sedan snabbt på vikten så många reps du bara kan. Det brukar räcka med 2-3 set för att väcka liv i vaderna.

Tolkia
2009-07-10, 07:38
Jag har för mig att Pirahna har framhållit trappmaskinen i sammanhanget.

Slartibartfast
2009-07-10, 07:47
När det gäller vader och att utveckla vaderna bör man köra dem explosivt och snabbt tex i benpressen(tänk att du springer finalen på hundra meter i OS). Använd en vikt du klarar ca 15-20 gr och kör sedan snabbt på vikten så många reps du bara kan. Det brukar räcka med 2-3 set för att väcka liv i vaderna.

Andra förespråkar långsamma rep med stretch som den enda sanningen.

Baboom
2009-07-10, 07:49
Min vader började växa ordentligt när jag började med thaiboxning och trappträning.

Så mitt förslag är hopprep, backträning och trappträning. Även jag tror att det behövs mer än en gång i veckan.

Det här säger jag med bakgrunden att jag spelat handboll en stor del av mitt liv. Alltså mycket hopp (men inte lika intensivt som hopprep) och mycket springande. Men vändningen för min vadträning kom som sagt då jag började med thaiboxningen och trappintervaller.

Anders The Peak
2009-07-10, 07:57
Andra förespråkar långsamma rep med stretch som den enda sanningen.

Trappträning osv som Baboom/Tolkia föreslår är också bra men om man inte har tid så kör man hundrameterslopp i benpressen.

WorkOutBuddy
2009-07-10, 11:14
Jag kör mina vadpressar snabbt som bara den.

Lellan
2009-07-10, 11:31
Tränat vader kanske 5 ggr i mitt liv, det gör jag fan aldrig om.. AJ! :D Beundrar dem som pallar, man kan ju fan inte gå efteråt..

Mina är 43 cm helt oförtjänt, tror det är genetik och att jag alltid rört mig sträckor oavsett vikt, stor kroppsvikt som jag ffa hade förr var säkert bra vadträning.

Alltid gått/joggat/sprungit minst en mil om dagen sen jag var typ 15, annars blir jag knäpp i huvudet. Kanske bidragit. Alltid gillat att ta mig uppför också, kanske ngt vadrelaterat? Typ saxa uppför med längdskidor, springa upp för backar, skutta upp på saker har alltid varit ngt som gett lyckorus. De tider då jag verkligen gjort sånt så tycker jag framsidan på vaderna syns mkt mer än annars, kanske pga att man lyfter tårna.

Vet inte om det var ngn hjälp!

Louisee
2009-07-10, 12:32
va roligt med så många tips och svar!:)

själv har jag nog endast ökat 1 cm på 5 år!!!!!!!!!!!!!!!! mina vader...fan dom är svåra alltså
genom styrketräning har jag nog testat en del för vader, både färre set och fler set

många reps,få reps, kört varannan dag, 1 gång i veckan, 2 ggr i veckan

så det där med att testa springa eller att hoppa rep är det jag ska göra utöver min styrketräning, jag ber till Gud om att det ska visa något resultat till slut:)

Klein
2009-07-10, 12:39
Den här typen av löpning leder ofta till förslitningskador i tårna med artrosproblem som följd. Hur man ska springa hittar ni på Marathon. se .


Det beror nog rätt mycket på underlag. Springer man på asfalt så är det självklart slitsamt för tårna. Längre sträckor är nog ingen höjdare heller. Stilen är mest lämpad för kanske 5km och nedåt och på mjukare underlag. Gräs, sand, jord. Det funkar inte heller med skor som har tjock stötdämpande sula när man använder denna löpstol. Skall vara tunna fotnära skor eller inga alls.

Humbucker
2009-07-10, 13:32
Jag är av någon outgrundlig anledning betingad med smala vader, trots att farsan min har stora fina (gammal fotbollsspelare). Rent generellt är både fars och mors sida av släkten genetiskt betingade med vader större/bredare än mina, trots att jag under mina 7 år med styrketräning tränat dem på i princip alla möjliga sätt (gym-träning). Jag har tyvärr inte tid eller lust med att börja springa eller annat för att få just vaderna att växa.

Mina vader har vuxit ca 1.5 cm under de senaste 4-5 åren. Det är inte acceptabelt.

Ska köra såsom Anders The Peak föreslår ett tag.. snabbt och explosivt utan en tanke på stretch, kontakt etc.

Anders: Vad tror du om att köra denna övning i stående vadpressen också?
Samt - tänker du noga på att hålla benen helt raka när du kör dina snabba repetitioner i benpressen?

Anders The Peak
2009-07-10, 19:00
Jag är av någon outgrundlig anledning betingad med smala vader, trots att farsan min har stora fina (gammal fotbollsspelare). Rent generellt är både fars och mors sida av släkten genetiskt betingade med vader större/bredare än mina, trots att jag under mina 7 år med styrketräning tränat dem på i princip alla möjliga sätt (gym-träning). Jag har tyvärr inte tid eller lust med att börja springa eller annat för att få just vaderna att växa.

Mina vader har vuxit ca 1.5 cm under de senaste 4-5 åren. Det är inte acceptabelt.

Ska köra såsom Anders The Peak föreslår ett tag.. snabbt och explosivt utan en tanke på stretch, kontakt etc.

Anders: Vad tror du om att köra denna övning i stående vadpressen också?
Samt - tänker du noga på att hålla benen helt raka när du kör dina snabba repetitioner i benpressen?

Det fungerar i stående vadpressen också men man kan inte vara lika brutal som i benpressen. Lätt att skada ryggen och det är ingen höjdare.

snatch914
2009-07-10, 21:28
Just nu mäter mina vader 43,5 cm. Det är 1,5cm mer än i januari. Under tiden har jag även små deffat en gång (gick ner ca 4kg) och nu håller jag på förfullt med deff.

Både jag och min far har stora vader, han har större vader än mig fast han aldrig hållt på med styrketräning. Det han gjorde mycket i sin ungdom i forna Jugoslavien var att vandra mycket kring bergen och sånt. Antar att det är en av dom anledningarna till att han har just stora vader...

Min vadträninging går ut på att träna vader 2 gånger i veckan och då köra jag mycket olika. Allt från superset, trippel droppset, enkel droppset, vanliga, högreppat, lågreppat! Försöker variera så mycket som möjligt... Och totalt blir det minst 20 set vader per träning... Kanske överträning, vad vet jag men det verkar funka...

Trappmaskin och gå/springa i lutning har jag hört via en polare att han svarade bra på det. Så prova allt och utvärdera vad som är bäst för dig ;D

Louisee
2009-07-10, 21:52
^^^

ja vissa har ju tur!:)

jag ska fasen få fason på vaderna!

z_bumbi
2009-07-11, 20:19
Vadmusklerna består inte i så stor utsträckning av långsamma fibrer som det ibland framställs. Normalpersonen har en fördelning i gastroknemius på ca 50/50 och sen är soleus som är den mindre delen en långsam fördelning. Problemet är snarare att vaderna hos de flesta redan är ganska så utvecklade och dessutom tränade för att vara uthålligare än 5-10 reps. En parallell är att köra bicepscurl varje dag i 20 år med ca 7000 reps per dag och sen lägga till bicepsträning med 4x10 reps och se om det gör någon skillnad.
De flesta studierna på vadträning använder sig oftast av en låg belastning och volym under kort tid så det är inte så konstigt att de inte får några större resultat.

Att träna snabbt och med en kort rörelse är en bra del av vadträningen men ska man få ihop en helhet är jag övertygad om att det även ingår fullt sträck, negativ träning och en ren styrkeaspekt. Om inte annat för att hälsenan ska hänga med i belastningsökningarna. Volymmässigt måste de flesta också upp en hel del jämfört med vad de kör idag.

Sess
2009-07-11, 20:47
Jag har för mig att Pirahna har framhållit trappmaskinen i sammanhanget.

Japp, det är både min och min bättre hälfts absoluta favorit i ämnet "bygga brutala vader".

Kan dock inte påstå att jag är särskilt flitig med vadträningen då de liksom ligger före allting annat...men som sagt, trappmaskin och "trampa ifrån" med framdelen av foten är en riktig vadslaktare.

Danny Devito
2009-07-12, 08:34
Jag har redan rätt bra vader men jag ska iaf börja träna vaderna 5-6 dagar i veckan med 5-10 set per gympass ett tag framöver. Får se om det ger resultat eller bara träningsvärk. :D

Louisee
2009-07-12, 10:34
Jag har ett en bok om just vadträning, den heter "the massive calves program"
men att köra efter detta program skulle vara för mycket för mig

(har testat iaf 1 vecka haha,)

det är iaf på 8 veckor och väldigt intensivt, men jag tror att den som är serriös med sin träning och främst vill förbättra vaderna så skulle jag nog köra efter det programmet

WorkOutBuddy
2009-07-12, 12:41
Hur ser programet ut måste jag då fråga.

Louisee
2009-07-12, 15:02
Hur ser programet ut måste jag då fråga.

det var länge sedan jag läste den boken, men var att man skulle köra 3-4 vad-pass i veckan 1a passet skulle man köra många reps för uthållighet
2a passet i veckan skulle man köra för volym, och 3e passet för styrka

och olika övningar för att komma åt alla muskler i vaderna

tror det var något med att när du kört dina reps för vaderna,direkt efter så skulle du bara stå på tå så högt du kan i ungefär 1,5 minut(sved som satan)

och sedan köra dina vanliga reps igen, det var alltså riktigt grymma vadpass

jag kände att det var för grymt för mig och att det skulle ta för lång tid

WorkOutBuddy
2009-07-12, 19:52
Måste testas!

ispåse
2009-07-12, 21:26
Har senaste (halvåret?) ökat på några cm efter att i flera år ha stått still. Löpt på tårna samt skjutit ifrån så mycket som möjligt vid varje steg. Inte långt utan 2km i sträck kanske några gånger i veckan.

Tolkia
2009-07-12, 21:27
Vadmusklerna består inte i så stor utsträckning av långsamma fibrer som det ibland framställs. Normalpersonen har en fördelning i gastroknemius på ca 50/50 och sen är soleus som är den mindre delen en långsam fördelning. Problemet är snarare att vaderna hos de flesta redan är ganska så utvecklade och dessutom tränade för att vara uthålligare än 5-10 reps. En parallell är att köra bicepscurl varje dag i 20 år med ca 7000 reps per dag och sen lägga till bicepsträning med 4x10 reps och se om det gör någon skillnad.
De flesta studierna på vadträning använder sig oftast av en låg belastning och volym under kort tid så det är inte så konstigt att de inte får några större resultat.

Att träna snabbt och med en kort rörelse är en bra del av vadträningen men ska man få ihop en helhet är jag övertygad om att det även ingår fullt sträck, negativ träning och en ren styrkeaspekt. Om inte annat för att hälsenan ska hänga med i belastningsökningarna. Volymmässigt måste de flesta också upp en hel del jämfört med vad de kör idag.
Det här inlägget var så bra att jag citerar det för att lura åtminstone någon att läsa det en gång till.

WorkOutBuddy
2009-07-12, 21:43
Du lyckades lura mig, bra jobbat!

Kimball
2009-07-12, 23:16
Enda sättet att få bra vader är genom att vara överviktig många år, gärna i ung ålder, plus lite genetik. Fungerade ofrivilligt för mig iallafall. :D Fast det är nog mest genetik ändå..

joriice
2009-07-12, 23:20
+ det som Kimball skrev, har aldrig sett en tjockis med små vader alltså.

Louisee
2009-07-13, 08:35
jag kommer göra tåhäv utan vikt mellan varven, om jag tex lagar mat, borstar gaddarna
eller varför inte gå på tå från köket in i vardagsrummet

skitsamma, det är ju bara och testa, har ju ändå inte hänt något så jag har inget att förlora:D

Gyver
2009-07-13, 17:03
Enda sättet att få bra vader är genom att vara överviktig många år, gärna i ung ålder, plus lite genetik. Fungerade ofrivilligt för mig iallafall. :D Fast det är nog mest genetik ändå..

Stämmer på mig med. Gick ned mycket i vikt för ett tag sen och började styrketräna. Det kommer nog ta ett tag innan det ser proportionerligt ut med ben kontra överkropp på mig :Virro

capture
2009-07-13, 21:44
Jag tycker själv att jag har grova vader och lite är nog gener för min fader har också grova vader sen tror jag att något som starkt hjälpt till är att man alltid har varit överviktigt plus lirat både fotboll och innebandy.

Iaf det jag ville komma till är att idag så har jag gått runt mycket i stockholm och nu är vaderna helt slut. Så tror som någon annan skrev att trappmaskin skulle fungera väldigt bra.

Var lite likadant i lumpen. Då gick storleken på mina vader upp och då tränade jag dem inte överhuvudtaget och detta lär berott på att man gick så mycket både med och utan packning.

Kimball
2009-07-13, 22:00
Jag tycker själv att jag har grova vader och lite är nog gener för min fader har också grova vader sen tror jag att något som starkt hjälpt till är att man alltid har varit överviktigt plus lirat både fotboll och innebandy.

Iaf det jag ville komma till är att idag så har jag gått runt mycket i stockholm och nu är vaderna helt slut. Så tror som någon annan skrev att trappmaskin skulle fungera väldigt bra.

Var lite likadant i lumpen. Då gick storleken på mina vader upp och då tränade jag dem inte överhuvudtaget och detta lär berott på att man gick så mycket både med och utan packning.

Ja dedär med promenader och vader är lite konstigt tycker jag. Försöker jag gå snabba promenader får jag ibland stanna helt pga grym mjölksyra i vaderna? Kanske beror på ovana då jag sällan går speciellt snabbt och långt men fortfarande jävligt irriterande :P

Allan
2009-07-13, 22:18
Enda sättet? Inte fan - jag känner folk som lyckats träna till sig bra vader som vuxit i samma takt som resten av kroppen. Och det är rätt många som tycker att de tränar vader rejält, när de bara chippar med pygmévikter

Doctor Snuggles
2009-07-13, 22:35
Den här typen av löpning leder ofta till förslitningskador i tårna med artrosproblem som följd. Hur man ska springa hittar ni på Marathon. se .
När det gäller vader och att utveckla vaderna bör man köra dem explosivt och snabbt tex i benpressen(tänk att du springer finalen på hundra meter i OS). Använd en vikt du klarar ca 15-20 gr och kör sedan snabbt på vikten så många reps du bara kan. Det brukar räcka med 2-3 set för att väcka liv i vaderna.

Jaså, källa på det? När jag var liten och sprang runt utan skor, så sprang jag alltid på tårna när det var hårt underlag. Kändes mycket mer naturligt och gjorde inte ont.

Anders The Peak
2009-07-13, 22:42
Jaså, källa på det? När jag var liten och sprang runt utan skor, så sprang jag alltid på tårna när det var hårt underlag. Kändes mycket mer naturligt och gjorde inte ont.

Den här löpstilen ger mycket ofta de här problemen med artros i stortåleden. Det drabbar rätt ofta byggare/styrkelyftare.

När det handlar om barn och ungdom så har de ofta en ganska låg vikt i relation till ledens bärighet. När man blir äldre och vikten ökar blir belastningen hög och skapar ofta problem över tid.

Doctor Snuggles
2009-07-13, 22:45
Den här löpstilen ger mycket ofta de här problemen med artros i stortåleden. Det drabbar rätt ofta byggare/styrkelyftare.

När det handlar om barn och ungdom så har de ofta en ganska låg vikt i relation till ledens bärighet. När man blir äldre och vikten ökar blir belastningen hög och skapar ofta problem över tid.

Du kanske missförstod när jag sade "källa på det". Jag menade alltså en annan källa än dig själv.

Anders The Peak
2009-07-13, 22:47
Du kanske missförstod när jag sade "källa på det". Jag menade alltså en annan källa än dig själv.
Tycker du inte att jag är vederhäftig?

:cool:

Doctor Snuggles
2009-07-13, 22:53
Tycker du inte att jag är vederhäftig?

:cool:

Jag brukar försöka dra gränsen vid "det var en kille på ett internetforum som sa det". Men herrn är säkert mycket häftigt veder.

Nitrometan
2009-07-14, 07:38
Den här löpstilen ger mycket ofta de här problemen med artros i stortåleden. Det drabbar rätt ofta byggare/styrkelyftare.
Vad menar du med "rätt ofta"?

50% av alla byggare/styrkelyftare? 25%? 70%?

Lars Brinkhoff
2009-07-14, 08:37
När jag var liten och sprang runt utan skor, så sprang jag alltid på tårna när det var hårt underlag.
Den här löpstilen ger mycket ofta de här problemen med artros i stortåleden.

Den löpstilen är någorlunda populär bland inbitna löpare, och diskuteras flitig i diverse fora. Jag har aldrig sett någon nämna den typen av problem. (Däremot problem med vader och hälsenor.)

Det drabbar rätt ofta byggare/styrkelyftare.

När det handlar om barn och ungdom så har de ofta en ganska låg vikt i relation till ledens bärighet. När man blir äldre och vikten ökar blir belastningen hög och skapar ofta problem över tid.

Ok, om man ser till tyngre (och inte löpvana) personer som försöker springa med framfotsisättning, kan jag tänka mig att det kan leda till problem som inte hörs talas om bland dem som springer mer (och förmodligen är lite lättare).

Men att generellt säga att löpstilen mycket ofta ger de här problemen stämmer inte med mina erfarenheter.

z_bumbi
2009-07-14, 09:22
Den löpstilen är någorlunda populär bland inbitna löpare, och diskuteras flitig i diverse fora. Jag har aldrig sett någon nämna den typen av problem. (Däremot problem med vader och hälsenor.)

Varenda fotbollspelare eller någon annan som måste byta riktnings snabbt när den löper använder sig av det, även när man springer skog så måste man använda sig av det då det inte går att köra hälen först då man inte kan kompensera för ojämnheter. Även vid vanlig backlöpning så sätter man in tårna först för att få fäste och för att inte ramla.
Däremot var det en nyhet för mig att styrkelyftare skulle drabbas av artros just pga löpstilen och jag vill gärna veta mer om den saken.

Anders The Peak
2009-07-14, 09:35
Nu handlade frågan om att springa på tårna för att maximalt aktivera vadmuskulaturen. När det gäller sprint/fotboll och så vidare man startar alltid en sprint med tårna. När det gäller löpning sätter man i hälen och skjuter från med tårna. Förväxla inte det med det jag tog upp.
När det gäller styrklyftare och byggare slits fotlederna inklusive tårna av monotont belastande. Det här märks inte av under den aktiva tiden utan känns av efter avslutad karriär.

Nitrometan
2009-07-14, 13:28
När det gäller styrklyftare och byggare slits fotlederna inklusive tårna av monotont belastande. Det här märks inte av under den aktiva tiden utan känns av efter avslutad karriär.
Så skulle det kunna vara.

Har du nåt att stödja detta på?

Hur vanligt sa du att det var?

phrank
2009-07-14, 23:00
Känns som det absolut lättaste sättet är att operera vaderna. Man kan Tyvärr dyrt och ovanligt i Sverige. Annars hade det varit givet :)

Har diskuterats förr, t.ex. på http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3027105&postcount=2

zydar
2009-07-14, 23:10
Jag fick jävligt ont i vader efter fotbolls träning, kanske kan vara nått.

Sprint borde ju vara bra för vader?

phrank
2009-07-14, 23:39
Känns som det absolut lättaste sättet är att operera vaderna. Tyvärr dyrt och ovanligt i Sverige. Annars hade det varit givet :)

Har diskuterats förr, t.ex. på http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3027105&postcount=2

Hela denna tråden var ju faktiskt bra:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3027105

Efter att ha läst på massor av olika ställen så känns det som att en kombination av tålöpning, trappmaskin, hopprep + vissa övningar som inriktar sig på gastrocnemius (t.ex. enl. denna artikel (http://ezinearticles.com/?Bodybuilding-Calf-Exercises-to-Get-Eye-Popping-Big-Calves&id=1235410)) kan vara en fungerande metod.

Kanske löpning dag 1, vila+vila, trappmaskin & hopprep dag 4, vila+vila, traditionella styrkeövningar dag 7, vila+vila och åter till dag 1.

Danny Devito
2009-07-31, 16:58
Ny, fräsch och bra artikel av Lyle McDonald om vadträning:

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/training-the-calves.html

ceejay
2009-07-31, 17:05
den ska jag läsa igenom danny

Humbucker
2009-07-31, 17:15
Kanonartikel! Tack.

Han beskriver även det här med ryckigt/gungande utförande riktigt bra, och vad det blir för effekter (och uteblivna effekter), av det.

Ska definitivt komplettera min framfots-/tålöpning med dead pause/långsam eccentrisk vadträning ett tag.

Louisee
2009-07-31, 17:47
Ny, fräsch och bra artikel av Lyle McDonald om vadträning:

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/training-the-calves.html

Det tackar vi för! :thumbup: