handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på nytt schema


Matte87
2009-07-08, 21:11
Godkväll gott folk, har tagit tag i min träning nu efter ett litet uppehåll och skulle uppskatta lite synpunkter på mitt träningsschema, är ingen expert utan har kört efter lite scheman som jag själv slängt ihop.

Är 21år, 177cm och väger ca 75kg för tillfället, min tanke är att få in 4st pass i veckan varav 2st är renodlade armpass.

Har kört 2 veckor enligt följande schema, tar gärna emot tips och synpunkter.

Måndag – Biceps, Triceps, Handled, Underarmar

Biceps: HammarCurl, Stångcurl, Koncentrationscurl
Triceps: Frenchpress, Dips, Triceps i kabel
Handled: Handledscurls
Underarmar: Omvändstångcurl

Onsdag – Axlar, Ben, Mage

Axlar: Hantelpress, Hantellyft åt sidan, Hantellyft framåt
Ben: Squats, Lårcurl, Benspark, Vadpress

Torsdag – Bröst, Rygg, Mage

Bröst: Bänkpress, Lutandehantelpress, Flyes
Rygg: Hantelrodd, Shrugs, Hyperextensions, Lastdrag

Fredag/Lördag – Biceps, Triceps

På vilodagarna brukar det bli någon from av Cardio.
Kör 8x3 nu i början, har tänkt att dra på vikten lite och köra 5x3 efter 2månader.

young_george
2009-07-08, 21:19
Själv anser jag att det är lämpligt att träna hela kroppen lika mycket. Sen tycker jag inte du borde ha mage två gånger efter varandra när du kan sprida ut det istället.

Matte87
2009-07-08, 21:28
Armarna är det jag brukar satsa mest på, och jag tyckte att man kanske kunde öka i styrka/volym bättre genom att klämma in 2 pass i veckan, finns det några nackdelar med att träna armarna oftare en de andra bitarna?

Angående magen kanske man kan ta ett pass på måndag och ett på Torsdag istället, vart inte säker på om magen var lika kinkig med vila som allt annat :)

Tiga
2009-07-09, 16:30
Allt ser väll ok ut.

WorkOutBuddy
2009-07-09, 16:41
Kinkig? Snuskig?

Neh men som sagt så borde du köra lika mycket på allt och inte mer på armar bara för att. Mage måste vilas precis som vilken annan muskelgrupp som helst. Jag tycker också att du borde ha med marklyft på rygg passet men då kan du inte ha ben dagen innan då marklyft tar på benen också. Glöm inte att knäböj tar på magen också. Varför inte köra måndag - tisdag, torsdag - fredag istället?

Matte87
2009-07-09, 20:03
Tjinkig var ordet jag letade efter :P

Tack för tipsen, guld värt, ska kasta om i schemat lite.

Angående det andra armpasset på fredag kanske det kan vara en tanke att köra något kortare helkropps pass där för att ändå få med armarna lite extra, kanske flytta det till lördag för att få lite vila från Torsdagen.

WorkOutBuddy
2009-07-09, 20:16
Du ska inte fastna i "jag vill träna armar så mycket som möjligt". Låt det ta sin tid. Du verkar vilja träna ofta och mycket. Varför kör du inte på helkropp/halvkropp istället?

Helkropp så kan du köra måndag, onsdag, fredag.

Halvkropp så kan du köra måndag - tisdag, torsdag - fredag

Annars kan du blanda lite och köra halvkropp måndag-tisdag och helkropp på fredagen.

Jag skulle nog också rekommendera ett rullande schema, så att du tränar två dagar, vilar en, tränar två dagar, vilar en, kommer bli så här:

Måndag: Träning
Tisdag: Träning
Onsdag: Vila
Torsdag; Träning
Fredag: Träning
Lördag: Vila
Söndag: Träning
Måndag: Träning
Tisdag: Vila
osv.....

Loyndomsriss
2009-07-09, 22:03
Vad tror du om lite mer klassiska övningar som marklyft, frivändningar, ryck och så? I min mening är de mycket roligare att träna än isoleringar.

Man får dessutom en naturligt symmetrisk kropp och bra hållning av det. Om man delar upp det så mycket som du gör upplever i.a.f. jag att det är lätt att för mycket fokus råkar läggas på en viss muskelgrupp, man blir sned/konstig och yadayada

Matte87
2009-07-09, 22:39
Du ska inte fastna i "jag vill träna armar så mycket som möjligt". Låt det ta sin tid. Du verkar vilja träna ofta och mycket. Varför kör du inte på helkropp/halvkropp istället?

Helkropp så kan du köra måndag, onsdag, fredag.

Halvkropp så kan du köra måndag - tisdag, torsdag - fredag

Annars kan du blanda lite och köra halvkropp måndag-tisdag och helkropp på fredagen.

Jag skulle nog också rekommendera ett rullande schema, så att du tränar två dagar, vilar en, tränar två dagar, vilar en, kommer bli så här:

Måndag: Träning
Tisdag: Träning
Onsdag: Vila
Torsdag; Träning
Fredag: Träning
Lördag: Vila
Söndag: Träning
Måndag: Träning
Tisdag: Vila
osv.....

Jo det stämmer att jag vill träna så mycket som möjligt, halvkropps låter intressant faktiskt, men hur ska man göra med övningarna jag plockat ut, finns väl risk för väldigt långa tränings pass, ska man gallra lite och bara plocka ut 1-2 per muskelgrupp eller hur funkar det?

Vad tror du om lite mer klassiska övningar som marklyft, frivändningar, ryck och så? I min mening är de mycket roligare att träna än isoleringar.

Man får dessutom en naturligt symmetrisk kropp och bra hållning av det. Om man delar upp det så mycket som du gör upplever i.a.f. jag att det är lätt att för mycket fokus råkar läggas på en viss muskelgrupp, man blir sned/konstig och yadayada

Det har jag aldrig tänk på faktiskt, är relativt färsk inom träning och har alltid kört liknande övningar som jag har i Schemat, är det bara ryggen som skulle behöva andra sorters övningar eller behövs det plockas om helt?, skulle gärna ta emot lite tips om vettiga övningar som skulle passa :)

Tacksam för svaren, keep em coming :D

WorkOutBuddy
2009-07-10, 11:25
Jag skulle nog rekommendera att du söker efter ett halvkropps upplägg om du nu inte verkligen vet hur man lägger upp ett. Jag kommer själv faktiskt börja med halvkropp redan nästa vecka :D. Jag fick hjälp med övningarna för upplägget, men det ser ut ungefär så här:

Pass1:

Bänkpress
Lutande Hantelpress
Chins/Latsdrag
Sittanderodd
Triceps Extentions
Stångcurl
Sidolyft med hantlar

Pass2:

Knäböj
Benpress
Raka marklyft
Sittande Legcurl
Stående Vadpress
Crunches

Pass3:

Hantelpress
Chins/Latsdrag
Axlepress/Militärpress
Stångrodd
Smalbänk
Hammercurls
Böjda sidolyft med hantlar

Pass4:

Marklyft
Benpress
Sittande legcurl
Utfall
Sittande Vadpress
Crunchers

Matte87
2009-07-11, 00:26
Det ser ju helt klart intressant ut :), lycka till!

Blev lite sugen på att testa något liknande, ska se om man kan slänga ihop något, återkommer med nytt program :D

Tack för alla tips, mycket uppskattat.